Mitä riskejä lentoyhtiöiden hyvitysvouchereihin liittyy?

Monet lentoyhtiöt tarjoavat ensisijaisena hyvitysvaihtoehtona lentoyhtiön perumista lennoista travel vouchereita, joita voi käyttää lentojen ja/tai lisäpalveluiden maksamiseen. Tässä artikkelissa tarkastelemme mitä riskejä lentoyhtiöiden hyvitysvouchereihin liittyy.

Aiheeseen liittyvät kysymykset ja kommentit pyydämme esittämään mieluiten tämän artikkelin yhteydessä.

Kuluttajalla ei ole velvollisuutta hyväksyä voucheria hyvityksenä lentoyhtiön perumista lennoista eikä matkanjärjestäjän perumista matkoista

Matkustajalla on oikeus saada rahat takaisin lentoyhtiön perumista EU/ETA-alueelta lähtevistä lennoista on 7 vuorokaudessa (EY 261/2004 -asetus) ja matkanjärjestäjän perumista matkoista 14 vuorokaudessa (laki matkapalveluyhdistelmistä 3 luku 14 – 16 §).

Lakisääteinen rahojen takaisinmaksuvelvollisuus koskee myös koronaviruksen takia peruttuja lentoja (kts. oikeus lipun hinnan palauttamiseen tai uudelleenreititykseen s. 3), joten matkustajalla ei ole velvollisuutta hyväksyä lentoyhtiön vouchereita hyvityksenä lentoyhtiön perumista lennoista eikä matkanjärjestäjän perumista matkoista.

Matkustaja voi vaatia luottokorttiyhtiöltä rahojen takaisinmaksua lentoyhtiön perumista lennoista ja matkoista

Luotonantajan ja palveluntarjoajan yhteisvastuun (Kuluttajansuojalaki 7 luku 39 §) perusteella voit halutessasi vaatia luottokorttiyhtiötä palauttamaan rahat lentoyhtiön perumista lennoista ja matkanjärjestäjän perumista matkoista, jos sinulla on oikeus saada rahat takaisin myyjältä tai palveluntarjoajalta. Luottokorttiyhtiöllä ei kuitenkaan ole velvollisuutta palauttaa enempää kuin se itse on saanut maksuina.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on todennut, että luottokorttiyhtiö ei voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä palveluntarjoajaan, vaan voit itse valita, kumpaan tahoon haluat vaatimuksesi rahojen palautuksesta kohdistaa.

Luottokorttiyhtiön vastuuta käsitellään tarkemmin erillisessä artikkelissa, jonka yhteydessä voi esittää kysymyksiä.

Voucherin tai lentopisteitä hyväksyessä voi menettää oikeuden vaatia rahojen takaisinmaksua luottokorttiyhtiöltä

Luottokortilla maksaneiden matkustajien kannattaa pitää mielessä se, että voucherin toteutustavasta riippuen luotonantajalta ei välttämättä pysty vaatimaan rahojen palautusta, jos valitset voucherin eikä sitä myöhemmin ole mahdollista hyödyntää esimerkiksi lentoyhtiön konkurssin tai reittiverkoston supistamisen takia.

Lentoani ei vielä ole peruttu. Kannattaako lippua vielä perua?

Monet lentoyhtiöt ovat ilmoittaneet peruvansa suurimman osan lähikuukausien lennoista, mutta eivät vielä ole tehneet lopullista päätöstä kaikista peruttavista lennoista.

Useimpien lentoyhtiöiden lähikuukausien lentojen matkapäiviä voi muuttaa ilman muutosmaksua ja tiettyjen lentoyhtiöiden kuten Qatar Airwaysin lentolipun arvon pystyy kuitenkin muuttamaan tietyin rajoituksin travel voucheriksi, jonka voi käyttää myöhemmin lentovarauksen maksamiseen samaan tapaan kuin lahjakortin.

Pääsääntöisesti lipuista ei kuitenkaan saa rahoja takaisin kuluitta, jos lentoa ei ole peruttu. Lentoyhtiön on (ainakin toistaiseksi) palautettava EU/ETA-alueelta lähtevistä lentoyhtiön perumista lennoista rahat EY261/2004 -asetuksen perusteella. Siksi ennen lipun perumista kannattaa yleensä odottaa peruuko lentoyhtiö lennon ja perua lippu vasta 2-3 päivää ennen lennon lähtöä, jos lentoa ei siihen mennessä ole peruttu.

Lentoyhtiöt ovat supistaneet reittiverkostoansa olennaisesti

Lentoyhtiöt ovat viime viikkoina supistaneet olennaisesti reittiverkostoansa, joten ulkomaalaisten lentoyhtiöiden vouchereita hyväksyessä riskinä on se jatkaako yhtiö lentoja Suomeen koronaepidemian päätyttyä.

Voucherin hyväksyessä menetät mahdollisuuden valita sopivimman lentoyhtiön

Korkeintaan pari kertaa vuodessa matkustavat kuluttajat menettävät usein voucherin hyväksyessä mahdollisuuden verrata lentojen hintoja ja aikatauluja ja valita sopivimman lentoyhtiön, joten voucherin hyväksymistä kannattaa harkita ainoastaan jos lentoyhtiön tarjoaman voucherin arvo on suurempi kuin lipun hinta ja olet täysin varma, että pystyt käyttämään voucherin sen voimassaoloaikana.

Vouchereita ei yleensä pysty käyttämään codeshare-lentoihin

Useimpien lentoyhtiöiden vouchereita ei pysty käyttämään muiden lentoyhtiöiden operoimiin lentoihin. Esimerkiksi Air France ei lennä omilla koneilla Helsinkiin eikä yhtiön vouchereita ei pysty todennäköisesti käyttämään Finnairin operoimiin Helsinki-Pariisi lentoihin.

Hyvitysmuotoa ei yleensä pysty muuttamaan

Vouchereita hyväksyessä kannattaa pitää mielessä se, että hyvitysmuotoa ei yleensä pysty muuttamaan mistä voi aiheutua ongelmia esimerkiksi lentoyhtiön supistaessa olennaisesti lentotarjontaa.

Varoittavana esimerkkinä mainittakoon Norwegian, joka on ilmoittanut keskeyttävänsä lähes kaikki lennot ensi kevääseen saakka. Tästä huolimatta yhtiö kieltäytyy palauttamasta rahoja takaisin niille kuluttajille, jotka ovat hyväksyneet rahojen takaisinmaksun Cash Pointseina lentoyhtiön perumista lennoista.

Lentoyhtiöt palauttavat lipun hinnan takaisin lentoja varatessa käyttämällesi maksuvälineelle. Jos lentoyhtiö peruu lennon ja maksat lennon voucherilla, lentoyhtiö palauttaa lipun hinnan takaisin voucherina.

Millä rahalla yhtiö aikoo pyörittää liiketoimintaa?

Tietyt lentoyhtiöt kuten Norwegian ovat markkinoineet erittäin aktiivisesti lentopisteitä ja/tai vouchereita hyvityksenä lennoista, vaikka lentoyhtiö on tiennyt taloustilanteen olevan kriittinen. Siksi aina ennen voucherin hyväksymistä kannattaa tutustua yhtiön taloustilanteeseen.

Matkanjärjestäjien vouchereita hyväksyessä on syytä pitää mielessä se, että monissa EU/ETA-maissa ei ole tehty lopullista päätöstä siitä korvaako matkanjärjestäjien lakisääteinen vakuus vouchereita, jos matkanjärjestäjä ajautuu konkurssiin tai hakeutuu velkasaneeraukseen.

Lue voucherin ehdot tarkkaan läpi

Lentoyhtiöistä riippuen ehdot ovat oikeudenmukaisia myös kuluttajan kannalta tai ovat erittäin tiukkoja, joten pikkupräntti kannattaa lukea huolellisesti ennen voucherin hyväksymistä. Ehtoja lukiessa kannattaa kiinittää huomioita erityisesti seuraaviin kysymyksiin:

  • Tarjoaako yhtiö jonkinlaista bonusta? Raha on aina arvokkaampaa kuin voucherit, joita todennäköisesti pystyy ostamaan loppuvuodesta alennuksella nettikirpputoreilta.
  • Voimassaoloaika ja matkustusaika
  • Yhtiön taloustilanne
  • Onko voucher käytettävä kerralla vai voiko sen käyttää useampaan varaukseen?
  • Minkä lentoyhtiön operoimiin lentoihin voucherin pystyy käyttämään?
  • Saako voucherista rahat takaisin, jos et pysty käyttämään sitä voimassaoloaikana?
  • Onko voucher henkilökohtainen vai pystyykö ystävä tai perheenjäsen käyttämään sen?
  • Onko voucherin myyminen kielletty vai saako sen tarvittaessa myydä toiselle matkailijalle, jos et itse pysty käyttämään sitä?
  • Voiko voucherin käyttää laukkumaksujen ja muiden lisäpalveluiden maksamiseen?

Milloin voucher kannattaa hyväksyä?

Riskeistä ja rajoituksista huolimatta takaisinmaksua voucherina kannattaa kuitenkin harkita, jos lentoyhtiö ei ole perunut lentoa etkä halua matkustaa. (Osa lentoyhtiöistä peruu lentoja vasta lähtöpäivän lähestyessä. Siksi ennen varauksen perumista kannattaa odottaa peruuko lentoyhtiö lennon ja perua lippu vasta 2-3 päivää ennen lennon lähtöä, jos lentoa ei siihen mennessä ole peruttu.)

Voucherin hyväksymistä kannattaa harkita myös, jos olet täysin varma, että pystyt käyttämään voucherin ja vakavaraisen lentoyhtiön voucherin arvo on suurempi kuin lentolipun hinta.

 

45 kommenttia aiheesta “Mitä riskejä lentoyhtiöiden hyvitysvouchereihin liittyy?

  1. Hei. Äsken tuli Easyjetiltä voucher-tarjous. Varattuna on lennot Hki-Berliini-Hki 3.-6.7. Lentoja ei ole peruttu, mutta aikatauluja selatessa näyttää siltä, että tuo reitti avataan uudestaan vasta 1.9. Eli tullaan perumaan. Onko tietoa Easyjetin taloustilanteesta, voisin voucherit hyväksyäkin, mikäli firma on tulevaisuudessakin pystyssä.

    • EasyJetin taloustilanne on useimpia eurooppalaisia lentoyhtiöitä parempi. (Ei kuitenkaan läheskään yhtä hyvä kuin Ryanairin ja Wizz Airin, jotka selviävät pari vuotta ilman minkäänlaisia tuloja.)

      Pari varoitusta EasyJetin vouchereista. EasyJetin vouchereita harkitessa kannattaa pitää mielessä se, että vouchereille on hankala löytää järkevää käyttökohdetta jos yhtiö lopettaa Helsinki-Berliini reitin. Vouchereista ei myöskään saa rahaa takaisin, jos korvaavat lennot ovat halvempia.

      Lentojen poistaminen myynnistä viittaa siihen, että yhtiö peruu heinä-elokuun lennot pian. Lentoyhtiön perumista lennoista EY261/2004 -asetuksen perusteella teillä on oikeus saada lipun hinta takaisin rahana.

  2. Tervehdys,

    Pahoittelen pitkää viestiä, mutta mitäs vinkkejä lentodiilien asiantuntijalla on seuraaviin tilanteisiin?

    Meillä on ostettuna muutamat eri lennot kesä- ja heinäkuulle. Lentoyhtiöinä TAP ja AirBaltic. Liput on ostettu saksalaisesta ja italialaisesta matkatoimistosta. Kummaltakaan lentoyhtiöltä eikä matkatoimistolta ole tullut virallista tietoa lentojen peruutuksista. Sekä BT:n että TP:n saiteilta katsottuna lentoja meidän kohteisiin ei kuitenkaan ole enää myynnissä ja näyttää siltä, että lentosarjat on muutenkin peruttu pitkälle tulevaisuuteen.

    Otin yhteyttä molempiin lentoyhtiöihin chatin kautta. AirBaltic ilmoitti että eivät lennä heinäkuussa ja PNR:llä katsottuna lipuilla olevat 3/4 legiä on ihan oikeasti peruttu – chatissa kirjoittivat että routes are cancelled ja pyysivät ottamaan yhteyttä matkatoimistoon. Otin yhteyttä saksalaisfirmaan noin kuukausi sitten, mutta sieltä ei ole tullut mitään vastausta. Yhteydenottoni oli melko selvä; vaikka varaus on tulevaisuudessa ne lennot on peruttu, se näkyy PNR:llä, BT ei lennä eli palauttakaa rahat luottokortille. Tämän kohdalla en periaatteesta enää harkitse vouchereita, sillä mielestäni ei ole oikein olla ilmoittamatta asiakkaalle muutoksista ja oikeuksista, kun sekä matkatoimisto että lentoyhtiö ovat tienneet peruutuksista jo ennen kuin rupesin itse selvittämään asiaa.

    TAP puolestaan väittää, että liput ovat voimassa (PNR elää myös TAP:n omalla manage my booking -saitilla) ja lennot lennetään kesäkuussa, vaikkakin lienee selvää että näin tuskin tulee tapahtumaan. Tämän osalta olisimme valmiita ottamaan voucherin, mutta sekin on tehty sen verran hankalaksi, että vaikka tarjouduin chatissä vapaaehtoisesti hoitamaan asian kerralla maaliin suoraan lentoyhtiön kanssa, pyysivät hekin ottamaan yhteyttä matkatoimistoon. Italialaismatkatoimiston saitilta on kadonnut koko yhteydenottolinkki/meiliosoite ja heidän sivuilta PNR:ää katsottuna tulee jokin ”technical error”. Se ilmestyi sinne sen jälkeen kun TAP veti koko Helsingin lentosarjan pois. Heillä on kyllä kirjoitettu COVID19-infosivulle pyyntö, jossa pyytävät ottamaan yhteyttä lentoyhtiöön. Lisäksi samalla saitilla pääsee ovelaan lomakkeeseen, jolla voi tehdä peruutuspyynnön varaamallensa lennolle -> suomeksi sanottuna siis luopua oikeuksista rahojen palautukseen, sillä hehän noudattavat lippusääntöjen palautusehtoja. Tämä lomake ei siis ratkaise tätä ongelmaa. Puhelimitse he hoitavat vain lähipäivien tapauksia ja muutenkin lisäongelmien välttämiseksi haluan hoitaa tämän asian kirjallisesti. Eli TAP on lahjakkaasti onnistunut tekemään houkuttelevasta voucher-tarjouksesta epähoukuttelevan vaikeutensa puolesta.

    Näihin kaikkiin matkoihin liittyy toki myös majoituksia sekä muita etukäteen ostettuja palveluita jotka on peruutettava tai siirrettävä hyvissä ajoin lisäkustannusten välttämiseksi. Ymmärrän, että se ei kiinnosta lentoyhtiöitä, mutta minua ei asiakkaana kiinnosta myöskään makuuttaa melko isoja summia jonkun lentoyhtiön tilillä ja odottaa tietoa 48 h ennen suunniteltua lähtöä, että lentoa ei lennetä ja selvittää näitä scenaarioita jälkikäteen. Ymmärrän, että kyseessä on näiden toimijoiden liiketoiminnalle erityinen poikkeustilanne, mutta kyllä näiden toimijoiden tulee edelleen toimia oikein, ilmoittaa ajoissa muutoksista ja lopettaa pompottaminen luukulta toiselle. Varsinkin, kun lentoyhtiöt tietävät hyvin että matkatoimistot eivät viimekädessä näitä hyvitysasioita oikeastaan edes ratkaise.

    Eli, kannattaako em. tietojen perusteella laittaa reklamaatio luottokorttiyhtiöön ja pyytää maksujen mitätöintiä sitä kautta, vaikka virallisia peruutuksia ei ole näkynyt? Vai onko ainoa vaihtoehto odottaa, että näiltä tulee joskus jokin ilmoitus lentojen peruutuksista?

    Kiitos!

  3. Ryanairin kanssa tässä on ”taisteltu” jo viikkokausia (ensimmäinen peruttu lentoni oli jo kuukausi sitten, toisista perutuista pari viikkoa aikaa) eikä mitään edistystä asiassa ole tapahtunut.
    Peruutusten jälkeen heiltä tuli sähköpostia jossa pystyi hakemaan refundia kaavakkeen täyttämällä, mutta sen täyttämisen jälkeen tuli uudestaan sähköpostiin linkki, joka ohjautuu vain voucherinhaku sivulle (sitä kautta ei voi anoa käteispalautusta).
    Jos haluaa kysellä käteispalautuksen perään, Ryanairin sivusto ohjaa ainoastaan chat-bottiin, joka antaa erilaisia automaattisia vaihtoehtoja ja väkisin tyrkyttää voucherin hyväksymistä ja lopulta heittää pihalle, jos jatkaa käteispalautuksen kyselyä. Tähän homma aina sitten lopulta tyssääkin, eikä asiakaspalveluun saa mitenkään muuten yhteyttä.
    Olen maksanut ensimmäiset lentoni verkkopankissa suoraan, onko tästä mahdollista hakea mitään kautta korvausta ja jos, niin mistä? Toiset lennot on maksettu luottokortilla, joten se lienee hoidossa mutta nyt mietityttää nuo verkkopankin kautta maksetut lennot.
    En ole siis hyväksymässä Ryanairin voucheria korvaukseksi, he ovat nostaneet lentojen hintojakin niin reippaasti koronan jälkeen, ettei se siinäkään mielessä ole houkutteleva vaihtoehto. Hintoja kun tuossa katselin, niin joutuisin maksamaan kolme kertaa niin paljon nyt noista lennoista, mikä oli alkuperäinen hinta.

  4. Mahtavaa, että neuvotte näin!!

    Minulla on matkatoimiston kautta luottokortilla ostetut Qatarin lennot Helsinki-Doha-Accra ja Libreville-Kigali ja Kigali-Doha-Helsinki. Kaikki lennot on samalla lipulla. Libreville-Kigali on codeshare (Rwandair).

    Jos Qatar peruu nämä lennot, onko minulla EU-säädöksen perusteella oikeus saada rahat takaisin kaikista lennoista, koska lähtö on EU:sta? Vai ainoastaan Helsinki-Doha-osuudesta?

    • Itsellä oli Qatarin lennot Dohan kautta Aasiaan. Koronan vuoksi peruivat lentoni jo huhtikuun alussa ja muutaman päivän jälkeen he tarjosivat tuota korotettua voucheria, jossa lisäksi mainitaan että jos haluat lentää saman reitin muuna ajankohtana ja reitin hinta olisi korkeampi kuin tuo voucher niin he maksaisivat erotuksen.

      Nyt kuitenkin matkaa uudelleen arvioiden reittini muuttuu ja siksi soitin heille ja pyysin rahojen palautusta. Sanoivat että rahat palautetaan kortille 2 kuukauden sisällä koska koronan vuoksi pyyntöjä on paljon.

      Luulen, että jos sinun kaikki lentosi ovat Qatar airwaysin lentoja, niin rahat saa helposti takas tai uudelleen sovittua lentojen ajankohdat. Soittaa vain asiakaspalveluun, niin he saavat asian hoidettua!

      Huomaa ettei tuota turhaa kutsuta parhaaksi lentoyhtiöksi.

    • En ole kuullut Qatarin kieltäytyneen palauttamasta rahoja lentoyhtiön perumista Suomesta lähtevistä lennoista, mutta tästä on olemassa EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu. Ennakkoratkaisun C-502/18 perusteella EY261/2004 -asetusta sovelletaan menomatkalla myös Dohasta lähtevään samalla lipulla olevaan jatkolentoon.

      Ainakin EU:n maaliskuussa julkaiseman ohjeistuksen mukaan samalla lipulla olevan menolennon peruuntuminen oikeuttaa saamaan rahat takaisin myös paluulennosta.

      Yleisenä ohjeena myös muille. Tarvittaessa kannattaa tutustua myös lentoyhtiön kuljetusehtoihin, joiden perusteella voi tietyissä tilanteissa yhtiöstä riippuen vaatia rahojen takaisinmaksua vaikka yhtiöllä ei olisi lainsäädäntöön perustuvaa velvollisuutta palauttaa rahat (esim. viisumihakemusta ei hyväksytä).

    • Qatarin vouchereihin liittyen pienenä varoituksena: yhtiö on poistanut myynnistä touko-lokakuun lennot Helsingistä. Ymmärtääkseni Qatarin vouchereita ei pysty käyttämään Finnairin Helsinki-Tukholma/Kööpenhamina/Oslo lentoja sisältäviin varauksiin, joten matkapäivien muuttaminen tai rahojen takaisinmaksun hakeminen lienee voucheria riskittömämpi vaihtoehto.

  5. Miten on Ryanairn laita? Sain peruuntuneista lennoista korvauslomakkeen täytettyäni voucherin, mutta ehdoissa lukee että on myös mahdollisuus pyytää rahat takaisin tilille. Miten kannattaa ottaa yhteyttä Ryanairiin ja pyytää rahoja takaisin, kun itse sivuilla on vain asiakas-chat?

    • Hei,

      lähes kaikkien lentoyhtiöiden sivuilta löytyy Contact Us -sivu, josta löytyy lentoyhtiön yhteystiedot. Ryanairiin voi olla yhteydessä myös sähköpostitse.

    • Ryanairin kohdalla tuosta contact us-linkistä ei ole hyötyä, koska sitä kautta ei voi kysellä käteispalautuksen perään, vastauksena tulee vain emailiin geneerinen ”olemme saaneet viestinne, yritämme käsitellä asiaa, voitte hyväksyä refundin voucherina tästä linkistä”.
      Eli ei mitään reagointia siihen, jos haluaa refundin käteispalautuksena (rahat omalle tilille).
      Sama homma kaikkien tuntemieni kanssa, joilla on ollut peruttu Ryanair-lento, kukaan ei ole saanut cash refundia heiltä.

    • Ainakin luottokortilla maksaneille ja viranomaisvalituksia tehdessä Ryanairin sähköpostiosoitteesta on hyötyä.

      Sen avulla on helppo osoittaa, että matkustaja on yrittänyt ratkaista ongelman lentoyhtiön kanssa ennen korttiyhtiölle/regulaattorille valittamista.

  6. Ticket.fi:n kautta luottokortilla ostetut lennot: Helsinki-Reykjavik-Hki. Icelandairiltä sanottiin, että rahat saa takaisin, mutta pitää olla yhteydessä tahoon, jonka kautta lennot on ostettu. Ticket.fi:n puhelinpalvelu on koko ajan kiinni ja rahojen palautukseen liittyvässä kaavakkeessa on pakollinen kohta ”hyväksyn rahojen palautuksen arvokoodina” eli kaavaketta ei voi lähettää ilman rastia, vaikka aiemmin onkin ilmoittanut haluavansa takaisin rahaa, ei vouchereita tms.

    Olenko ymmärtänyt oikein, että lentoyhtiön kuuluisi palauttaa rahat ja jos se ei onnistu, niin reklamaatio heille ja rahojen palautuspyyntö suoraan luottokorttiyhtiöön?

    • Hei,

      matkatoimiston kautta varatuista lennoista rahojen takaisinmaksupyyntö on normaalisti lähetettävällä matkatoimistolle, joka on yhteydessä lentoyhtiöön. Mainitsemasi lomakkeeen sijasta lähetä Ticket.fi:lle vaatimus rahojen takaisinmaksusta tämän lomakkeen kautta, valitse esimerkiksi kohta muut kysymykset ja mainitse siinä, että vaadit rahojen takaisinmaksua EY261/2004 -asetuksen perusteella lentoyhtiön perumasta lennosta. Mainitse siinä ettet halua voucheria. Ota itsellesi kopio lähettämästäsi viestistä.

      Icelandair on irtisanonut huhtikuussa 95 % lentäjistä, jonka vuoksi yhtiön vouchereita ei kannata hyväksyä hyvityksenä perutuista lennoista.

      Icelandairin takaisinmaksuhakemusten käsittelyajat ovat kuulemani mukaan 3-6 kuukauden luokkaa. Näin pitkästä rahojentakaisinmaksu odottelusta voi aiheutua myöhemmin korttiyhtiön kanssa asioidessa (kuluttajalla on velvollisuus reklamoida kohtuullisessa ajassa ongelmasta korttiyhtiölle).

      Siksi itse odottaisin seitsemän päivää ticketin vastausta ja sen jälkeen lähettäisin reklamaation korttiyhtiölle. EY261/2004 -asetuksen mukaan lentoyhtiön on periaatteessa palautettava rahat lentoyhtiön perumista lennoista 7 päivän sisällä, tosin tällä hetkellä käsittelyajat ovat huomattavasti pidempiä. Yli 3 kuukauden käsittelyajat ovat kuitenkin kohtuuttomia.

      Ticket tuskin reagoi yhteydenottoosi kohtuullisessa ajassa, mutta luottokorttiyhtiön kanssa asiointi onnistuu helpommin jos reklamoit ensin Ticketille.
      Luottokorttiyhtiön vastuusta olemme julkaisseet tietopaketin huhtikuussa.

    • Täydennyksenä edelliseen viestiin. Korttiyhtiölle lähetettävässä reklamaatiossa kannattaa mainita se, että matkatoimisto on sulkenut puhelinpalvelunsa.

  7. Moi,

    Olimme varanneet Lufthansa lennot Veronaan 28.5-6.6.2020 ja eilen huomasin että varauksestamme yksi tai useampi lento oli peruttu. Tein tästä välittömästi rahojen palautus pyynnön Lufthansalle vedoten asetukseen EY261/2004. Sain seuraavanlaisen vastauksen:
    ”Thank you for your feedback requesting a refund of your ticket.

    Please note that Customer Relations will not be able to process requests regarding these topics, or any changes to bookings or fare conditions. All relevant information may be found on our website https://www.lufthansa.com/us/en/flight-information.
    We are well aware of the legal framework and assure you that refunds are still possible. We do, however, ask for your understanding that, in the current situation, refunds are not possible within the standard time limits and we cannot reliably communicate a concrete time frame.
    Alternatively, we would like to inform you that we have extended our rebooking conditions and made them even more flexible.
    All information regarding rebooking and voucher options are available on LH.com at https://lufthansa.flightvoucher.com/?lang=en.
    If a cancellation is currently the only option available to you, please contact our Service Center. Worldwide telephone numbers can be found at https://www.lufthansa.com/us/en/help-and-contact.
    We thank you again for your understanding in this dynamic and unprecedented situation.”

    Miten tähän pitäisi reagoida?

  8. Mieheni ehti paniikissa hyväksyä Norwegianin tyrkyttämät cash pointsit. Onko enää mitään mahdollisuutta saada rahallista hyvitystä jos emme koskaan pääse edes käyttämään pisteitä? Lennot maksettiin rahalla.

  9. Ostin Ticket matkanjärjestäjältä lennot, veloittavat 60€ jos haluan vaihtaa matkustuspäivää. Voucherin valitessa tulevat laskuttamaan voucherin käytöstä vielä erikseen.

    We would like to inform you that EUR 60 is our support fees for handling rebooking.
    ——
    As per your query, the voucher was provided by airline however, if we issue a voucher from our side then you have to rebook with us for new travel date using the voucher.
    ——
    As per your query, we would like to inform you that there will be an administration fees at the time of using the voucher for future travel

    • Minkä lentoyhtiön lennot varasit? Miten maksoit lennot?

    • AF-KLM. Luottokortilla. Tarkoitus on kuitenkin lentää tulevaisuudessa ja lennot olivat edulliset niin mielellään haluaisin siirtää, koska kyseisellä summalla ei usein pääse. Siirto elokuulle oli tarkoitus, eikä lentoyhtiö olisi pyytänyt lisämaksua.

  10. Voinko vaatia rahoja takaisin molemmista lennoista, jos menolento on peruttu, mutta paluulentoa ei ole vielä peruttu?Lennot eri kohteisiin, mutta lennot samalla varauksella. Kyseessä Finnair.

  11. Mites etan ulkopuoliset lennot? Lennot belgradiin air serbialla? Voucher olisi tiedossa mutta onkohan rahojen palautusta mahdollisuutta vaatia

    • Voit vaatia. Lentomatkustajien oikeuksia käsittelevää EY261/2004 -asetusta sovelletaan kaikkien lentoyhtiöiden EU/ETA-alueelta lähteviin lentoihin kohteesta riippumatta. Lentoihin EU/ETA-alueen ulkopuolelta EU/ETA-maihin asetusta sovelletaan ainoastaan EU/ETA-alueen lentoyhtiöiden lentoihin.

  12. Mitenkäs on tämän Lufthansan 50 euron alennusvoucherin kanssa? Tarkoittaako voucherin hakeminen sitä, että myös alkuperäisten lippujen arvo muutetaan samalla vouchereiksi? Vai voiko edelleen saada hyvityksen alkuperäisestä lipusta?

    • Hei,

      Lufthansalla on erilaisia systeemejä, joihin lainsäädäntö suhtautuu eri tavalla. Alkuperäisen lipun voucheriksi muuttaessa menettää todennäköisesti oikeuden vaatia lipun hintaa takaisin rahana mutta alkuperäisen lipun matkapäiviä/reittiä muuttaessa todennäköisesti säilyttää oikeuden vaatia lipun hinnan takaisin, jos Lufthansa peruu myöhemmin uudet lennot.

  13. Olen tehnyt tähän mennessä kolme takaisinmaksu (refund) pyyntöä Norwegianin peruuttamista lennoista, ensimmäiset tein 5.4.2020 ja yhdestä on tähän mennessä tullut palautus 30.4. – ihan tilille saakka. Kahdesta muusta ei ole vielä kuulunut mitään.

    Norwegian (kuten myös Finnair ja SAS) tarjoavat sentään nettilomakkeen maksun palautukselle, mutta suurempi ongelma on yhtiöt, jotka ovat poistaneet sähköisen refund-pyynnön mahdollisuuden, kuten Air France, Brussels Airlines ja TAP Portugal.
    Niihin joutuu olemaan yhteydessä puhelimitse. Saapa nähdä miten käy.

    • Miten maksoit Norwergianin lennon? Norwegianin kotisivuilla julkaistun esityksen (sivu 17) mukaan yhtiö on lopettanut toistaiseksi lähes kaikkien laskujen kuten lentokoneiden leasingvuokrien, maapalvelulaskujen jne. maksamisen.

    • Maksan kaikki lento-ostokseni – ja hotellit luottokortilla ihan niiden tarjoaman suojan takia.

      Tilanteeseen päivitys:

      Norwegian on palauttanut/palauttamassa rahat kaikkiaan kolmesta Norwegianin itse peruuttamasta lennosta! Pisteet tästä Norwegianille.
      Norwegian lento 1 huhtikuu -hyvityspyyntö 5.4.2020 –> maksupalautus 30.4.2020
      Norwegian lento 2 huhtikuu -hyvityspyyntö 5.4.2020 –> maksupalautus 21.5.2020
      Norwegian lento 3 toukokuu -hyvityspyyntö 8.4.2020 –> maksupalautus 21.5.2020

      Olen tehnyt refund pyynnön myös yksittäisistä Finnairin ja SAS:n lennoista, niiden suhteen on ollut vielä kovin hiljaista.

      TAP Air Portugal ja Brussels Airlines ovatkin sitten kertaluokkaa haastavampia.

  14. Supersaver yrittää ainakin erittäin hanakasti saada meidät valitsemaan voucherin SAS:n lentojen perumisen vuoksi. Minulle on tullut jo kahdesti sähköposti, jonka sisältönä on suunnilleen, että valitsenko voucherin vai voucherin. Olen vastannut erillisellä sähköpostilla, että en halua voucheria vaan rahat takaisin. Tähän Supersaverilta ei tule mitään vastausta. En kuitenkaan aio luovuttaa, vaan laitan uudelleen yhteydenoton.

    • Lentodiilit, tietysti typeränä suoralla tilisiirrolla. Luottokorttiyhtiöstä ei siis ole tässä tapauksessa apua. Toiseen suuntaan lento oli Norwegianin.

  15. Norwegian perui menolentomme Ranskaan kesäkuussa. Olin jo täyttämässä lomaketta heidän nettisivuilla, kunnes huomasin, että siellä pitää valita ”The flights you wish to cancel”. Voiko tässä kohtaa valita molemmat lennot, vaikka vain toinen on peruttu ja menetämmekö jonkin oikeuden esim luottoyhtiön suuntaan, jos ruksimme itse nämä peruutettavat lennot tästä (vaikka menolennon perumisesta tuli jo sähköposti)? Jossain luki myös, että he palauttavat rahat vain, jos peruuntuminen johtuu heistä johtuvista syistä (miten korona?). Onko mitään tietoa onko näitä ylipäätään palautettu rahana? Kiitos!

    • Lentoyhtiöllä on velvollisuus palauttaa rahat EY261/2004 -asetuksen perusteella lentoyhtiön perumista lennoista peruutuksen syystä riippumatta. Lentoyhtiöllä ei kuitenkaan ole velvollisuutta palauttaa rahoja takaisinmaksukelvottomista lipuista, jos matkustaja peruu lipun ennen kuin lentoyhtiö on perunut lennon.

      Norwegianin sivuilta pitäisi muuten löytyä myös jonkinlainen yhteydenottolomake, jonka täyttämällä voi vaatia rahojen takaisinmaksua kirjoittamalla vapaamuotoisen viestin.

      Jos lentoyhtiö peruumenon, meno- ja paluulento ovat osa samaa varausta ja vaikka lennoista vastaisivat eri lentoyhtiöt, lentoyhtiön on palautettava rahat koko lipusta (EU:n tiedonanto C(2020) 1830, sivu 4).

    • Voi.Ainakin mä sain 20.3-22.3 Lontoon reissusta.toinen lento peruttiin.molemmista tuli hillot luotyokortille

  16. Norwegian perui menolentomme Ranskaan kesäkuussa. Olin jo täyttämässä lomaketta heidän nettisivuilla, kunnes huomasin, että siellä pitää valita ”The flights you wish to cancel”. Voiko tässä kohtaa valita molemmat lennot, vaikka vain toinen on peruttu ja menetämmekö jonkin oikeuden esim luottoyhtiön suuntaan, jos ruksimme itse nämä peruutettavat lennot tästä eli ns perumme matkamme (vaikka menolennon perumisesta tuli jo sähköposti)? Jossain luki myös, että he palauttavat rahat vain, jos peruuntuminen johtuu heistä johtuvista syistä (miten korona?). Onko mitään tietoa onko näitä ylipäätään palautettu rahana? Kiitos!

  17. Entä jos lennot on alunperin ostettu voucherilla? Onko mahdollista tällöin vaatia perutusta lennosta hyvitystä rahana? Juuri tuota mahdollista konkurssia ajatellen. SAS kyseessä, niin mietin riskejä

    • Ei ole, voucherilla maksetusta lipusta lentoyhtiö voi palauttaa lipun hinnan takaisin voucherina.

  18. Mitä jos lentoyhtiö peruuttaa neljästä lennosta yhden ja siirtää minut uudelle paluulennolle, joka on eri päivänä kun jatkolentoyhteys? Onko oikeus vaatia rahat takaisin?

    • Mikä lentoyhtiö ja minne olet varannut lennot?

  19. Hei. Lukee, että ei voi enää vaihtaa rahanpalautukseksi, jos on jo valinnut voucherin. Entä jos lennot perutaan vasta tämän jälkeen? Saako silloin vielä vaihtaa rahanpalautukseksi, jos perumisesta ei voucherin hyväksymishetkellä ole ollut mitään tietoa?

    • Mikä lentoyhtiö? On olemassa muutamia poikkeuksia. Ainakin tietyistä SASin ja Air-France-KLM:n vouchereista saa rahat takaisin vuoden kuluttua jos niitä ei ole pystynyt käyttämään siihen mennessä.

      Norwegian on markkinoinut mahdollisuutta muuttaa liput cashpointeiksi vaikka yhtiö lopettaa lähes kaikki lennot vuodeksi. En ole vielä ehtinyt tutkimaan lainsäädäntöä niin tarkkaan, että osaisin sanoa onko yhtiö rikkonut esim. kuluttajansuojalakia.

  20. Ostin Air Francelta lennot luottokortilla. Lentoyhtiö perui lennot koronan takia. Täytin lentoyhtiön refund-kupongin, jossa pyysin lentoyhtiöitä palautusta rahana (luottokorttitililleni). Nyt olivat sieltä kuitenkin lähettäneet voucherin sähköpostiin. Mitä kannattaa tehdä, että saisin lippujen hinnan rahana?

    • Air Francelle kannattaa ensin lähettää lyhyt kirjallinen reklamaatio, jossa vaadit hyvitystä rahana ja mainitsit vaatineesi lipun hinnan palautusta luottokortille lentoyhtiön perumaa lentoa peruessa EY261/2004 -asetuksen perusteella ja saaneesi tästä huolimatta voucherin. Air France tuskin vastaa kohtuullisessa ajassa reklamaatioon, mutta korttiyhtiön kanssa asiointi onnistuu helpommin jos lähetät ensin reklamaation lentoyhtiölle, odotat 7 päivää ja sen jälkeen reklamoit korttiyhtiölle. (EY261/2004 -asetuksen perusteella lentoyhtiön on palautettava periaatteessa lipun hinta 7 päivän sisällä lentoyhtiön perumasta lennosta.)

      Luottokorttiyhtiölle reklamoidessa kannattaa mainita, että lippua peruessa vaadit rahojen takaisinmaksua mutta tästä huolimatta sait hyvityksenä voucherina. Korttiyhtiölle lähettävässä reklamaatiossa tulee mainita, että sinulla on EY261/2004 -asetuksen perusteella saada lipusta takaisinmaksu 7 päivän sisällä lennon perumisesta ja viitata myös EU:n matkustajien oikeuksia käsittelevän ohjeistuksen sivun 4 kohtaan, jossa mainitaan ettei matkustajalla ole velvollisuutta hyväksyä matkakuponkia hyvityksenä lentoyhtiön perumasta lennosta. Lisäksi reklamaatiossa on hyvä viitata kuluttajansuojalain 7 luvun 32 § mukaiseen luotonantajan ja palveluntarjoajan yhteisvastuuseen. Liitä reklamaation liitteeksi kopio Air Francelle lähettämästäsi reklamaatiosta.

      Korttiyhtiön vastuuta käsitellään tarkemmin muuten erillisessä artikkelissa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *