Miten Finnair Plus -pisteitä kannattaa käyttää?

Kokosimme päivitetyn tietopaketin Finnair Plus -pisteiden käyttämisestä. Finnairin lentopisteitä pystyy käyttämään mm. Finnairin ja muiden oneworld -yhtiöiden palkintolentoihin, matkustusluokan korottamiseen, hotelli- ja ravintolahjakortteihin, lisäpalveluiden maksamiseen ja muihin palkintoihin.

Pisteiden käyttötapa vaikuttaa olennaisesti pisteiden käyttöarvoon, joten käyttämällä pisteet viisaasti pystyy maksimoimaan käyttöarvoa. Parhaasta tavasta käyttää Finnair Plus -pisteitä on varmasti monia näkemyksiä, joten lukijakysymykset ja kommentit ovat tervetulleita.

Palkintolentojen hinnoittelu perustuu vyöhykkeisiin

Palkintolentojen hinnoittelu perustuu vyöhykkeisiin, joten pistehinnan ja tavallisten lentolippujen hinnan välillä ei ole suoraa riippuvuussuhdetta. (Poikkeuksena Any Seat -lentopalkinnot, joihin pisteitä ei kannata käyttää ilman erittäin perusteltua syytä pisteiden erittäin heikon käyttöarvon takia.)

Finnairin verkosto on jaettu kolmeen vyöhykkeeseen: kotimaan ja Pohjois-Euroopan lennot, muu Eurooppa, Tel Aviv ja Dubai ja Aasia & Amerikka. Muiden lentoyhtiöiden palkintolentoihin sovelletaan lentoyhtiökohtaisia vyöhykkeitä.

Matkatavarat sisältyvät palkintolentojen hintaan

Halvimmista Euroopan ja Pohjois-Amerikan tarjouslennoista poiketen matkatavarat (pääsääntöisesti max. 23 kg) sisältyvät Finnairin ja NORRA:n operoimien palkintolentojen ja matkustusluokan korotusten hintaan.

Vertaa hintoja ennen pisteiden käyttämistä

Ennen pisteiden käyttämistä kannattaa aina tarkistaa mihin hintaan lennot sopiville päiville ostettua rahalla ja miettiä kannattaako pisteet käyttää nyt vai saako niille enemmän vastinetta käyttämällä ne myöhemmin esimerkiksi syyslomalentoja Dubaihin tai Lissaboniin varatessa.

Esimerkiksi Finnairin Lontoon lentoja ei kannata maksaa lentopisteillä, jos samat lennot saa varattua 100 eurolla. Toisaalta lennot kannattaa maksaa ehdottomasti lentopisteillä jos halvimmat Lontoon lennot sopiville päiville maksavat 400 euroa.

Palkintolentoja on saatavissa rajoitetusti

Palkintolentoja on saatavissa rajoitetusti, joten palkintolennot erityisesti koulujen lomaviikoille ja pääsiäiseksi kannattaa varata ajoissa. Matkustusluokan korotuksista kiinnostuneiden kannattaa tarkistaa saatavuustilanne ennen lentojen ostamista.

Palkintolennot eivät ole täysin ilmaisia

Finnair Plus -pisteillä varatuista lennoista on maksettava lentokenttäverot ja polttoainelisämaksu (Finnairin Euroopan ja Lähi-idän lennoista ei tarvitse maksaa polttoainelisämaksua). Poikkeuksena matkustusluokan korotukset, joista ei tarvitse maksaa lentokenttäveroja eikä lisämaksuja.

Matkustusluokan korotuksista

Matkustusluokan korottaminen on perinteisesti ollut yksi parhaimmista tavoista käyttää Finnair Plus -pisteitä, mutta Finnair on pari vuotta sitten alentanut businessluokan palkintolentojen pistehintoja ja muuttanut syksyllä 2019 matkustusluokan korotusprosessia Siksi businessluokan lentoja varatessa kannattaa aina tutkia onko matkustusluokan korottaminen vai businessluokan palkintolentojen varaaminen järkevämpää.

Pohjois-Euroopan sisäisten lentojen korottaminen maksaa 7 500 Finnair Plus -pistettä / suunta, Euroopan ja Dubain lentojen 10 000 pistettä / suunta ja kaukolentojen 50 000 pistettä / suunta. Finnair Plus -pisteitä voi käyttää myös Finnairin halvimpien tarjouslippujen korottamiseen (pisteillä ei pysty korottamaan muiden lentoyhtiöiden lentoja eikä palkintolentoja).

Vyöhykerajoista johtuen pisteille saa enemmän vastinetta pitkillä Euroopan sisäisillä lennoilla (esim. Madrid, Dubai, Tel Aviv) ja pitkillä kaukolennoilla (esim. Singapore, Hongkong, San Francisco). Businessluokan lentoja Lontooseen ja Dubaihin varatessa kannattaa suosia Airbus A350 -lentoja.

Matkustusluokan korottamista Finnair Plus -pisteillä käsitellään perusteellisemmin aiemmin julkaistussa artikkelista.

Pisteille saa enemmän vastinetta kalliita viime hetken, viikonloppu- ja sesonkilentoja varattaessa

Rahalla maksettujen viime hetken, sesonki- ja viikonloppulentojen hintataso on yleensä Finnairin tarjouslentojen alkaen-hintoja korkeampi. Tavallisten lentolippujen hintataso ei vaikuta palkintolentojen pistehintaan, joten ennen syystä tai toisesta kalliiden Euroopan sisäisten lentojen varaamista kannattaa tarkistaa saako samat lennot varattua lentopisteillä.

Pisteille saa usein enemmän vastinetta lentoja rantalomakohteisiin ja Portugaliin varatessa

Halpojen lentojen löytäminen Alicanteen, Antalyaan, Málagaan, Riminille, Kreikkaan, Israeliin ja muihin rantalomakohteisiin on yleensä vaikeampaa kuin Lontoon ja Amsterdamin kaltaisiin kaupunkilomakohteisiin, joten Euroopan lentoja varatessa pisteille saa usein enemmän vastinetta lentoja rantalomakohteisiin varatessa.

Lissabon, Madeira ja Porto eivät varsinaisesti ole rantalomakohteita, mutta rahalla maksetut lennot Suomesta Portugaliin ovat usein yllättävän kalliita.

Yhdensuuntaiset lennot kannattaa usein maksaa lentopisteillä

Finnairin ja monien muiden perinteisten lentoyhtiöiden rahalla maksetut yhdensuuntaiset liput ovat yllättävän usein meno-paluulippuja kalliimpia. Finnair Plus -pisteitä voi käyttää myös Finnairin yhdensuuntaisten lentojen maksamiseen (pisteveloitus ~60 % meno-paluulipun hinnasta), joten yhdensuuntaisia lentoja varatessa kannattaa harkita lentopisteiden käyttämistä.

Palkintolennot Reykjavikiin maksavat vain 15 000 Finnair Plus -pistettä

Reykjavikin lennot ovat yksi mielenkiintoisimmista käyttökohteista Finnair Plus -pisteille erityisesti maakuntakentiltä ja/tai ruumalaukun kanssa matkustettaessa. Reykjavik kuuluu samaan vyöhykkeeseen kuin muut Pohjois-Euroopan kohteet, vaikka Reykjavik sijaitsee kauempana Helsingistä kuin esimerkiksi Berliini, Dublin, Lontoo tai Nizza, joihin palkintolennot turistiluokassa maksavat 30 000 pistettä. Meno-paluulennot turistiluokassa Suomesta Reykjavikiin maksavat 15 000 pistettä ja businessluokassa 25 000 pistettä.

Palkintolentoja Reykjavikiin on saatavissa melko rajoitetusti, joten ne kannattaa varata hyvissä ajoin etukäteen.

Rahalla maksetut Suomesta Göteborgiin, Tromssaan ja Varsovaan ovat usein melko kalliita palkintolentojen pistehintaan suhteutettuna, joten myös nämä Pohjois-Euroopan kohteet ovat usein hyviä käyttökohteita pisteille.

Dubain lentoja varatessa pisteille saa hyvin vastinetta

Dubai on Islannin ohella toinen mielenkiintoinen poikkeus. Finnairin Dubain lennot luokitellaan palkintotaulukossa Euroopan sisäisiksi lennoiksi, joten meno-paluu turistiluokassa maksaa ainoastaan 30 000 Finnair Plus -pistettä ja businessluokassa 50 000 pistettä ja matkustusluokan korotus 10 000 pistettä / suunta.

Dubain lentoja varatessa kannattaa kiinnittää huomiota konetyyppiin. Suurin osa lennoista lennetään normaalisti Euroopan lennoilla käytettävillä Airbus A321-koneilla, mutta kaksi viikkovuoroa lennetään Airbus A350 -koneilla, joiden businessluokkaan on asennettu täysin makuuasentoon kääntyvät full-flat -vuodeistuimet ja viihdejärjestelmä.

Käyttöarvo on korkeampi maakuntakentiltä lennettäessä

Tavalliset rahalla maksettavat lentoliput maakuntakentiltä ulkomaille ovat yleensä kalliimpia kuin Helsingistä, mutta Finnairin palkintolentojen pistehinta on sama myös maakuntakentiltä matkustettaessa. Siksi pisteiden käyttöarvo on yleensä korkeampi maakuntakentiltä ulkomaille lennettäessä.

Finnair Plus -pisteitä ei kannata käyttää kaukolentoihin turistiluokassa

Meno-paluulennot turistiluokassa kaukokohteisiin maksavat 90 000 Finnair Plus -pistettä ja businessluokassa 160 000 Finnair Plus -pistettä. Palkintolennoista kaukokohteisiin on maksettava lentokenttäverojen lisäksi noin 200-300 euron polttoainelisämaksu, joten pisteille saa yleensä selkeästi enemmän vastinetta esimerkiksi businessluokan palkintolentoja tai Euroopan sisäisiä turistiluokan lentoja varatessa.

Kaukolentojen businessluokasta kiinnostuneiden kannattaa miettiä onko matkustusluokan korottaminen vai businessluokan palkintolennon varaaminen järkevämpää.

Pisteitä voi käyttää myös lahjakortteihin ja lisäpalveluihin, mutta pisteiden käyttöarvo on korkeampi lentopalkintoja maksettaessa

Finnair Plus -pisteitä voi käyttää myös mm. hotelli- ja ravintolahjakorttien, loungevoucherien, laukku- ja paikkamaksujen, etukäteen tilattujen aterioiden ja muiden lisäpalveluiden maksamiseen, mutta pisteille saa usein enemmän vastinetta lentopalkintoja maksettaessa. Äärimmäisenä esimerkkinä mainittakoon, että off-peak sisäänpääsy Finnairin businessloungeen kokonaan pisteillä maksaa 11 – 14 000 Finnair Plus -pistettä, mutta Euroopan lennon korottaminen maksaa ainoastaan 7 500 – 10 000 Finnair Plus -pistettä / suunta. Matkustusluokan korotuksen hintaan paremman tarjoilun ja paikan lisäksi myös monet muut businessluokan palvelut kuten sisäänpääsy loungeen.

Lahjakortteja lunastaessa pisteille voi tietyissä tapauksissa kuitenkin saada kohtuullisesti vastinetta pisteitä ja rahaa yhdistelemällä. Esimerkiksi Royal Ravintoloiden 100 euron lahjakortin saa lunastettua 49,85 eurolla + 3000 Finnair Plus -pisteellä. Lahjakortteja ostaessa yleensä ainoastaan minimiveloitus kannattaa maksaa pisteillä ja loput rahalla.

Piste+rahatarjousten plussat ja miinukset

Finnair on viime vuosina julkaissut muutaman kuukauden välein raha+piste-tarjouksia, joiden joukosta löytyy välillä mielenkiintoisia tarjouslentoja. Raha+piste-tarjouslentojen hinnasta suurin osa maksetaan rahalla ja loput Finnair Plus -pisteillä. Euroopan sisäisten piste+rahatarjousten varaaminen vaatii yleensä 1 000 – 2 000 Finnair Plus -pistettä ja kaukolentojen 2 000 – 5 000 pistettä.

Normaaleista palkintolennoista poiketen piste+raha -lennot ovat palkintolentoja. Siksi niistä ei kerry lentopisteitä eikä niitä voi korottaa Finnair Plus -pisteillä businessluokkaan, mutta matkatavarat (max 23 kg) sisältyvät hintaan myös Euroopan sisäisillä lennoilla. Alkaen-hintojen lisäksi eri lentotarjouksia vertaillessa kannattaa kiinnittää huomiota myös paikkatilanteeseen, sillä piste+raha-tarjouslentoja on usein paremmin saatavissa kuin Finnairin kaikista halvimpia tarjouslippuja.

Piste+rahatarjousten kilpailukyky Finnairin normaaleihin tarjouslentoihin verrattuna vaihtelee runsaasti. Euroopan sisäisillä lennoilla matkalaukkumaksut ylittävät yleensä halvimmista tarjouslipuista kertyvien lentopisteiden käyttöarvon, mutta kaukolentojen osalta tilanne vaihtelee huomattavasti. Businessluokan lennoista kiinnostuneet saavat yleensä enemmän vastinetta rahoillensa ostamalla piste+rahatarjouslentojen sijasta esimerkiksi Finnairin tavallisia businessluokan tarjouslentoja Tukholmasta.

Oneworld -palkintolennoista

Finnair Plus -pisteitä voi käyttää myös oneworld -yhtiöiden (American Airlines, British Airways, Iberia, Japan Airlines jne.), Alaska Airlinesin, Juneyaon ja BRA:n palkintolentoihin.

Useimpien oneworld -palkintolentojen pistehinta on korkea Finnairin lentojen pistehintaan verrattuna, mutta tietyillä reiteillä pisteille saa kohtuullisesti vastinetta. Esimerkiksi pitkät rahalla maksetut Japanin (25 000 Finnair Plus -pistettä / meno-paluu) ja Qantasin Australian sisäiset lennot (turistiluokassa 40 000 Finnair Plus -pistettä / meno-paluu ja businessluokassa 60 000 pistettä) ovat usein melko kalliita. Pisteitä voi käyttää myös yhdensuuntaisiin lentoihin (pisteveloitus ~60 % meno-paluulipun hinnasta).

Lentoyhtiökohtaisiin taulukoihin perustuvien lentopalkintoihin lisäksi pisteitä voi käyttää myös matkan pituuteen perustuviin oneworld -palkintolentoihin, jos varaukseen sisältyy vähintään kahden oneworld -yhtiön lentoja.

Oneworld -palkintolentoja varatessa kannattaa verrata pistehinnan lisäksi myös lentoyhtiöiden polttoainelisämaksukäytäntöjä. Esimerkiksi British Airwaysin ja Iberian Etelä-Amerikan lennoista on maksettava reitistä riippuen n. 200-400 euron polttoainelisämaksu, mutta LATAM Airlinesin palkintolennoista ei tarvitse maksaa polttoainelisämaksua (LATAM eroaa 30.4.2020 oneworldista).

Seuraa kanta-asiakastarjouksia

Finnair on viime vuosina julkaissut muutaman kerran vuodessa kerran vuodessa tarjouksia, joita hyödyntämällä palkintolentojen pistehinnasta on saanut pienen alennuksen.

Palkintopisteitä voi muuttaa tasopisteiksi

Finnair palkitsee muiden lentoyhtiöiden tapaan kymmeniä kertoja vuodessa matkustavia kanta-asiakkaita tasoeduilla (maksuttomat matkatavarat Light-lipulla matkustettaessa, sisäänpääsy businessluokan loungeihin myös turistiluokan lipulla, upgradevoucherit jne.). Tasokorttia tavoiteltaessa tai uusittaessa ongelmaksi usein muodostuu vaaditun pistepotin kerääminen. Tarvittaessa ongelman voi ratkaista esimerkiksi muuttamalla palkintopisteitä tasopisteiksi (15 000 palkintopistettä vastaa 5 000 tasopistettä), jota käsitellään tarkemmin erillisessä artikkelissa.

Miten Finnair Plus -pisteiden vanhenemisen voi estää?

Finnair Plus -pisteet eivät vanhene, jos keräät tai käytät pisteitä vähintään kerran 18 kuukaudessa. Tarvittaessa pisteiden vanhemisen voi estää esimerkiksi keräämällä tai käyttämällä pisteitä lentoihin, pisteitä ostamalla, lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen 1000 Finnair Plus -pistettä tai tekemällä muutaman euron ostoksen liikkeessä, jossa voi kerätä Finnair Plus -pisteitä.

Milloin Finnair Plus -pisteitä kannattaa ostaa?

Finnair Plus -palkintopisteitä pystyy tarvittaessa ostamaan. 1 000 Finnair Plus -palkintopistettä maksaa normaalisti 12,88 €, mutta Finnair julkaisee parin kuukauden välein kampanjatarjouksia, joita hyödyntämällä erityisesti suurempia piste-eriä saa ostettua alennettuun hintaan. Pisteiden ostamista kannattaa harkita lähinnä, jos olet saanut vähintään ~80-90 % palkintolentojen vaatimasta pistepotista ja/tai haluat estää pisteiden vanhemisen. (Poikkeuksena tietyt Euroopan lennot, joille rahalla maksetut liput ovat usein yllättävän kalliita.)

Pisteiden hamstraaminen ei kannata

Lentoyhtiöt voivat halutessaan muuttaa kanta-asiakasohjelmien sääntöjä ja korottaa pistehintoja ilman ennakkoilmoitusta, joten hamstraamisen sijasta Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden lentopisteitä kannattaa käyttää hyvien käyttökohteiden löydyttyä.

16 kommenttia aiheesta “Miten Finnair Plus -pisteitä kannattaa käyttää?

  1. Pingback: Finnair Plus Mastercard -luottokortti (Nordea) - Ensilantti

  2. Miten pisteitänkannattaisi käyttää lennettäessä väli-tai eteläamerikkaan?

  3. Olisi mahtavaa jos Finnair-pisteitä voiai käyttää kompensoimaan lentojen haittoja, esim Maan ystävien maksuihin tms. Onhan se tietysti ristiriitaista, mutta toisaalta osoittaisi vastuullisuutta edes jollakin tavoin.

  4. Omasta näkökulmastani huononnus on, että juniorien lentopalkintoihin tarvittava pistemäärä nousi. Me olemme käyttäneet pisteitä juurikin lasten lentolippuihin. Toisaalta jos olen ymmärtänyt, että jatkossa (olikohan tämä uudistus tulossa) voi pisteitä kerätä perheessä samalle tilille, niin se olisi hieman kompensaatiota. Nyt siirtämisestä toiselle tilille joutuu maksamaan sen 10 euroa.

  5. Oneworld lentopalkinnossa pitää käyttää vähintään 2 eri oneworld yhtiötä ja jos yksi on Finnair sillo pitää olla 3 eri oneworld yhtiötä. Mun esimerkeissä on ollut Karibialla AA, BA ja LA. Aasian kierroksella CX ja JL. Verojen osuus on ollut muistaakseni 150-200 euroa per lentopalkinto. Oneworld lentopalkinnolla voi lentää vaikka maailmanympäri ja käyttää kaikkia oneworld yhtiöitä samassa varauksessa.

  6. Mä olen neljästi lentänyt tuon matkaan perustuvan Oneworld lentopalkinnon. Siinä koen saavani parhaiten Finnair Plus pisteille vastinetta.
    Muutama reittivaihtoehto max 12000 km tai max 6000 km
    HKG-PEK-NRT-GUM-KIX-TPE-HKG
    CUN-MIA-NAS-MIA-BOG-LIM-CCS-SJU-MIA-CUN
    MIA-NAS-GCM-MIA-MBJ-MIA-POP-MIA

    • Kiitti vastauksesta ja vinkistä! 🙂 Täytyypä tutkia läpi!
      Osaatko sano mitä luokkaa ko. reiteillä on kertynyt veroja / lentokenttämaksuja?
      Mitkä lentoyhtiö operoineet lentoja? Ilmeisesti max 2 One World allianssin yhtiötä saa yhteensä hyödyntää reitillä?

  7. Mainio artikkeli! Itsellä jo iso potti pisteitä kasassa, ja pohtinutkin että kuinka saisi parhaan ”bang for pointin”.
    Itse olen pohtinut myös noita matkaan perustuvia lentopalkintoja. Esim. 6000 km – 60000 pistettä. Tähän saisi euroopan sisällä mahtumaan hyvinkin monta kohdetta, tai miksei käyttäisi vaikka saarihyppelyyn Karibialla tms. Maksuja toki näihin tulee. Mitä olette mieltä?

    • Pitääpä lukea uudestaan pikkupräntti aamulla, mutta toi on reitistä riippuen mielenkiintoinen vaihtoehto.

      Americanin palkintolentoja on usein aika nihkeästi saatavissa, joten ton reissun varaaminen ja suunnittelu vaatii jonkin verran kärsivällisyyttä.

  8. Lentoihin jos ne haluaa käyttää on todellakin hyvin rajoitettu saatavuus – kehtaan väittää että turha yrittääkään jollekin lomaviikoille. Pisteitä on mutta kun ei löydy lentoa. Olen yrittänyt törsätä ne useampaankin kohteeseen, mutta ei vaan ole palkintopaikkoja tarjolla oikein minnekään.

  9. Kommentoihin tähän vanhaan juttuun että mielestäni Finskin pistelentojen määrä on vähentynyt reilusti, ellei jopa romahtanut…Olen vuosien aikana varaillut pistelentoja moniin eri kohteisiin mutta nyt ei meinaa löytyä millään vaikka olen koittanut eri kohteita ja eri ajankohtia. Finskin asiakaspalvelu ei myöntänyt että mitään isompaa muutosta ois tapahtunut…

    • Totta. En muista miten aiempina vuosina palkintolentoja on ollut saatavissa, mutta kesälentoja BA:n pisteillä huomatessa olen huomannut esim. Iberian ja BA:n palkintolentoja on huomattavasti paremmin saatavissa lähtöpäivän lähestyessä kuin Finnairin lentoja BA:n tai Finnair Plussan kautta varattaessa.

  10. Noh, ei tuossa tullut kyllä selkeää taulukkoa pisteen arvosta eri vaihtoehdoilla. Ja ei ne maakuntakenttien lennotkaan ajoissa maksa kuin sen satasen menopaluu. Ja kolmannekseen, epäilen että valtaosa suomalaisista lentää ulkomaille lomamatkoja kerran pari vuodessa, joten ei niitä pisteitä kerry. Varsinkin jos lentää muiden yhtiöiden lennoilla pois Helsingistä. Näin jää vain maan sisäinen lento kerryttämään pisteitä. Toki silloin voi ostaa niillä parilla tuhannella pisteellä sen ravintolakupongin jos Helsingissä käy maissa. Jos taas ei, niin aivan sama laskea lennon hintaa muutamalla eurolla.

    • Kiitti kommentista. Rahalla maksettavien lentojen hintataso riippuu useista muuttujista kuten matkapäivistä, matkan kestosta, paikkatilanteesta jne., mutta lentojen pistehinta on kiinteä, joten toimivan taulukon tekeminen on lähes mahdotonta. Esimerkiksi lentoja Lontooseeseen varattaessa yksittäisen pisteen käyttöarvo voi käytännössä olla mitä tahansa 0,001 ja 2 sentin / piste välillä mm. varausajankohdasta, paikkatilanteesta jne.

      Rahalla maksetut lennot maakuntakentiltä esimerkiksi muualle Eurooppaan ovat lähes poikkeuksetta kalliimpia. Esimerkiksi Finnairin lennot Helsingistä saa ostettua halvimmillaan hieman alle 200 eurolla, mutta Kuopiosta lähtevät lennot maksavat n. 330 euroa ja Rovaniemeltä n. 360 euroa. Lennot maakuntakentiltä vaativat yhtä monta pistettä kuin Helsingistä.

      Pisteiden keräämistä ja pienempien pistemäärien käyttämistä (piste+raha-tarjoukset, pisteiden siirtäminen useammin matkustavan perheenjäsenen pistetilille jne.) tarkastellaan tarkemmin myöhemmin julkaistavassa vanhenevien lentopisteiden käyttämistä käsittelevässä artikkelissa. Keskivertosuomalaisten osalta 1-2 matkaa vuodessa varmasti pitää paikkansa, mutta pisteitä pystyy keräämään myös muilla tavoin kuten maksamalla ruokaostokset ja muut pakolliset menot lentopisteitä kerryttävällä maksukortilla. Pisteiden keräämistä käsitellään tarkemmin erillisessä artikkelissa lähiaikoina.

  11. Kiitos tästä hyvin yksityiskohtaisesta selvityksestä! Lentodiilit.fi on kuulut minun ja monen kaverini päivittäiseen lukemistoon jo pidemmän aikaa, suuri kiitos tästä aivan loistavasta palvelusta!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *