Tjäreborgin sisaryhtiöt (taas) talousvaikeuksissa

Tjäreborgin kanssa samaan Nordic Leisure Travel Group konserniin kuuluvien sisaryhtiöiden taloustilanteesta on viime päivinä julkaistu huolestuttavia tietoja pohjoismaisessa lehdistössä. Ruotsin matkatoimistoliiton pääsihteeri on torstaina Dagens Industrin haastattelussa varoittanut Tjäreborgin ruotsalaisen sisaryhtiön Vingin olevan vaarassa ajautua konkurssiin ilman valtionapua ja alkuviikosta norjalaisen talousalan verkkojulkaisun E24 mukaan samaan konserniin kuuluvan lomalentoyhtiö Sunclass Airlinesin henkilökuntaa on painostettu hyväksymään merkittäviä heikennyksiä työehtoja konkurssin välttämiseksi, jotka työntekijät ovat hyväksyneet.

Sunclass Airlinesin työntekijöitä uhattu konkurssilla, jos eivät suostu 20 % palkanalennukseen

Norjalaisen talousalan verkkojulkaisu E24.no mukaan Tjäreborgin kanssa samaan konserniin kuuluvan Sunclass Airlinesin lentäjille ja matkustamohenkilökunnalle ilmoitettu yhtiön menevän konkurssiin, jos henkilöstö ei suostu 20 prosentin palkanalennuksiin ja muihin leikkauksiin. Schibsted mediakonsernin omistaman E24.no julkaisun mukaan työntekijät ovat hyväksyneet työehtojen heikennykset.

”Kabinansatte og piloter i Stordalens flyselskap Sunclass Airlines fikk beskjed om at selskapet vil bli slått konkurs dersom de ikke godtok en rekke kutt – blant annet et lønnskutt på 20 prosent. […]

Resultatet ble at de ansatte stemte for å godta en rekke kutt for å redde jobbene sine – blant dem et lønnskutt på 20 prosent. ”

Ruotsin matkatoimistojärjestön pääsihteeri varoittaa yhtiön tilanteesta

Ruotsin matkatoimistoliiton SRF:n pääsihteeri Didrik von Seth on torstaisessa Dagens Industrin haastattelussa kuvannut Tjäreborgin ruotsalaisen sisaryhtiö Vingin tilannetta synkäksi.

”Fortsätter det här kommer Ving inte att klara sig. När resandet sätter igång kommer de flesta svenska företag i den här näringen ha slagits ut. Danska bolag finns kvar och de kommer börja sälja och marknadsföra sig mer på den svenska marknaden. Även tyska och amerikanska bolag kommer att se en möjlighet. Det kommer innebära att vi köper resor från andra företag i andra länder. Skatteintäkterna som i dag sker i Sverige kommer försvinna till andra länder liksom många arbetstillfällen.”

SRF:n tiedotteesta on ilmenee Ruotsin valtion suhtautuvan nihkeästi suoran tuen myöntämiseen matkatoimistoille.

”Sedan dess har vi varit i dialog med Kammarkollegiet och Finansdepartementet. Vi kan dessvärre konstatera att det för tillfället inte finns några konkreta planer hos den svenska regeringen att i närtid presentera ytterligare åtgärder för att hjälpa svensk resenäring.”

Tjäreborg on riippuvainen emoyhtiöstä

Tjäreborgin tuoreimman tilinpäätöksen sivulla 12 kohdassa going concern yhtiön omavaraisuuden ja maksuvalmiuden riippuvan muiden konsernin kyvystä jatkaa liiketoimintaa ja tarvittaessa tukea yhtiötä. Tilinpäätöksen sivulla 7 mainitaan Tjäreborgin tallettavan merkittävän osan yhtiön varoista (17,4 MEUR) konsernin yhteiseen cashpooliin.

Tjäreborg oli konkurssin partaalla syksyllä

Tjäreborg ja sen pohjoismaiset sisaryhtiöt olivat konkurssin partaalla viimeksi alkusyksystä yhtiön entisen emoyhtiön Thomas Cookin ajauduttua konkurssiin pitkään jatkuneiden talousvaikeuksien seurauksena.

Osana toimintojen uudelleenjärjestelyä lokakuussa osa Tjäreborgin entisistä pohjoismaisista sisaryhtiöistä (Ving Ruotsissa sekä Thomas Cook Northern Europe ja Thomas Cook Nordic Holding) haettiin konkurssiin takausvastuiden takia. Norjalaisen hotellimoguli Petter Stordalenenin Strawberry Group, Altor Fund V sijoitusrahasto ja pääomasijoitusyhtiö TDR Capital ostivat konkurssipesältä Thomas Cookin Pohjoismaiden liiketoiminnot.

Yritysjärjestely ei vaikuttanut viime talven matkoihin mutta konkurssin seurauksena ruotsalaiset veronmaksajat joutuivat maksamaan mm. Tjäreborgin ruotsalaisen sisaryhtiö Vingin palkka- ja eläkemaksurästejä palkkaturvan välityksellä ja kymmenet tuhannet matkustajat menettivät oikeuden lakisääteisiin myöhästymiskorvauksiin.

Konsernin ongelmat eivät johdu pelkästään koronasta

Tjäreborgin nykyisen emoyhtiön Nordic Leisure Travel Groupin ongelmat eivät johdu pelkästään koronaviruksen takia romahtaneesta kysynnästä ja suurista matkojen peruuntumisesta aiheutuneista kustannuksista. Emoyhtiön tiedotusjohtaja Fredrik Henrikson kertoo norjalaisen E24.no talousalan verkkojulkaisun haastattelussa myös Norjan ja Ruotsin kruunun devalvoitumisen ja lämpimien kesien vaikuttaneen yhtiön tarpeeseen saavuttaa 20-30 % kustannussäästöt.

”Hele organisasjonen må tilpasses den virkeligheten vi står i, og sto i selv før coronakrisen, sier kommunikasjonssjef Fredrik Henriksson i Nordic Leisure Travel Group (NLTG).

Situasjonen selskapet sto i før coronapandemien var varme sommere, og både svake norske og svenske kroner.”

Omistajat pystyvät halutessaan pelastamaan yhtiön ilman julkista rahaa

Tjäreborgin kanssa konserniin kuuluvan norjalaisen Ving tytäryhtiön toimitusjohtaja on arvostellut Norjan hallituksen päätöstä antaa ainoastaaan lainoja matkatoimistoille, ei suoraa rahallista tukea, talousalan verkkojulkaisu E24 haastattelussa.

TDR Capitalille sijoittajat ovat antaneet yhtiön kotisivujen mukaan sijoitussitoumuksia yhteensä yli 8 miljardin euron edestä ja Altor Fund V -rahastolle 2,5 miljardin euron edestä. Sijoitusyhtiöt ovat sijoittaneet merkittävän osan näistä varoista muihin kohteisiin, mutta tästä huolimatta nykyisiä sijoituksia myymällä ja käyttämättömiä sijoituslupauksia hyödyntämällä pääomasijoittajat pystyvät halutessaan pelastamaan Tjäreborgin emoyhtiön Nordic Leisure Travel Groupin yhtiöstä 40 % omistavan norjalaisen hotellimoguli Petter Stordalenin taloustilanteesta riippumatta ilman veronmaksajien apua. Siksi meille on jäänyt mysteeriksi miksi Ruotsin ja Norjan valtion pitäisi pelastaa verorahoin yhtiö…

Suosittelemme maksamaan matkat luottokortilla

Tjäreborg ei enää ole pörssiyhtiön tytäryhtiö, jonka vuoksi emoyhtiön tilanteesta ei ole mahdollista saada yhtä ajantasaista tietoa kuin aiemmin. Paremman kuluttajansuojan takia suosittelemme maksamaan Tjäreborgin matkat luottokortilla ainakin siihen saakka kunnes tilanne selkeytyy.

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *