Matkaraportti: LATAM Airlinesin businessluokassa Frankfurtista Madridiin (Boeing 787-900)

Etelä-amerikkalainen LATAM Airlines lentää kuusi kertaa viikossa Frankfurtista Madridin kautta Santiago de Chileen. Muutamassa businessluokan lentoja käsittelevässä artikkelissa olemme maininneet LATAMin myyvän usein edullisia businessluokan tarjouslentoja Frankfurt-Madrid lennoille.

Neljä päivää ennen lennon lähtöä Skyscannerin kautta varatusta yhdensuuntaisesta lipusta maksoin 99 euroa (varaushetkellä halvin turistiluokan lippu samalle päivälle olisi maksanut 61 euroa, lentoyhtiönä Ryanair).

Euroopan lentojen businessluokka ei yleensä ole kovin erityinen kokemus, mutta tavallisista Euroopan lennoista poiketen LATAM käyttää reitillä Boeing 787 -konetta, jonka businessluokkaan on asennettu täysin makuuasentoon kääntyvät vuodeistuimet. LATAMin Frankfurt-Madrid lennot ovat usein melko edullinen tapa kokeilla oikeassa businessluokassa matkustamista, joten päätin kirjoittaa lyhyehkön matkaraportin matkasta.

Lähtöselvitys

Saavuin lentokentälle kolme tuntia ennen lennon lähtöä S-Bahnilla Frankfurtin keskustasta. Useimmista oneworld -yhtiöistä poiketen LATAMin lennot lähtevät lähinnä Lufthansan ja muiden Star Alliance -yhtiöiden käyttämästä terminaalista 1.

LATAMin Frankfurt-Madrid lentojen boarding passia ei pysty tulostamaan kotikoneella, jonka vuoksi jouduin käymään lähtöselvitystiskillä, jolla ei ollut jonoa.

Lähtöselvitystiskiltä siirryin passintarkastuksen ja priority-turvatarkastuksen kautta Air Canadan loungeen. Välimatkat Frankfurtin lentokentällä ovat melko pitkiä, jonka vuoksi matkaan meni lyhyistä jonoista huolimatta lähes 25 minuuttia.

Air Canada Maple Leaf Lounge

LATAM käyttää Frankfurtin lentoasemalla portin B42 läheisyydessä sijaitseva Air Canadan Maple Leaf -loungea, joka on businessluokan matkustajien lisäksi LATAMin turistiluokassa matkustavien oneworld Sapphire ja Emerald -tasojäsenten käytettävissä.

Loungessa oli alkoholittomien juomien, viinin, oluen ja väkevien lisäksi tarjolla mm. salaattipöytä, muutamia lämpimiä ruokia ja välipaloja. Air Canadan lounge oli iltapäivällä siisti, rauhallinen ja muutenkin viihtyisä, jossa oli mukava keskustella ja helppo tehdä töitä.

Palvelu lennolla

Pian koneeseen siirtymisen jälkeen matkustamohenkilökunta tarjoili lämpimiä pähkinöitä ja samppanjaa tervetuliasdrinkkinä (tarjolla myös alkoholittomia vaihtoehtoja kuten mehua, vettä ja kahvia).

LATAM Airlines tervetuliaisdrinkki lennolla Frankfurtista Madridiin.

Kevyenä illallisena tarjoiltiin puolisen tuntia nousun jälkeen lohi-, mozzarella- ja artisokkasalaatti ja hedelmäsalaatti. Illallisen jälkeen tarjoiltiin kahvia ja teetä.

Chileläinen matkustamohenkilökunta oli tällä lennolla motivoinutta, ystävällistä ja tehokasta. Henkilökunta puhui sujuvasti espanjaa ja englantia.

Matkustamo ja istuimet

LATAMin Boeing 787-900 -koneiden businessluokassa on viisi riviä businessluokan paikkoja 2-2-2 konfiguraatiossa. Matkustamo on melko hiljainen ja tilavantuntuinen. Hyllytilaa on riittävästi käsimatkatavaroille.

LATAM Airlines Boeing 787-900 matkustamo

Matkustin lähes täydessä businessluokassa (28/30 matkustajaa) käytäväpaikalla 4D. Istuimet kääntyvät täysin makuuasentoon ja jokaisella paikalla on virta- ja usb-pistoke. Täysin makuuasentoon kääntyvät istuimet ovat muuten mukavia myös makuuasennossa, mutta istuimet ovat erittäin lähellä toisiansa. Yksityisyyden puute ei lyhyellä alle kolmen tunnin lennolla Madridiin juurikaan haitannut, mutta esimerkiksi lähes 14 tunnin lennolla Madridista Santiagoon yksityisyyden puute häiritsee esimerkiksi työskentelemistä.

LATAM Airlines businessluokka Boeing 787-900

Viihdejärjestelmä

LATAMin viihdejärjestelmän kuvanlaatu on hyvä, näyttö suuri ja kuulokkeiden äänenlaatu kohtuullinen. Viihdejärjestelmä oli käytettävissä koneeseen nousuhetkestä portille saapumiseen saakka. Viihdevalikoima oli melko hyvä, mutta ei mitenkään poikkeuksellinen, joten 18 tunnin lennolle Frankfurtista Madridin kautta Santiagoon kannattaa tuoda hyvä kirja. LATAMin Boeing 787 -koneissa ei ole wifi -yhteyttä.

LATAM Airlines viihdejärjestelmä

Lentopisteet

LATAM kuuluu oneworld -allianssiin, joten sen lennoista voi kerätä lentopisteitä LATAM oman kanta-asiakasohjelman sijasta esim. Finnair Plussaan tai British Airwaysin Executive Club -ohjelmaan. British Airwaysin Executive Club -ohjelmaan lennosta kertyi 1104 Avios -lentopistettä ja 40 tasopistettä.

Saapuminen Madridiin

Lento saapui Madridin lentoaseman T4S -satelliittiterminaaliin hieman etuajassa klo 21.40, josta siirryin passintarkastuksen kautta automaattijunalla T4 -terminaaliin odottamaan matkatavaroita. Laukut saapuivat hihnalle 40 minuuttia laskeutumisen jälkeen klo 22.20. Lentoasemalta jatkoin matkaa paikallisjunalla (2,7 €) keskustaan.

Yhteenveto

Matkustuskokemusta LATAMin businessluokassa voi tarkastella kahdesta näkökulmasta: 160 minuutin Euroopan sisäisenä lentoja ja lähes 14 tunnin lentona Madridista Santiago de Chileen.

LATAMin Boeing 787 -lento on mukavin tapa matkustaa Frankfurtista Madridiin. Tavallisista Euroopan lennoista poiketen businessluokan istuimet kääntyvät makuuasentoon ja tilaa on muutenkin huomattavasti enemmän, viihdevalikoima kelvollinen ja palvelu lennolla oli ystävällistä.

Pitkiä kaukolentoja ajatellen LATAMin Boeing 787 -koneiden businessluokan suurin puute on 2-2-2 istumapaikkakonfiguraatio, jonka seurauksena vieruskaveri on erittäin lähellä. Yksityisyyden puutteen takia yksin reissatessa esimerkiksi lennolla työskenteleminen on haastavaa. Istumapaikkakonfiguraation takia ikkunapaikoilta ei myöskään ole suoraa pääsyä käytävälle, joten kaukolentoja Etelä-Amerikkaan varatessa muihin vaihtoehtoihin kannattaa tutustua.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *