Luottokorttiyhtiön vastuu perutuista lennoista ja matkoista

Tietyt lentoyhtiöt kuten Air France-KLM ja TAP Air Portugal ovat kieltäytyneet EY 261/2004 -asetuksen vastaisesti palauttamasta rahoja lentoyhtiön perumista lennoista. Luottokortilla tai jollain muulla luottotuotteella maksaneet asiakkaat voivat usein vaatia tämänkaltaisissa tilanteissa rahojen takaisinmaksua korttiyhtiöltä kuluttajansuojalain perusteella.

Tässä artikkelissa käsittelemme luottokorttiyhtiön vastuuta suomalaisten kuluttajien käyttöön tarkoitetuilla luottokorteilla maksetuista ostoksista.

Aiheeseen liittyvät kysymykset ja kommentit pyydämme esittämään mieluiten tämän artikkelin yhteydessä. Täydennämme mahdollisten lukijakysymysten pohjalta artikkelia päivän aikana.

Kuluttajalla ei ole velvollisuutta hyväksyä voucheria hyvityksenä lentoyhtiön perumista lennoista eikä matkanjärjestäjän perumista matkoista

Matkustajalla on oikeus saada rahat takaisin lentoyhtiön perumista EU/ETA-alueelta lähtevistä lennoista on 7 vuorokaudessa (EY 261/2004 -asetus) ja matkanjärjestäjän perumista matkoista 14 vuorokaudessa (laki matkapalveluyhdistelmistä 3 luku 14 – 16 §). Peruttujen matkojen määrästä johtuen käsittelyajat ovat tällä hetkellä olennaisesti pidempiä, mutta korttiyhtiötä kannattaa ongelmatilanteissa muistuttaa lakisääteisestä rahojen takaisinmaksuvelvollisuudesta 7-14 päivän sisällä.

Lakisääteinen rahojen takaisinmaksuvelvollisuus koskee myös koronaviruksen takia peruttuja lentoja (kts. oikeus lipun hinnan palauttamiseen tai uudelleenreititykseen s. 3), joten matkustajalla ei ole velvollisuutta hyväksyä lentoyhtiön vouchereita hyvityksenä lentoyhtiön perumista lennoista eikä matkanjärjestäjän perumista matkoista.

Matkustaja voi vaatia luottokorttiyhtiöltä rahojen takaisinmaksua lentoyhtiön perumista lennoista ja matkoista

Luotonantajan ja palveluntarjoajan yhteisvastuun (Kuluttajansuojalaki 7 luku 39 §) perusteella voit halutessasi vaatia luottokorttiyhtiötä palauttamaan rahat lentoyhtiön perumista lennoista ja matkanjärjestäjän perumista matkoista, jos sinulla on oikeus saada rahat takaisin myyjältä tai palveluntarjoajalta. Luottokorttiyhtiöllä ei kuitenkaan ole velvollisuutta palauttaa enempää kuin se itse on saanut maksuina.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on todennut, että luottokorttiyhtiö ei voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä palveluntarjoajaan, vaan voit itse valita, kumpaan tahoon haluat vaatimuksesi rahojen palautuksesta kohdistaa.

Samat oikeudet suhteessa luotonantajaan koskevat myös muita luottokortilla tai ostosten rahoittamiseksi tarjotulla maksullisella luotolla (esim. Klarna) maksettuja ostoksia.

Luotonantajan ja myyjän tai palveluksen suorittajan yhteisvastuu

Kuluttajalla, jolla on oikeus pidättyä maksusta taikka saada hinnan palautusta, vahingonkorvausta tai muu rahasuoritus myyjältä tai palveluksen suorittajalta tämän sopimusrikkomuksen johdosta, on tämä oikeus myös sitä luotonantajaa kohtaan, joka on rahoittanut kaupan tai palveluksen. Luotonantaja ei ole kuitenkaan velvollinen maksamaan kuluttajalle enempää kuin on tältä saanut maksuina.

Jos myyjä ottaa tavaran takaisin tai jos kauppa muutoin puretaan myyjän ja kuluttajan välisin sopimuksin, kuluttaja voi vedota takaisinotosta toimitettuun tilitykseen tai kaupan purkuun myös kaupan rahoittanutta luotonantajaa kohtaan. […]”

Reklamoi ensin palveluntarjoajalle

Luottokorttiyhtiöiden asiakaspalvelu yleensä reklamaatioita käsitellessä yleensä kysyy oletko yrittänyt ratkaista ongelmaa palveluntarjoajan kanssa, vaikka korttiyhtiö ei voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä palveluntarjoajaan (KKV).

Käytännössä reklamaation käsittely onnistuu kuitenkin yleensä helpommin, jos ensin yrität olla yhteydessä palveluntarjoajan asiakaspalveluun ja reklamaatiossa perustelet korttiyhtiölle lyhyesti miksi et pystynyt ratkaisemaan asiaa palveluntarjoajan kanssa (lentoyhtiö ei palauttanut rahoja perutusta lennosta kohtuullisessa ajassa, yritys ei vastaa sähköpostiviesteihin, matkatoimisto poistanut puhelinnumeron kotisivuiltansa tms).

Lähetä kirjallinen reklamaatio

Lentoyhtiön perumista lennoista rahojen takaisinmaksua voi vaatia lähettämällä kirjallisen reklamaation pankille, jonka liitteeksi tulee liittää kopio varausvarausvahvistuksesta ja mielellään todiste siitä, että lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä on matkan tai keskeyttänyt toimintansa.

Lähipäivinä pyrimme julkaisemaan tietopaketin matkailijan kannalta relevanteista asetuksista, joihin voit vedota rahojen takaisinmaksua koronaviruksen takia perutuista matkoista vaatiessa.

Useimpien pankkien kotisivuilta löytyy valmis reklamaatiolomake.

Lipun peruessa menetät oikeuden huolenpitoon

Matkakohteeseen paluulennon peruuntumisen takia jumiin jääneiden matkailijoiden on syytä pitää mielessä se, että lipun peruessa menettää oikeuden EY 261/2004 -asetuksen mukaiseen huolenpitoon (hotellimajoitus, ateriat jne.) ja vaatia paluukuljetuksen omatoimisesta järjestämisestä aiheutuneet kohtuulliset kustannukset.

Esimerkiksi lentoyhtiön ajautuessa konkurssin matkan aikana on usein järkevämpää vaatia korttiyhtiötä hyvittämään paluukuljetuksen järjestämisestä aiheutuneet kohtuulliset kustannukset käyttämättömän paluulennon takaisinmaksun sijasta. (Korttiyhtiöllä ei  ole velvollisuutta palauttaa enempää kuin se itse on saanut maksuina koko varauksesta.)

Kuluttajansuojalain vastaiset sopimusehdot ovat mitättömiä

Pankit ja luottokorttiyhtiöt suhtautuvat usein melko nihkeästi kuluttajien reklamaatioihin. Tarviessa asiakaspalvelua kannattaa muistuttaa siitä, että kuluttajan vahingoksi kuluttajansuojalaista, laista matkapakettiyhdistelmistä ja lentomatkustajien oikeuksia käsittelevästä EY 261/2004 -asetuksesta poikkeavat sopimusehdot ovat mitättömiä.

Vaadi hyvitystä koroista

Korttiyhtiöltä kannattaa pyytää hyvitystä varauksesta veloitetuista koroista (ja tietyissä tapauksissa myös tilinhoitomaksuista), jos käytit korollista luottoa matkaa varatessa ja lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä on perunut matkan.

Milloin kannattaa reklamoida korttiyhtiölle?

Rahojen takaisinmaksua kannattaa pääsääntöisesti ensin vaatia myyjältä, mutta jos asian selvittäminen ei etene kohtuullisen ajan sisällä veloituksesta kannattaa tehdä reklamaatio korttiyhtiölle.

Esimerkiksi seuraavissa tilanteissa on yleensä järkevää reklamoida veloituksesta korttiyhtiölle

  • lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä kieltäytyy palauttamasta rahoja lentoyhtiön perumista EU/ETA-alueelta lähtevistä lennoista/matkapaketista, jonka palveluntarjoaja on perunut.
  • rahoja ei ole palautettu viimeistään 10 viikon sisällä matkan peruuntumisesta luottotilille
  • ostotapahtumaan kohdistuvasta reklamaatiosta on syytä mainita heti korttiyhtiölle ainakin verkkopankkiviestillä, jos ostotapahtumasta on kulunut yli 10 kuukautta
  • lentoyhtiö on konkurssissa tai hakeutunut velkasaneeraukseen
  • Norwegian on käytännössä lähes maksukyvytön, joten yhtiön perumista lennoista vaatisimme suosiolla rahojen takaisinmaksua korttiyhtiöltä vaikka yhtiö ei ainakaan vielä ole hakeutunut konkurssiin.
  • lentoyhtiö tai matkatoimisto ei vastaa sähköpostiviesteihin eikä puheluihin tai asiakaspalvelun tavoittaminen edellyttää lisämaksulliseen puhelinnumeroon soittamista (esim. Wizz Air)
  • korttiyhtiöltä voit vaatia hyvitystä mahdollisesta valuuttakurssitappiosta (esim. Norjan kruunu on heikentynyt viime kuukausina)

Kysymyksiä tai kommentteja

Vastaamme aiheeseen liittyviin kysymyksiin tämän artikkelin yhteydessä. Ilmoitathan, jos reklamaation käsittelyn kanssa ilmenee ongelmia.

Linkkejä

126 kommenttia aiheesta “Luottokorttiyhtiön vastuu perutuista lennoista ja matkoista

  1. Hei, jos olen varannut expedian kautta matkan Fuengirolaan lento+hotelli, joka olisi ollut maaliskuussa kun korona alkoi ja menetin silloin jo hotellimaksun, koska hotelli käski olla yhteydessä matkanjärjestäjään jonne ei koskaan saanut yhteyttä eikä maileihin vastattu. Norwegian siirsi lennon kun soitin päivää ennen lähtöä lisämaksusta lokakuulle. Matka maksettiin Klarnalla. Nyt oottelen lokakuun lentojen peruutusilmoitusta. Kun se tulee miten toimin edes lentojen suhteen? Jos saisin rahat takaisin niistä. Kuinka klarna toimii tai mistä kuuluu korvaus hakea? Kiitos!

  2. Hei,
    Maksoin Norwegianin lennot Klarnan laskulla (maksa myöhemmin, ei nähdäkseni tullut lisämaksuja tai muita kuluja kuin itse liput), onko mahdollista hakea hyvitystä Klarnalta? Tämä lasku maksettiin tilisiirrolla kokonaisuudessaan ennen eräpäivää.
    Norwegian perui itse paluulennon päivää ennen lähtöä (17.3.). Menolennon peruimme itse samana iltana, koska olisi tuossa tilanteessa ollut mahdotonta lähteä/ei saatu mitään yhteyttä yhtiöön. Voidaanko odottaa saavan korvaus myös menolennosta, vaikka peruimme itse? Norski ei itse ollut edes ilmoittanut paluun perumisesta, vaan huomasimme tämän kirjauduttuamme sivuille. Liput oli varattu suoraa lentoyhtioltä. Tarjosivat cash pointseja, mutta ei hyväksytty.

  3. Hei, Lentodiilit!

    Kysyisin vielä Norwegianin peruuntuneita lentoja koskevasta asiasta johon en vielä ole saanut (ainakaan löytänyt vastausta).
    Alla tapahtumien kuvailu uudelleen, mutta kysymyksen ydin on: voiko korvaukseksi tarjotut ja vastaanotetut cashvoucher pisteet vielä pyytää/vaatia muuttamaan oikeaksi cash refundiksi?

    Meillä oli lennot Helsinki-Tivat (Montenegro) 14. – 21.4.
    Kun matkan peruuntuminen alkoi jo olemaan varmaa ja toinen lennoista ilmoitettiin peruutetuksi, tiedustelin rahojen palautusta online-lomakkeella, koska en halunnut kelpuuttaa maksetun matkan vaihtamista heidän tarjoamiinsa ”cashpointteihin”.
    Kyselyyn ei tietenkään saatu vastausta kuin sen verran, että ruuhkien vuoksi asian käsittely saattaa kestää.

    Matkapäivän lähestyessä menin muiden ohjeiden puuttuessa kuittaamaan tarjotut pisteet. Ajattelin silloin että parempi ottaa jotain kuin ei mitään ja että kenties pistetapahtumalla olisi jonkinlaista näyttöä mahdollisesti jatkuvan reklamaation kanssa.

    Tuliko tässä nyt tehtyä ratkaiseva virhe, eli meninkö pisteet kuittaamalla hukkaamaan mahdollisuuden periä menetetyt
    rahat vai onko tästä huolimatta vielä mahdollista yrittää?
    Matka tuli maksettua Nordean nettipankilla Trustly Groupin kautta.
    Kiitokset etukäteen neuvoista!

  4. Moi! Mulla oli menopaluu lennot varattuna suoraan Norwegianilta Helsinki-Albania 29.7.-5.8.2020. Äsken tuli viesti, että menolento on peruttu, mutta paluulentoa ei. Maksoin lennot op:n visalla. Kannattaako minun hakea korvauksia norskilta vai luottoyhtiöltä? Lennot on ostettu jo viime marraskuussa,vaikuttaako se luottoyhtiön korvausvastuuseen mitenkään? Voinko jo nyt hakea korvausta molemmista lennoista, vaikka paluulentoa ei ole peruttu?

    • Hei! Norwegian on poistanut elokuun Helsinki-Tirana lennot myynnistä, joten yhtiö peruu todennäköisesti lähiaikoina myös paluulennon. Rahojen periminen OP:n kautta onnistuu huomattavasti yksinkertaisemmin yhtiön peruttua virallisesti myös paluulennon.

      Varausajankohdalla ei ole vaikutusta korttiyhtiön vastuuseen, mutta kuluttajalla on velvollisuus tehdä pankille reklamaatio lentoyhtiön perumista lennoista kohtuullisen ajan sisällä jos lentoyhtiö ei palauta rahoja. Kohtuullinen aika käsitteenä vaatii tapauskohtaista harkintaa, mutta tässä tapauksessa itse tekisin reklamaation pankille viimeistään elokuun alussa jos siihen mennessä et ole saanut rahoja takaisin Norwegianilta.

      Itse voit valita kummalta vaadit rahojen takaisinmaksua, mutta pankin kanssa asiointi onnistuu usein helpommin jos vaadit ensin Norwegiania palauttamaan rahat lentoyhtiön perumista lennoista, odotat vähintään viikon (EY 261/2004 -asetuksen perusteella lentoyhtiöllä on läkisääteinen velvollisuus palauttaa rahat viikon sisällä lentoyhtiön perumista lennoista) ja vasta sen jälkeen vaadit pankilta hyvitystä.

      Pankille tehtävässä reklamaatiossa kannattaa vedota EY261/2004 -asetukseen ja kuluttajansuojalain 7 luvun 39 pykälän mukaiseen luotonantajan ja palveluntarjoajan yhteisvastuuseen ja muistuttaa kuluttajansuojalain vastaisten sopimusehtojen olevan mitättömiä. Lisäksi reklamaatiossa kannattaa muistuttaa KKV:n todenneen, ettei korttiyhtiö voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä palveluntarjoajaan (https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Uutiset/2020/18.3.2020-kuluttajaneuvonta-vastaa-121-kysymysta-koronasta/#4138037a).

  5. Varasin talvella lennot Opodon kautta Norwegianilta – maksettu luottokortilla. Maaliskuussa siirsin itse lennot kesäkuulle, Norwegianin sivujen kautta, siirtomaksuineen – maksettu luottokortilla. Kesäkuun lennot on nyt peruttu Norwegianin toimesta. Opodo tarjoaa vouchereita, Norwegian patistaa ottamaan yhteyttä Opodoon. Kukaan ei vastaa oikeasti mitään.

    Korvaako korttiyhtiö maksetut lennot?

  6. Ostin liput Kiwi.comin kautta Kuopiosta Helsingin kautta Prahaan Finnairilla ja sieltä Krakovaan POL:lla. Finnair lentää Kuopiosta Prahaan ja takaisin. Prahasta Krakovaan ja takaisin lentää POL. Finnairin lennot on peruttu ja POL:n ei. Kiwi tarjoaa voucheria.

    Onko luottokorttiyhtiöstä mahdollista saada rahat takaisin myös POL:n lennoista?

  7. Hei,

    Olimme varanneet Expedian kautta hotellihuoneen Tukholmasta, maksettu luottokortilla. Viikko ennen majoituksen alkamispäivää Expedia tarjosi mahdollisuuden peruuttaa varaus: ”If you decide to cancel, you will be eligible for a full refund or, in some cases, a voucher allowing you to rebook the original property at later dates.”

    Emme olisi menneet sinne vaikka mikä olisi, koska lentomme olivat myös peruutettu (ostettu muualta). Tänään tuli sähköpostiin hyvityskuponki samaiseen hotelliin, vuoden käyttöaika. Halusin rahat takaisin. Alkuperäisellä varauksella ei peruutusoikeutta. Mitkä oikeuteni ovat tässä, otanko yhteyttä expediaan, teenkö korttireklamaation pankkiin?

    • Hei! Olette ilmeisesti varanneet muutoskelvottoman hintatyypin. Muutoskelvottomien hotellivarausten peruutusehdot ovat huomattavasti tiukempia kuin osana matkapakettia varattujen hotellien ja lentojen.

      Varaamanne hotelli on ymmärtääkseni suunnitellut pitävänsä ovensa auki varaaminanne päivinä, joten tästä hotellivarauksesta hotellilla/varaussivustolla ei antamiesi tietojen perusteella ole velvollisuutta palauttaa rahoja. Tilanne olisi toinen jos hotelli olisi sulkenut ovensa ja sen vuoksi ettette pysty käyttämään majoitusta tai kyseessä olisi takaisinmaksukelpoinen hintatyyppi, jolloin olisitte oikeutettuja saamaan rahat takaisin voucherin sijasta. Kannattaa toki tarkistaa mitä olette varanneet ja lukea huolellisesti matkavakuutuksen ehdot läpi.

      Muille infona: osana lento+hotellipakettia varatusta hotellista olisi vastaavassa tilanteessa pääsääntöisesti oikeus saada rahat takaisin.

  8. Hei

    Meillä oli Mytripin kautta ostetut lennot välille Medellin – San Jose (Costa Rica), jotka kuitenkin lentoyhtiön toimesta peruutettiin coronavirustilanteen vuoksi. Otimme yhteyttä Mytripin asiakaspalveluun joka ilmoitti etteivät tarjoa hyvitystä perutuista lennoista. Kehottivat olemaan yhteydessä suoraan lentoyhtiöön (Avianca airlines) voucherin osalta. Tänään kuitenkin uutisoitiin kyseisen yhtiön hakeutumisesta konkurssiin. Lennot on ostettu luottokortilta. Voimmeko siis edellämainituin perustein hakea korvausta suoraan luottokorttiyhtiöltä?

    • Normaalin konkurssin yhteydessä voisitte vaatia rahoja takaisin korttiyhtiöltä, mutta Aviancan emoyhtiö Avianca Holdings on hakenut yhdysvaltain konkurssilainsäädännön mukaista Chapter 11 -menettelyä. Menettely ei vastaa suomalaista konkurssia vaan on menettelynä lähempänä velkasaneerausta, jonka aikana yhtiö aikoo jatkaa melko normaalisti liiketoimintaansa. Chapter 11 on jossain määrin samankaltainen menettely kuin Stockmannin Suomessa hakema velkasaneeraus.

      Poikkeuksena Avianca Peru, joka lopettaa toimintansa välittömästi ja on hakeutunut/hakemassa suomalaista konkurssia vastaavaa konkurssia. Muille infona: Avianca Perun operoimista lennoista kannattaa reklamoida korttiyhtiölle.

      Kannattaa tutustua Aviancan kuljetusehtojen kohtaan refund, jonka perusteella itse olen vaatinut maaliskuussa Aviancan perumasta Lima-Bogota-Lontoo lipusta rahojen takaisinmaksua Amexilta. Saan lopullisen vastauksen reklamaatioon muutaman viikon sisällä.

  9. Koskeeko tämä pankkien rahojen takaisinmaksuvelvollisuus ainoastaan sellaisia kortteja, joissa on luotto-ominaisuus, vai myös esim. Visa Electron-kortteja?

    • Ainoastaan luotolla maksettuja ostoksia, jolloin korttiyhtiö on myös vastuullinen.
      Jos olet maksanut Electronilla suoraan tililtäsi, olet valitettavasti asian kanssa yksin ja pitää reklamoida ja vaatia rahojen palautusta suoraan matkanjärjestäjältä/lentoyhtiöltä.

    • Hei! Kuluttajansuojalakiin perustuva pankin vastuu koskee ainoastaan luottokortteja, osamaksusoppareita ja muita vastaavia hyödykesidonnaisia luottoja. Ymmärtääkseni Visalla ja Mastercardin chargeback -prosessi koskee myös monia debit-kortteja, mutta kyseessä on vapaaehtoinen järjestelmä (pankin vastuu suppeampi kuin luottokortilla maksettaessa).

  10. Minulla oli flydubain lennot, jotka yrittivät hyvittää voucherina. Kieltäydyin siitä, mutta rahoja ei kuulemma palauteta. Laitoin reklamaation luottokorttiyhtiölle ja sain alla olevan vastauksen. Kyllä hämmästyin, koska luulin että kortille rahat palautuu tällaisessa tilanteessa eikä heidän tarvitse saada myyjäliikkeen hyväksyntää.

    Olemme reklamoineet tapahtuman myyjäliikkeelle. Mikäli myyjäliike hyväksyy reklamaation hyvitämme tapahtuman kortillesi. Reklamaation käsittelyaika on maksimissaan 70 päivää.

    Otamme sinuun yhteyttä saatuamme lisätietoa reklamaatioosi liittyen.

    Ystävällisin terveisin,

    SEB Kort Bank AB
    Reklamaatio-osasto

    • Hei,

      korttiyhtiöt normaalisti tekevät väliaikaisen hyvityksen korttitilille ja reklamaation ja myyjäliikkeen vastauksen perusteella tekevät päätöksen, josta on mahdollista valittaa. Viittasithan muuten korttiyhtiölle lähettämässäsi reklamaatiossa EY261/2004 -asetukseen ja EU:n tulkintaohjeeseen, jonka perusteella kuluttajalla ei ole velvollisuutta hyväksyä takaisinmaksua voucherina ja mainitsithan flydubain antaneen voucherin ilman sinun suostumusta?

      Reklamaatiossa on myös hyvä muistuttaa siitä, että kuluttajansuojalain ja EY261/2004 -asetuksen vastaiset sopimusehdot ovat mitättömiä.

  11. Tässä artikkelissa aiemmin henkilö kysynyt op- visa korteista ja niihin kuuluvista peruutusoikeuksista 21.4 ja olette vastanneet hänelle näin:
    ” Hei! OP-Visaan sisältyvällä peruutusturvavakuutuksella EI ole vaikutusta pankin lakisääteisiin velvollisuuksiin vaan kyseessä on pankin tarjoama ylimääräinen etu tietyille asiakkaille. Kaikkien OP:n Visa Credit -korttien haltijoilla on oikeus tehdä reklamaatio ostoksesta kuluttajansuojalain perusteella esimerkiksi lentoyhtiön konkurssin takia käyttämättä jääneistä lennoista.”

    Mitä jos reklamaatio vastauksessa pankkiyhtiö vetoaa siihen että käytössä on kuukausimaksuton credit/debit kortti vaikka on maksanut lennot luotolla? Olette vastannut henkilölle että on oikeus tehdä reklamaatio mutta onko pankilla velvollisuus maksaa vedoten tuohon että käytössä on credit/debit kortti jossa ei ole peruutusturvaa tai matkavakuutusta.

  12. OP:n visalta haettu korvauksia perutuista lennoista, koska Vueling tarjoaa vain vouchereita ja kehottaa soittamaan maksulliseen (ulkomailla oleva nro), jos haluaa rahat takas. OP:n Visalta pyydettiin hakemaan vakuutusyhtiöstä korvauksia ja IF sivuilla selkeästi sanotaan, että 25.3.2020 jälkeen ei korvata peruuntuneita lentoja ja että hae lentoyhtiöstä. Eikö tälläinen tapaus pitäisi Visan nimenomaan maksaa meille nuo lentojen peruutukset? Vouherien tarjoaminen ja edellytys soittaa kalliiseen nroon, josta ei kuulemma saa ketään kiinni

    • Kannattaa lähettää hyvin perusteltu reklamaatio lainsäädäntöviittein. Viittaa reklamaatiossa ainakin EY261/2004 -asetukseen, kuluttajansuojalain 7 luvun 39 § mukaiseen luotonantajan ja palveluntarjoajan yhteisvastuuseen ja EU:n tulkintaohjeeseen C(2020) 1830, jossa todetaan ettei kuluttajalla ole velvollisuutta hyväksyä matkakuponkia (voucher) hyvityksenä lentoyhtiön perumista lennoista.

      Reklamaatiossa on mainittava se, että lentoyhtiö on hyvittänyt lennon voucherina ilman sinun suostumusta.

      Lisäksi kannattaa muistuttaa siitä, ettei korttiyhtiö voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä lentoyhtiöön, vaan voit itse valita, kumpaan tahoon haluat vaatimuksesi rahojen palautuksesta kohdistaa ja lisätä mukaan linkki KKV:n artikkeliin.

  13. Hei
    Onkohan mahdollista saada luotolta rahoja takaisin, kun olisi maanantaina lento Lontooseen Finnairilla, joka edelleen liikennöi lennon eli lennosta ei rahoja takaisin ainakaan Finnairilta saa, kun sitä ei olla peruttu. Kuitenkaan Lontooseen ei voi tällä hetkellä lentää vain lomailemaan, eli ei päästä lähtemään kuitenkaan sinne.

    • Luottokorttiyhtiön velvollisuus palauttaa rahat koskee lähinnä sopimusrikkomustilanteita (lentoyhtiö perunut lennon jne.), joten korttiyhtiölle on tapauksessasi turha reklamoida.

      Finnair ei veloita muutosmaksua ennen lennon lähtöä tehdyistä päivämäärämuutoksista, joten lipun pystyy käyttämään esimerkiksi syksyllä. Kannattaa lukea huolellisesti matkavakuutusehdot.

  14. Hei, ostin Mytripin kautta Sasin lennot. Maksoin ne luottokortilla. Lennot olisi ollut 23-26.4. Ensin sain meilin Mytripiltä, että vastaamalla meiliin että olen saanut infon, saan rahat takaisin. Vastasin siihen, että olen saanut infon ja haluan rahat. Meni muutama päivä ja sain meilin, että saan voucherin. Lähetin heille meilin, että en halua voucheria vaan rahat takaisin niinkuin ensimmäisessä meilissä oli. En ole saanut heiltä mitään vastausta. Odotanko tuon 10 viikkoa ja odottelen rahoja tilille vai laitanko luottokuntaan menemään? Mitä tässä tapauksessa kannattaa tehdä?

    • Tästä kannattaa reklamoida korttiyhtiölle mahdollisimman pian mahdollisten ongelmien välttämiseksi. Reklamaatiossa kannattaa viitata EY261/2004 -asetuksen mukaiseen oikeuteen saada rahat takaisin lentoyhtiön perumista lennoista ja liittää liitteeksi viesti, josta että halusit rahat takaisin voucherin sijasta.

  15. Olen lukenut näitä tietoja huolestuneena. Minulla oli varattu lennot Espanjaan toukokuun alussa ja maksoin ne Norwegian Bankin Visalla.

    En olisi halunnut hyväksyä tarjottuja Cash Points -pisteitä, mutta vaikka yritin selvittää asiaa useampaa kautta, vastauksena oli vain se, että muuta hyvitystä ei tulla tarjoamaan ellei yhtiö mene konkurssiin ennen lentojen toteutumista. En hyväksynyt vieläkään pisteitä heti, vaan yritin selvittää löytyisikö jostakin keino saada rahat takaisin, mutta ei löytynyt. Lopulta hyväksyin tämän hyvityksen, koska en nähnyt muutakaan vaihtoehtoa.

    Nyt tunnen itseni huijatuksi ja olen harmissani, että alistuin painostuksen alla. Onko mahdollisuutta valittaa tästä vielä jotakin kautta? Onneksi kyse ei ole valtavasta summasta, mutta sain juuri esimieheltäni tiedon lomautuksesta ja joka penni olisi kyllä tarpeen. Aion ainakin yrittää.

  16. Norwegianista:

    Meillä oli lennot Helsinki-Montenegro 14. – 21.4.
    Kun matkan peruuntuminen alkoi jo olemaan varmaa ja toinen lennoista ilmoitettiin peruutetuksi, tiedustelin rahojen palautusta online-lomakkeella, koska en halunnut kelpuuttaa maksetun matkan vaihtamista heidän tarjoamiinsa ”cashpointteihin”.
    Kyselyyn ei tietenkään saatu vastausta kuin sen verran, että ruuhkien vuoksi asian käsittely saattaa kestää.

    Matkapäivän lähestyessä menin muiden ohjeiden puuttuessa kuittaamaan tarjotut pisteet. Ajattelin silloin että parempi ottaa jotain kuin ei mitään ja että kenties pistetapahtumalla olisi jonkinlaista näyttöä mahdollisesti jatkuvan reklamaation kanssa.

    Tuliko tässä nyt tehtyä ratkaiseva virhe, eli meninkö pisteet kuittaamalla hukkaamaan mahdollisuuden periä menetetyt
    rahat vai onko tästä huolimatta vielä mahdollista yrittää?
    Matka tuli maksettua Nordean nettipankilla Trustly Groupin kautta.
    Kiitokset etukäteen neuvoista!

  17. Hei,

    Varasin Supersaverilta lennot Helsinki-Minsk-Helsinki. Menolento Riian kautta AirBalticilla ja paluulento Belavialla. Varaus on tehty yhdellä kertaa ja matkadokumentissa on sama lippunumero sekä meno- että paluumatkalle. Varaustunnus on eri, koska eri lentoyhtiöt. Maksettu luottokortilla.

    AirBaltic on perunut menolennot. Belavia ei ole perunut paluulentoa, eikä ilmeisesti aiokaan perua, koska heillä liikennettä Suomeen.

    Supersaver kertoi puhelimessa, että he voivat pyytää lentoyhtiöiltä rahojen palautusta, mutta tästä palvelusta he perivät 30e palvelumaksun. Heidän mukaansa AirBalticin lennosta saa rahat takaisin, mutta Belaviasta eivät olleet varmoja.

    Kkv oli sitä mieltä, että korvausta voisi hakea suoraan myös lentoyhtiöltä. Soitin AirBalticille, joka kertoi, että he eivät korvaa rahana, koska lennot varattua Supersaverilta, ja että on virheellistä tietoa, että heiltä voisi pyytää rahakorvausta, koska liput on myynyt Supersaver. Myös Belavia käski asioida suoraan Supersaverin kanssa.

    Tein lopulta reklamaation luottokorttiyhtiölle sillä perusteella, että koska hallitus on linjannut, että kenekään ei pidä matkustaa vapaa-aikanaan ulkomaille, ja koska menolennot on peruttu, en tosiasiassa pysty käyttämään myöskään paluulentoa. Korttiyhtiö ilmoitti, että asian tutkinta voi kestää 2-3 kk, mutta heiltä saattaa tulla jossain kohtaa ehdollinen korvaus, joka voidaan periä takaisin, mikäli tutkinta muuta myöhemmin osoittaa.

    Kysymys kuuluu, tuleeko minun nyt perua Belavian paluulento ennen sen lähtöä, tai ilmoittaa sinne kirjallisesti jotakin, vai käykö tässä niin, että jos perun lennon itse, en saa mitään vai jos en tee mitään, niin se on ”no show” ja rahat (ja vaihtomahdollisuus) jäävät saamatta, koska en ole ostanut lippua, jossa on palautusoikeus? Onko asiassa mitään merkitystä sillä, että meno ja paluu on ostettu Supersaverilta yhtä aikaa samalle lipulle, vaikkakin eri lentoyhtiöiden toteuttamat? Yleensä käsittääkseni, jos menoa ei käytä, niin paluukin perutaan automaattisesti.

    • Hei,

      ymmärtääkseni Supersaver on myynnyt kahdesta erillisestä lipusta koostuvan meno-paluumatkan, jonka vuoksi menomatkan peruuntumisen takia sinulla on oikeus saada hyvitys ainoastaan menomatkasta. Tilanne on toinen, jos molemmat lennot olisivat airBalticin lentoja.

      Matkustussuosituksilla on vaikutusta ainoastaan pakettimatkoihin, joten hallituksen suosituksella ei ole merkitystä.

      Matkatoimiston kautta varatuista lennoista on tosiaan haettava lippujen takaisinmaksua ensisijaisesti matkatoimistolta.

  18. Hei,
    Maaliskuussa koronan takia piti palata Buenos Airesista Helsinkiin LATAMin lennoilla, joista lento Sao Paulo-Pariisi peruttiin kolme kertaa ja lopulta heillä ei ollut enää tarjota minulle reittiä Suomeen, joten matkustin Turkish Airlinesillä. Ostin molemmat liput Travelgenio matkatoimiston kautta. Olen ollut nyt yhteydessä sekä lentoyhtiöön, että matkatoimistoon ensimmäisen lipun hyvityksestä. Matkatoimisto ei vastaan mihinkään viesteihin tai puheluihin, erittäin outoa toimintaa. Lentoyhtiö käskee olla yhteydessä matkatoimistoon hyvityksestä. Maksoin lennon debitillä. Olisiko teillä neuvoja miten tämänkaltaisessa tilanteessa tulisi toimia?

    • LATAM ymmärtääkseni tarjoaa tällä hetkellä perutuille lennoille ainoina vaihtoehtoina päivien ja tai reitin muuttamista. EY261/2004 -asetusta sovelletaan ei-euroooppalaisten lentoyhtiöiden osalta ainoastaan EU/ETA-alueelta lähteviin lentoihin.

      Luottokortilla maksetuista lennoista reklamoisin korttiyhtiölle, mutta debit-kortilla maksetuista lennoista rahojen takaisinmaksun vaatiminen on vaikeampaa. (Brasilian ja Argentiinan lainsäädännöstä todennäköisesti löytyy kohtia, joiden pohjalta rahojen takaisinmaksua pystyy periaatteessa vaatimaan.)

      Hyvityspyynnöt on tehtävä matkatoimiston kautta. Travelgenion tavoittamista hankaloittaa puhelumäärän lisäksi ymmärtääkseni Espanjan tiukat karanteenimääräykset.

      Monissa espanjankielisissä maissa yrityksillä on lakisääteinen velvollisuus ylläpitää reklamaatiokirjaa (libro/hoja de reclamaciones). Travelgenio on espanjalainen matkatoimisto.

  19. Hei

    Norwegianilta lennot Mallorcalle 26.4. Varattu ebookersin kautta, Norskin omilla sivuilla varaustunnuksella lukee vain paluulennon olevan peruutettu, mutta menolennosta ei ole mitään mainintaa. Kannattaako tässä ruveta ennen varsinaista lähtöä tekemään reklamaatioita, vai odottaa kunnes ”reissu” olisi jo alkanut ja sen jälkeen alkaa vaatimaan rahoja takaisin. Ja ilmeisesti tässä tapauksessa ei Norskilta suoraan vaan ebookersilta? Maksettu säästöpankin luottokortilla.

    • Kerro miten kävi! Kiinnostaa ja auttaa varmasti muita samojen ongelmien kanssa painivia. Tänään lähtöpäivä?

    • Laitoin hyvityspyyntöä suoraan luottokorttiyhtiölle. Vastauksen kestämisessä todennäköisesti kestää, mutta raportoin tänne mikäli asia johonkin edistyy.

  20. Ostin lennot Madeiralle elokuussa 2019 SuperSaverin kautta. Lentoyhtiönä TapPortugal. Paluun piti olla 2.4.2020. 16.3.2020 SuperSaverilta tuli viesti aiheena Covid19, ja siinä kehoitettiin menemään lentoyhtiön sivuille, mistä löytyi tieto, että lennot Helsinkiin loppuvat 31.3.2020. 18.3 laitoin liput myyneelle SuperSaverille viestin, jossa kysyin lennon aikaistamisesta. Siihen viestiin ei ole vieläkään tullut vastausta (=23.4). Otin yhteyttä suoraan lentoyhtiöön lentoaseman groundforcessa ma 16.3, mutta lentoja ei ollut vapaina, että olisi voinut paluuta aikaistaa ennen maaliskuun loppua. Ostin uude paluut Finnairilta. Kotona otin yhteyttä ensin TapPortugaliin, mutta sieltä kehoitettiin ottamaan yhteyttä liput myyneeseen SuperSaveriin. Lähetin SuperSaveriin sp:n 31.3, ja sieltä vastattiin jo 2.4, wttä ottaisin heihin yhteyttä puhelimitse mahdollisen voucherin saantia varten. En ole ottanut yhteyttä. TapPortugal ei ole ottanut missään vaiheessa yhteyttä millään lailla. Matkavakuutus ei korvaa.

  21. Moi! Norwegianilta ostettu liput Espanjaan toukokuuksi ja pari viikkoa sitten peruivat lennot. Tarjosivat cashpointsejaan, mutta en ottanut vastaan. Laitoin Norwegianin sähköisen lomakkeen kautta pyynnön, että palauttaisivat rahana. Lomakkeeseen ei ole tullut automaattivastausviestin lisäksi mitään muuta vastausta (huomenna 2 vkoa pyynnöstä).

    Mietin, että jos nyt lähden karhuamaan rahoja OP:lta (ostettu luotolta ja maksettu koko lasku kerrallaan pois, ei kertynyt korkoa), niin tuleeko lähettää Norwegianille vielä jokin rekkula erikseen? Heidän automaattiviestin sisältö oli, että tapaus rekisteröity ja pyrkivät palaamaan asap (mutta koska vallitseva tilanne, niin vastaamisessa kestää).

    • Hei! Norwegian järjestää nykyisen aikataulun mukaan velkojen kokouksen vappuaattona aamupäivällä, johon mennessä yhtiön tulevaisuuden pitäisi ainakin jossain määrin selkeytyä.

      Rahojen karhuaminen OP:ltä onnistuu yksinkertaisemmin mahdollisen konkurssihakemuksen jälkeen, joten helpoin vaihtoehto lienee se, että katsot ensin hakeutuuko yhtiö konkurssiin huhtikuun aikana. (Yhtiö ei ole kyennyt maksamaan tiettyjen lentokoneiden leasing-vuokria maaliskuussa, huhtikuun palkkoja Britanniassa jne.)

      Norwegianiin ei tarvitse olla uudestaan yhteydessä OP:lle reklamaatiota lähettäessä. Mainitse OP:lle lähetettävässä reklamaatiossa siitä, että EY 261/2004 -asetuksen perusteella rahat lentoyhtiön perumasta lennosta on (teoriassa) palautettava 7 päivässä. Lisäksi kannattaa muistuttaa siitä, ettei kuluttajalla ole velvollisuutta hyväksyä lentoyhtiön voucheria hyvityksenä.

  22. Minulta peruttiin Flydubain lennot maaliskuussa (Helsinki-Dubai-Helsinki) ja laitoin heille viestiä, että vaadin rahat takaisin mutta he eivät siihen suostuneet. Jonkun ajan päästä he lähettivät automaattisesti voucherit lennoista sähköpostiin. Sen jälkeen mihinkääm viesteihin ei enää ole vastattu. Käsittääkseni tekivät saman kaikille. Mitähän kautta rahat voisi parhaiten saada takaisin sillä vouchereille minulla ei ole enää käyttöä?

    • @Antti Tosta kannattaa laittaa reklamaatio korttiyhtiölle, jossa vaadit korttiyhtiötä palauttamaan rahat lentoyhtiön perumista lennoista EY261/2004 -asetuksen ja kuluttajansuojalain mukaisen luotonantajan ja palveluntarjoajan yhteisvastuun perusteella. Lisää liitteeksi kopio viestistä, jossa vaadit rahojen takaisinmaksua.

      Reklamaatiossa on hyvä mainita, että kuluttajansuojalain ja EY261/2004 -asetuksen vastaiset sopimusehdot ovat mitättömiä ja mainita EU-komission ohjeistus (https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_fi.pdf), jossa mainitaan ettei kuluttajalla ole velvollisuutta hyväksyä vouchereita hyvityksenä lentoyhtiön perumista lennoista.

  23. Minulla on ostettuna Air Canadan Kanadan sisäinen lento, jossa lentoyhtiön mukaan on nyt mahdollisuus perumiseen ja voucherin ottamiseen. Samoin jos lento peruuntuu, niin tulee automaattisesti voucher, mutta rahoja ei palauteta. Mitkä oikeuteni on tällaisessa tilanteessa, onko toivoakaan saada rahoja takaisin koska en nyt pääse mitenkään koko reissuun (mannertenvälistä lentoa en ehtinyt ostamaan).

    • Hei! Air Canadan Kanadan sisäisistä lennoista on erittäin vaikea saada rahoja takaisin (voucherin sijasta) erittäin heikon kuluttajansuojan takia, tosin reitti voi vaikuttaa oikeuksiisi. Kuluttajilla on Quebecissä selkeästi enemmän oikeuksia kuin muualla Kanadassa.

      Air Canadan ulkomaan lennoista on huomattavasti helpompi vaatia rahoja takaisin.

  24. Moi! Mitenhän käy jos Norwegian hakeutuu konkurssiin ja peruu lennot. Kaikki lennot ostettu Norwegianin luottokortilla.

    • Hei! Epäselvyyksien välttämiseksi muistutuksena: Norwegian on myynyt omistamansa Bank Norwegianin osakkeet, joten lentopisteiden keruumahdollisuuden menettämisen ohella Norwegianin mahdollisella konkurssilla ei pitäisi olla olennaista vaikutusta Bank Norwegianin toimintaan. Sampo on yksi Bank Norwegianin suurimmista osakkeenomistaja.

      Mahdollisen konkurssin yhteydessä pankille kannattaa tehdä mahdollisimman pian reklamaatio, jossa vaadit rahojen takaisinmaksua. Liitteeksi tulee liittää kopio lentolipusta.

  25. Meillä on ticket.fin kautta ostetut lennot st. maartenille toukokuun lopulle. KLM on perunut menolennon ja yritimme täyttää ticket.fin sivuilla lomaketta, jota kautta voisi pyytää rahoja takaisin. Mutta, lomaketta ei pysty lähettämään eteenpäin, ellei klikkaa kohtaa ”Hyväksyn rahojen palauttamisen arvokoodina, jonka voin käyttää uuden matkan varaamiseen lentoyhtiöltä.” Kieroa toimintaa! Matka maksettiin trustlyn kautta suoraan pankkisiirtona eli pankinkaan kautta ei ilmeisesti pysty pyytämään rahoja takaisin. Vinkkejä miten pitäisi toimia?

  26. Hei!
    Expedialle ei tosiaan saa edes valitusta läpi. Sieltäkin tulee vastaus että: ”Kiitos että otit meihin yhteyttä. Tätä sähköpostiosoitetta ei valvota, joten et saa vastausta viestiisi.”

    Onko kellään vinkkejä? Puhelimitse jaksan toki tapella, mutta jos ei saa mtn mustaa valkoisella…

  27. Entä miten on Aasian sisäisiä lentoja, ja 2 lentoyhtiötä perui lennot? Jouduttiin ostamaan uudet lennot tilalle ja 2 kk jälkeenkään ei ole rahoja tullut takaisin vielä luottokortille Vietjetin lennoista, vaikka 2.3.2020 luvanneet palautuksen jo….

    Toinen yhtiö(Jetstar) taas pakottaa ottamaan vouceheina ja on useampaan kertaan yritetty, että palautus halutaan luottokortille, mutta voucher tuntuu olevan ainoa vaihtoehto.

    Miten toimisitte tässä tilanteessa? Op Visalla ostettu lennot.

    Lisäksi Vuelingilta on myös nyt voucherit, vaikka luottokortille pyydetty palautus. Yrittävät saada soittamaan numeroon ulkomaille, josta tulisi kovat kulut varmasti. Voiko vaatia nyt suoraan vain Visalta palautusta?

  28. Hei!

    Onko tietoa voiko viisumimaksua perua? VR perui junamatkan, mutta matkatoimisto haluaa silti viisumimaksun. Peruin viisumin myös hyvissä ajoin, mutta matkatoimiston mukaan se tulee maksaa vaikka matkustuskielto asetettiin ennen matkaa.

    • Hei! Viisumimaksut edellyttävät tapauskohtaista tarkastelua, joten tähän on hankala sanoa mitään varmaa.

  29. Minulla on luottokortilla maksetut lennot kesäkuussa Malediiveille. Lennot on ostettu ticket.fi kautta, lento on ”confirmed”-tilassa ja Qatar tarjoaa voucheria lentojen muuttamiseen. Kun lentoa ei siis ole peruttu, mutta lentäminen on kaikkia suosituksia vastaan, niin olenko oikeutettu täysimääräiseen rahojen palautukseen? Asioinko ensisijaisesti ticket.fi, Qatarin vai luottoyhtiön kanssa?

    • Hei! Lakisääteinen peruutusoikeus koskee ainoastaan lentoyhtiön perumia lentoja, jonka vuoksi kesäkuisten lentojen osalta itse jäisin odottamaan peruuko lentoyhtiö lennon lähempänä lähtöpäivää. Matkustajan aloitteista tehtäviin peruutuksiin sovelletaan pääsääntöisesti lentoyhtiön sääntöjä.

      Qatar Airways on EU/ETA-alueen ulkopuolinen lentoyhtiö, jonka vuoksi sen lentoihin EY261/2004 -asetusta sovelletaan ainoastaan menolento. Siksi lakisääteinen peruutusoikeus on voimassa ainoastaan, jos Qatat peruu menolennon.

      Jos haluat muuttaa lipun voucheriksi tai muuttaa matkapäiviä, pyyntö on tehtävä matkatoimiston kautta.

  30. Norwegianilla lento Kreetalle 10.6. Majoitukset pitäisi vahvistaa kohta. Pitää varmaan perua majoitukset ja vaan odotella mitä tapahtuu. Lentoja makselen minimin kuukaudessa Klarnan joustoluotolla, jotta mahdollisimman vähän ” hävitään” konkurssin/matkan peruuntumisen yhteydessä. Mitä mieltä ammattilaiset? Lentääkö lomalennot kesäkuussa? Onko Norwegian vielä pystyssä kesäkuussa…hilkulle menee. Kiitos kun autatte kaikkia!

  31. Moi! Norwegianilta ostettu liput Espanjaan toukokuuksi ja pari viikkoa sitten peruivat lennot. Tarjosivat cashpointsejaan, mutta en ottanut vastaan. Laitoin Norwegianin sähköisen lomakkeen kautta pyynnön, että palauttaisivat rahana. Lomakkeeseen ei ole tullut automaattivastausviestin lisäksi mitään muuta vastausta (huomenna 2 vkoa pyynnöstä).

    Mietin, että jos nyt lähden karhuamaan rahoja OP:lta (ostettu luotolta ja maksettu koko lasku kerrallaan pois, ei kertynyt korkoa), niin tuleeko lähettää Norwegianille vielä jokin rekkula erikseen? Heidän automaattiviestin sisältö oli, että tapaus rekisteröity ja pyrkivät palaamaan asap (mutta koska vallitseva tilanne, niin vastaamisessa kestää).

  32. Mitä väliä on, maksettiinko luottokortilla, debitillä tai verkkopankin kautta? Millaisia oikeuksia on matkustajalla kun lennot lähtee muualta kuin EU alueelta?

    • Hei! Maksutapa ei vaikuta lentoyhtiön/matkanjärjestäjän vastuuseen mutta luottokortilla maksetuista lennoista voi reklamoida myös korttiyhtiölle, jonka kanssa tiettyjen haastavien ongelmatilanteiden selvittäminen on usein helpompaa kuin lentoyhtiön.

      Esimerkiksi lentoyhtiön konkurssin yhteydessä rahojen takaisinmaksua luottokortilla maksetuista lennoista voi vaatia myös korttiyhtiöltä. Verkkopankin kautta maksetuista lennoista rahoja on vaadittava konkurssipesältä, josta ei välttämättä saa senttiäkään takaisin.

  33. Mites Norwegianin low fare liput? Luottokortti yhtiö s-pankki vetoaa siihen että tässä ei ole ollut hyvitys mahdollisuutta alunperinkään. Ymmärrän jos itse olisin perunut lennon mutta Norwegian sen perui, joten vetosin siihen että emme ole saaneet palvelua jonka olemme ostaneet. Heidän mielestään pitäisi hyväksyä nämä heidän tarjoamat pisteet ja palata asiaan jos norwegian menee konkurssiin.
    Päteekö korvaus lipputyypistä riippumatta?

    • Lipputyyppi ei vaikuta lentoyhtiön EY 261/2004 -asetukseen perustuvaan velvollisuuteen palauttaa rahat lentoyhtiön perumista lennoista eikä S-Pankin kuluttajansuojalain mukaisiin velvollisuuksiin.

      S-Pankille kannattaa lähettää kirjallinen reklamaatio, jossa mainitset lentoyhtiön peruneen lennot ja vaadit pankkia hyvittämään lipuista maksamasi rahat EY 261/2004 -asetuksen ja kuluttajansuojalaissa säädetyn luotonantajan ja palveluntarjoajan yhteisvastuun perusteella. Kuluttajansuojalaki ja EY261/2004 -asetus ovat pakottavaa lainsäädäntöä, joten niistä kuluttajan vahingoksi poikkeavat sopimusehdot ovat mitättömiä.

      Reklamaatiossa on lisäksi hyvä mainita, että EU-komission ohjeistuksen C(2020) 1830 mukaan kuluttajalla ei ole velvollisuutta hyväksyä lentoyhtiön tarjoamaa voucheria hyvityksenä lentoyhtiön perumista lennoista (liitä mukaan linkki sivulle https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_fi.pdf).

      Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan pankki EI voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä lentoyhtiöön, vaan voit itse valita, kumpaan tahoon haluat vaatimuksesi rahojen palautuksesta kohdistaa.

      Norwegianin CashPointseja ei tule missään tapauksessa tällä hetkellä hyväksyä hyvityksenä Norwegianin perumista lennoista, sillä konkurssitilanteessa CashPointsit muuttuvat arvottomiksi ja monista voucherista poiketen konkurssin yhteydessä menetetyistä CashPointseista on todennäköisesti erittäin vaikeaa saada hyvitystä korttiyhtiöltä.

      Jos rahojen takaisinmaksulla ei ole kiirettä, itse mahdollisesti odottelisin ensi viikon ajan hakeutuuko Norwegian konkurssiin ennen 4.5.2020 järjestettävää ylimääräistä yhtiökokousta.

    • Hei Kirsi! Tähän toivoisin myös minä vastausta. Vaikuttaako lipputyyppi rahojen palautukseen? Ja meillä nimenomaan myös Norwegianin puolelta peruttu lennot.

  34. Oikeus huolenpitoon, miten tämä käytännössä menee. Olen jäänyt Aasiaan jumiin ja paluulento on peruutettu, luultavasti jatkuu heinäkuussa, ehkä.
    Pitääkö huolenpitoa tai korvausta vaatia itse vai pyytää jälkikäteen kompensaatiota kuluista, kuitteja täältä tosin vaikeampaa saada.
    oikeus huolenpitoon ymmärtääkseni päättyy jos hyväksyy paluulipun uudelleen reitityksen tselleen sopivaan myöhempänä ajankohtana? Eli kannattaako minun vain odottaa kunnes lennot jatkuvat ennen yhteydenottoa?
    Jos lentoyhtiö taasen ottaa yhteyttä ja ehdottaa paluuta esim heinäkuussa ja hyväksyn tämän koska muita vaihtoehtoja ei ole niin menetänkö myös silloin oikeuden huolenpitoon?
    Miten menetellä?

    • Olisin myös kiinnostunut samasta aiheesta, oikeudesta huolenpitoon lentoyhtiön peruessa lennot? Olisiko kellään tarkempaa tietoa? @Lentodiilit

  35. Miten toimin, kun lentoliput lokakuulle maksettu Klarnalla (osamaksu) ja liput varattu Supersaverilta. Lennot on peruttu AirBalticin toimesta, mutta Supersaver ei ole ilmoittanut peruutuksesta. Lentojen perumisesta tiedän vain kolmannen osapuolen peruttujen lentojen infosta,; lennot varattu suoraan AirBalticilta ja AirBaltic ilmoittanut suoraan heiltä varanneille, ettei lentoja ole.

  36. Hei!
    Meillä oli varattuna Expedian kautta pakettimatka Budapestiin pääsiäiseksi. Maaliskuun loppupuolella Finnair ilmoitti, että lentomme on peruttu ja hotellilta tuli viesti, että he joutuvat sulkemaan ovensa ja perumaan varauksemme. En päässyt Expediaan puhelimitse läpi ja sain heiltä 6.4 sähköpostin, jossa kysyttiin haluanko perua matkan. Peruin matkan tuolloin 6.4 sähköisesti heidän ohjeita noudattaen. Heti perään sain sähköpostin, jossa he kertoivat ottavansa minuun pian yhteyttä ja että minun pitää vaan odottaa ja olla ottamatta yhteyttä heihin. Nyt siis reilu 2 vkoa mennyt eikä minuun ole oltu yhteydessä. Yritin taas soittaa, ei pääse läpi, laitoin sähköpostia ja sain vastauksen, että tätä sähköpostia ei valvota etkä saa vastausta. Expedian ”omalla tililläni” näkyy, että hotelli ja lennot on peruttu. Kun klikkaan kohtaa ”milloin saan hyvityksen” , niin näytölle ilmestyy teksti, pahoittelut, tapahtui virhe. Yritä uudelleen. Matkapaketti maksettu Danske Bankin luotolla. Kauanko minun pitäisi vielä odottaa Expedian yhteydenottoa? Vai voisinko hakea maksun palautusta luotonantajalta jo nyt tässä vaiheessa? Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

  37. Ostin Norwegia Holidaysin (taustayhtiö TripX, ruotsalainen matkatoimisto) kautta matkapaketin (lento+ hotelli) mutta matka peruuntui Unkarin ja Suomen suljettua rajansa. Maksoin matkan Norwegian Bankin Visalla. Matkaan ilmeisesti sovelletaan Ruotsin valmismatkalakia? TripX ilmoittanyt S-postilla että palautusten käsittelyaika on 6-8 viikkoa. Ilmeisesti pitää vaan odotella (odotteleeko tuo TripX Norskin kohtaloa ennen kuin rupeaa palauttelemaan?). Jos ei ala kuulua mitään, missä vaiheessa kannattaa ruveta yrittämään luottokorttiyhtiöstä, sinne tarvitsee tietty infoa ettei matkatoimistosta ole saanut palautusta.

  38. Op-Visalla maksetut lennot Norwegian perunut. Seuraavan tiedon mukaan luottokorttiyhtiöllä ei olisi palautusvelvollisuutta jos ei ole Visa Gold tai Platinum kortti. Onko tämä edes laillista ettei ole tuoteturvaa jos ei ole käyttänyt kuukausi-maksullista luottokorttia?

    ”OP-Visa Platinum -kortissa oleva erillinen matkan peruuntumisturva mahdollistaa matkan perumisen ilman erillistä syytä, kun matkasi on maksettu credit-ominaisuudella. Tällöin matkan kustannuksista korvataan 75 prosenttia.

    OP-Visa Gold -kortissa oleva vakuutusturva kattaa matkan peruuntumisen ainoastaan ehdoissa mainituista syistä. Ehtojen mukaan matkan peruuntuminen, muuttaminen tai keskeytyminen ulkoministeriön matkustuskieltoalueille tai esimerkiksi peruuntuneiden tapahtumien vuoksi ei ole korvattava vahinko. Vahinkotilanteissa noudatetaan vakuutusehtoja normaalisti, jolloin esimerkiksi matkan myöhästymisturva on voimassa.

    OP:n muissa korteissa eli OP-Visa Credit/Debit, OP-Visa Debit, OP-Visa Electron ja OP-Mastercard, ei ole erillistä matkavakuutusta tai peruutusturvaa”

    • Hei! OP-Visaan sisältyvällä peruutusturvavakuutuksella EI ole vaikutusta pankin lakisääteisiin velvollisuuksiin vaan kyseessä on pankin tarjoama ylimääräinen etu tietyille asiakkaille. Kaikkien OP:n Visa Credit -korttien haltijoilla on oikeus tehdä reklamaatio ostoksesta kuluttajansuojalain perusteella esimerkiksi lentoyhtiön konkurssin takia käyttämättä jääneistä lennoista.

  39. Norwegianilta lennot varattu eBookersin kautta 6.5.2020 Kroatiaan, pari viikkoa sitten tuli tieto, että ne on peruttu. lentoyhtiön toimesta. Ovat tarjonneet cash pointseja, ei olla hyväksytty. Tänään tein Norwegianille vaatimuksen rahojen palautuksesta Nordean luottokortille. Onko toiveita saada rahoja takaisin? Entä mahdollisen konkurssin koittaessa Nordealta? Vaikuttaako lentojen tyyppi rahojen palautukseen koronan vuoksi? Ovat siis peruuttamattomia, low fare -lentoja.

    • Hei! Lipputyyppi ei vaikuta lentoyhtiön velvollisuuteen palauttaa rahat lentoyhtiön perumista lennoista. Maksoitko lennon luottokortilla? Varasitko lennot osana lento+hotellipakettia ebookersin kautta?

      Hyvitystä CashPointseina ei tule missään tapauksessa hyväksyä tapauksessasi, sillä perutuista lennoista on yhtiön mahdollisen konkurssin yhteydessä huomattavasti helpompi vaatia hyvitystä pankilta.

  40. Olen ostanut debit puolelta ticketin kautta lennot norwegian ole. Voinko vaatia ticketiltä lentojen korvausta, koska norwegian sanoi ettei lennot ole ostettu heiltä vaan ole yhteydessä matkavälittäjääsi?

    • Hei! Ticketin kautta varatuista Norwegianin lennoista on haettava rahojen takaisinmaksua Ticketin kautta. Ticketillä on velvollisuus palauttaa rahat pelkistä lennoista ainoastaan, jos matkatoimisto saa perittyä rahat lentoyhtiöltä.

      Joidenkin pankkien debit-kortteihin sisältyy jonkinlainen reklamaatiomahdollisuus epäselvien veloitusten osalta, mutta luottokorteista poiketen kyseessä ei ole lakisääteinen oikeus.

  41. Minulle Danske Bank ilmoitti, kun lennot on maksettu marraskuussa 2019, ei voi mitään. 60 päivän sääntö käytössä. Norwegian on lennot peruuttanut ja maksoin Danske kautta otetusta luottokortilla.

    • Hei! Danske ei pysty välttämään vastuutaan 60 päivän sääntöön vetoamalla. Tästä on olemassa korkeimman oikeuden ennakkopäätös (KKO:2007:6). Korkein oikeus toteaa ennakkoratkaisussa, ettei kortin käyttöehtoihin liitetyllä määräyksellä valituksen tekoajasta voi rajoittaa kuluttajasuojalain mukaista luotonantajan vastuuta.

      Reklamaatio luottokorttiostoksesta on toki tehtävä kohtuullisen ajan sisällä, mutta kohtuullisen ajan määrittäminen edellyttää tapauskohtaista harkintaa. Jos olet reklamoinut viimeistään 2-3 kuukauden sisällä lennon peruuntumisesta, reklamaatio on mielestäni tehty kohtuullisessa ajassa.

      Ohessa lainaus korkeimman oikeuden ennakkopäätöksestä.

      ”13. Luottokunta on väittänyt, ettei Päivi M:llä ollut enää oikeutta kohdistaa vaatimuksia siihen, koska tämä ei ollut huomauttanut laskusta kortin käyttöehtojen mukaisesti viimeistään 14 päivän kuluessa sen saapumisesta, ja että vaatimus, joka oli esitetty Luottokunnalle vasta yli puolentoista vuoden kuluttua tilauksen tekemisestä, oli joka tapauksessa esitetty liian myöhään.

      14. Korkein oikeus toteaa, ettei kortin käyttöehtoihin liitetyllä määräyksellä huomautuksen tekoajasta ole voitu rajoittaa kuluttajasuojalain 7 luvun 13 §:n mukaisen väitteen esittämistä luotonantajaa kohtaan. Näin ollen sillä, että Päivi M ei ole esittänyt huomautusta kortin käyttöehtojen mukaisessa ajassa, ei ole merkitystä Luottokunnan sanotun säännöksen mukaiseen vastuuseen. (KKO:2007:6)”

  42. Hei,
    Varasimme hotellin Booking.com kautta omatoimimatkalle. Emme päässeet matkaan kun kohteen rajat suljettiin. Emme saaneet hyvitystä takaisin Bookingilta/hotellilta. Haimme takaisinmaksua luottokortilta. Saimme rahat jo luotolle takaisin, mutta sitten tulikin päätös, ettei Visa suostu korvaamaan. Olisimmeko oikeasti oikeutettuja korvaukseen?

    • Minäkin haluaisin tietää miten tämä menee. Meilläkin oli majoitus ebookersin kautta varattuna ja hotelli oli sulkenut ovensa jo melkein kuukautta aiemmin. Ebookers ei ottanut mitään yhteyttä, mutta löysin lomakkeen heidän sivuilta, sen täyttämällä annoin heille luvan hakea hyvitystä. Kului jonkin aikaa ja lähettivät minulle voucherin kyseiseen hotelliin ja se on voimassa 12 kk. En tietenkään hyväksynyt sitä ja laitoin monta viestiä heille aiheesta. Lopulta tein luottokorttiyhtiölle reklamaation ja he hyvittivät summan. Päätös Visalta tulee kuulemma 3 kk sisällä.

  43. Hei, olen hyväksynyt Wizzairin palautukset voucherina. Jos yhtiö kuitenkin menisikin konkurssiin koronan seurauksena, niin menettäisinkö rahani vai voisinko silloin saada ne luottokorttiyhtiöni kautta?

    • Hei! Wizz Air on yksi vakavaraisimmista euroopalaisista lentoyhtiöistä, joten sen konkurssiriskistä en hirveästi stressaisi. Jokaisen lentoyhtiöiden voucherien ehdot ovat erilaisia, joten ne edellyttävät tapauskohtaista tarkastelua.

  44. onko mitään tietoa Aasian sisäisistä lennoista? onko ihan eri pelisäännöt kuin EU:ssa?. Itsellä peruttu Air Asian ja Malaysia Airlinesin lentoja,mutta tarjoavat vaan vouchereita

    • Aloittaisin tilanteen selvittämisen lentoyhtiöiden kuljetusehtoihin tutustumalla. Useimmissa Aasian maissa kuluttajansuoja on huomattavasti heikompi kuin Pohjoismaissa, mutta maiden väliset erot ovat suuria.

  45. Minulla ostettuna Norwegianin lennot Espanjaan heinäkuulle. Olen maksanut ne Nordean luottokortilla. Ymmärsinkö oikein tästä jutusta, että voisin jo nyt reklamoida korttiyhtiölle, koska Norwegian on hakeutunut velkasaneeraukseen? Pitääkö lennot ensin olla peruttu kuitenkin?

    • Reklamaation kanssa pitää odottaa siihen asti, että Norwegian hakeutuu konkurssiin, peruu lennot virallisesti tai viranomaiset peruvat yhtiön toimiluvan talousvaikeuksien takia.

      Norwegian on eilen käytännössä irtisanonut lähes kaikki Norjan ulkopuolella työskentelevät lentäjät ja matkustamohenkilökunnan jäsenet, joten heinäkuisten lentojen peruuntuminen on käytännössä lähes varmaa.

    • Sama tilanne, Espanjan matka heinäkuulle. Lentoja ei ole peruttu, niin en ole vielä voinut hakea mitään. Vouchereita tai siirtoa tarjottiin jo kauan sitten mutta en ottanut niitä.
      Luottokortilla on maksettu.

  46. Norskin lennot Roomaan heinäkuulle, maksettu op:n visalla. Op on tällä välin uusinut korttinsa joten kortin numero on muuttunut, lisäksi olemme vaihtaneet pankkia nordeaan. Jos lennot peruuntuvat, tai kun norski menee konkkaan, anommeko lennoista rahoja takaisin op:lta suoraan? Ja kai se maksutapahtuma jostain löytyy, vaikka on maksettu viime vuoden puolella eri kortilla? Lentoja ei varmastikaan pidä mennä itse perumaan, jos haluaa rahat takaisin.

    • Pankin vaihto ei vaikuta OP:n velvollisuuten hyvittää rahat luottokorttiostoksesta esimerkiksi lentoyhtiön konkurssin yhteydessä. Tarvittaessa heinäkuisista lennoista tulee reklamoida OP:lle.

      Norwegian järjestää tämän hetkisen aikataulun mukaan ylimääräisen yhtiökokouksen maanantaina 4.5.2020, johon mennessä tilanteen pitäisi selkeytyä ainakin jossain määrin.

  47. Mitä tulee lentolippuihin jotka on ostettu osana valmismatkapakettia (matkatoimsito), niin pitää lisäksi huomioida eri maiden paikallislainsäädäntö. Tällä hetkellä näyttäisi, että matkustajan oikeutta peruuttaa matkapaketti voidaan olla rajaamassa. Eli rahojen palauttamisen sijaan matkatoimistot antavat vouchereita, joilla matkustajat voivat epidemian jälkeen varata uuden matkan. Tällä pyritään mahdollistamaan matkatoimistojen toimintaedellytykset tässä epänormaalissa tilanteessa. Useassa EU valtiossa on jo hyväksytty muutoksia valmismatkalakiin, jolla ohitetaan matkapakettidirektiivin 12 artiklan 2 kohta, eli matkustajan oikeus peruuttaa matkapaketti kuluitta (Laki matkapalveluyhdistelmistä 15 §:n 2 momentti).
    Ts. jos näin on, niin ei tule myöskään olemaan oikeutta vaatia rahoja luottokorttiyhtiöiden kautta, vaan olisi hyväksyttävä heidän tarjoama voucheri.

    • Suomessa asuville kuluttajille markkinoitaviin matkapaketteihin sovelletaan pääsääntöisesti Suomen lakia, vaikka myyjä olisi ulkomaalainen, joten ulkomaalaisen lainsäädännön perusteella kuluttajien oikeuksien rajoittaminen on erittäin vaikeaa.

      On myös juridisesti erittäin kyseenalaista voiko kansallisella lainsäädönnöllä rajata kuluttajien EU:n pakettimatkadirektiiviin perustuvia oikeuksia.

      Jos matkanjärjestäjä tai lentoyhtiö yrittää välttää vastuutansa ulkomaalaiseen lainsäädäntöön vetoamalla, kuulisin mielelläni tapauksesta lisää.

  48. Entäpä jos on joutunut itse perumaan menolennon (Norwegian, Espanja 18.3.), koska lentoyhtiö ei sitä perunut (vaikkei Suomesta enää ”saanut” lähteä mihinkään) ja paluulennon on lentoyhtiö perunut? Kuka korvaa ja mitä? Osto tehty luottokortilla ja on myös kriisiturva matkavakuutuksessa.

    • Tarkistuskysymyksenä. Peruitko lipun ennen kuin Norwegian perui paluulennon? Ovatko molemmat lennot samalla varauksella?

    • Molemmat lennot olivat samalla varauksella ja peruin menolennon ennen kuin Norski perui paluulennon.

    • Ja peruin siis vain menolennon itse. Siinä vaiheessa menolento jäi voimaan.

    • Mun nähdäkseni samalla lipulla olevat lennot peruuntuvat molemmat jos toisen peruuttaa. (normaalioloissakaan yleensä paluulippua ei saa käyttää, jos ei käytä menolippua). Eli luottokorttiyhtiö tuskin on velvollinen korvaamaan, vakuutusehdoistasi on vaikea sanoa. Maaliskuussa tosin aika moni vakuutusyhtiö ilmoitti ettei korvaa koronaperuutuksia.

  49. Ostin lennot Supersaverin kautta Kanadaan kesäkuulle. Ostin Aktian MasterCardilla. Lennot koostuu kahdesta lentoyhtiöstä, Finnairista ja Icelandairista. Finnair on perunut tuon ensimmäisen menolennon Tukholmaan, mutta icelandair ei ole vielä perunut lentojaan. Mitä jos Icelandair ei peru lentojaan. Voinko silloinkin hakea hyvitystä Supersaverilta vai suoraan Mastercardilta?

    • Hei! Nopeana tarkistuskysymyksenä. Ovatko Icelandairin ja Finnairin lennot samalla lipulla vai teitkö kaksi erillistä lentovarausta?

    • Tein Supersaverin kautta yhden varauksen eli on samalla lipulla.

    • @Tuittu Yksittäisen lennon peruuntumisen peruuntumisen perusteella voit vaatia rahojen takaisinmaksua EY 261/2004 -asetuksen perusteella. Supersaverin kanssa asioidessa tulee erittäin selkeästi mainita, ettet halua hyvityksenä Icelandairin voucheria vaan rahat takaisin lennon peruuntumisen takia (involuntary refund due to cancelled flight).

    • @Lentodiilit

      Tässä oli siis kyseessä menopaluu. Heinäkuussa olisi paluulennot, mutta niitä ei ole peruttu Varausnumero molemmille lennoille on sama ja on vain yksi tilausnumero eihän tässä voi tulla sellaista, että en saa paluulennon rahoja takaisin?

    • @Tuittu Hei,

      EU-komissio on julkaissut tulkintaohjeet matkustajien oikeuksia koskevista EU:n asetuksista covid-19-epidemian levitessä ja siinä mainitaan:

      ”Jos kuitenkin meno-ja paluulento ovat osa samaa varausta ja vaikka lennoista vastaisivat eri lentoyhtiöt, matkustajille olisi tarjottava seuraavat kaksi vaihtoehtoa, jos menolento peruutetaan: koko lipun hinnan palauttaminen (eli molemmat lennot) tai menolennon uudelleenreititys (tulkintaohjeiden 4.2 kohta)”

      Koko dokumentin lukeminen ennen lentojen perumista on suotavaa, jotta olet tietoinen kaikista oikeuksistasi. Matkatoimistolle lähetettävässä viestissä/puhelussa kannattaa selkeästi mainita, että vaadit rahojen takaisinmaksua lennon peruuntumisen takia EY261/2004 -asetuksen (englanniksi EC261/2004) perusteella.

    • @Lentodiilit

      En ole saanu mitään viestiä Supersaverilta, että minun lennot olisi peruttu (vaikka ne on), mutta Icelandair on viime viikolla lähettänyt, että voin halutessani ottaa Voucherin. Sitä en tietenkään halua. Viestissä oli myös mahdollisuus pyytää rahoja takaisin linkin kautta. Katsoin mitä siellä lukee: ”To cancel your booking and request a refund, please fill out the form below.
      The form applies to all passengers in the reservation, so you only have to submit one request per booking. If one or more of you still intend to travel, please contact us.” ja sitten piti vielä erikseen hyväksyä kohta ”I want to cancel my booking and request a refund. I understand that once this refund request has been made, bookings cannot be reinstated.”

      Liput on siis ostettu Supresaverin kautta luottokortilla. Miehelläni on myös samat liput, mutta osti omalla luottokortilla. Hän kuitenkin sai Supersaverilta viestiä ja myös Icelandairilta. Mihin minä nyt otan yhteyttä? Icelnadairin viestissä hämää tuo ”cancel my booking”, eihän tule mitään ongelmia myöhemmin rahojen saamisessa? Onko teillä kokemusta?

  50. Hei,
    Oma matkani Berliinistä Cancuniin ja takaisin oli varattu MyTripin kautta, mutta en ole saanut sinne kuukauteen yhteyttä. Sähköpostitse olen ollut yhteydessä kahdesti suomeksi, heidän verkkosivuiltaan (pitkän etsimisen jälkeen) löydetyn lomakkeen kautta englanniksi. Heidän palvelunumeronsa piippaa heti varattua, linjoille ei voi siis jäädä jonottamaan.

    Menomatka oli Lufthansan sivujen mukaan peruttu kokonaan, paluumatka osittain. Paluumatka tosin oli muuttunut reilusti (Washington-Frankfurt). Mytrip ei ole missään vaiheessa ilmoittanut lentojen peruuntuneen. Olen ollut yhteydessä myös Lufthansaan, mutten ole saanut vastausta. Matka on maksettu OP:n luottokortilla.

    Miten kannattaa toimia?

    • Meillä sama juttu Mytripin kanssa. Olisi ollut huhtikuun alussa reissu nizzaan. Meno Norskilla ja paluu Air francella. Mytrippi ei ilmoittanut mitään perumisista. Lentoyhtiöt ja luotonantaja käskee ottamaan yhteyttä matkan järjestäjään, mutta ei sinne millään saa yhteyttä.

    • @Mikko Kilpailu- ja kuluttajavirasto on todennut, että korttiyhtiö EI voi edellyttää edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä matkatoimistoon, vaan voit itse valita, kumpaan tahoon haluat vaatimuksesi rahojen palautuksesta kohdistaa.

      Air France maksaa tällä hetkellä lipuista rahat takaisin ainoastaan vouchereina EY 261/2004 -asetuksen vastaisesti, joten korttiyhtiölle reklamoiminen on käytännössä ainoa tapa saada rahat takaisin.

      Reklamaatiossa kannattaa toki mainita, että olet yrittänyt ratkaista ongelman myyjän kanssa, mutta et ole onnistunut tavoittamaan myyjää.

    • @ Mira Milloin olet lähdössä reissuun? Itse yrittäisin lähettää viestin matkatoimistolle, jotta pystyisin tarvittaessa todistamaan korttiyhtiölle yrittäneeni olla yhteydessä matkatoimistoon ja perua lennot EY261/2004 -asetuksen perusteella.

  51. Hei!
    Expedia on kerran luvannut (puhelimitse) että rahat palautetaan ja jonkun tovin päästä tuli viesti että lentoyhtiö ei siihen suostu ja tekevät voucherin. Koetin reklamoida vastaamalla ko.mailiin ja lähettämällä valitus yhteydenoton Expedian sivujen kautta, mutta molemmista tulee bumerangi että ”tätä sähköpostia ei valvota etkä saa vastausta”. Mitä kautta Expedialle saa tehtyä kirjallisen reklamoinnin? Olen maksanut lennot myös heidän kauttaan, mutta verkkopankissa enkä luottokortilla…
    Kiitos avusta!

    • Hei,

      Expedialle voit lähettää valituksen valitsemalla sivuston yläreunasta kohdan ota yhteyttä, klikkaamalla kotisivuilla avautuvalla sivulla ota meihin yhteyttä linkkiä ja valitsemalla valikosta valitukset. Valituksessa kannattaa EY 261/2004 -asetuksen lisäksi viitata soveltuviin kohtiin Expedian matkaehtoihin (lue läpi ja etsi relevantit kohdat) ja lakiin matkapakettiyhdistelmistä.

      Lähipäivien aikana pyrin saamaan kokoon yhteenvedon tärkeimmistä asetuksista, joihin voi vedota rahojen takaisinmaksua koronaviruksen takia perutuista matkoista rahojen takaisinmaksua vaatiessa.

    • Moi!
      Juuri sieltä olen pari kertaa koettanut laittaa ja tulee vain tuo alla mainittu bumerangi maili takaisin .

  52. Eli kun Norwegian on perunut lentoni (olen tehnyt kaksi viikkoa sitten heille korvaushakemuksen), niin kannattaisi kuitenkin ottaa yhteyttä Klarnaan, jonka laskulla olen maksanut lennot?? Vai pitääkö ensin odottaa Norwegianin vastausta?

    • Hei! Mitä Klarnan tuotetta käytit? Käytitkö maksutonta Klarna-laskua vai maksoitko vähintään yhden sentin (0,01 €) palvelumaksun tai korkoa lentoja maksaessa Klarnalle?

    • Hei! Maksoin myos lentoni Klarnan kautta (Norskin Lennot ),Norski itse perui lennot ja vaade rahojen palauttamiseksi on jatetty kuun alussa. Maksettu siis Klarnan kampanjalaskulla, jossa maksettu aloitusmaksua 4,9€ luoton lisaksi. Maksu maksettu kerralla pois. Voinko vaatia Klarnaa korvaamaan lennot, vai peseeko se katensa tasta, niinkuin nettisivuillaan aika selvasti sanoo?

    • Käytin maksutonta Klarna-laskua. Yritin selvittää asiaa Klarnan kautta, mutta muuta mahdollisuutta ei ollut kuin ilmoittaa ongelmasta heidän verkkosivujen kauttaan. Norwegianilta ei myöskään ole tullut mitään tietoa mistään..

  53. Miten käy, jos on joutunut käyttämään lentoja ostaessa Mastercardin (Finnair) debit/credit-kortin debittiä? Päteekö tällöin luottokorttiyhtiön samat velvollisuudet? Eli onko Mastercard ”luottokortin tarjoaja”?

    • Minkä lentoyhtiön lennot olet varannut? Osa lentoyhtiöistä kuten Finnair palauttaa lentoyhtiön perumista lennoista rahat asianmukaisesti, tosin asiakaspalvelu on pahasti ruuhkautunut.

  54. Olen maksanut Norwegianin lennot 11.5. Helsinki-Barceloona ja 27.5. Barcelona-Helsinki Trustly Group Ab:n välityksellä. Miten minun tulisi toimia että saan rahat takaisin? Onko Trustly Group velvollinen palauttamaan summaa, yhteensä 409,80 euroa? Uskallanko peruuttaa lennot Norwegianin sivuilla? Onko silloin vaarana menettää oikeus vaatia mitään korvauksia?

    • Miten maksoit Trustly:n sivuilla lennot? Verkkopankin kautta vai luottokortilla?

    • Minulla on ilmeisesti vastaava tilanne kuin Pirjolla. Olen maksanut lennot Trustlyn kautta suoralla tilisiirrolla. Näin ollen en voi vaatia korttiyhtiöltä rahoja takaisin. Toiseen suuntaan lennot ovat vielä Norwegianin… Sain Trustlylta tiedon, että raha on lähetetty Etraveli-nimiselle yritykselle.

  55. Millainen on korttiyhtiöiden vastuu liittyen hotellivarauksiin? Omatoimimatka, kohde oli mennyt matkustuskieltoon, välittäjän suunnasta ei tullut peruutuksia eikä heitä saanut tavoitettua peruutusta varten. Jälkikäteen välittäjä ei suostunut korvaamaan, koska ilmoitus peruutuksesta myöhässä (vaikkakin myöhäisen peruutuksen syynä ettei välittäjää tavoittanut ajoissa). Onko tällainen tapaus kuluttajan vastuulla?

    • Lentodiilit ei ole vielä vastannut.Mutta eikös tuossa tapauksessa voi yrittää saada rahojaan takaisin matkavakuutuksesta,jos sinulla on semmoinen? Tietääkö joku/lentodiilit?

    • Itse aloittaisin tilanteen selvittämisen tarkistamalla korvaako mahdollinen matkavakuutus käyttämättä jääneet hotelliyöt.

    • Hei, hotelleille asia oli ok, mutta lisäsivät että peruutus onnistuu vain välittäjän kautta. Matkavakuutus ei korvaa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *