Suuret käsimatkatavarat muuttuvat maksullisiksi Norwegianin lennoilla

Norwegian on vahvistanut lentolaukkujen ja vastaavien suurten ylähyllylle sijoitettavien käsimatkatavaroiden muuttuvan maksullisiksi lähitulevaisuudessa. Matkatavarasääntöjen muututtua Norwegianin LowFare -lipuilla matkustavat asiakkaat voivat tuoda maksutta ainoastaan edellä olevan istuimen alle mahtuvan käsimatkatavaran. Samalla lähtöselvitettävän ruumalaukun painoraja nousee 20 kilosta 23 kiloon.

Tällä hetkellä Norwegianin matkustajat voivat tuoda lennolle lipputyypistä riippumatta maksutta yhden käsimatkatavaran (55 x 40 x 23 cm) ja pienen henkilökohtaisen esineen (25 x 33 x 20 cm), joiden yhteispaino voi olla korkeintaan 10 kiloa.

Norwegian ei vielä ole julkaissut tarkkoja yksityiskohtia uusista säännöistä ja suuresta käsimatkatavarasta (esim. lentolaukku) veloitettavan lisämaksun määrää. Tanskalaisen Check-in.dk sivuston mukaan matkatavarasäännöt muuttuvat helmikuussa. Uusi käytäntö ei vaikuta lippuihin, jotka on ostettu ennen uuden käytännön voimaantuloa.

Norwegianin lehdistökontakti Tarja Valde-Brown kertoi pyynnöstämme sähköpostitse :

”Kuten aiemmin on kerrottu, olemme päivittämässä käsimatkatavaroita koskevaa käytäntöämme varmistaaksemme, että kaikki asiakkaamme voivat matkustaa miellyttävästi ja stressittömästi lennolla, joka lähtee ajoissa. Norwegianin liiketoimintamalli perustuu valinnanvapauden tarjoamiseen asiakkaille, ja se on myös uuden käytäntömme perusta. Uuden käytännön mukaan kaikki asiakkaat, lipputyypistä riippumatta, voivat tuoda yhden edessä olevan istuimen alle sijoitettavan matkatavaran. Jos he eivät tarvitse muita matkatavaroita, voivat he valita kaikkein edullisimman hintamme, johon ei tule lisämaksuja. Matkustajat, jotka haluavat ottaa mukaan koneeseen matkatavarahyllylle sijoitettavan käsimatkatavaran, voivat lisätä sen varukseen ennen lähtöä pienellä lisämaksulla tai valita toisen lipputyypin varausta tehdessään. Osana uutta käytäntöä olemme myös nostaneet edessä olevan istuimen alle sijoitettavan käsimatkatavaran kokoa, nostaneet kirjattavan matkatavaran painon 23 kiloon ja nostaneet Flex- ja Premium -lippujen käsimatkatavaroiden yhteispainon 10 kilosta 15 kiloon. Tavoitteena on, että uusi käytäntö tulee voimaan lähiaikoina. Asiakkaille tiedotetaan asiasta hyvissä ajoin ennakkoon. Uusi käytäntö ei vaikuta lippuihin, jotka on ostettu ennen uuden käytännön voimaantuloa.”

Ryanair ja Wizz Air muuttivat suuret käsimatkatavarat maksullisiksi ensimmäisinä eurooppalaisista halpalentoyhtiöinä

Ryanair ja Wizz Air muuttivat ensimmäisinä suurina eurooppalaisina halpalentoyhtiöinä suuret ylähyllylle sijoitettavat käsimatkatavarat maksullisiksi syksyllä 2018. Molemmat yhtiöt veloittavat suurista käsimatkatavaroista noin 8-10 euroa / suunta, jos laukkumaksu maksetaan lentoja varatessa.

Norwegian ei ole kertonut alentavansa lippujen hintoja uudistuksen yhteydessä, joten ylähyllylle sijoitettavan lentolaukun kanssa matkustaminen todennäköisesti kallistuu sääntöjen tiukentumisen myötä.

82 kommenttia aiheesta “Suuret käsimatkatavarat muuttuvat maksullisiksi Norwegianin lennoilla

  1. Pysykää maankamaralla, koska näyttää ettei lentomatkailu sovi teille

  2. Näköjään tämä muutos on tullut tänään voimaan :/ oispa tiennyt tuon päivämäärän tarkemmin etukäteen. Ylähyllylle ei enää siis mitään ilman lisämaksua.

  3. Ylimääräiset tavarat on se ongelma. Tästä päästäisiin helposti eroon jos lähtöselvityksessä ei hyväksyttäisi matkustamoon mitään muuta kuin se perinteisen kokoinen lentolaukku.

  4. Ongelma ratkeaisi kun matkatavarahyllyt numeroitaisiin.Ei kukaan voi istua paikallesi, joten ei kukaan voisi laittaa tavaroitaan sinun numeroidulle matkatavarahyllyllesikään. Koneen etuosaan voisi laittaa isoille ihmisille väljempiä (prenium) paikkoja (tietysti lisämaksusta), joten hattuhyllyillekin tulisi tilaa etuosan matkustajien laukuille. Tosiasiahan on, että nämä monen nyssäkän kanssa matkustavat tulevat kalliiksi lentoyhtiölle ja raivostuttavat muita matkustajia. Tukitaan käytävät, viedään muilta hyllytila ja myöhästytetään lennolle lähtö, kun etsitään nyssäköille tilaa hattuhyllyiltä. Kun tavarat viedään ruumaan etukäteen, ei kuluteta muiden matkustajien aikaa.

  5. Onkohan kenelläkään tietoa, miten portilla käytännössä vahvistetaan helmikuusta lähtien, milloin liput on ostettu? Oon yleensä itse noukkinut kentän automaatista itselleni paperilipun, jossa ei ainakaan näy ostoaikaa, mutta miten on mobiilissa? Oma epäilys heräsi myös siinä, että toimiikohan tuo myös paluumatkalla kohteen lentokentän portilla, vai pakotetaanko silloin ostamaan ekstrapaikka laukulle… 😀

    • Meillä ei ole tarkempaa tietoa, mutta useimmat lentoyhtiöt ovat toteuttaneet tämän jakamalla matkustajat kahteen tai useampaan koneeseen siirtymisryhmään. Tämä on suhteellisen helppo toteuttaa siten, että suuren käsimatkatavaran ostaneiden matkustajien lippuun tulostetaan esimerkiksi teksti Group 1, Priority tai Cabin bag.

  6. Olen useamman kerran matkan jälkeen laittanut Norwegianille viestiä, että laukkujen sijoittamista ylös tulisi valvoa paremmin. Uudistuksen myötä toivon ohjeistusta, jonka mukaan maksetusta matkatavarasta tulisi olla helposti nähtävissä maksun suoritus. Muussa tapauksessa laukku alas ja matkustajan jalkoihin.

  7. En ole koskaan ymmärtäny, miksi matkustajilla pitää olla niin hirveä määrä tavaraa koneessa sisällä. Lippu, rahapussi ja lääkkeet. No ehkä lapsiperheillä vielä jotain muuta.

    • Sen jälkeen kun oma ruumalaukkusi jää tulematta ja viivästyy, niin ymmärrät varmaan, että on hyvä olla vaatetta ja hieman tavaraa myös matkustamon puolella. Mikään ei ole niin inhottavaa kuin alkaa loman aluksi etsimään sopivia vaatteita tai vielä pahempaa, jos on työmatkalla niin siinä ei välttämättä kokousten vuoksi ole edes aikaa uusien vaatteiden ostamiseen. Lisäksi moni matkustaa pelkän käsimatkatavaran kanssa, koska ei halua maksaa ruumalaukusta ja käsimatkatavaraa ei tarvitse samalla lailla odottaa lennon saapumisen jälkeen.
      Muutenkin Norwegian on huonontunut koko ajan. Lennot ovat kalliin puoleisia nykyään, paikka maksut ja kaikki lisämaksut vaan nousseet koko ajan.
      Cashpointsien kertymiseen tullut huononnuksia jne.

  8. Norski ja eräät muut lentoyhtiöt ovat osoittautuneet sopiviksi karjakuljetuksissa.
    Sorkkamatkatavarat roikkuvat rennosti sarvissa, eikä vessoihin tartte jonottaa.
    Ihmiset matkustakoot bisnes- ja ykkösluokan lentoyhtiöillä.

  9. Jos reppu jossa on lääkkeet ja lithiumakku pitää panna edessä olevan istuimen alle, mihin laitan JALAT ?
    194cm

    • Laukkujen sijoituspaikan vahtiminen on käytännössä melko mahdotonta, joten olettaisin sen viittaavaan ensijaisesti kokorajoitukseen. Ryanairin ja Wizz Airin lennoilla suuren käsimatkatavaran ostaneet pääsevät koneeseen ensimmäisinä, joten hyllytilaa lienee myöhemmin jäljellä varsin rajallisesti.

    • Siis penkin alle mahtuva laukku….ei tarkoita että se täytyy laittaa penkin alle…. Tällä ilmaisulla viitataan laukun kokoon…

  10. Kyllä olen huomannut lennoilla miten suuria lentolaukkuja ja ym tuodaan koneen sisään. Tämä turvallisuuden kannalta hyvä ratkaisu.

  11. Eri paikat on eri levyisiä, huomioidaanko se? Toisten alle reppu mahtuu, toisten ei.

    • Näin on. Yleensä rivin kuudesta paikasta kahdella on todella kapea tila edessä olevan tuolin alla. Pitkällä matkalla pitäisi päästä vaihtamaan jalkojen asentoa. Nyt ei oo ihan kaikki muumit laaksossa kun tällaista uudistusta tehdään.

  12. Meillä aina kahdestaan yksi lentolaukku, jatkossa sitten täytyy ottaa molempien omat reput, vie ihan saman tilan sieltä ylhäältä. Enkä edes lennä enää Norskilla, onhan niitä muitakin ja nykyään jo halvempia, koska lennot paljolti jo välilaskullisia, ei kiitos. Hinnat vaan nousee!

  13. Suunta on oikea. Lentoliput on niin halpoja että mielellään maksaa käsimatkatavaroista reilusti enemmän. Kannattais miettiä jopa koneessa istumapaikkamaksua.

    • Kyllä lipun hintaan tulee kuulua istumapaikka, koska koneessa ei ole seisomapaikkoja. Eikä Norwegian ole enää halpa, nostaneet jo hinnat pilviin, joten matkustan muilla koneilla.

  14. Käsimatkatavaroiden kokoa/painoa pitäisi vain säännöllisemmin virkailijoilla valvoa/mitata porteilla, ja se asiaankuuluva sakkomaksu niille joilla menee yli rajojen. Jokainen lentoyhtiö on ilmoittanut omat rajansa matkatavaroille.

  15. Olenkin ihmetellyt jo vuosia ihmisten valtavia käsimatkalaukkuja.ihan tervetullut uudistus.

  16. Norvegianilla liput halpoja joten maksan kyllä siitä ruuma laukusta sen 20 euroa tai vähän yli. Nyt vielä kun painoraja nousee 3 kg niin hyvä juttu.

  17. Viimeksi Norwegian suorat lennot vaihtuivat viimetipassa välilaskullisiin, hirveä kaaos käsimatkatavaroiden kanssa, ei kiitos enää Norskia, seuraava lento varattu Finskillä.

    • Saman olen huomannut, suorat lennot vähentyneet ja lentoaikoja muutetaan miten vaan.

  18. Ymmärrän hyvin Norwegian käytännön,niin isoja laukkuja tuodaan matkustamoon ja useita voi olla yhdellä matkustajalla.Peiliin katsomisen paikka.

  19. Nostaisivat lippujen hinnat kannattavalle tasolle, persaukisten ei tarvitse lentää. Se on hauskaa kuinka ihmiset kehuvat super palvelua lennolla, mutta unohtavat että se norskin virolainen kabiinimiehistö saa 1000€ tumppuun kuussa ja ilmaisen kolmen hengen kimppakämpän kollegoidensa kanssa.
    Norwegianin konkurssi tekisi koko ilmailualalle hyvää.

  20. Kyllä tämä matkatavaroilla rahastaminen on mennyt älyttömyyksiin. Jos kerran painot ovat niin tärkeitä niin mielestäni kokonaispaino pitäisi ottaa huomioon. Eli ihmisen paino + matkatavarat pitäisi Olla lähtökohta maksuissa!

    • Olen samaa mieltä. Miksi 150 kiloa painava ihminen saa ottaa saman painoisen käsimatkatavaran kuin 75 kg painava henkilö ja maksaa lipusta saman verran jos kerran painorajasta ollaan niin tarkkana? Ei lentokone katso onko se paino ihminen vai laukku. Rahastakaa ihmeessä sitten ylipainoiset ihmisetkin tai tehkää niin että ne ketkä painavat vähemmän saavat ottaa tavaroita enemmän ilman lisämaksuja. Eihän tuossa muuten ole mitään järkeä! Miettikää nyt itse!

    • Eiköhän matkustajien kokonaispaino ole arvioitu yläkanttiin ja matkatavaroissakaan ei tule kuin tilarajoitus vastaan. Enemmänkin kyse siitä, että ihmiset, jotka noita tavaroita nostelevat, eivät rikkoisi itseään. Ja normaalilla matkustajalla olisi varmasti haasteita nostaa 15 kg hattuhyllylle, joten 10 kg on hyvä raja.

  21. Norwegialla olemme lähes aina lentäneet ja kaikki on toiminut aina hyvin. Hienoa, että muutos koskee etenkin käsimatkatavaroita sillä ovat olleet lähes aina ongelma. Matkustajat tuovat aivan liikaa tavaraa joille ei yksinkertaisesti ole tilaa vaan ne pitäisi laittaa ruumaan. Etenkin isommat ja painavat lentolaukut ovat ongelma.

    • Juuri näin, olet maksanut istumapaikasta erikseen, mutta joudut viemään käsimatka laukun kauemmaksi, kun oman istumapaikan kohdalle ei mahdu. Matkustajat laittavat tavaroitaan ensimmäiseen kohtaan mihin mahtuu ja menevät eteen päin omille paikoilleen.

  22. Ei tämä nyt vielä maailmaa kaada. Joidenkin multikuskaajien takia toiset eivät meinaa saada sitä yhtä omaa laillista tavaraansa hyllyyn. Säkkiä, pussia, tuohikonttia kaatuu päin näköä kun avaa luukun.

  23. Hyvä, että loppuu sähläys cabiiniissa. Mutta ei hyvä, että suoria lentoja ei enään ole Ateenaan, kun norski taas aloittaa huhtikuussa sinne lennot. Loputkin niin törkeän hintaiset. Mutta onneksi on Aegean airlines.

  24. Norwegian rahasti 150e ylimenevästä käsimatkatavarasta kesken lentojen. Jarruvian vuoksi myöhästyttiin jatkolennolta ja melkein toiseltakin. Kaikki sählinki johtui Norwegianista ja lisäksi siis tunnin pakollisella välilaskulla koneiden vaihtojen välissä Oslossa tuli sakot ja tyrmäävä kohtelu. Ei enää ikinä!!!

    • Hieno homma, että rahastavat. Nämä nyssäköiden hyysääjät menköön muihin lentokoneisiin. Tosi hieno uudistus.

  25. Mun mielestä Easyjetin käsimatkatavaran käsittely on hyvä. Milanossa sanottiin että 70 ensimmäistä saa laukun sisälle jos se mahtuu kehikkoon. Muut kehikkoon mahtuvat ja alun perin ylös tarkoitetut tulevat ruumaan ja hihnalta poimittaviksi perillä. Jalkoihin laitettavat saa ottaa sisään. Tärkeintä: kukaan ei punnitse.

  26. Miksi te ihmiset lennätte Norwegianilla? Onko kyseessä köyhyys, itaruus vai tyhmyys? Norski on apaattinen ja kurja lentoyhtiöllä, jolla vesikin maksaa eikä saa edes vilttiä yöksi päälleen. Mieluummin matkaa varatessa maksaa enemmän ja ottaa jonkun kunniallisen firman (Lufthansa, Turkish, Qatar etc).

    • Mielenkiinnosta mikä lentoyhtiö tarjoaa kaikille muutaman tunnin Euroopan lennoilla maksuttomia vilttejä? Suurin osa Norwegianin lennoista Helsingistä 1-3 tunnin lentoja. Euroopan lennoilla vesi on maksullista myös monien perinteisten lentoyhtiöiden kuten British Airwaysin ja Iberian lennoilla.

    • Norwegian on ihan hyvä lentoyhtiö. Uusia koneita ja hyvä palvelua.

    • Jokuhan senkin veden maksaa, enkä henkilökohtaisesti halua maksaa muiden vesiä, kun itse en juo. Enkä muutenkaan ymmärrä, että miksi täytyisi jotain saada ilmaiseksi. Kaikki maksaa omansa, on aivan oikein.

    • Mä meen norskilla, koska ne on ajoissa, niissä on mahti henkilökunta ja uudet kivat koneet ja hyvä palvelu.

    • lennän ”norskilla” koska sillä on hyvä palvelu lennoilla, uudemmat koneet ja sopivat yhteydet haluamiini kohteisiin.
      Vilttiä tai tyynyä en ole tarvinnut.

    • Siksi kun Finnair lentää Alicanteen ja takaisin keskellä yötä. Ei hyvä aika kaukana asuville eikä lapsiperheille

    • Miksi maksaa enemmän kun voi maksaa vähemmän? Esimerkiksi finnairilla käsimatkatavararajoitukset ovat 8kg kun taas norwegianilla 10 kg. Finnairilla on pienin jalkatila mikä löytyy eli 27 tuumaa. Se on norwegianilla 31 tuumaa. Finnairilla kaikesta joutuu maksamaan hirveän hinnan esimerkiksi syötävistä juoyabista ja siitä että jalkani mahtuvat olemaan koneessa joudun maksamaan lähes 100€ kun taas norwegianilla en maksa mitään. Norwegianilla ikkunapaikalla sentään on ikkunan kun taas finnairilla ei. Näitä seikkoja arvioden ei tarvitse edes miettiä mitä lentoyhtiötä käytän.

  27. Wizzairilla toimii hyvin. Kohtuullista lisämaksua vastaan saat priority boardingin, mihin sisältyy se isompi käsimatkatavara (+reppu tms.).

  28. Olen ihmetellyt , että ei aikaisemmin ole puututtu ylimääräisiin käsimatkatavaroihin kunnolla. Typerykset ovat tämän pilannut. On ollut reppua ja matkalaukkua, sitten ihmitellään ettei kaikki sovi säilytykseen, nyt sitten kaikki joutuu siintä kärsimään. Osa syy tietysti valvonnana puutteesta.

    • Hei…olen aivan samaa mieltä…sen verran lentänyt Norweillä että tiedän mistä puhut…joka kerta immeiset hinanneet aivan mielettömiä paksäkkejä koneeseen…mitkä ei mahdu mitenkään ylähyllyille…ja stoppi melkein heti kättelyssä jonossa ku koneeseen ei mahu enään edes ”luvan” mukainen laukku…vaan ne joutuu laittaa nekin ruumaan…on ohjeistus… laukunmitoitus ja paino ni mitens kävi… nyt kärsitään sitte kaikki…mä en yhtään ihmettele et tulee maksulliseks…kuinka kätevää oli yhen laukunkaa kulkea…riitti hyvin…niin mitä tekivät…ihan isoo matkalaukkuu…isoo reppuu…ja viel nyssykät päälle…et tässä sitä taas ollaan…saa kiittää ihan näitä ihania matkustajia…

    • Olen täysin samaa mieltä. Ei ollut kyllä Norwegian viime lennolla vaan Baltic Airlines. Muka mittasivat ja punnitsivat laukkuja. Kun jonon keskivälin loppupuolella pääsin koneeseen niin enpä saanut pientä laukkuani ylös. Olin lukenut ohjeet eli mitat ja hankin uuden käsimatkatavaralaukun kokoa sitten oli vähän ohjemittoja pienempi ja sopi istuimen alle.

  29. Malagassa viime keväällä oli kunnon ratsia ruuma-, käsi-, ym. muiden tavaroille.
    Pilkun päällä touhusivat ja saivat aikaan että erosin kanta-asiakasohjelmasta samantien.
    Töykein kohtelu mitä ikinä lentoyhtiöiltä saanut.

    • Siis erosit kanta-asiakasohjelmasta, koska henkilökunta noudatti niitä ohjeita, joiden mukaan on pitänyt toimia vuosikausia?

  30. Palatessamme Oslosta kesällä,juuri astuessamme lentokoneeseen,oli siinä laukkujen punnitus.Oli tullut ostettua taxfreestäkin tavaraa,mieheni sallitunkokoinen laukku painoi ehkä 13 kg.Tuli 70 e sakot.Laukkua punnitseva mies oli todella töykeä,kun ehdotin,että punnitaan molempien laukut,hän suunnilleen työnsi minut vain eteenp
    äin.Paljon matkustettu norjalaisella ja jatkossakin,mutta jatkossa otamme aina ruumalaukun 20 eurolla. HUONOIN MATKAKOKEMUKSENI KOSKAAN TÖYKEÄN VIRKAILIJAN TAKIA.

    • Oi, miten tärkeäksi teit nyt itsesi ISOILLA KIRJAIMILLA!!!!

    • Oslossa tympeimmät virkailijat. Hyi.
      En matkusta enää Oslon kautta.
      Pari vuotta sitten jättivät käsipakaasini
      lennolta muka liian suuren koon takia. Sinne asti oli tullut sujuvasti. Vastenmielistä väkeä oli. Kohtelivat myös iäkkäitä vanhempiani törkeästi.

    • En lennä minäkään Oslon kautta. Oli niin töykeä turvatarkastusnainen, että sen katse melkein tappoi.

    • Saman tekivät tuossa ennen Joulua,perivät melkein jokaiselta ylimääräistä paino maksua 75 € portilla,vaikka laukun paino sallitun rajoissa,mutta tax free tuliaisten kanssa yli 10 kg,eli ei enää kannata ostaa tuliaisia kentältä tai ei ainakaan jos epäilee että kokonaispaino menee yli 10 kg mukaanlukien lentolaukku,käsilaukku ja tuliaiset,ilmeisesti Norwegian halusi saada ylimääräistä joulurahaa 🙂

  31. Inhottava homma. Ja outoa että alennusmyynnit puuttuvat täällä Suomessa kun muualla meneillään, huomasin itsekin lisäksi hintojen nousua. Voi olla ettei Norwegian ole enää kohta niin varteenotettava vaihtoehto lennoille.

  32. Laittaisin mielelläni lauluni ruumaan jos sen saisi Helsinki-Vantaalla kohtuuajassa takaisin.

  33. Halpalentoyhtiöt kuten Norwegian tekivät sen virheen että alkoivat rahastaa ruumamatkatavarasta. Seurauksena oli se että normaalifiksut asiakkaat laittoivat kaikki kamppeensa käsimatkatavaralaukkuihin.
    Lisärahaa ei tullut lentoyhtiölle mutta matkustajille tuli lisäepämukavuutta ja kaikki käsimatkatavarat eivät mahtuneetkaan matkustamon hyllyille, portille tuli ruuhkia kun lentoemännät pyytelivät käsimatkatavaralaukkuja laitettavaksi (”armosta”) ilmaiseksi ruumaan. En antanut sillä lääkkeeni, ipadini, taxfree putelini ja vara-akkuni ovat siinä. Täysin hullua touhua ja syynä ainoastaan lentoyhtiön rahanahneus.
    Jalkatiloihin sijoittaminen lupauksella että saa olla entistä enemmän painoa on karmea ajatus; eivät jalkatilat kasva entisestään, pitääkö asiakkaan amputoida puolet jaloistaan?
    Jos yhtiö on järkevä ja asiakasystävällinen niin se ei veloita yhdestä ruumamatkatavarasta. Tällöin ruuhkat häviävät lähtöportilla ja lekot lähtevät ajoissa.
    Asiakaana minä lennän mieluiten Turkish Airlinesilla jolla palvelu pelaa kaikin puolin hyvin.

    • Syynä myös matkustajan saituus, kun ei suosiolla maksa ruumalaukkua.

    • Ei ole ilmaisia lounaita. Hyvä kun maksat siitä palvelusta mitä itse haluat. Mua ei kiinnosta maksaa sun laukkusekoiluja omasta pussistani. Juuri samasta syystä vituttaa tämä ”hyvinvointiyhteiskunta”. Maksan narkkareiden XBox-pelailun ja työttömien kattoon räkimisen.

  34. Hyvä uudistus. Tosin nykysäännöilläkin voisi jatkaa jos niitä valvottaisiin. Ärsyttää katella tyyppejä jotka kantaa jäähallin kokoisen laukun kabiiniin ja vie tällöin muilta heille kuuluvan laukun paikan. Ylimielistä porukkaa joille kuuluisi kunnon sanktiot.

    • Samaa mieltä! Ainoastaan kerran Lontoossa on käsimatkatavaroiden kokoon ja määrään puututtu, muutoin ei mitään kontrollia. Kannatan tätä uudistusta, ehdottomasti hyvä juttu!

  35. Erittäin hyvä päätös. Kysehän ei ole siitä, että kone kevenisi, vaan se, että se älytön sählääminen nyssyköitten kanssa loppuu. Jos on varaa lippuun on 10-20 ,-lisäkorvaus siihen olematon. Kokonaisuudessaan norskilla on reilut matkatavaramäärät, kun uudistuksen myötä ruumaan menevä lukumäärä nousee 23 kiloon. Se on tosi, että kevään liput oli kalliimmat kuin ennen.

  36. En tykkää. Matkustan aina pelkillä käsimatkatavaroilla, varsinkin jos koneenvaihto matkalla. Pari kertaa viikko kohteessa ilman matkatavaroita riittää.

    • Joo, mutta silloin pitäisi ottaa huomioon, että muidenkin ”käsimatkatavarat” mahtuisivat!!!

  37. Kyllä Norwegianin lennoilla on Rovaniemellä ja ulkomaillakin käsimatkatavara punnittu.

  38. Paljon Norwegianilla matkustaneena olen aina ihmetellyt niitä ylisuuria käsimatkatavaroita. Kannatan ehdottomasti tätä uudistusta, koska se rajoittaa sen tavaran määrää. Se sähläys ja järjestely toivottavasti helpottuu. Itselläni ei useinkaan ole kuin pieni laukku mukana. Ruumassa loput.

    • Epäilen ettei muutoksen suurimpana syynä ole tämä vaan lisätuottojen saaminen, vaikka täsmällisyys voikin parantua jonkin verran. Ainakaan omilla Norwegianin Euroopan lennoilla en ole huomannut käsimatkatavaroiden kokoa valvottavan erityisemmin, jonka vuoksi sääntöjä ei noudateta samalla kuin esimerkiksi Ryanairin lennoilla. Ryanair, Wizz Air ja Vueling valvovat käsimatkatavaroiden kokoa huomattavasti aktiivisemmin ja veloittavat portilla korkean lisämaksun ylisuurten laukkujen kuljettamisesta ruumassa.

      Kuulemani perusteella Norwegianin kaukolennoilla käsimatkatavaroiden kokoa valvotaan tarkemmin.

      Vähintään 18 lennolla vuodessa matkustavat Norwegianin kanta-asiakkaat voivat muuten välttää ensimmäisestä ruumalaukusta veloitettavat lisämaksut, joten usein Norwegianilla matkustavien kannattaa tutustua tarkemmin kanta-asiakasohjelmaan.

    • Trolli. Tavaran määrä lennolla ei vähene/kevene hyllyistä/ruumasta. Rahastusta. Ei hyvä, tämä yhtiö menee osaltani jäähylle. Hyi.

    • Toivottavasti olen väärässä, mutten yllättyisi jos esimerkiksi myös easyJet tiukentaisi sääntöjä lähitulevaisuudessa…

    • Paljon Norwegianilla matkustajalle tämä on huono uutinen. Sillä tämän uudistuksen takia voit ottaa vähemmän tavaraa ilmaiseksi. Jos haluat toisen laukun niin helmikuun jälkeen joudut maksamaan. Itse matkustan todella paljon, ja on kyllä niin hyödyllistä ja ihanaa kun voi ottaa 2 matkatavaraa ilmaiseksi.

    • Saat jämäkämmin viestisi perille, kun jätät tuon ”se” joka välistä pois.

  39. Mitähän muuta Norwegian oikein suunnittelee? Uuden vuoden ale ei ole aiempien vuosien tapaan Suomessa käynnissä ollenkaan, vaikka muualla näyttää olevan. Lisäksi Helsingistä lähtevien lentojen hinnat ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aiempaa selvästi korkeammalla tasolla.

    • Norwegian on saanut lisärahoitusta tappiollisen liiketoimintansa jatkamiseeen pääomasijoittajilta. Luultavasti pääomasijoittajat ovat asettaneet vaatimuksia kannattavuuden merkittävälle parantamiselle ja esimerkiksi tällaiset maksut ovat todella tehokas tapa parantaa sitä. Jos lippu maksoi aiemmin 100e ja yhtiö voi veloittaa 20e lisää käsimatkatavaran takia, saattaa lipusta syntynyt tuotto yli tuplaantua riipuen lennon kuluista.

      Norwegianin lennot ovat olleet usein myöhässä kun asiakkaat yrittävät saada mahtumaan liiat matkatavaransa koneeseen ja lähtö viivästyy. Tästä näkökulmasta ymmärrän asian. Samalla Norwegianin pitäisi kuitenkin olla tarkkana, etteivät saa Ryanairin tapaista todella halpalentoyhtiön leimaa, joka karkoittaa kenties osan matkustajista pois.

    • Norskin alennuksien puuttuminen ja hintatason nousu – siis vain täällä Suomessa, ei yllätä yhtään. Jo oli eliitin mielestä aikakin laittaa rahvaan muutaman vuoden kestäneelle huville stoppi, ja palauttaa suomalaisten elämänlaatu taas entiselle paikalleen. Ps. 9€, 15€, 25€ lennot ovat aika yleisiä Euroopassa, itsekin tuollaisilla lentänyt, ja lennän taas nyt keväällä. Toki sitten Suomen suuntaan takaisin hinta onkin kalliimpi kuin esim. Sveitsiin lennettäessä.

    • Yhtenä selityksenä uuden vuoden alen perumiseen viime hetkellä tulee mieleen Boeing 737 MAX -koneiden lentokielto, jonka aiheuttamasta konepulasta varmasti aiheutuu haasteita Norwegianille. Lentojen hintojen korottaminen väliaikaisesti on melko tyypillinen toimenpide, jos lentoyhtiö harkitsee esimerkiksi aikataulujen muuttamista, reittien lakkauttamista ja/tai vuoromäärän vähentämistä. Viime päivinä monille reiteille Norwegianilta on tullut järkevän hintaisia kevätlentoja myyntiin Helsingistä useammalle reitille ja samalla yhtiö on ilmeisesti tehnyt joitain aikataulumuutoksia.

    • Varasin suorat lennot Krakovaan maaliskuulle marraskuussa. Kuukausi varauksesta tuli N ltä viesti, lento onkin Tukholman kautta. Tämän jälkeen tuli viesti, että meno lento tapahtuu Liettualaisella koneella. Se niistä uusista koneista ja suorista lennoista.
      Vaihdan firmaa minäkin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *