Tjäreborgin pahoissa talousvaikeuksissa olevan emoyhtiön tilanne on erittäin haastava

Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook on erittäin pahoissa talousvaikeuksissa, joista kerroimme ensimmäisen kerran toukokuussa. Yhtiön tilanne on viime päivinä muuttunut yhä haastavammaksi. Yhtiö on lykännyt velkojien kokousta, jossa äänestetään saneeraussuunnitelmasta, ja Timesin sunnuntaisen artikkelin mukaan Iso-Britannian siviili-ilmailuviranomainen Civil Aviation Authority (CAA) varautuu Thomas Cookin konkurssiin siltä varalta, että rahoitusneuvottelut kariutuvat. Thomas Cook on Bloombergin mukaan on hakenut maanantaina USA:n konkurssilainsäädännön mukaista Chapter 15 -velkasaneerausta.

Thomas Cook Northern Europen viestintäjohtaja Fredrik Henriksson ei eilen vastannut kysymykseemme siitä pitävätkö Timesin tiedot paikkansa. Viestintäjäjohtaja kuitenkin kertoi maanantaina rahoitusneuvotteluiden jatkuvan.

Päivitys 22.9.2019 klo 13.50: BBC:n, Guardianin ja muiden luotettavien medialähteiden mukaan emoyhtiön kohtalo selviää viime hetken neuvotteluissa, jotka päättyvät todennäköisesti ennen Lontoon pörssin avautumista huomenna. Maanantaina matkustavia Tjäreborgin asiakkaita suosittelemme tarkistamaan lennon tilan ennen lentokentälle matkustamista ja tarkistamaan Tjäreborgin kotisivuilta onko yhtiön tilanteesta julkaistu etusivulla tiedote.

Thomas Cook neuvottelee vähintään 900-1100 miljoonan punnan pelastuspaketista

Thomas Cook neuvottelee tällä hetkellä vähintään 900 miljoonan pelastuspaketista kiinalaisen Fosunin, pankkien ja muiden velkojien kanssa. Osana pelastuspakettia yhtiö siirtyy käytännössä kokonaan Fosunin, velkojien ja rahoittajapankkien omistukseen.

Pelastuspaketin suuruudesta liikkuu tällä hetkellä erilaisia tietoja. Thomas Cook Nordicin viestintäjohtaja Fredrik Henrikssonin mukaan yhtiö neuvottelee edelleen ”ainoastaan” 900 miljoonan punnan paketista, mutta Sky Newsin lähteiden mukaan pankkien mielestä yhtiön rahoitustarve on 1,0-1,1 miljardia puntaa.

Sky Newsin näkemän oikeudelle toimitetun kiirehtimispyynnössä varoitetaan, että yhtiö voi ajautua maksukyvyttömäksi, jos rahoituspakettia ei hyväksytä syyskuun aikana.

”[Any] delay would make it impossible to implement a restructuring transaction within September, and the Scheme Companies would be likely to run out of money and enter into formal insolvency proceedings,”

Rahoitusjärjestelyn toteutuminen edellyttää mm. due diligence -prosessin läpäisemistä, velkojien, eläkesäätion ja FOSUNin hyväksyntää, toimiluvan uusimista ja viranomaishyväksyntää. Rahoitusjärjestelyn on tarkoitus varmistua lokakuun alkuun mennessä.

Yhtiö on siirtänyt velkojien kokousta

Thomas Cook on eilen siirtänyt velkojien kokousta, jossa velkojat äänestävät yhtiön kohtalosta. Velkojien kokous järjestetään tämänhetkisen aikataulun mukaan 27.9.2019.

Thomas Cook ei ole kommentoinut lykkäyksen syytä, mutta Bloombergin viime viikkoisen uutisen mukaan Thomas Cookin luottoriskinvaihtosopimuksia (credit default swap) omistavat hedge fund -rahastot Sona Asset Management and XAIA Investment GmbH voivat mahdollisesti äänestää pelastussuunnitelman hylkäämisen puolesta.

Pelastuspaketin toteutuminen epävarmaa

Maanantaisessa pörssitiedotteessa yhtiö on korostanut pelastuspaketin toteutuminen olevan epävarmaa.

”In particular, while the Company continues to work towards the implementation of the recapitalisation plan, there can be no assurance that the recapitalisation plan will be implemented unless and until agreements have been reached with several parties and until all conditions are satisfied.”

Thomas Cookin hallitus on maininnut rahoitussuunnitelman sivuilla 39-40 sen olevan ainoa tapa ratkaista konsernin likvideettiongelmat.

”In particular, the Directors note that the Proposed Transaction:
[…]
is the only transaction available to the Group that will address its liquidity needs in the time available”

Emoyhtiön toimilupa päättyy syyskuun lopussa

Thomas Cookin ATOL -toimilupa vanhenee syyskuun lopussa. Toimiluvan uusimisen yhtenä edellytyksenä on se, että yhtiö täyttää Civil Aviation Authorityn asettamat vakavaraisuusvaatimukset. Ilman voimassaolevaa ATOL -toimilupaa Thomas Cook ei voi myydä valmismatkoja Iso-Britanniassa.

Thomas Cook on hakenut USA:n konkurssilainsäädännön mukaista Chapter 15 -konkurssisuojaa

Bloombergin mukaan osana velkojien uudelleenjärjestelyprosessia Thomas Cook on maanantaina 16.9.2019 hakenut USA:n konkurssilainsäädännön mukaista Chapter 15 -konkurssisuojaa, joka yhtiötä yhdysvaltalaisten velkojien vaatimuksilta. Thomas Cookin hakemusta käsitellään oikeudessa 7.10.2019.

Chapter 15 -konkurssisuoja mahdollisesti ratkaisee luottoriskinvaihdonsopimusten (credit defauld swap) liittyvät sopimustekniset ongelmat, joiden vuoksi hedge fundit vastustavat velkojen uudelleenjärjestelyä. Chapter 15 -hakemus on osa Thomas Cookin saneeraussuunnitelmaa (ks. sivu 12).

Thomas Cook Group Plc has filed for Chapter 15 court protection in the U.S. as part of a broader debt restructuring for the U.K. travel agent.

Chapter 15 of U.S. bankruptcy law shields foreign companies from lawsuits by U.S. creditors while they reorganize in another country. The filing may also trigger the payout of default insurance on Thomas Cook debt.”

Tjäreborg on asettanut vakuuden kuluttajavirastolle

Tjäreborg kuuluu valmismatkarekisteriin ja on asettanut lakisääteisen vakuuden maksukyvyttömyyden varalle Kuluttaja- ja kilpailuvirastolle. Vakuus ei kuitenkaan kata kaikkia mahdollisia ongelmatilanteita kuten matkatavaroiden katoamista Thomas Cookin lomalennoilla ja pelkkiä lomalentovarauksia, joten Tjäreborgin matkojen maksaminen luottokortilla on paremman kuluttajansuojan takia erittäin suositeltavaa.

(Maksutapaa valitessa on syytä huomioida se, että esimerksiksi Air Finlandin konkurssin yhteydessä rahojen palauttaminen kuluttajaviraston vakuudesta kesti lähes kolme vuotta.)

Emme julkaise yhtiön matkatarjouksia

Tänä vuonna olemme julkaisseet ainoastaan Tjäreborgin äkkilähtöjä, joiden lähtö- ja paluupäivä on 1-30 päivän sisällä tarjouksen julkaisemisesta. Konsernin erittäin epävarman tulevaisuuden takia olemme elokuun lopussa lopettaneet myös äkkilähtöjen julkaisemisen siihen asti kunnes tilanne selkeytyy. Toivomme yhtiön pystyvän ratkaisemaan ongelmansa. Seuraamme tilannetta päivittäin.

Aiheesta lisää

70 kommenttia aiheesta “Tjäreborgin pahoissa talousvaikeuksissa olevan emoyhtiön tilanne on erittäin haastava

  1. Sekava on Tjäreborgin tilanne. Voiko jo nyt saada maksamansa ennakkomaksun takaisin luottoyhtiöltä? Miten haetaan? Kyseessä joulumatka. Finnairin lento mutta tjären oma hotelli.

    Puhutaan thomas cookin konkurssista mutta ei mitään tytäryhtiöistä. Silti kaikki maanantain lennot peruttu kaikissa Pohjoismaissa. Sekavaa. Eli tuskimpa toiminta voi jatkua täälläkään.

  2. Brittilehdistössä liikkuvien huhujen emoyhtiö hakeutuu konkurssiin klo 5.00, mutta luotettavimmissa lähteissä kuten Financial Timesissa ja BBC:n sivuilla mahdollisesta konkursista ei vielä ole mainintaa. Tällä hetkellä on epäselvää miten mahdollinen konkurssi vaikuttaa tytäryhtiöiden toimintaan.

    https://www.theguardian.com/business/2019/sep/22/thomas-cook-in-last-ditch-talks-to-avoid-collapse

    ”It is understood that the official administration will take place at about 3am on Monday, when the largest number of the 94-strong fleet of planes are on the ground.”

    • Condor on julkaissut nettisivuillansa hetki sitten tekstin ”Update on current media articles: Condor continues to fly! Flights are operating as scheduled”

    • Thomas Cook UK on ilmeisesti lopettanut matkojen ja lentojen myymisen, mutta Tjäreborgin ja Condorin sivuilla voi ainakin vielä tehdä matkavarauksia. Netissä liikkuu kuvia, joiden mukaan Manchesterin lentokenttä on takavarikoinut Thomas Cook Airlinesin (UK) koneen/koneita maksamattomien lentokenttämaksujen takia (https://cimg7.ibsrv.net/gimg/pprune.org-vbulletin/720×960/e53e948f_1032_4597_9ce5_a9f3816ff44c_7fa1fc3aca4a89a444315ec97a6d552f760cbdd4.jpeg). Kuvien aitoutta emme ole saaneet varmistettua.

    • Meillä on maksettuna varausmaksu, loppumatka erääntyy 4.10. Taitaa jäädä nyt maksamatta tämä ainakin viime tippaan asti, sen verran iso summa kyseessä ettei viitsi jäädä 3 vuotta odottamaan

    • Tjäreborgin tilanne on niin epäselvä, että kaikki maksut yhtiölle on ehdottomasti maksettava luottokortilla. Korttiyhtiöltä rahat saa yleensä nopeammin takaisin kuin KKV:n kautta. Tjäreborg ja muut Thomas Cookin omistamat tytäryhtiöt Pohjoismaissa ovat peruneet kaikki maanantaiset matkansa, joten myös Tjäreborgin tilanne vaikuttaa erittäin huolestuttavalta…

    • Varattuna pelkät Finnairin lennot Tjäreborgin kautta joulukuulle. Vaikuttaakohan konkurssi niiden toteutumiseen? Toki olen yrittänyt olla asiasta nyt yhteydessä Tjäreborgiin, mutta niin on asiakaspalvelun ruuhkautumisesta päätellen moni muukin epätietoinen tällä hetkellä…

  3. Thomas Cookin palkkaama Alix Partners -konsulttiyhtiö on Plan Mercury -analyysia (s. 493-522) laatiessa olettanut koko konsernin romahtavan korttitalomaisesti, jos emoyhtiö ajautuu konkurssiiin. Syynä oletukselle on se, että tytäryhtiöiden toiminta on riippuvaista muista liiketoimintayksiköistä.

    Sivulla 507 konsulttifirma kertoo miten firma on analyysia laatiessa olettanut konsernin konkurssin toteutuvan. https://www.thomascookgroup.com/investors/insight_external_assest/ThomasCook-ExplanatoryStatement-August2019.pdf

    Kyseisen dokkarin valossa Tjäreborgin viime viikoina antamat medialausunnot, joiden mukaan emoyhtiön eivät vaikuta Tjäreborgin toimintaan, vaikuttavat erittäin omituisilta.

  4. Onko yhtiön toiminnan kannalta kuitenkin lopullinen ratkaisu luvassa 27.9. Eikö silloin ollut velkojien kokous?

  5. Tuleeko mahdollinen ilmoitus konkurssista vasta paneelin/äänestyksen jälkeen vai voiko tulla jo ennen näitä?

    • Paneelin äänestys on ainoastaan osa prosessia ja se ei tällä hetkellä vaikuta kokonaisuuden kannalta ratkaisevimmilta kysymykseltä. Tällä hetkellä suurimpana ongelmana on se mistä yhtiö saa hankittua 200 miljoonan punnan lisärahoituksen. Yhtiö tarvitsee 1,1 miljardia, josta suurin osa on ilmeisesti koossa. Rahoituspaketin toteutuminen vaatii kuitenkin sen, että koko paketti saadaan kokoon.

      Lentoyhtiöt lopettavat toimintansa yleensä aamuyöllä edellisen illan lentojen saavuttua kotikentälle. Kyseisen päivän lennot lennetään normaalisti todennäköisesti, jos BBC:n etusivulla ei ole mainintaa yhtiön konkursista klo 7.00 mennessä.

    • Jos nyt konkurssi tulee,niin onko se automaattisesti niin että Tjäreborgin kaikki matkat peruuntuu Suomessa, onhan siellä paljon myös Finnairin lennoilla tehtäviä lomia?

    • Tjäreborgin toiminta jatkuu ainakin tänään normaalisti. En ole tutkinut tarkkaan matkapakettilain pikkupränttiä, mutta monissa muissa EU-maissa konkurssihakemuksen seurauksena on toimiluvan menetys. Kannattaa seurata KKV:n kotisivuja, jos tilanne kärjistyy.

      KKV:n mukaan asiakkaalla on konkurssitilanteessa tai matkanjärjestäjän maksukyvyttömyystilanteessa oikeus purkaa sopimus ja saada maksamansa rahat takaisin. Tämä oikeus koskee koko valmismatkasopimusta, myös esimerkiksi jo asiakkaan hallussa olevia IATA-lentolippuja tai hotellivouchereita. Merkitystä ei ole sillä, onko valmismatkan hinta laskutettu yhdessä vai eri osissa.

      https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Matkustaminen-ja-matkan-jarjestaminen/matkustaminen-ja-liikenne/valmismatka/valmismatkavakuudet/

  6. Yhtiö on tänään vahvistanut neuvottelevansa aiemmin ilmoitetun 900 miljoonan punnan rahoituspaketin lisäksi 200 miljoonan rahoituksesta. Yhtiön rahoitustarve on tällä hetkellä 1,1 miljardia puntaa. Kahdessa kuukaudessa yhtiön rahoitustarve on kasvanut melkein 50 % 750 miljoonasta 1,1 miljardiin…

    Yhtiön osakekurssi on aamulla taas romahtunut 20 %…

  7. Hei, kirjoitat ”Joko rahoitus järjestyy parin viikon sisällä ja toiminta jatkuu normaalisti tai rahat loppuvat ja edessä on konkurssi, jolloin voit vaatia täyttä rahojen palautusta luottokorttiyhtiöltä (tämä sillä edellytyksellä, että olet maksanut suomalaisella kuluttajakäyttöön tarkoitetulla luottokortilla).” aiemmassa kommentissa. Suositteletko siis varamaan matkaa oman (Suomalaisen) pankin Mastercardilla mieluummin kuin Bank Norwegianin Visalla? Bank Norwegianin Visalla saisin lentopisteitä, mutta onko kuluttajasuoja sitten heikompi?

    • Bank Norwegianin Suomessa myöntämiin kortteihin sovelletaan Suomen lainsäädäntöä, joten sillä maksaminen on ok. Toi oli ehkä hieman epätarkka ilmaisu. Suomalaisella kortilla tarkoitan Suomessa myönnettyä luottokorttia.

      Toi maininta on lähinnä sen takia, että lukijoiden joukosta löytyy myös ulkomailla asuvia suomalaisia. Esimerkiksi Britanniassa Suomesta poiketen luottokortilla maksaessa rahat saa takaisin konkurssitilanteissa ainoastaan yli 100 punnan ostoksista.

  8. Sky Newsin mukaan Thomas Cook yrittää myydä Pohjoismaiden toiminnot. Sky Newsin mukaan ilman lisärahoitusta konserni on Sky Newsin lähteiden mukaan päivien päässä konkurssista.

    ”Thomas Cook Group is scrambling to stitch together a last-ditch fire-sale in a bid to stave off collapse and avert the biggest-ever peacetime repatriation of British citizens.”

    ”A successful outcome from the labyrinth of negotiations remains possible, although they cautioned that without imminent assurances that the additional funding is forthcoming, parts or all of Thomas Cook faced being placed into administration within the next few days.”

  9. Mitä tuosta paneelin lykkäämisestä voi päätellä? Huonoa vai hyvää?

    Ylipäänsä mietin miksi nämä neuvottelut ovat menneet näin viime tippaan. Eikö niitä olisi kannattanut vauhdittaa jo heinäkuussa.

    • Tjäreborgin emoyhtiö on ollut konkurssin partaalla kaksi kertaa aiemmin 2000-luvulla ja molemmilla kerroilla tilanne ratkesi viime hetkellä. Ennen syyskuun viimeistä päivää on mahdoton sanoa miten tässä käy.

  10. Hei taas.

    Eilen kysyin Tjäreborgilta oman matkavaraukseni suhteen. Tjäreborgin oma hotelli mutta lennot Finnairilla. Asiakaspalvelija vakuutteli ettei ole aihetta huoleen. Totesi myös että on suunnitelmia Pohjoismaiden toimintojen osalta. Aika mielenkiintoista. Jos joku taho olisi ostamassa toiminnot niin luulisi asia olleen esillä julkisuudessa. Siis nimenomaan Pohjoismaiden toimintojen osalta.

    Kaipa yrittävät olla positiivisia loppuun asti. Luulisi myynnin myös olevan tällä hetkellä niukkaa jos ihmiset yhtään seuraavat tilannetta.

  11. Tänään pankkiireista koostuva paneeli tulee tekemään yhtiön tulevaisuuden kannalta erittäin tärkeän päätöksen. Jos paneeli toteaa yhtiön maksukyvyttömäksi, yksi olennainen saneerausohjelman toteuttamisen este poistuu. Jos paneeli ei totea yhtiötä maksukyvyttömäksi, hedge fund -rahastot todennäköisesti vastustavat ensi perjantaisesssa äänestyksessä velkojen uudelleen järjestelyä.

    http://www.travelweekly.co.uk/articles/343121/panel-to-rule-on-thomas-cook-bondholder-dispute

  12. Hei.

    Jostain luin että Pohjoismaiden toiminnoista oli tehty ostotarjous. Olisiko ollut alkukesästä. Vaatiiko tällaisen toteutuminen laajaa byrokratiaa vai voiko tämä olla ratkaisu Tjäreborgille ja muille toimijoille jos emoyhtiö menisi konkurssiin? Eli että ostotarjouksen tehnyt ostaisi Pohjoismaiden toiminnot?

    • Triton Partners teki toukokuussa erittäin alustavan tarjouksen toukokuussa Pohjoismaiden toiminnoista, mutta yhtiö ei ole maininnut sanallakaan Pohjoismaiden toimintojen myymisestä sen jälkeen. Keväällä yhtiö sain myös alustavia tarjouksia lentoyhtiötoiminnoista, mutta nämä neuvottelut kariutuivat.

      Yritysostoa tehdessä ostaja lähes aina tekee due diligence -prosessin eli tutkii yrityksen taloudellisen tilanteen tarkkaan, johon menee tapauksesta riippuen muutama viikko tai pari kuukautta. Lisäksi Thomas Cookin Pohjoismaiden toimintojen myynnistä on ilmoitettava kilpailuviranomaisille, jotka tekevät ensi vaiheen päätöksen ymmärtääkseni muutamassa viikossa (kaupasta on mahdollista keskustella viranomaisten kanssa ennen kauppakirjan allekirjoittamista).

      Jos Thomas Cook on myymässä Pohjoismaiden toimintoja, kaupan toteuttamisen kanssa on erittäin kova kiire. Sopimuksen pikkupräntin viilaamiseen juristeilla menee helposti pari viikkoa. Konsernin kohtalo ratkeaa tämän hetkisen aikataulun mukaan kuun loppuun mennessä.

  13. Täällä yksi kantapään kautta oppinut. Maksakaa aina matkat luottokortilla. Minulla oli juurikin Air Finlandilta silloin varausmaksu 600 € maksettuna (onneksi vain se), mutta pankkitililtä. Eli odotin rahojani todella kauan ja vaikka kyseisellä firmalla oli vakuudet kunnossa, niin yllätys, yllätys, se ei riittänytkään sitten se raha ja näin ollen reilu 100 € jäi saamatta takaisin eli ei se mitään todista jos sanotaan, että vakuudet on kunnossa ja kaikki rahat saa takaisin, -näin ei välttämättä ole! Ja konkurssi tapahtuu yhdessä yössä, sitä ei voi kuluttaja mistään tietää, kun eivät matkatoimistotkaan tiedä eli turha on stressata mikä yhtiö menee nurin, mikä ei. Mutta siihen voi vaikuttaa, että VISALLA maksaa. Nytkin on itsellä lento+hotelli varattuna Tjäreborgilta, mutta maksettu VISALLA. Näinköhän sitten voi sama huono tuuri jatkua jo toisen kerran:)Se jää nähtäväksi.
    Mietin vaan sitä, että kun on Finnairin lennot, niin ilmeisesti koko paketti peruuntuu kuitenkin konkurssin sattuessa…? Finnairihan lentää joka tapauksessa vaikka Tjäreborgin konkurssi tulee. Mutta tosiaan, ei kannata stressata etukäteen, ja todella ikävää on heille, kenellä matka lähellä, – tämä julkinen keskustelu konkurssista-, joka ei välttämättä toteudukaan.

    • Kiitos kommentista. Kommenttimme konsernin konkurssiriskiin perustuvat suurelta osin Tjäreborgin emoyhtiön Thomas Cookin kotisivuilta löytyviin julkisiin dokumentteihin, joihin kuka tahansa voi tutustua. Tässä dokumentissa mainitaan mm. sivulla 36 emoyhtiön todennäköisesti ajautuvan maksukyvyttömäksi, jos velkojen uudelleenjärjestely ei toteudu.

      ”The likely alternative to the Notes Schemes is that TCG and TCF2 would go into insolvency proceedings”

      Saman dokumentin liitteenä on Thomas Cookin palkkaaman AlixPartners konsulttiyhtiön laatima analyysi, jossa tarkastellaan mitä konsernille tapahtuu konkurssissa (s. 492-522).

      Toivomme toki yhtiön välttävän konkurssin. Jos jättäisimme asian mainitsematta, moni kuluttaja pahimmassa tapauksessa polttaisi näppinsä turhaan. Olemme maininneet ensimmäisen kerran yhtiön ongelmista. Emme ole kertaakaan kehottaneet välttämään Tjäreborgin matkoja, mutta olemme suositelleet emoyhtiön vaikeuksien takia maksamaan matkat luottokortilla.

  14. Täällä yksi Tjäreborgin kautta pakettimatkan ostanut. Maksoin varausmaksun (466€) pankkitililtä ja puolet jäljelle jääneestä osuudesta (626€) luottokortilta, loput vielä maksamatta. Kyseessä eri pankit. Jos kuvitellaan, että Thomas Cook nyt ajautuu konkurssiin, niin onko varausmaksua mahdollista vaatia takaisin vai pelkästään sitä osuutta, mitä luottokortilla olen maksanut?

    • Tätä ei kannata stressata liikaa. Tjäreborg on asettanut maksukyvyttömyyden varalta muiden matkanjärjestäjien tapaan lakisääteisen vakuuden kuluttaja- ja kilpailuvirastolle. Vakuuden pitäisi kattaa maksutavasta riippumatta konkurssitilanteessa mm. paluukuljetukset ja ennakkomaksut muutamin rajoituksin.

      Suositus maksaa luottokortilla johtuu mm. siitä, että konkurssitilanteessa korttiyhtiön kautta rahat saa yleensä takaisin huomattavasti nopeammin kuin KKV:n kautta ja toisaalta kaikki jälkikäteen ostetut lisäpalvelut eivät kuulu vakuuden piiriin (lentoyhtiön sivuilta ostettujen aterioiden jne. lisäpalveluiden osuus matkan kokonaishinnasta on yleensä alle 5-10 %).

  15. Käsittääkseni konkurssiuhka on emoyhtiö Thomas Cook Plc:n päällä. Se omistaa eri puolilla pohjoista Eurooppaa matkatoimistoja ja lentoyhtiöitä, joilla monellakin on samanlainen sydänlogo ja nimessä sanat Thomas Cook. Pohjoismaissa Suomi mukaanlukien toimii Thomas Cook Norther Europe (TCNE), joka käsittää (Suomen näkökulmasta) Tjäreborgin matkatoimiston ja Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S:n (Tanska). Muut ovat ainakin Thomas Cook UK ja Condor (Saksa). Kahta viimeksi mainittua ei tunneta ainakaan komeista tilinpäätöksistään. Myös liiketoimintojen mallit eroavat pohjoismaalaisesta.

    TCNE on ’aina’ ollut hyvin hoidettu yhtiörypäs. Se on ollut käytännöllisesti katsoen aina voitollinen, hyvin voitollinen. Sääli vain, että emoyhtiö on tarvinnut kaikki liikenevät voittovarat muiden raskaasti tappiolisten osien hengissä pitämiseen. Voisin kutsua sitä vaikka sosiaalidemokraattiseksi taloudenpidoksi. Eli voitollisuudestaan huolimatta TCNE:n taloudellinen status ei korreloi sen aiemman kannattavuuden kanssa.

    Tällä palstalla on useat ilmaisseet huolensa tulevan lomamatkan onnistumisesta. Jos brexitiä ei olisi tulossa, olisin valmis uskomaan, että joko emoyhtiö tai sitten velkojat myisivät TCNE:n jollekin eurooppalaiselle taholle. Aikaa se vie, mihin tässä tilanteessa ei mahdollisuutta, vaikka velkojat olisivatkin pitkämielisiä. Syy on brexit ja EU:n lainsäädäntö koskien liikenneilmailua.

    EU on vuosia sitten ryhtynyt suojelemaan eurooppalaisia lentoyhtiöitä ja lentoliikennettä amerikkalaisilta, lähi-Idän ja Aasian vihamielisiltä valtaajilta. Eurooppalaiset lentoyhtiöt on suuren maailman toimijoiden silmissä lähinnä aamupalan kokoisia ja kassarahoilla pois ostettavissa, jos siis se olisi mahdollista. Lähi-Idästä onkin tullut halukkaita ostajia, vaikka myynnissä ei ole ollut yli 49 %.

    Brexitin jälkeen britit eivät ole EU-kansalaisia. Thomas Cook Plc UK-yhtiönä ei voi omistaa EU:n jäsenvaltion liikenneluvalla lentoliikennettä harjoittavaa yhtiötä. Eli britit, kiinalaiset, yhdysvaltalaiset yms eivät voi omistaa 50 % tai yli TCAS:sta, ei edes järkeenkäyvien velkajärjestelyjen jälkeen. Koko projekti on EU:n ulkopuolisten toimijoiden keskeinen.

    Jos TCNE:stä irroitetaan sen lentoja operoiva lentoyhtiö, jää jäljelle rampautunut (kiinalaisten omistama) matkatoimisto, joka joutuu hankkimaan lento-operaattorit chartermarkkinoilta. Mm. Tjäreborg olisi silloin kuin mikä tahansa matkatoimisto.

    Näyttää, että välittömästi brexitin jälkeen pysähtyy ainakin lentotoiminta, vaikka sen valtavat kiinteät kustannukset jatkaisivat juoksuaan ja lennot jouduttaisiin siirtämään ulkopuolisille niistä omista koneista huolimatta. Sitä ei TCNE:n talous kestä. En usko, että yksikään nykyinen kilpailija olisi kiinnostunut maksamaan lentoyhtiöstä nyt, kun parin kuukauden kuluttua voi samat osakkeet kerätä ilmaiseksi roskiksesta.

    Edellä olevan perusteella minä käyttäisin ne lahjakortit nyt. Syksykin kun painaa päälle…

  16. Varattuna ja luottokortilla maksettuna Tjäreborgin kautta viikon pakettimatka loka-marraskuun vaihteeseen. Lentoyhtiö JetTime. Miten Thomas Cookin mahd.konkurssi tähän vaikuttaa? Jos peruutan pakettimatkan, mitä kuluja siitä tulee?

    • Matkoihin ymmärtääkseni ainakin toistaiseksi sovelletaan normaaleja matkaehtoja, joten itse en peruisi. Tilanteen pitäisi selvitä koulujen syyslomakauteen mennessä. Joko rahoitus järjestyy parin viikon sisällä ja toiminta jatkuu normaalisti tai rahat loppuvat ja edessä on konkurssi, jolloin voit vaatia täyttä rahojen palautusta luottokorttiyhtiöltä (tämä sillä edellytyksellä, että olet maksanut suomalaisella kuluttajakäyttöön tarkoitetulla luottokortilla).

  17. Olen ollut yhteydessä Tjäreborgiin varatun matkan maksutavan muuttamisesta. Kovasti vakuuttelevat, että ovat oma yksikkönsä, että Thomas Cookin konkurssi ei suoraan tarkoita heidän kaatumistaan. Ja että varasuunnitelma on, ja kaupankäynti on meneillään jne. Mutta eipä näihin tietenkään luottamista ole, tottakai rauhoittelevat asiakkaita loppuun asti. Mutta saa siinä tietty aikamoinen pokka olla, että ihan tavallinen asiakaspalvelija viitsii ihmisille myydä edelleen matkoja ja vakuutella, ettei ole syytä huoleen, jos kuitenkin on tosissaan syytä huoleen. Mutta ei kai se auta, kun odotella vaan, ja jos matka peruuntuu, ottaa sitten joku äkkilähtö kämäseen Turkkiin……..

  18. Hei.

    Päivitätkö lentodiili tähän tietoja heti kun niitä tulee?

    Mitä luulet voisiko asia selvitä jo ennen tuota äänestystä 27.9.? Vaiko vasta sen jälkeen?

    • Seuraamme tilannetta ja uutisen merkittävyydestä riippuen uutena postauksena tai lisäämme sen kommenttina.

      (Ethän postaa samaa kysymystä useampaan kertaan.)

  19. Mitenköhän käy, kun 28.9 ollaan lähdössä valmispaketti matkalle, joka maksettu jo. Ja tietenkin tjäreborgin omaan hotelliinkin matka suuntautuu.. Pitääköhän tehdä jokin plan B katastrofin varalle

    • Tjäreborg on asettanut KKV:lle vakuuden, joka kattaa mm. pakettimatkailijoiden paluukuljetukset. Paluukuljetusta ei pidä hankkia omatoimisesti, jos pahin tapahtuu (KKV tiedottaa miten toimia). Kannattaa tutustua tähän KKV:n sivuun.

  20. Meillä on varattuna häämatka Tjäreborgin kautta lokakuun puoleen väliin, ja matka on maksettu jo vuosi sitten. Enää ei onnistu matkan peruminenkaan. Täytyykö tässä vain pelätä pahinta ja toivoa parasta että matka toteutuisi? Lennot ovat Thomas Cook airlinesilla, mutta hotelli toisen toimijan.

    • Tarkistuskysymyksenä. Oletteko varanneet matkapaketin vai pelkästään lomalennot Tjäreborgin kautta?

    • Matkapaketin, maksettu tilisiirrolla. Eli KKV:n kautta lottoa vetämään jos konkurssi tapahtuu?

    • Toivottavasti pahin ei tapahdu. KKV:n kautta rahojen takaisin saamisen pitäisi olla todennäköisempää kuin Lotossa, mutta valitusten takia prosessi voi kestää. Air Finlandin konkurssi vuonna 2012 oli monelta osaa poikkeuksellinen tapaus. Yhtiön vastuuhenkilöitä epäiltiin mm. talousrikoksista.

  21. Miten siis lahjakorttien osalta kannattaa toimia? Ostaa jo matka sillä vai odottaa? Vaikuttaako tämä rahojen takaisinsaantiin millään tavalla?

    • Lisätietoa aiheesta löytyy tältä KKV:n sivulta.

      ”Matkapalveluyhdistelmien tarjoajan, joka perii matkustajilta ennakkomaksuja matkapaketeista tai yhdistetyistä matkajärjestelyistä, on asetettava vakuus maksettujen maksujen palauttamiseksi siltä osin kuin sovittuja palveluja ei maksukyvyttömyystilanteessa suoriteta. Jos sopimukseen sisältyy matkustajien kuljetus, on vakuuden katettava myös matkustajien paluukuljetus. ”

      ”Vakuus perustuu ennen matkan alkua perittyihin etukäteismaksujen määrään. Etukäteen perittäviin maksuihin lukeutuvat sekä varausmaksut että ennen matkan alkua suoritettavat loppumaksut, sekä matkapalveluyhdistelmien ostoon oikeuttavat lunastamattomat lahjakortit.”

  22. Hei vielä.

    Voiko olettaa että yhtiön tilanne selviää syyskuun aikana? Äänestys näytti olevan 27.9. Mitä luulet, julkaistaanko tieto asioiden etenemisestä jo heti pe 27.9. vai meneekö ma 30.9.?

    Vai voiko jo tällä viikolla tai ensi viikon alussa tulla ratkaisevaa tietoa?

    • Pörssiyhtiöllä on velvollisuus tiedottaa olennaisista päätöksistä mahdollisimman pian. Thomas Cookin ATOL -toimilupa on voimassa syyskuun loppuun saakka. Jos neuvottelut eivät edisty, Civil Aviation Authority (CAA) ei voi uusia toimilupaa. Viranomaiset voivat todennäköisesti myöntää 1-2 viikon jatkoajan, jos neuvotteluissa on edistytty ja Thomas Cook pystyy osoittamaan sen CAA:lle.

  23. Hei.

    Varattu Tjäreborgin kautta matkapaketti, jossa lennot Finnairilla mutta Tjäreborgin hotelli. Vaikuttaako Thomas Cookin mahdollinen konkurssi tällaisiinkin?

    Jossain sanottiin Pohjoismaiden toimintojen olevan kannattavia ja Tjäreborg vakuutteli puhelimessa etteiole huolta. Miten on todellisuudessa?

    Kyseessä joulumatka. Kannattaako jo varata varmuuden vuoksi matka toisesta firmasta? Kyllä alkoi ärsyttää.

    • Korvaavan matkan varaamisen kanssa kannattaa odottaa. Korvaavasta toisen matkanjärjestäjän matkasta ei välttämättä saa rahoja takaisin, jos rahoituspaketti toteutuu ja konserni välttää konkurssin. Tjäreborg on ollut 2000-luvulla kaksi kertaa aiemmin konkurssin partaalla emoyhtiön ongelmien takia ja molemmilla kerroilla viime minuuteilla konkurssi vältettiin, joten vielä on liika aikaista sanoa mitä yhtiölle käy.

      Pohjoismaiden toiminnot ovat viime vuosina olleet voitollisia, mutta ulkopuolisena on täysin mahdoton sanoa kuinka riippuvaisia Pohjoismaiden toiminnot ovat emoyhtiöstä ja kuinka paljon Thomas Cook Northern Europella on rahaa tilillä. Thomas Cookin palkkaama konsulttifirma AlixPartners on konkurssianalyysia (Project Mercury) laatiessa yhtiöiden välisten riippuvuussuhteiden takia olettanut koko konsernin kaatuvan, jos yhtiö ei saa lisärahoitusta. Konsulttifirman analyysi on julkinen dokumentti, joka löytyy emoyhtiön kotisivuilta julkaistun dokkarin sivuilta 493-522. En tiedä mihin tämä oletus perustuu, mutta olettaisin yhtiön palkkaamien konsulttien tietävän mitä tekevät. Konsultit ovat toki analyysejä laatiessa varovaisia, joten siitä saattaa saada hieman liika pessimistisen kuvan.

      Yhtenä teoreettisena vaihtoehtoja on toki Pohjoismaiden toimintojen myyminen, mutta sen toteututtaminen korkeintaan kahdessa viikossa on erittäin vaikeaa. Pohjoismaiden toimintojen myyminen esimerkiksi toiselle matkailualan toimijalle edelyttää (perustellusta syystä) kilpailuviranomaisten hyväksyntää ja markkina-analyysin tekemiseen menee vähintään viikkoja.

    • Condor on osa samaa konsernia. Tässä vaiheessa on hankala arvioida 100 % varmuudella, mitä kaikille tytäryhtiölle tapahtuu. Joka tapauksessa tilanne on myös Condorin osalta haastava. Thomas Cook yritti aiemmin tänä vuonna myydä Condorin ja muut konsernin lentoyhtiötoiminnot, mutta tämä epäonnistui. Julkisuudessa ei ole kovin yksityiskohtaisesti kerrottu mistä yrityskaupan epäonnistuminen johtui.

  24. ”What can holidaymakers do?
    Package holidays booked through Thomas Cook are protected under the CAA’s Atol (Air Travel Organiser’s Licence) scheme. This means each customer will be given a replacement holiday of the same value or refund if an operator collapses before they embark, or can finish their holiday and fly home at no extra cost to them if they are already away.

    Flights booked separately, however, are not always Atol-protected.

    A Thomas Cook spokesperson said: “We have reached substantial agreement with bondholders and remain focused on securing the recapitalisation.”

    The CAA, meanwhile, has said only that it is “in regular contact with all large Atol holders”.

    https://www.theweek.co.uk/98281/is-thomas-cook-about-to-collapse

    • Tähän täydennyksenä. Thomas Cook jättää lehdistössä mainitsematta erittäin olennaisen pikkupräntin, joka on mainittu pörssitiedotteissa. Velkojen uudelleenjärjestely ja lisärahoituksen saaminen edellyttää Fosunin johdon ja pankkien hyväksynnän lisäksi lukuisten muiden tahojen kuten eläkesäätiön, Fosunin osakkeenomistajien ja velkakirjojen omistajien hyväksynnän. Lisäksi sopimuksen toteutuminen edellyttää monien ehtojen kuten due diligence -prosessin toteutumista.

      Ohessa elokuisesta pörssitiedotteeesta löytyvä pikkupräntti. https://otp.tools.investis.com/clients/uk/thomas_cook_group/rns/regulatory-story.aspx?cid=1656&newsid=1324765

      ”The proposed recapitalisation remains subject to certain matters, including credit approvals, investment approvals, agreement on Group performance conditions, due diligence, agreement as to risk allocation amongst Fosun and Group creditors with respect to the bridge financing during transaction implementation, agreement between Fosun and the Group’s core lending banks and noteholders on the separation of the Group into Airline and Tour Operator and timely execution of the separation, reaching agreement with a range of the Company’s stakeholders (including fuel and foreign exchange hedging counterparties, the pension fund trustees, noteholders, other financial creditors and approval of Fosun’s shareholders), licence renewals and receipt of regulatory and anti-trust clearances and approvals.”

      Yhtiön rahoitusneuvottelut eivät ole edenneet elokuussa julkaistun aikataulun mukaisesti. Elokuussa julkaistu aikataulu löytyy täältä (ks. sivu 12-13) ja eilen päivitetty aikataulu täältä. Yhtiö ei ole kertonut syytä tähän, mutta kriisiyhtiön rahoitusneuvottelujen viivästyminen ei koskaan ole hyvä merkki.

      Tjäreborgin myymät matkat eivät ole ATOL -järjestelmän piirissä. Kilpailu- ja kuluttajavirastolla on jossain määrin samankaltainen järjestelmä, josta löytyy lisätietoa KKV:n sivuilta.

    • No niinpä tietenkin. Voikohan tämä nyt mennä sitten niin, että jos syyskuun lopussa pidettävässä kokouksessa ei päästä haluttuun lopputulokseen ja Thomas Cook menee konkurssiin, kaikki Tjäreborgin matkat perutaan heti lokakuusta?? Vai onko näissä mitään ”liukumaa”? Harmittaa kyllä valtavasti!

    • Yhtiön tulevaisuus on käytännössä velkojien ja rahoittajien käsissä. Velkojille tarkoitetussa yhtiön laatimassa julkisessa dokumentissa mainitaan, että velkajärjestelyn epäonnistuessa konkurssi on todennäköinen (s. 38-39).

      ”Absent the Schemes, there is significant uncertainty as to whether the Group would achieve the requisite level of creditor consent to implement the Proposed Transaction (or any alternative transaction) whichwould put the Scheme Companies and other companies in the Group at a serious risk of insolvency. In these circumstances, the Group considers that, absent the Schemes, the likely alternative is an insolvency of TCG, TCF2, TC Treasury and other Group companies. ”

      Yhtiön Pohjoismaiden toiminnot ovat viime vuosina olleet yksi yhtiön kattavimmista yksikköistä, mutta myös Pohjoismaiden osalta tilanne on huolestettuva.

      Kävin läpi Thomas Cookin palkkaaman AlixPartners -konsulttifirman laatiman Project Mercury -konkurssianalyysin (s. 493-522), jossa tarkastellaan kuinka paljon velkojille pystytään tilittämään konkurssitilanteessa. Analyysiä laadittaessa tehdyt oletukset ovat matkailijan kannalta lukuja mielenkiintoisempia. Konsulttifirma ei ole perustellut kovin tarkkaan oletusten taustalla olevaa logiikkaa, mutta laskelmaa tehdessä se on olettanut konsernin kaatuvan korttitalomaisesti, jos rahoitusta ei saada järjestettyä syyskuun aikana. Yhtenä perusteena tälle on se, että konserniyhtiöt ovat toisistaan riippuvaisia (s. 504). Sivulla 507 konsulttifirma kertoo miten analyysiä laatiessa mahdollisen konkurssin on oletettu etenevän.

      Tjäreborgin emoyhtiö on 2000-luvulla ollut kaksi kertaa aiemmin konkurssin partaalla ja selvinnyt siitä ihmeen kaupalla viime hetken neuvotteluissa, joten en yllättyisi jos lopputulos selviää vasta maanantaina 30.9.

      Joka tapauksessa tilanne on päivä päivältä sekavampi, minkä pitäisi vaikuttaa myyntiin ja riskinä on pääomatarveen kasvaminen. Esimerkiksi espanjalainen matkailualan julkaisu Preferente on maininnut eilen ainakin ensinäkemältä järkevältä kuulostavan epäilyksen onko konkurssi joillekin velkojille parempi vaihtoehto. Konkursissa velkakirjanhaltijat saavat pari prosenttia saatavistaan Thomas Cookin palkkaamien konsulttien tekemien laskelmien mukaan mutta saavat kuitenkin jotain. Velkakirjojen muuttaminen osakkeiksi on järkevää ainoastaan, jos velkoja uskoo Fosunin onnistuvan muuttamaan yhtiön kannattavaksi muutamassa vuodessa. Viimeisen vuoden aikana yhtiön käytettävissä olevat varat ovat laskeneet 530 miljoonalla punnalla ja nettovelka 815 miljoonalla punnalla (s. 25), joten miljardikaan ei nykytahdilla riitä kuin pariksi vuodeksi.

  25. Mitä tämä nyt tarkoittaa? Tjäreborgin sivuilla ja asiakaspalvelussa vakuuttelevat, että matkat järjestetään. Tottakai sanovat niin, oli tilanne mikä tahansa. Hermostuttaa…

    • Tilanne on erittäin huolestuttava. Täydennän vastausta illan aikana kun olen ehtinyt käymään läpi tarkemmin yhtiön 500 sivuisen rahoitussuunnitelman, jossa on mm. laskelma siitä mitä tapahtuu, jos yhtiö ajautuu konkurssiin.

      (Chapter 15 -hakemuksella ei ole vaikutusta päivittäiseen toimintaan, mutta yhtiön tilanne on muista syistä erittäin huolestettuva.)

  26. Hei!
    Minulla on suhteellisen arvokas lahjakortti Tjäreborgille, joka on siis ostettu rahalla (ei voitettu esim. kilpailuista ym.). Miten tällaisissa tilanteissa olisi varmin toimia? Varata matka ko. lahjakortilla vai odottaa? Onko mahdollisessa konkurssitilanteessa väliö sillä, onko lahjakortin jo lunastanut miettien siis rahojen takaisinsaantia?

    • Kaikkein järkevintä olisi myydä lahjakortti pienellä alennuksella jollekin tietämättömälle ja laittaa vahinko kiertämään. Tällä tavoin minimoit omat riskisi.

  27. Sääli, sillä Thomas Cookilla on ollut ilo matkustaa. Hyvät ruuat ja ystävällinen osaava henkilökunta. Toivottavasti selviytyvät ja keksivät keinot päästä vaikeuksistaan .

    • Varsinkin työntekijöiden ja pienten perhehotellien kannalta tämä erittäin ikävä tilanne. Iso-Britanniassa yhtiön eläkesäätiön rahoitusvaje on suuri (s. 27). En tunne Iso-Britannian lainsäädäntöä tältä osin, mutta ymmärtääkseni neuvottelujen lopputuloksesta riippumatta Thomas Cookin ongelmat voivat vaikuttaa nykyisten ja entisten työntekijöiden eläkekertymään.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *