Norwegian keskeyttää lähes kaikki lennot ensi kevääseen saakka

Pahoista talousvaikeuksista jo ennen koronakriisiä kärsinyt Norwegian on tänään kertonut tarkempia yksityiskohtia pelastussuunnitelmastaan. Osana suunnitelmaa yhtiö aikoo lopettaa lähes koko lentotoimintansa maaliskuun 2021 loppuun saakka, uudelleenjärjestellä velkoja ja supistaa laivastoansa.

Suunnitelman mukaan yhtiö liikennöisi ainoastaan Norjan sisäisiä lentoja 7 lentokoneella maaliskuun 2021 loppuun saakka.

Yhtiö on lähes maksukyvytön

Yhtiö maksaa tällä hetkellä ainoastaan päivittäisen toiminnan kannalta täysin välttämättömiä laskuja kuten polttoainetoimitukset. Yhtiö ei tällä hetkellä maksa esimerkiksi koneiden leasingmaksuja, maapalvelumaksuja eikä varaosalaskuja, joten yhtiö on tällä hetkellä lähes maksukyvytön.

Yhtiön toiminnan jatkuminen edellyttää 2,7 miljardin Norjan kruunun rahoituspaketin saamista Norjan valtiolta toukokuun puoliväliin mennessä. Rahoituspaketin toteutuminen edellyttää, että Norjan valtion asettamien ehtojen kuten velkojen uudelleenjärjestelyn toteutumista. (Rahoituspaketin kokonaissumma on 3 miljardia kruunua, josta Norwegian on saanut aiemmin 300 miljoonaa.)

Viime viikolla yhtiö haki konkurssiin Ruotsissa ja Norjassa toimivia tytäryhtiöitä ja irtisanoi suurimman osan lentäjistä ja matkustamohenkilökunnasta. Yhtiö on aiemmin ilmoittanut, ettei kykene maksamaan huhtikuun palkkoja ajoissa Britanniassa työskenteleville lentäjille eikä matkustamohenkilökunnalle.

Yhtiön osakkeet ovat käytännössä arvottomia

Norwegianin ehdottaman velkojen uudelleenjärjestelyn seurauksena siirtyisi lähes kokonaan velkojien omistukseen ja yhtiön nykyisten osakkeenomistajien omistusosuus romahtaisi 5,2 prosenttiin. Nykyisten osakkeenomistajien osuus todennäköisesti laimenee entisestään myöhemmin järjestettävien osakeantien seurauksena.

Yhtiö tarvitsee lisärahoitusta vaikka pelassuunnitelma toteutuisi

Norwegian uskoo tarvitsevansa lisärahoitusta vuodenvaihteessa, joten pelkkä velkojen uudelleenjärjestely ja Norjan valtion 3 miljardin Norjan kruunun rahoituspaketti siirtää lähinnä konkurssiuhkaa myöhemmäksi.

Yhtiö aikoo supistaa laivastoansa 25 %

Osana pelastussuunnitelmaa yhtiö aikoo supistaa laivastoansa pysyvästi nykyisestä 147 koneesta 110-120 koneeseen ja neuvotella leasingyhtiöiden kanssa olennaisista alennuksista. Leikkaukset painottuvat erityisesti kaukolentoihin ja Pohjoismaiden ulkopuolisiin lentoihin.

Maaliskuun 2021 loppuun saakka yhtiö aikoo liikennöidä ainoastaan Norjan sisäisiä lentoja, joita Norjan valtio tällä hetkellä tukee. Keväällä 2021 yhtiö aikoo vähitellen käynnistää Euroopan lennot ja kaukolennot. Liikenne palaa (uudelle) normaalille tasolle vuonna 2022.

Yhtiön tilanne on kriittinen

Norwegianin toiminnan jatkuminen edellyttää pelastussuunnitelman hyväksymistä vappuaattona järjestettävässä velkojien kokouksessa ja 4.5.2020 järjestettävässä yhtiökokouksessa.

Yhtiön tulevaisuus riippuu pitkälti siitä onko konkurssi vai velkojen uudelleenjärjestely velkojien kannalta parempi ratkaisu. Pelkkä velkojen uudelleenjärjestely ei kuitenkaan ratkaise yhtiön kaikkia ongelmia, sillä yhtiö uskoo tarvitsevansa lisärahoitusta loppuvuodesta.

79 kommenttia aiheesta “Norwegian keskeyttää lähes kaikki lennot ensi kevääseen saakka

  1. Onko tietoa Norskin kesäkuun loppupuolen lennoista? Itsellä olisi lähtö Jenkkeihin juhannuksen jälkeen ja lentoa ei ole vieläkään peruttu.

  2. Hei,
    olen varannut matkan itselleni ja aviopuolisolleni 1.7.20 Barcelonaan.
    Matkan olen maksanut lahjaksi saamillani cashpoint pisteillä.
    Vaikka en ole itse maksanut pisteitä, niin tyttäreni on maksanut niistä, ja ostanut ne siis lahjaksi.
    Onko mitään mahdollisuutta saada niistä rahat takaisin. Matkaa ei ole vielä peruttu Norwegian puolelta.

    • Norwegianilla ei ole velvollisuutta palauttaa lentopisteillä maksetun lipun hintaa rahana. Lentoyhtiön perumista CashPoint -lentopisteillä maksettujen lentojen hinnan yhtiö voi palauttaa CashPoints -pisteinä.

    • Heipätihei. Meillä olisi elokuun loppupuolessa lähtö espanjaan ja tää epätietoisuus syö sielua.

      Ostammeko lennot finnairilta vai lentääkö norski.

      Liput ostettu klarnan osarilla.
      Finnair nostaa varmasti hintoja mitä lähemmäksi lähtö tulee.

      Onko vinkkejä mitä tekisi tässä tilanteessa

  3. Onks kukaan saanut rahoja takaisin TILILTÄ maksetuista lennoista?

    Molemmat perutut mitkä maksettu luottokortilla kyllä tuli, mut tililtä maksettu kestää. Ja olivat käsittelynumeroina aikalailla peräkkäin.

    • Tuliko korvaus näistä perutuista luottokortille pyytämättä? Itselläni luottokortilla maksetut peruttu jossain vaiheessa, en tiedä koska kun ei ole mitään ilmoitusta tullut. Mutta ei ainakan mitään korvausta ole kortille tullut.

  4. Hei,
    Lentääkö Norwegian Helsingistä Espanjaan heinäkuussa? meillä lennot Alicanteen 6.7.
    Erittäin ristiriitaista tietoa löydettävissä. Jossain lukee, että turistit voivat palata 7.7 Espanjaan ja jossain kerrotaan, että heti 1.7 alkaen on ok. Norwegian myy lentoja heti heinäkuun alusta. Vielä ei ole tullut mitään viestiä, että lentoja olisi peruttu. Olen kokoajan olettanut, että ei se Norwegain lennä heinäkuussa ollenkaan Suomesta. Eli voiko olla, että lähdemme sittenkin Espanjaan..Olen toivonut, että lennot peruuntuvat, jotta saisimme rahat takaisin.

    • Kannattaa odottaa rauhassa tilanteen selkeämistä. Yhtiö todennäköisesti peruu heinäkuiset Espanjan lennot 1-2 viikon sisällä.

  5. Hei,
    Vaan ei ole helppoa saada norskin luottoyhtiönkään kautta. Meillä on lennot 4.6 Malagaan, jotka Norweigian lentoyhtiö perui. Olen ostanut lennot Norweigian bank luottokortilla. Olen myös tehnyt Norskille asianmukaisen palautusvaateen virkailijan opastuksella. Tänään viimeksi 3.6 tuli taas luottolyhennyslasku. Vastaavat Norweigian pankilta, että eivät voi perua maksupaaikkaa ja olkaa yhteydessä, kun saatee rahat takaisin, niin he maksavat sitten korot takaisin. Että näin varmaa ja kätevää on maksaa luottokortilla. Ihan törkeää toimintaa molemmilta. Pompottelevat asiakasta pankin ja lentoyhtiön välillä. Ilmeisesti oli vitsi, että on takaisinmaksuturva,
    .

  6. Ostettu Norwegialta Malagan lennot 17.5 2000,maksettu klarnan kautta Mastercardilla,olen tehnyt hakemuksen Norvegialle 20.4.20,tuli vastaus että ovat vastaanottaneet ja joku pitkä luku perään,ei ole kuulunut mitään..Menikö sinne eläkeisten rahat?vai kestääkö vaan enemmän aikaa?

    • Tarkistuskysymyksenä: maksoitko Mastercard Creditillä?

  7. Norwegianin asiakaspalvelu vastasi puhelimessa 25.05.2020 että käsittelevät tällä hetkellä maaliskuussa sisään tulleita refund -hakemuksia ja niitä hoidetaan sisääntulojärjestyksessä. Omat lennot Helsinki-Barcelona-Helsinki huhtikuun viimeisellä viikolla oli peruttu Norwegianin puolelta ja tein Refundin heidän kotisivujen kautta: Norwegian ei ilmoittanut minulle lentojen perumista.

    t.
    Sami

    • Moro! Maaliskuun lopussa Norwegian perui suoraan heiltä ostamani lennot HKI-SPLIT-HKI 2.4. – 14.4. Tein refund hakemuksen oikeastaan samantien kun se oli mahdollista ja muutama kuittausviesti tuli Norwegianilta niistä. Tänään 26.5. Tuli viesti, että full refund hakemukset joka lipusta on käsitelty ja rahat palautetaan as soon as possible käyttämälleni maksuvälineelle. Katsotaan nyt koska rahat palautuvat, mutta vaikuttaa lupaavalta.

    • Jatkoa edelliseen kommenttiini: tänään tuli Norwegianilta hyvitys luottokorttilleni lennoista. Koko summa.

  8. Hei. Norwegian myy nyt suoria lentoja esim. Alicanteen ja Malagaan heinäkuun alusta eteenpäin.

    Onko siis tilanteeseen tullut muutos vai mistä on kyse?

    • Tilanteeseen ei ole tullut muutosta. Yhtiö on irtisanonut kaikki Helsingin, Ruotsin, Lontoon, USA:n ja Tanskan tukikohdissa työskennelleet lentäjät ja matkustamohenkilöstön, joten yhtiön palkkalistoilla ei ole riittävästi henkilöstöä tällä hetkellä myynnissä olevien lentojen operointia varten. Norwegiania pörssiyhtiönä koskee tietyt tiedotusvelvollisuudet eikä yhtiö ole ilmoittanut muuttaneensa suunnitelmiansa.

  9. Hei, meillä varattu lennot 12. – 14.6. Hki-Oslo-Hki, maksettu Klarnan kautta parissa erässä. Peruutetusta lennosta ei ole tullut tietoa, ilmeisesti peruuntuu (?) Laitoin Norwegianille viestiä pari viikkoa sitten, saammeko rahat takaisin – ei vastausta. Cash Pointseja emme halua. Kannattaako siis vain odottaa, että lento perutaan lentoyhtiön toimesta vai alkaa jo nyt vaatia rahoja takaisin ja mistä?

    • Hei! Norwegian on ainakin poistanut kesäkuun Oslon lennot myynnistä, joten kannattaa tarkistaa varaustiedoista onko Norwegian jo perunut lentonne. Maksoitteko muuten Klarnalle osamaksusopparista vähintään yhden sentin verran korkoja? Klarnalla on useita luottotuotteita.

      Tiettyjä Klarnan luottotuotteita käyttäneet Norwegianin asiakkaat voivat todennäköisesti vaatia rahojen takaisinmaksua myös Klarnalta kuluttajansuojalain 7 luvun 39 pykälän mukaisen luotonantajan ja palveluntarjoajan yhteisvastuun perusteella. (Rahojen takaisinsaaminen Norwegianilta on erittäin vaikeaa, joten rahojen periminen Klarnalta saattaa olla helpompaa.)

  10. Hei! Meillä on LowFare liput 22.7. Alicanteen. Matka maksettu suoraan verkkopankista. Kannattaakohan tässä vain odotella rauhassa lentojen peruuntumista vai perua itse heti kun mahdollista?

    • Kannattaa odottaa rauhassa lentojen peruuntumista. Lentoyhtiöllä on lakisääteinen (EY-261/2004 -asetukseen perustuva) velvollisuus palauttaa rahat lentoyhtiön perumista lennoista. Itse perutuista lipuista Norwegian EI ole velvollinen palauttamaan rahoja.

  11. Hejssan, meillä Krakovan lennot juhannuksen jälkeen Norwegianilla. Nyt siis odottelemme vain lentojen perumista lentoyhtiön (Norwegianin konkurssista ei anakaan vielä olla kuultu) osalta. Expedian paketti kyseessä, hotellin osalta täytynee olla yhteydessä Expediaan. Mitenköhän lentojen takaisinmaksun kanssa käynee, kun ostin suoraan Visa Debitillä enkä creditillä, kuten tavallista?? Onko tilanteeni olennaisesti huonompi takaisinmaksun suhteen, kun mulla ei osamaksu-, klarna- tai luottokorttimaksuja?

    • Hei! Kannattaa odottaa rauhassa tilanteen selkeytymistä. Lento+hotellipaketin ostaneiden kuluttajansuoja on olennaisesti parempi kuin pelkät lennot varanneiden lentoyhtiön konkurssitilanteessa.

      Lain matkapakettiyhdistelmistä perusteella matkanjärjestäjällä (Expedia) on velvollisuus palauttaa rahat matkan peruuntumisen johtuessa matkanjärjestäjästä tai alihankkijasta johtuvasta syystä.

  12. Hei! Entäs, jos on ostanut lennot syyskuuksi Norskinlaskulla? Taitaa olla menetetty ne rahat..

    • Minkälaisella laskulla maksoit lennot? Maksoitko laskun yhdessä erässä vai aiheutuiko laskun käyttämisestä korko- tai muita luottokuluja vähintään 0,01 euroa? Osamaksusoppareita, korollisia Klarna-laskuja ja vastaavia maksutapoja käyttäneiden kuluttajien kuluttajansuoja on usein huomattavasti parempi ongelmatilanteissa.

    • Lentoni 15/06 Pariisi – Helsinki yhteensuuntaan ei ole vielä ainakaan peruttu Norwegian taholta. Onko nyt siis varmaa ettei Norwegian lennä silloin?

  13. Hei taas!

    Tässä lopputulos kommenttiini 1.5, jossa kerroin rahojen palatusvaatimuksesta Norwegianille.

    Lentoyhtiö Norwegian palautti 4.5. täysimääräisenä lentolippujen hinnan luottokortilleni

    • Onko kukaan saanut rahoja takaisin viimeisen kuukauden aikana muilla maksutavoilla kuin luottokortilla maksetuista Norwegianin lennoista?

      Luottokorttiyhtiöt ymmärtääkseni pitävät merkittävän osan Norwegianin lippumyynnin tuloista sulkutilillä, josta korttiyhtiöt tilittävät varat lentoyhtiölle lennon lähdön jälkeen. Sulkutilillä olevien rahojen palautus ei vaikuta yhtiön käytössä olevien varojen määrään, joten kassakriisi ei vaikuta yhtiön mahdollisuuksiin palauttaa sulkutilillä olevia varoja kuluttajille.

  14. Hei, lennot maksettu 11.6 Espanjaan Klarnan kautta osamaksulla ja kaksi erää maksettu. Kolmas erä kesäkuun alussa. Olin muutama viikko yhteydessä Klarnaan tilanteesta ja sanoivat, että laskut tulee maksaa kunnes Norwegian perunut lennon. Silloin voivat asettaa oston jonkinlaiseen ” seisontatilaan”.
    Mites nyt, kun on jo tiedossa ettei Norwegian todellakaan lennä kesäkuussa ja matkaa ei ole peruttu heidän puoleltaan niin joudunko maksamaan näitä laskuja kaikesta huolimatta?

    • Hei! Tämä on hieman haastavampi tapaus, joka edellyttää jonkinverran selvittelyä. Kuluttajansuojalaista löytyy muistaakseni muutamia kohtia, joihin voisi vedota kuten oikeus pidättäytyä maksusta. Palaan asiaan kun olen perehtynyt aiheeseen tarkemmin.

  15. Hei, lennot maksettu Espanjaan 11.6 Klarnan kautta osamaksulla josta nyt kaksi erää jo maksettu. Olin Klarnaan yhteydessä tilanteesta ja kysyin kuinka toimia, kun tuskin Norwegian lentää, että maksanko näitä laskuja olemattomista lipuista. Vastasivat, että laskut tulee maksaa kunnes Norwegian peruu lentoni. Vasta kun heille tullut tieto lennon perumisesta niin he voivat asettaa maksut ” seisontatilaan”. Mites nyt kun Norwegian ei tule lentämään pitkään aikaan ja lentoani ei ole peruttu? Pitääkö näitä eriä vaan maksella?

  16. Norskin lennot ostettu syksylle Mallorcalle. Lennoista saanen rahat pois, kunhan peruvat ne (luottokortti) mutta etukäteen maksettua majoitusta ei hotelli ainakaan toistaiseksi suostu ilmaiseksi perumaan. Saalko rahat luottoyhtiöltä vaiko matkavakuutuksesta – kokemuksia? (Korvaavat lennot tällä hetkellä todella kalliita.)

  17. Hei! Tästä on toivottavasti Tiinalle apuja.

    Norwegian perui 2.4. Montenegron lennot (7. ja 14.4.). Tein heti rahojen palautushakemuksen ja sain vastaanottokuittauksen.

    Mitään ei kuulunut kahteen viikkoon ja tein reklamaation 16.4. luottokorttiyhtiölle (Bank Norwegian/ VISA). Sain kuittauksen ja suosituksen odottaa palautusta Norskilta vielä n 2 viikkoa.

    Odotin ja ilmoitin pankille 30.4, että rahoja ei ole palautettu. Bank Norwegian ilmoitti, että ovat lähettäneet palautushakemuksen VISA:lle käsittelyä varten.

    Tunnin päästä pankin viestistä tuli yllättäen lentoyhtiöltä viesti, että palauttavat rahat täysimääräisesti ASAP (niin pian, kuin mahdollista). Ilmoitin tämän myös pankille ja sanoivat seuraavansa, jos lentoyhtiö tosiaankin palauttaa rahat, niin sitten vasta peruvat reklamaation VISA:lle.

    Kommunikointi on tähän asti toiminut hienosti lentoyhtiön ja pankin suuntaan. Tosin asia on varmaa vasta, kun rahat näkyvät luottokortillani.

    Asian käsittelyä helpottaa, koska lennot olin tilannut SUORAAN Norwegianilta ja maksanut siis LUOTTOKORTILLA.

    • Hei! Tähän lisäyksenä. Korttiyhtiöt antavat yrityksille suunnilleen kuukauden aikaa vastata reklamaatioihin. Normaalisti korttiyhtiö tekee luottotilille tavalla tai toisella väliaikaisen hyvityksen ja lopullinen hyvityspäätös tehdään joko vastausajan kuluttua loppuun tai lentoyhtiön vastattua korttiyhtiölle.

      Korttiyhtiölle kannattaa lähettää reklamaatio, jos lentoyhtiö ei käsittele takaisinmaksuhakemusta viimeistään 10-12 viikon sisällä tai lentojen varaamisesta on kulunut vähintään 10 kuukautta.

  18. Riittävän suuri osuus velkojista ei hyväksynyt pelastussuunnitelmaa eilisessä velkojien kokouksessa, jonka vuoksi Norwegianin kohtalo on tällä hetkellä epävarma. Pelastassuunnitelman toteuttaminen edellyttää, että jokaisen joukkovelkakirjalainan haltijoista vähintään 66 % hyväksyy muutokset. Kolmen joukkovelkakirjalainan haltijoista riittävän moni hyväksyi muutokset mutta neljännen joukkovelkakirjalainan haltijoista ainoastaan 62 % hyväksyi muutokset. Norwegian järjestää 18.5.2020 uuden velkojien kokouksen, jossa yhtiö yrittää saada riittävän tuen pelastussuunnitelmalle.

    ”The Company is pleased to see very robust support from 3 out of 4 bondholder groups, approving the Company´s proposals. The proposal to NAS07 did, however, not receive sufficient support with a vote in favour of 62% (2/3 required). The Company is however continuing a constructive dialogue with bondholders to assess whether the required majority for approval of the proposal can be reached. ”

    https://newsweb.oslobors.no/message/504439

    • Mitä suosittelet tämän tiedon jälkeen, odottamaan vielä tuonne kuun puoleen väliin vai hakemaan hyvitystä luottoyhtiöltä (OP Visa)? Lennot Tukholmaan toukokuun lopulla peruttu Norskin toimesta 8.4 ja saman tien tehty hakemus rahojen palauttamiseksi, enkä ole saanut vielä minkäänlaista viestiä tuohon.

    • Moikka! Useampi EU-maa tällä hetkellä lobbaa kuluttajansuojan heikentämisen puolesta koronaepidemian takia, joten itse reklamoisin mahdollisimman pian korttiyhtiölle.

      Kuulemani perusteella OP suhtautuu aika nihkeästi reklamaatioihin perutuista lennoista, joten siinä kannattaa viitata kuluttajansuojalain mukaiseen luotonantajan ja palvelutarjoajan yhteisvastuuseen EY261/2004 -asetuksen lisäksi ja mainita kuluttajansuojalain vastaisten sopimusehtojen olevan mitättömiä.

      Lisäksi reklamaatiossa on hyvä muistutttaa siitä, että kilpailu- ja kuluttajavirasto on todennut, että luottokorttiyhtiö ei voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä palveluntarjoajaan, vaan voit itse valita, kumpaan tahoon haluat vaatimuksesi rahojen palautuksesta kohdistaa ja lisätä linkki KKV:n sivulle https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2020/3.4.2020-peruiko-lentoyhtio-lentosi-koronan-vuoksi-tutustu-hyvitysvaihtoehtoihin/#5f2456a9.

  19. Onko kohtalotovereita, jolla lennot ostettu kolmannen osapuolen kautta (itselläni Supersaver) ja maksettu pankkikortilla. Onko mitään mahdollisuutta saada rahoja takaisin? Supersaverilta ei ole palattu mihinkään kyselyihin ja Suomen kuluttajaviranomainen kehoitti olemaan yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen. Norwergian kehoittaa ottamaan yhteyttä Supersaveriin..

    • Hei! Matkatoimiston kautta varatuista lennoista rahojen takaisinmaksua on haettava matkatoimiston kautta, joka lähettää rahojen takaisinmaksupyynnön lentoyhtiön käsiteltäväksi ja palauttaa rahat saatuaan rahat lentoyhtiöltä.

      En ole kuullut Norwegianin maksaneen kenellekään rahoja takaisin maalis-huhtikuussa varatuista lennoista. Tilanteen pitäisi selkeytyä jonkin verran tämänpäiväisen velkojien kokouksen jälkeen ja maanantaisen yhtiökokouksen jälkeen.

  20. Hei!
    Olemme ostaneet Top10matkojen lomamatkan Bulgariaan. Lähtö olisi ollut 19.5.2020!
    Nyt Norwegian on peruuttanut toukokuun lentonsa.
    Matkamme maksettiin Top10matkojen sivulla mainostetulla Joustoluotolla.
    Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivulla lukee seuraavaa:
    ”Sinulla on samat oikeudet suhteessa luotonantajaan myös muissa palveluissa, jotka olet maksanut luottokortilla tai ostosten rahoittamiseksi tarjotulla luotolla.”

    Voimmeko saada rahamme takaisin ja mistä?
    Vaikuttaako Norwegian mahdollinen konkurssi mahdollisiin korvauksiin?

    • Tosta kannattaa reklamoida välittömästi luottoyhtiölle ja vaatia rahojen takaisinmaksua kuluttajansuojalain 7 luvun 39 § (Luotonantajan ja myyjän tai palveluksen suorittajan yhteisvastuu), lain matkapakettiyhdistelmiä 3 luvun 14-16 § ja EU-direktiivin 2015/2302 (pakettimatkadirektiivi) perusteella. Reklamaatiossa kannattaa mainita, että kuluttajansuojalain ja EU-lainsäädännön vastaiset sopimusehdot ovat mitättömiä.

      Lisäksi reklamaatiossa on hyvä mainita, ettei luottoyhtiö voi edellyttää luottoyhtiö voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä matkatoimistoon, vaan voit itse valita, kumpaan tahoon haluat vaatimuksesi rahojen palautuksesta kohdistaa ja lisätä tarvittaessa kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla olevaan ohjeistukseen (https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Uutiset/2020/18.3.2020-kuluttajaneuvonta-vastaa-121-kysymysta-koronasta/#5f2456a9). Osamaksusoppareihin sovelletaan pääsääntöisesti samaa kuluttajansuojalain kohtaa kuin luottokortteihin myyjän ja luotonantajan yhteisvastuun osalta.

      Emme ole koskaan julkaisseet Top 10 Matkatarjousten -reissuja sivustolla yhtiön´kyseenalaisten toimintatapojen takia. Kommentoi artikkelia, jos asian selvittäminen ei etene.

      Ymmärtääkseni top10 on viime aikoina tarjonnut hyvityksenä ainoastaan voucheria, mikä on Suomen lainsäädännön vastaista (yhtiö toimii Espanjasta käsin, mutta matkoja on markkinoitu mm. matkamessuilla Helsingissä suomeksi suomalaisille kuluttajille, joten ymmärtääkseni kuluttaja voi vaatia että top10 matkapaketteihin sovelletaan Suomen lainsäädäntöä).

  21. Ilmeisesti rahoja ei saa takaisin jos on maksanut Norwegianin lennot Klarnan kautta suoraan tililtä?

    • Hei! Oletko maksanut Klarnalle vähintään yhden sentin korkokuluja, tilinhoitomaksuja tai muita luottokuluja? Tähän kysymykseen vastaaminen vaatii hieman tarkempaa tutkimista, mutta sillä oletko maksanut Klarnalle korkokuluja tai muita luottoon liittyviä kuluja voi olla vaikutusta oikeuksiisi.

    • Trustly Group AB näkyy tilillä maksun saajana, Norwegianilta saadussa kuitissa ei näy mitään muihin kuluihin esim korkoon viittaavaa

    • Noista trustly-maksuista on erittäin hankala saada rahoja takaisin, jos Norwegian menee konkurssiin. Klarnan maksullisia luottosopimuksia käyttäneiden tilanne saattaa olla parempi. Osamaksusoppareiden tilannetta tutkin tarkemmin myöhemmin.

  22. Ostin lennot Norwegianin luottokortilla ja he tarjosivat cashpointseja peruutuksen yhteydessä. Otin cashpointsit. Onko nämä luottokortilla ostetuista lipuista saadut cashpointsit arvottomia konkurssin sattuessa? Vai onko niillä jotain arvoa?

    • Ovat arvottomia konkurssin sattuessa. AINA peruutuksen yhteydessä kannattaa vaatia rahat takaisin.

  23. Meillä ostettu huhtikuun Lontoon lennot (lennot siirrettiin tulevalle syyskuulle) ja kesäkuun Bulgarian lennot Nordean luottokortilla. Oltiin jo ekasta lentojen siirrosta yhteydessä sinne ja sanoivat että tälläisen maailmanmullistuksen takia eivät maksa korvaa mitään?? Eli mistä rahat takaisin?

  24. Onko mitään mahdollisuutta saada rahoja takaisin ja jos on, miten pitää toimia?
    Pääsiäisen Ateenan lennot
    11.-18.4. maksettu Norwegianin Visalla. Maksut vaihdettu Norwegianin pyynnöstä Cash Point pisteisiin. N. vetosi, että ihmisiä piti saada ulkomailta Suomeen, kun rajoja oltiin sulkemassa. Emme olisi päässeet matkalle.

  25. Hei, olen ostanut liput Burgaksen 25.06.
    Maksoin Norwegian Bank kortilla.
    Saanko raha takaisin?

    • @Olga Hei! Bank Norwegian ja Norwegian ovat erillisiä yhtiöitä. Norwegianin ongelmien ei pitäisi vaikuttaa Bank Norwegianin toimintaan olennaisesti. Lentoyhtiön perumista lennoista voi tarvittaessa vaatia korttiyhtiöltä rahojen takaisinmaksua.

      Tilanteen pitäisi selkeytyä viikon sisällä.

  26. Otsikko on todella harhaanjohtava, mitään virallista päätöstä ei ole tehty. Kannattaa lukea koko teksti:

    ”Norwegianin toiminnan jatkuminen edellyttää pelastussuunnitelman hyväksymistä vappuaattona järjestettävässä velkojien kokouksessa ja 4.5.2020 järjestettävässä yhtiökokouksessa”

    • Otsikko perustuu mm. seuraaviin yhtiön esityksestä nykytilaa kuvaaviin faktoihin, joten mielelläni kuulisin perustelut sille miksi koet otsikon harhaanjohtavaksi.
      -Yhtiö lopettanut kassatilanteen takia useimpien lentoliikenteen harjoittamisen kannalta välttämättömien laskujen kuten maapalvelujen, velkojen, lentokoneiden leasingvuokrien jne. maksamisen (kts. esityksen sivu 17). Yhtiö ei myöskään pysty maksamaan esimerkiksi huhtikuun palkkoja Britanniassa työskenteleville lentäjille ja matkustamohenkilökunnalle.
      -Norwegian on irtisanonut Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Britanniassa, Espanjassa ja USA:ssa työskentelevät lentäjät ja matkustamohenkilökunnan. Nykyisellä henkilökuntamäärällä yhtiö ei pysty lentämään suurinta osaa lennoista.
      -Ilman velkojen uudelleenjärjestelyä yhtiö ei saa Norjan valtiolta yhtiön tarvitsemaa rahoituspakettia (ks. 7-8).
      Maaliskuussa yhtiö ilmoitti tarvitsevansa Norjan valtion tukea selvitäkseen koronakriisistä.

      Esimerkiksi Guardianin artikkelissa on käytetty otsikkoa Norwegian Air says most of fleet will stay grounded until 2021
      ja Financial Timesin artikkelissa otsikkoa Norwegian says aircraft likely to remain grounded until 2021. Jos velkojat eivät hyväksy pelastussuunnitelmaa, konkurssin välttäminen on lähes mahdotonta.

  27. Hei, hotellipaketti heinä-elokuun vaihteeseen varattu Norwegian Holidays kautta. Tullaankohan saamaan koko varauksesta rahat takaisin jos lennot perutaan? Maksettu OP-visalla, rahojen takaisin perintä luottokunnan vai Norwegian Holidays kautta?

    • Yksinkertaisinta on reklamoida ensin Norwegian Holidaysille ja lähettää tarvittaessa reklamaatio pankille, jos rahoja ei palauteta kohtuullisessa ajassa (2-8 viikossa). Jos Norwegian Holidays menee konkurssiin, reklamaatio on yleensä järkevintä lähettää suoraan korttiyhtiölle.

      Muistutuksena myös muille: Norwegian Holidaysilla ja muilla matkanjärjestäjillä on lakisääteinen velvollisuus asettaa viranomaisille vakuus matkanjärjestäjän maksukyvyttömyyden varalle.

  28. Olen 5 viikkoa odottanut palautuksia norskin perumista lennoista, heiltä kysyttäessä tulee vakiovastaus että hakemus käsittelyssä. Messenger on ainoa mihin ovat joskus vastanneet. Olen ostanut liput OP-Visalla. Olisiko nyt korttireklamaation aika?

  29. Onko tämä jo ihan 100% varmaa, ettei Norwegian lentää kesäkuussa Suomesta Kreikkaan? En ole saanut mitään tietoa, että lentoni on peruttu. On ostettu 15.päivälle.

  30. Meillä peruttiin myös Oulun lennot 13.3.2020. Rahoja ei ole vieläkään näkynyt. Haettu heti 13.3 palautusta. 8.4 yrittivät pisteitä tarjota ja vaadittiin rahoja taas takaisin. Ei ole näkynyt. Visalla maksettu. Barcelonan lennot syyskuussa, mutta peruuntuu varmasti. Onneksi nekin visalla, joten toivotaan, että sitä kautta saa rahat takaisin.

  31. Minakin odotan rahojen palautusta , kun yhtio perui Suomen matkani Toukokuussa : Lontoo- Helsinki -Lontoo .
    Jos nain huonosti on asiat niin tuskimpa tulee punnat takas ‼️

  32. Jos luottokortilla ostettu lennot ja Norwegianilta ei saa korvausta. Niin mistä sitten haetaan ja miten? Luottoyhtiöltä? Soitin pankkiin josta meillä luottokortti, sanoivat että he eivät maksa korvauksia.

    • Luottokortilla maksetuista lentoyhtiön perumista lennoista voi vaatia rahojen takaisinmaksua korttiyhtiöltä. Luotonmyöntäjän ja lentoyhtiön yhteisvastuu perustuu kuluttajansuojalakiin, jonka vastaiset sopimusehdot ovat mitättömiä.

      Minkä pankin asiakas olet? Tällä on hieman vaikutusta siihen miten reklamaatioprosessi toimii.

  33. Hei, kiinnostaisi myös tietää, miten noiden pisteiden kanssa käy. Omat pisteeni on kerätty luottokorttiostoilla, jos sillä on tässä kohtaa mitään merkitystä?

    • Hei! En tule tutkinut Norwegian Rewardin sääntöjä kovin tarkkaan, mutta luottokorttiostoksista kertyneet pisteet lähes poikkeuksetta ovat arvottomia lentoyhtiön mennessä konkurssiin.

  34. Mitäköhän nyt käy kesälle tilatuista ja jo maksetuille lennoille,vkai Norwegian peruu ne ja niistä haetaan rahat takaisin,eikö vaan mistä?

    • Jos peruvat, niin saat rahasi takaisin. Jos menee konkurssiin, toivottavasti olet ostanut Visalla, muuten voi sanoa rahoille heipat

    • Norwegianin lentoja ei pidä perua itse vaan lentoyhtiön virallista päätöstä perua lennot tavalla tai toisella kannattaa odottaa. Norwegian yhä myy kesälentoja Suomesta, vaikka yhtiö on irtisanonut suomalaisen lentohenkilöstön ja ilmoittanut aikovansa keskeyttää kaikki lennot Norjan sisäisiä lentoja lukuunottamatta.

      Luottokortilla maksetuista lentoyhtiön perumista lennoista voi vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä ja osana lento+hotellipakettia varatuista lennoista myös matkanjärjestäjältä.

  35. Uudenmaan rajojen ollessa kiinni, löi lento lento väliin. Lento piti perua, ja siitä Norwegian maksoi bonus pisteitä. Onkohan niillä mitään virkaa enää?

  36. Perutuista lennoista hyvityksenä saatuja pisteitä kasa minullakin, lienevät nyt enää pelkkiä numeroita…

    • Oletko saanut lentopisteet hyvityksenä perutuista lennoista vai kerännyt pisteitä luottokorttiostoksista, Norwegianin lennoista jne.?

    • Hei! Luottokorttiostoista kertyneet pisteet katoavat erittäin todennäköisesti bittiavaruuteen mahdollisen konkurssin yhteydessä.

      Norwegianin pisteitä ei valitettavasti pysty käyttämään muiden yhtiöiden lentoihon. Vastaavassa tilanteessa muiden lentoyhtiöiden lentopisteitä voisi yrittää pelastaa varaamalla toisen samaan allianssiin kuuluvan yhtiön lentoja, tosin tämä ei onnistu.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *