Wizz Air aloittaa lennot Turusta Varsovaan ja lopettaa reitin Turusta Lontooseen

Unkarilainen halpalentoyhtiö aloittaa lennot Turusta Puolan pääkaupunkiin Varsovaan kesäkuussa 2020, jonne yhtiö lentää 4.6.2020 alkaen keskiviikkoisin ja sunnuntaisin.

Wizz Air lopettaa lennot Turusta Lontoon Lutoniin 1.10.2019. Wizz Air aloitti lennot Turusta Lontooseen heinäkuussa 2019.

Wizz Air lentää Turusta myös Puolan Gdanskiin ja Krakovaan, Kaunasiin Liettuassa, Pohjois-Makedonian pääkaupunkiin Skopjeen ja aloittaa heinäkuussa 2020 lennot Georgian toiseksi suurimpaan kaupunkiin Kutaisiin.

23 kommenttia aiheesta “Wizz Air aloittaa lennot Turusta Varsovaan ja lopettaa reitin Turusta Lontooseen

  1. No meilläpä kävi niin että tämä ilmoitus meni aiemmin ohi ja tänään boarding pass – yrityksen yhteydessä selvisi, että huomisillan lento Turusta Lutoniin olisi Riikasta! Minkäänlaista s-postia tai viestiä ei ollut tullut, tarkistettiin. Opodon kautta lippujen takaisinmaksu on vireillä, sillä järkeviä reittivaihtoehtoja ei ollut. Lutonin hotelliyö menetetty, samoin sunnuntaille ostetut melkoisen kalliit junaliput Lutonista Pohjois-Englantiin. Vedettiin pikaiset johtopäätökset ja ostettiin sunnuntaille ihan perinteisemmän yhtiön suorat lennot Helsingistä Manchesteriin jotta saadaan matka toteutettua ja hankitut konserttiliput käytettyä. Onko vinkkejä miten hakisi korvausta junalippujen kustannuksista?

    • Oletko tietoinen siitä, että lentoyhtiöllä EY 261/2004 -asetuksen perusteella lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa lennon perumisesta kaupallisten syistä vähintään kaksi viikkoa ennen matkaa? Itse vastaavassa tilanteessa ensimmäisenä toimenpiteenä vaatisin EY261/2004 -asetuksen mukaista 400 euron vakiokorvausta / suunta / henkilö sekä meno- että paluulennosta (tämä sillä oletuksella, että sait tiedon myös paluulennon perumisesta alle 14 päivää ennen lähtöä).

      Vakiokorvausta lennon perumisesta voit hakea omatoimisesti tai käyttää AirHelpin kaltaisia palveluita, jotka veloittavat maksetusta vakiokorvauksesta ~25 % palvelumaksun.

  2. Miten Wizzair yleensä suhtautuu näihin rahojen palautuksiin, kun olemme varanneet jatkolennot myös Wizzairilla. Näillä ei tietenkään ole mitään käyttöä, jos emme pääse Lutoniin.

    • Wizzair on ns. point to point -lentoyhtiö, eli se ei vastaa mahdollisista jatkoyhteyksistä. Jokainen varaa jatkoyhteydet omalla riskillään, olipa jatko sitten bussilla, junalla, laivalla, lentokoneella jne.

    • Voitte yrittää vielä esim. tuon Gdanskin kautta kuten me teimme, ette menetä niitä jatkolentoja. Tulee odottelua ja kaksi lentoa, mutta pääsette ainakin Lutoniin ellei noitakin lentoja yhtäkkiä peruta. Me pidämme nyt peukkuja, että joulukuussa pääsemme Lutoniin ja sieltä seuraavana aamuna eteenpäin… Edelleenkään en ole mitään viestiä saanut Wizzairilta, vaikka kahteen eri sähköpostiosoitteeseen olen heille postiakin laittanut. Ehkä laitan vielä kolmanteen eli johonkin ”valitus” sähköpostiin, jonka sattumalta myös löysin. Onhan tämä nyt todella ihmeellistä ettei asiakkaalle ilmoiteta mitään reitin lopettamisesta ja uudelleen reitityksestä, vai ovatko muut saaneet viestiä?

  3. Teimme nyt oman ratkaisumme ja reititimme itsemme uudelleen ensin Turusta Gdanskiin ja sieltä illalla Lontoo Lutoniin, josta meillä se jatkolento seuraavana aamuna. Tulee odottelua Gdankissa ja kaksi lentoa, mutta emme nyt halua menettää sitä jo varattua ja maksettua seuraavan aamun lentoa. Toivottavasti näitä lentoja ei nyt peruta! Käytin tuota Wizzairin tiliä, jonne rahat palautuivat, onneksi nuo nyt ostamamme lennot olivat vielä halpoja, niin lisälaskua ei tullut kuin pari euroa. Toivottavasti muutkin saavat asiansa järjestettyä!

  4. Itselläni oli myös tuo lokakuun lennot Lontooseen ja takaisin. Kun kirjauduin wizzair -sivuille, lento oltiin uudelleen reititetty Riikasta. Valitsin sivuilta refund – sillä haluan rahat takaisin ja perua lennot. Nyt rahat on palautettu wizz airin sivuille Wizz accountille – mutta en saa niitä sieltä pois enää tilille. Laitoin heidän asiakaspalveluun viestiä, onko muilla kokemusta tästä?

  5. Edelleenkään ei mitään viestiä Wizzairilta tullut. Sähköpostia laitoin tiistaina, ei ole vastattu. Mitähän maksaa soittaa heidän asiakaspalveluunsa? Ei huvittaisi maksaa enää ylimääräisiä puhelinkuluja harmituksen lisäksi. Meilläkin jatkolento seuraavaksi aamuksi varattuna ja maksettuna (ei Wizzair). Olisi ollut niin hurjan kätevää päästä kotikentältä lähtemään, vaikka joutuukin yöpymään Lontoossa! Onkohan näitä peruutuksia usein, ei uskalla varata lentoja, kun ei tiedä, peruutaanko ne hetken päästä ja menetät kenties jo maksetun jatkolennonkin!

  6. Meillä piti olla lento Lutoniin 5.10, ja kävi sama homma, lähtö siirtyi Riikaan! Olimme myös varanneet Lutonin kentän vierestä hotellin yhdeksi yöksi, Lontooseen oli tarkoitus siirtyä sitten seuraavana päivänä. Tuskin enää saadaan peruttua enää tätä Lutonin hotellia ja Riikaan ei paljon huvita alkaa lentoja ettimään ja yhdeksi yöksi hotellia…….

    • Nyt, vajaan 2 viikon jälkeen, tuli Witsiltä sähköpostiin tiedote lähtökentän ja -maan vaihtumisesta, toki ilman selityksiä. Viestissä olleesta linkistä sai joko vaihdettua lennon toiseen, jättämään massit Witsin tilille odottelemaan tai jopa saamaan rahanpalautuksen. Appiin tuo ’valinta’ oli rakennettu fiksummin: muutosten hyväksyminen oli huomiovärillä keskellä kenttää (helppo osua vahingossa) ja vaihtoehto rahojen palautukseen pienellä fontilla sivussa 🙂

  7. Meille kävi vähän samantapainen tilanne keväällä Norwegianin kanssa kun yhtiö lopetti suorat lennot Hki-Dublin. Meillä sentään lähtöpaikka säilyi kotimaassa, mutta Osloon tuli välilasku ja tosipitkä vaihto. Vaihtoehtomme tilanteessa olivat
    1. Hyväksyä Norwegianin automaattinen uudelleenreititys.
    2. Valita mitkä tahansa Norwgianin ohjelmassa olevat Hki-Dublin-Hki lennot minä tahansa ajankohtana.
    3. Perua matka, jolloin Norwegian olisi korvannut etukäteen maksetun hotellin.
    Aika huikea palvelu kurjassa tilanteessa, johon kukaan ei ollut syyllinen ja jolle kukaan ei voinut mitään.

    • Norwegianin käytännöt aikataulumuutosten yhteydessä ovat yllättävän joustavia. Norwegianin liput voi perua tai muuttaa kuluitta, jos lennon lähtöaika muuttuu yli 60 minuuttia.

  8. Lontoon lentojen lopetuspäivä on ilmeisesti aikaistunut. Tämänhetkisen aikataulun mukaan viimeinen lento Turusta Lontooseen lennetään 1.10.2019.

  9. Miksi Malagaan ei Turusta pääse?
    Asiakkaita on riittämiin.
    Joskus oli ja koneet täynnä.

    • Lippujen hintataso vaikuttaa lennon kannattavuuteen, joten pelkän matkustajamäärän perusteella ei voi päätellä onko reitti kannattava. Maakuntakenttien matkustajamäärät ja/tai lippujen keskihinnat riittävän korkeita, jotta maakuntakentiltä kannattaisi lentää Malágaan. Esimerkkinä mainittakoon, että SAS lensi viime talvena Tampereelta Málagaan ja reitti lopetettiin yhden talvikauden jälkeen kannattamattomana.

  10. Minulta on joskus siirretty lentoaikaa (ei kenttää) Wizzin toimesta. Silloin he lähettivät ok-viestin, jota klikkaamalla muutoksen olisi voinut hyväksyä.

    Lentoajankohdan siirto (veloituksetta) onnistui vain soittamalla wizzin asiakaspalveluun. Asiakaspalvelussa oli kielivaihtoehtoina ukraina ja englanti.

  11. Ollaan ostettu Lontoon lento joulukuulle, mitään tietoa ei peruutuksesta tullut meille. Vasta tämän nähtyäni tiesin asiasta. Yllätys oli suuri, kun katsoin nyt varaustamme. Meidät laitettu lentämään Oslosta ilman meille informointia tai mahdollisuutta saada rahat takaisin. Onko muita, joille käynyt samoin? Sähköpostia Wizzairille laitettu.

    • Kannattaa odottaa muutama päivä. Lentoyhtiöt eivät yleensä lähetä kaikille matkustajille tiedotetta reitin lopettamisesta heti samana päivänä kun reitti on poistettu myynnistä. Eiköhän Wizz Airilta ole lähiaikoina tulossa lisätietoa asiasta sähköpostitse. (Tiedotusvelvollisuuden laiminlyömisestä voi aiheutua velvollisuus maksaa EU-lainsäädännön mukainen 400 € / suunta vakiokorvaus, jonka Wizz voi välttää lähettämällä tiedotteen vähintään 14 päivää ennen matkaa.)

      Wizz tarjoaa omien nettisivujensa mukaan tämänkaltaisissa tilanteissa seuraavia vaihtoehtoja:
      -rahat takaisin
      -120 % lipun hinnasta Wizz Airin krediitteinä, joita voi käyttää lippujen ostamiseen
      -vaihtoehtoisia lentoja samankaltaiselle Wizz Airin reitille (ilmeisesti tämän takia teille on varattu paikka Oslo-Luton lennolta).

    • Tähän vielä lisäyksenä. Reitin lopettamisen yhteydessä teillä on oikeus EY 261/2004 -asetuksen perusteella saada lipuista rahat takaisin.

    • Minulle kävi ihan samoin. Lennot helmikuussa ja nyt lähtäpaikkana Oslo. Ei ole mitään ilmoitusta asiasta tullut.

    • Meillä lento 10.10. klo 21.45, paluu 15.10., hotelli maksettu Lutonista 1 yöksi ja Lontoosta 4 yöksi eikä ilmoitusta lentojen loppumisesta ole tullut. Varausta tarkistaessani lähtökentäksi muutettu Riika klo 6.30! Infoa Pulla muitakin, kun (toivottavasti) saat jotain vastausta Wiizziltä.

  12. Itse asiassa Kutaisin lennot alkavat vasta joulukuussa 2020.

    Olin buukannut ensimmäisen lennon ja olivat näköjään heittäneet mut CPH-KUT-reitille samana päivänä vaivautumatta tietenkään kertomaan mulle mitään…

    • Mielenkiintoista. Onkohan Georgian lentojen aloituspäivä siirtynyt. Tällä hetkellä Wizz Air myy Turku-Kutaisi lentoja joulukuusta 2020 lähtien.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *