Norwegianin osakkeenomistajat ja useimmat velkojat ovat hyväksyneet saneeraussuunnitelman

Pahoista talousvaikeuksista kärsivän Norwegianin osakkeenomistajat, monet leasing-yhtiöit ja joukkovelkakirjojen haltijat ovat hyväksyneet yhtiön saneeraussuunitelman.

Yhtiön pörssitiedotteiden mukaan yli 95 % osakkeenomistajista äänesti saneeraussuunnitelman puolesta tänään ylimääräisessä yhtiökokouksessa  ja 76 % joukkovelkakirjojen haltijoista on eilen hyväksynyt saneeraussuunitelman.

Osana saneerausohjelmaa yhtiö muuntaa 1,1 miljardin edestä velkoja osakkeista, jonka seurauksena yhtiö siirtyy lähes kokonaan velkojien omistukseen ja samalla yhtiön nykyisten osakkeenomistajien omistusosuus romahtaa 5,2 prosenttiin. Lisäksi yhtiö keskeyttää ensi kevääseen saakka lähes kaikki lennot Norjan sisäisiä lentoja lukuun ottamatta.

Saneerausohjelman hyväksyminen on yhtenä ehtona sille, että Norwegian saa käyttöönsä koko Norjan valtion 3 miljardin kruunun (~263 MEUR) tukipaketin. Yhtiö aiemmin saanut tukipaketin ensimmäisen osan, 300 miljoona kruunua (~26 MEUR). Norwegian on aiemmin varoittanut rahojen loppuvan, jos yhtiö ei saa Norjan valtion tukipakettia toukokuun puoliväliin mennessä.

Tarvitseeko yhtiö lisärahoitusta loppuvuodesta?

Yhtiön tilanne näyttää tällä hetkellä huomattavasti paremmalta kuin viime viikolla, mutta yhtiö ei vielä ole 100 % varmuudella välttänyt konkurssia. Tukipaketin saaminen edellyttää velkojen uudelleenjärjestelyn lisäksi myös muiden Norjan valtion asettamien ehtojen toteutumista.

Tällä hetkellä kysymysmerkkinä on myös tarvitseeko Norwegian lisärahoitusta selvitäkseen vuoden 2020 viimeisestä ja vuoden 2021 ensimmäisestä kvartaalista. Saneeraussuunnitelman sivulla 37 yhtiö varoittaa ensi talven likviditeettitilanteesta, jonka yhtiö arvioi parantuvan kevätsesongin alkaessa.

22 kommenttia aiheesta “Norwegianin osakkeenomistajat ja useimmat velkojat ovat hyväksyneet saneeraussuunnitelman

  1. Hei, meidänkin juhannuksen lennot peruttu, mitä kautta se rahojen palautuspyyntö pitäisi tehdä? Puhelin sovelluksessa löytyy valinnat; muuta lentoa tai hae hyvitystä. Miten se että haluaa rahana hyvityksen pitää ilmaista, ettei vahingossa hyväksy vouchereita.

  2. Tänään tuli hyvitys luottoyhtiöltä viime viikolla oli peruttu 11.6 lento,laitoin hyvityspyynnön Norwegianille,sitten kokeilin hakea luottoyhtiöltä. Ei mennyt kun 3 päivä ja nyt rahat tilillä. Olin liittänyt vaan mun viestit ja kaikki muut tiedot ja se riitti.Toivottovasti kaikki saavat rahat takaisin

  3. Moi! Mä oon tehnyt 8.4. pyynnön rahojen palautuksesta, kun Norwegian perui lennot (maksettu luottokortilla). Vielä ei ole kuulunut mitään. Olen saanut vain automaattivastauksen heti sen jälkeen, kun rekkulan laitoin sisään. No, odotellaan – ainakin vaikuttaa nämä muiden kommentit rohkaisevilta. 🙂

  4. Tänne tuli tänään Norwegianilta rahat takaisin 14.3. perutuista lennoista maaliskuun lopulle, joista vaadin heti käteispalautusta. Reilu viikko sitten tuli viimeisin sähköposti, että palautuspyyntötiketti oli käsitelty ja rahojen pitäisi palautua luottokortilleni ASAP. Eli kyllä sieltä jotain maksellaan…

    • Onko kukaan muuten saanut Norwegianilta rahoja takaisin muista kuin luottokortilla maksetuista varauksista? Ymmärtääkseni luottokorttiyhtiöt ovat tallettaneet sulkutilille merkittävän osan luottokortilla Norwegianille maksetuista rahoista, josta rahat siirretään yhtiön käyttöön vasta lennon jälkeen. Sulkutilillä olevien varojen palauttaminen ei välttämättä vaikuta yhtiön käytössä olevien varojen määrään.

  5. Kiitos vastauksesta. Olemme mielenkiinnolla selanneet sivujanne ja vastauksenne kaikille kyselijöille ovat loistavia. Tulemme jatkossakin asioimaan sivuillanne, kun lähdemme seuraavalle matkallemme.

  6. Kauan tulisi odottaa rahojen palautusta, ennen kuin tekee reklamaation pankkiin? Lennot peruttu melkein 1,5kk sitten, hyvityspyyntö laitettu 8.4. Tänään kysyin Norwegianin chatista, eivät osanneet sanoa yhtään mitään.

    • Moikka! Riippuu lentoyhtiöstä. Norwegianin lennoista laittaisin reklamaation heti, mutta Finnairin lentojen kanssa odottaisin 2,5-3 kuukautta (Finnair ja SAS ovat tällä hetkellä niitä harvoja lentoyhtiöitä, jotka käsittelevät olosuhteet huomioiden melko asianmukaisesti rahojen takaisinmaksupyyntöjä).

      Korttiyhtiön vastuuta käsitelemme perusteellisemmin erillisessä artikkelissa, mutta reklamaatiossa kannattaa viitata EU261/2004 -asetukseen ja kuluttajansuojalain 7 luvun 39 pykälään. Reklamaatiossa voit halutessasi mainita, että Norwegian on keskeyttänyt lähes kaikkien laskujen maksamisen yhtiön viime viikolla julkaiseman dokumentin (sivu 17) mukaan.

  7. @lentodiilit
    Meillä olisi matka 11.6
    Tein nyt reklamaatio luottoyhtiölle. Katsotaan mitä ne vastaa. Kiitos tiedosta

    • Tähän lisäyksenä muita varten. Luottokorttiyhtiölle lähetettävän reklamaation kanssa kannattaa odottaa siihen asti, että yhtiö virallisesti peruu lennon.

      Norwegian ei vielä ole poistanut useimpia kesälentoja myynnistä, vaikka yhtiön toimitusjohtaja on ilmoittanut norjalaiselle lehdistölle ettei yhtiö aio lentää kesäkaudella Norjan sisäisten lentojen lisäksi muita lentoja.

  8. Eilen tuli viesti että lento peruttu, eikä ilmeisesti rahoja ne palauttaavaan cash pointseja, onko kukaan saanut luottoyhtiön kautta rahat takas?

  9. Norwegian palautti rahat 7. ja 14.4. perumistaan lennoista 4.5Palautusvaatimuksen tein 2.4.

    • Onko kukaan saanut rahoja takaisin viimeisen kuukauden aikana muilla maksutavoilla kuin luottokortilla maksetuista Norwegianin lennoista?

      Luottokorttiyhtiöt ymmärtääkseni pitävät merkittävän osan Norwegianin lippumyynnin tuloista sulkutilillä, josta korttiyhtiöt tilittävät varat lentoyhtiölle lennon lähdön jälkeen. Sulkutilillä olevien rahojen palautus ei vaikuta yhtiön käytössä olevien varojen määrään, joten kassakriisi ei vaikuta yhtiön mahdollisuuksiin palauttaa sulkutilillä olevia varoja kuluttajille.

    • Oliko sulla kalliimpi lippu? Itsellä oli halvin versio, eikä edes ollu sanakaan rahoista, vaan yrittävät tyrkytä cash pointsit

    • @Kati Milloin olet lähdössä reissuun?

      Lippytyypillä ei ole vaikutusta lentoyhtiön lakisääteiseen velvollisuuteen (EY261/2004) velvollisuuteen palauttaa rahat lentoyhtiön perumista lennoista. Luottokorttiyhtiön vastuuta käsittelemme tarkemmin erillisessä artikkelissa.

    • Onks palautusvaatimus tehty ihan sen varauksen kautta mentävän reitin kautta? Ei tarvi täytellä esim tota kulukorvauslomaketta? Mulla 3 lentoa reklamoitu, ensimmäinen 22.3 jonka piti toteutua 16.4. Ja mistään noista ei siis oo kuulunu käsittelyvahvistuksen jälkeen mitään.

    • Korjaan vielä sen verran, että 3 reissua eli 6 lentoa

  10. Toivottavasti tämä tarkoittaa myös, että Norwegian alkaa taas pian palauttamaan rahoja peruutetuista lennoista 🙂

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *