Tjäreborgin emoyhtiö pahoissa talousvaikeuksissa

Viime aikoina olemme saaneet useita lukijakysymyksiä Tjäreborgin emoyhtiön Thomas Cookin pahoista talousvaikeuksista, joista kirjoitimme ensimmäisen kerran toukokuussa. Kokosimme päivitetyn yhteenvedon tilanteesta.

Yhtiö neuvottelee lähes miljardin pelastuspaketista

Thomas Cook on elokuun lopussa kertonut tehneensä merkittävää edistystä rahoitusjärjestelyissä. Pelastussuunnitelman toteutuessa kiinalainen Fosun sijoittaa yhtiöön 450 miljoonaa puntaa saaden Thomas Cookin matkanjärjestäjätoiminnoista 75 % osuuden ja Thomas Cook Airlinesista 25 % osuuden. Yhtiön rahoittajapankit ja velkakirjojenhaltijat sijoittavat yhtiöön 450 miljoonaa puntaa ja muuttavat olemassaolevan velan 75 % omistusosuuteen lentoyhtiöstä ja jopa 25 % osuuteen matkanjärjestäjätoiminnoista.

Rahoitusjärjestelyn toteutuminen edellyttää mm. due diligence -prosessin läpäisemistä, velkojien, eläkesäätion ja FOSUNin hyväksyntää, toimiluvan uusimista ja viranomaishyväksyntää. Rahoitusjärjestelyn on tarkoitus varmistua lokakuun alkuun mennessä.

Etenevätkö neuvottelut suunnitellusti?

Lehtitietojen mukaan neuvotteluissa velkojien kanssa on ilmennyt joitakin ongelmia. Monet velkojat tukevat pelastussuunnitelmaa, mutta  Sky Newsin mukaan Thomas Cookin eläkesäätiö vaatii parempia ehtoja, joita Thomas Cook ja muut velkojat eivät ole valmiita hyväksymään. Thomas Cookin elokuisen lehdistötiedotteen mukaan pelastuspaketin toteuttaminen vaatii eläkesäätiön hyväksyntää.

Bloombergin mukaan Thomas Cookin luottoriskinvaihtosopimuksia (credit default swap) omistavat hedge fund -rahastot Sona Asset Management and XAIA Investment GmbH voivat mahdollisesti ensi viikkoisesssa velkojien kokouksessa äänestää pelastussuunnitelman hylkäämisen puolesta.

Monimutkaisissa rahoitusjärjestelyissä erimielisyydet eivät ole mitenkään poikkeuksellisia, mutta neuvottelujen aikataulu on erittäin tiukka. Siksi erimielisyyksien ratkaiseminen nopeasti on välttämätöntä.

Osakkeet ovat käytännössä arvottomia

Thomas Cookin osakkeet ovat käytännössä arvottomia. Toukokuun 2018 ja syyskuun 2019 välillä yhtiön markkina-arvo on romahtanut yli 95 %. Yhtiön markkina-arvo pörsissä on tällä hetkellä periaatteessa ~80 miljoonaa puntaa, mutta pelastuspaketin toteutuessa yhtiö siirtyy käytännössä kokonaan velkojien ja FOSUNin omistukseen.

Mistä Thomas Cookin ongelmat johtuvat?

Yhtiön ongelmien taustalla on useita syitä kuten Brexitistä johtuva epävarmuus, kiristynyt kilpailu yhtiön kotimarkkinoilla Iso-Britanniassa, ylivelkaantuminen, öljyn kallistuminen, omatoimimatkailun yleistyminen ja muut muutokset kuluttajien matkailutottumuksissa.

Thomas Cook on ollut pahoissa talousvaikeuksissa myös vuonna 2011 ja Thomas Cookin kanssa vuonna 2007 yhdistynyt Tjäreborgin entinen emoyhtiö MyTravel Group vuonna 2003 mm. kirjanpitoepäselvyyksien vuoksi. Yhtiön ajautuminen talousvaikeuksiin näin usein viittaa siihen, että ongelmien taustalta löytyy myös rakenteellisia ongelmia.

Luottoluokitus on romahtanut

Thomas Cookin vaikeuksien syvyydestä saa hyvän kuvan esimerkiksi tarkastelemalla yhtiön luottoluokitusta. Moody’s on heinäkuussa alentanut yhtiön luottoluokituksen toiseksi alimpaan luokkaan Ca ja S&P kolmanneksi alimpaan luokkaan CC. Moody’s arvioi yhtiön maksukyvyttömyystodennäköisyyden luokkaan Ca-Pd, mikä tarkoittaa luottoluokittajan pitävän yhtiön osittaista maksukyvyttömyyttä todennäköisenä (kts. sivu 13). Molemmat luottoluokittajat arvioivat yhtiön näkymät negatiivisiksi.

Tjäreborg on asettanut vakuuden maksukyvyttömyyden varalle

Tjäreborg kuuluu valmismatkarekisteriin ja on asettanut lakisääteisen vakuuden maksukyvyttömyyden varalle Kuluttaja- ja kilpailuvirastolle. Vakuus ei kuitenkaan kata kaikkia mahdollisia ongelmatilanteita kuten matkatavaroiden katoamista Thomas Cookin lomalennoilla ja pelkkiä lomalentovarauksia, joten Tjäreborgin matkojen maksaminen luottokortilla on paremman kuluttajansuojan takia erittäin suositeltavaa.

(Air Finlandin konkurssin yhteydessä rahojen palauttaminen kuluttajaviraston vakuudesta kesti lähes kolme vuotta asiakkaiden korkeimpaan oikeuteen tekemien valitusten takia, mikä kannattaa huomioida maksutapaa valitessa.)

Emme toistaiseksi julkaise yhtiön matkatarjouksia

Tänä vuonna olemme julkaisseet ainoastaan Tjäreborgin äkkilähtöjä, joiden lähtö- ja paluupäivä on 1-30 päivän sisällä tarjouksen julkaisemisesta. Konsernin epävarman tulevaisuuden takia olemme elokuun lopussa lopettaneet myös äkkilähtöjen julkaisemisen siihen asti kunnes tilanne selkeytyy (lähiviikkojen aikana). Seuraamme tilannetta päivittäin.

Tjäreborgin matkat suosittelemme maksamaan luottokortilla paremman kuluttajansuojan takia.

Aiheesta lisää

3 kommenttia aiheesta “Tjäreborgin emoyhtiö pahoissa talousvaikeuksissa

  1. Thomas Cookin velkojen uudelleenjärjestelyä käsittelevästä 500 sivuisesta dokkarista löytyy monia mielenkiintoisia yksityiskohtia.
    -Alkuperäisen aikataulun mukaan yhtiön olisi pitänyt jättää 3.9.2019 USA:n konkurssilainsäädännön mukainen Chapter 15 -hakemus. => Neuvottelut eivät ilmeisesti ole edistyneet alkuperäisen aikataulun mukaisesi…
    -EBIT on 206 miljoonaa puntaa heikompi kuin viime vuonna
    -Yhtiön nettovelka on 1,25 miljardia puntaa.
    -vuoden aikana yhtiön likvideetti (käytössä olevat varat) ovat laskeneet 530 miljoonalla punnalla viime vuoteen verrattuna (kohta 8.11)
    -Tämä järjestely on käytännössä ainoa yhtiön realistinen keino välttää konkurssi (Kohta 9.63).
    -Konkurssitilanteessa yhtiön vuonna 2022-2023 velkakirjojen haltijat saavat arviolta 2,2-6,3 % velkasummasta (sivu 38).

  2. Päivitys 13.9.2019 klo 2.36: konsernin tilanne on muuttumassa koko ajan haastavammaksi. Sky Newsin mukaan yhtiön rahoitustarve on kasvanut miljardiin puntaan (+100 miljoonaa puntaa).

    Sky Newsin näkemien Thomas Cookin oikeuteen toimittamien 30.8.2019 päivättyjen dokumenttien mukaan konsernia uhkaa konkurssi, jos rahoituspakettia ei saada toteutettua syyskuun aikana.

    ”The serious liquidity issues within the group have led to an urgent need to complete any restructuring within September.

    ”[Any] delay would make it impossible to implement a restructuring transaction within September, and the Scheme Companies would be likely to run out of money and enter into formal insolvency proceedings,”

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *