Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook konkurssiin – tytäryhtiöiden tilanne epäselvä

Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook on ajautunut konkurssiin ja kaikki yhtiön tulevat matkat Britanniasta on peruttu. Thomas Cookin tytäryhtiöiden kohtalo on tällä hetkellä epäselvä, mutta Tjäreborgin ja lähes kaikkien muiden Thomas Cookin tytäryhtiöiden maanantaiset lomalennot on pääsääntöisesti peruttu.

Päivitämme artikkelia, kun saamme tilanteesta tarkempaa tietoa. Samalla muistutamme matkalla olevia Tjäreborgin asiakkaita siitä, että monet hotellien työntekijät ja Thomas Cook Groupin työntekijät menettävät työpaikkansa konkurssin seurauksena, joten muistathan ystävällisyyden. Thomas Cook Groupin tiedotuspolitiikka on viime kuukausina ollut erittäin kyseenalaista, jonka vuoksi matkaoppaat joutuvat mahdollisesti toimimaan lehtitietojen ja huhujen varassa.

Päivitys klo 6.20: Tjäreborg ja muut Thomas Cookin pohjoismaiset tytäryhtiöt ovat peruneet kaikki maanantaiset lomalennot.

Päivitys klo 12.30: Thomas Cookin belgialainen, itävaltalainen, saksalainen ja sveitsiläinen tytäryhtiö on keskeyttänyt matkojen myymisen epäselvän tilanteen takia. Thomas Cookin saksalainen tytäryhtiö varoittaa konkurssista, joten koko konsernin luhistuminen korttitalomaisesti vaikuttaa mahdolliselta.

Päivitys klo 15.20: Saksalainen Condor lomalentoyhtiö on pyytänyt Saksan valtiolta hätälainaa. Myös itävaltalainen tytäryhtiö Neckermann Reisen on ajautunut konkurssiin.

Päivitys klo 22.00: lehdistötiedotteen mukaan toiminta Pohjoismaissa jatkuu normaalisti tiistaista alkaen.

Ajautuuko Tjäreborg konkurssiin?

Ylen haastettelun mukaan Tjäreborg pyrkii jatkamaan toimintaansa normaalisti, mutta viime tuntien tapahtumien perusteella Tjäreborgin ja muiden pohjoismaisten yhtiöiden tilanne on erittäin kriittinen.

Thomas Cookin itävaltalainen, saksalainen, ruotsalainen ja sveitsiläinen tytäryhtiö on keskeyttänyt matkojen myymisen toistaiseksi ja mm. yhtiön saksalainen tytäryhtiö Thomas Cook Gmbh varoittaa yhtiön konkurssista, jos kriisipalaverissa yhtiön tilannetta ei saada ratkaistua. Useimmat Thomas Cookin tytäryhtiöt Keski-Euroopassa ovat peruneet tämänpäiväiset ja huomiset matkat.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston osallistuminen Tjäreborgin asiakkaiden paluukuljetusten järjestämiseen herättää kysymyksen siitä onko yhtiö maksukyvytön. (Emme keksi muuta selitystä siihen miksi KKV osallistuu paluukuljetusten järjestämiseen, mutta toivomme olevamme väärässä.)

Yhtiön toimintaedellytykset heikentyntyvät nopeasti. Pelkästään maanantaina 8685 pohjoismaisen asiakkaan lentojen perumisesta aiheutuu muiden kustannusten lisäksi ~3 miljoonan euron korvauslasku EY261/2004 -asetuksen perusteella, jos kaikki asiakkaat vaativat Thomas Cook Airlines Scandinavialta lakisääteisiä korvauksia.

Samalla muistutamme, että Thomas Cookin palkkaama AlixPartners -konsulttiyhtiö on tehnyt kesällä analyysin (s. 493-522), jossa tarkastellaan mitä konsernille tapahtuu emoyhtiön konkurssin yhteydessä. Analyysia laatiessa AlixPartners on olettanut koko konsernin romahtavan korttitalomaisesti (s. 507) yhtiöiden välisisten riippuvuussuhteiden takia, jos emoyhtiö ajautuu konkurssiin.

Thomas Cook neuvotteli 1,1 miljardin punnan pelastuspaketista

Thomas Cook neuvotteli 1100 miljoonan punnan rahoituspaketista kiinalaisen Fosunin, pankkien ja muiden velkojien kanssa. Rahoituspaketin toteutuminen olisi edellyttänyt, että saa sovittua 200 miljoonan punnan lisärahoituksesta aiemmin neuvotellun 900 miljoonan punnan lisäksi. Pelastuspaketin myötä yhtiö olisi siirtynyt käytännössä kokonaan Fosunin, velkojien ja rahoittajapankkien omistukseen.

Konkurssin partaalla myös vuosina 2003 ja 2011

Thomas Cook on ollut pahoissa talousvaikeuksissa myös vuonna 2011 ja Thomas Cookin kanssa vuonna 2007 yhdistynyt Tjäreborgin entinen emoyhtiö MyTravel Group vuonna 2003 mm. kirjanpitoepäselvyyksien vuoksi, joten Thomas Cookin konkurssi ei ole kovin yllättävää.

Tjäreborg on asettanut vakuuden maksukyvyttömyyden varalle

Tjäreborg on asettanut lakisääteisen vakuuden Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, joka kattaa mm. pakettimatkailijoiden maksamat ennakkomaksut ja paluukuljetukset. Pelkät lennot varanneet asiakkaat eivät kuulu vakuuden piiriin, mutta luottokortilla lennot maksaneet asiakkaat voivat mahdollisen konkurssin yhteydessä vaatia perutuista lennoista maksettujen rahojen takaisinmaksua korttiyhtiöltä muutamin rajoituksin. Pelkät lennot varanneiden asiakkaiden kannattaa tutkia tuleeko lentoyhtiöiltä myyntiin konkurssin takia jumiin jääneille matkustajille tarkoitettuja tarjouslippuja.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla julkaistaan mahdollisesti tarkempia ohjeita Tjäreborgin asiakkaille, kun yhtiön tilanne selkeytyy.

Olemme lopettaneet Tjäreborgin matkatarjousten julkaisemisen

Tänä vuonna olemme julkaisseet ainoastaan Tjäreborgin äkkilähtöjä, joiden lähtö- ja paluupäivä on 1-30 päivän sisällä tarjouksen julkaisemisesta. Konsernin erittäin epävarman tulevaisuuden takia elokuun lopussa lopetimme myös äkkilähtöjen julkaisemisen, joten Tjäreborgin mahdollisella konkurssilla ei ole vaikutusta sivustomme kautta varattuihin reissuihin. Konsernin talousvaikeuksista olemme kirjoittaneet ensimmäisen kerran toukokuussa ja säännöllisesti kesän ajan.

Aiheesta lisää

Päivitetty 23.9.2019 klo 14.10.

13 kommenttia aiheesta “Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook konkurssiin – tytäryhtiöiden tilanne epäselvä

  1. Hei vielä

    Iltasanomissa tällainen uutinen: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006249987.html

    Tässä pistää silmään lopussa: DI:n mukaan TCNE:n asemaa voi hankaloittaa konsernissa viime vuonna tehty uudelleenjärjestely, josta löytyy merkintä tilivuoden raportista. Siinä TCNE:lle kuvataan asemaa luotottajana ja takaajana emoyhtiössä.

    Henriksson ei vielä ainakaan eilen osannut vastata lehden kysymykseen järjestelyn vaikutuksesta eli siitä sitä voivatko TNCE:n rahat kadota konsernissa pesän velkojille.

    Mitä kommentoit lentodiili tähän rahojen hupenemiskohtaan?

  2. Hei!

    Mitä luulet lentodiili, että missä aikataulussa Pohjoismaiden toimintojen myyminen tapahtuu? Onko kyse viikoista vaiko kuukausista?

    Samalla kysyn, että voiko sinun mielestä Tjäreborgin vakuutteluihin (tulevien matkojen toteutumisesta) luottaa tällä hetkellä? Toisaalta onhan Pohjoismaiden toimintojen sanottu olevan voitollisia, mutta silti.

  3. The Localin haastattelun mukaan maanantainen lentojen peruminen johtui siitä, että yhtiön Pohjoismaissa käyttämien koneiden leasing-sopparit olivat konkurssiin menneen Thomas Cook Airlines Plc:n nimissä.

    https://www.thelocal.dk/20190924/danish-travel-firm-resumes-services-after-thomas-cook-bankruptcy

    ”Spies director Jan Vendelbo told Ritzau that the leasing contract for Thomas Cook Airlines Scandinavia aircraft had been released from Thomas Cook, enabling flights to resume.

    “We have been able to move the aircraft which were registered with Thomas Cook Airlines in the UK across to our Nordic company. They have flown the planes before, but our flight traffic was halted due to them being registered in the UK,” Vendelbo said.”

  4. Vapautuukohan nyt sitten esim.Finnairilita ja muilta yhtiöiltä halpoja lentoja, kun jo buukatut menikin poskelleen? Entäpä hotelleja? Luulisi että tämä näkyy ainakin majoituksissa, jos näin ison kioskin kaikki varaukset menee peruutuksiin.. Onko Lentodiilissä tästä veikkauksia, että olisiko tulossa aukkojen paikkaamiseen halpamyyntiä ja hyviä diilejä?

  5. Hei!

    En tiedä miten tähän uuteen käänteeseen pitäisi suhtautua. Eilen jo menin varaamaan uuden joulumatkan toisesta firmasta kun uutiset olivat toivottomia.

    Pelkään sitä, että miten käy näiden Tjäreborgin ns. omien hotellien. Minulla varattu matka jouluksi Tjäreborgin omaan hotelliin vaikkakin lennot Finnairilla. Voiko luottaa, että kyseiset hotelit ovat pystyssä vielä jouluna. Millainen Tjäreborgin saama rahoitus on jne.? Jos tilanne kärjistyy vaikka marraskuussa, mitään matkoja ei ole perheelle tarjolla jouluksi.

    Jos nyt perun Tjären joulumatkan, niin joudun maksamaan peruutuskulut. Toinen vaihtoehto on muuttaa Tjären matkaa esim. ensi kesäksi. Minulla on kyllä jatkuva matkavakuutus, mutta tuskin siitäkään voi saada peruutuskuluja takaisin.

    Tämä meni nyt tosi hankalaksi. Joulu on jo järjestetty niin että lomat onnistuu työpaikan suhteen. Nyt haluaisi pelata varman päälle.

    • Tässä vaiheessa on liika aikaista tehdä johtopäätöksiä. Asiakaspalveluun soittamisen kanssa itse odottelisin ainakin ensi viikkoon asti, jotta tilanne ehtii selkeytymään ja Tjäreborg keskustelemaan hotellien kanssa. Thomas Cook Northern Europe ei ole pörssiyhtiö, joten sillä ei ole velvollisuutta raportoida taloudellisesta tilanteesta julkisesti.

      Merkittävä osa Thomas Cookin hotelleista toimii franchising -pohjalta, joten niiden aukiolo riippuu enemmänkin siitä onnistuuko hotelli hankkimaan korvaavia asiakkaita.

  6. Tjäreborgin tilanne näyttää paremmalta kuin eilen iltapäivällä. Illalla julkaistun lehdistötiedotteen mukaan Thomas Cook Northern Europen toiminta jatkuu tiistaista lähtien normaalisti ja yhtiö on saanut tehtyä jonkinlaisen sopimuksen rahoittajien kanssa. Lehdistötiedotteesta ei ilmene kovin tarkkoja tietoja yhtiön tilanteesta, joten Tjäreborgin matkojen maksaminen luottokortilla on suositeltavaa ainakin siihen saakka kun emoyhtiön konkurssipesä saa myytyä yhtiön.

    ”Koska olemme itsenäinen ja kannattava yritys, olemme onnistuneet pankkien, rahoittajien ja takaajien avulla varmistamaan toimintamme jatkon, sanoo Magnus Wikner, pohjoismaisen konsernin toimitusjohtaja.”

  7. Kiitos että levititte matkustajien tietoisuuteen tämän Tjäreborgia koskevan uutisen.
    Minulle oli selvää jo siinä vaiheessa kun emoyhtiö Thomas Cook hakeutui Chapter5 toimitukseen.

  8. Sekavaa tuntuu olevan. Tjäreborg jatkaa vakuuttelujaan että tulevat lennot pyritään toteuttamaan. Mitenhän on?

    Nyt kuluttajana kaipaisi selkeyttä loppuuko toiminta kokonaan vai ei.

    Mitä luulet lentodiili, loppuuko tjären toiminta? Suurin osa talven lennoista olisi ollut thomas cookilla.

    • Yhtiön tilanne on todella epäselvä. Ylen puhelinhaastattelun perusteella edes maajohtajalla ei ainakaan aamulla ollut selkeää käsitystä tilanteesta.

      Yhtiö on joka tapauksessa hetki sitten keskeyttänyt Pohjoismaissa matkojen myymiseen. KKV:n osallistuminen paluukuljetusten järjestämiseen on poikkeavaa, joten pelkään pahinta.

      Lentojen perumisesta viime hetkellä aiheutuu todella suuri lasku. Pelkästään tämänpäiväisistä peruutuksista aiheutuu muiden kustannusten (rahojen takaisinmaksu, henkilöstökulut jne.) lisäksi ~3 miljoonan EY 261/2004 -asetuksen mukainen korvauslasku, jos kaikki pohjoismaiset asiakkaat vaativat lennon perumisesta viime hetkellä lakisääteisiä korvauksia.

  9. Oisko jollain tallella se screenshotti jostain aiemmasta Lentodiilien postista (FB:sta) kun Tjäreborgin edustaja kertoo heidän viralliselta tililitään, että mitään syytä huoleen ei ole. Tästä saisi hyvän meemin sen käsienlevitteliän kanssa. No vitsi vitsinä.

    Olkoon tämä taas yksi muisutus Anttila-casen jälkeen, että aina maksu luottokortilla.

    • Samaa juttua kertoi IS. Tuotepäällikkö pantiin vastaamaan yhtiön asioista..

    • Tjäreborg on oikeastaan toistanut samaa mantraa viime päiviin saakka. Esim. viime viikolla myyntipäällikkö vakuutti Kauppalehden haastattelussa, etteivät emoyhtiön vaikeudet vaikuta Tjäreborgin toimintaan.

      KKV on alkanut selvittää matkustajien paluukuljetuksia Tjäreborgin kanssa, joten pari tuntia emoyhtiön konkurssin jälkeen on todennäköisesti tapahtunut jotain yllättävää. Esimerkiksi kaikista luotto- ja leasingsoppareista, toimitussoppareista (polttoaine jne.) ja yritysvakuutusten ehdoista löytyy maininta siitä, että konserniyhtiön konkurssinyhteydessä toisella osapuolella on oikeus irtisanoa soppari tai vaatia luottojen välitöntä takaisinmaksua.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *