Miten lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia?

Monet lentoyhtiöt myyvät paikkatilanteen salliessa matkustusluokan korotuksia eli upgradeja Premium Economy- ja businessluokkaan alennettuun hintaan mm. lähtöselvitystiskillä, sähköpostitse ja huutokauppaamalla. Matkustusluokan korotukseen hintaan sisältyy tyypillisesti paremman paikan ja tarjoilun lisäksi businessluokan maapalvelut (sisäänpääsy loungeen, nopeampi turvatarkastus jne.). Lentoyhtiöstä riippuen matkatavarasäännöt ja lentopistekertymä määräytyy joko alkuperäisen tai uuden matkustusluokan perusteella.

Business- ja Premium Economy -luokan lennoista kiinnostuneille lukijoille kokosimme päivitetyn tietopaketin matkustusluokan korotuksista.

Selvitä mitä olet ostamassa

Lentoyhtiöt myyvät hyvin erilaisia tuotteita businessluokkana ja saman yhtiön eri konetyyppien väliset erot matkustusmukavuudessa voivat olla yllättävän suuria, joten ennen matkustusluokan korottamista kannattaa tutustua arvosteluihin ja tarkistaa onko yhtiö asentanut kaikkiin kaukolennoilla käytettäviin koneisiin täysin makuuasentoon kääntyvät full-flat -vuodeistuimet (viime hetken aikataulumuutosten takia konetyyppi voi muuttua).

Ennen matkustusluokan korottamista kannattaa tarkastaa määräytyykö lentopistekertymä ja matkatavarakiintiö uuden vai vanhan matkustusluokan perusteella. Varoittavana esimerkkinä mainittakoon SASin ja Lufthansan business-/Premium Economy -luokkaan korotetut Light-liput, joihin ei sisälly ruumalaukut.

Erityisesti muutoskelpoisen lipun ostaneiden matkailijoiden kannattaa lukea ehdot läpi huolellisesti ennen lipun korottamista. Kaikki lentoyhtiöt eivät siirrä matkustusluokan korotusta toiselle lennolle ja/tai palauta upgrademaksua, jos matkustaja peruu lipun tai muuttaa matkapäiviä.

Qatar Airwaysin businessluokka

Kysy lähtöselvitystiskillä

Monet lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia lentokentällä lähtöselvitystiskillä ja/tai portilla erityisesti kaukolennoille. Matkustusluokan korotuksia ei yleensä markkinoida aktiivisesti, joten tarvittaessa kannattaa kysyä onko matkustusluokan korotuksia myynnissä.

Lähtöselvitystiskillä myytävien korotusten saatavuus määräytyy eri tavalla kuin netissä myytävien korotusten. Siksi matkustusluokan korottaminen lentokentällä onnistuu välillä, vaikka lennolle ei olisi ollut myynnissä matkustusluokan korotuksia netissä tai tekemäsi tarjous olisi hylätty (=> optimaalinen tarjous on mielestämme usein hieman minimitarjousta korkeampi, mutta lentokenttähintaa alhaisempi).

Matkustusluokan korottamiseen voi käyttää myös lentopisteitä

Matkustusluokan korottamiseen voi käyttää rahan sijasta myös lentopisteitä. Lentoyhtiöstä riippuen pisteitä pystyy käyttämään ainoastaan tiettyjen lipputyyppien (esim. British Airways, Lufthansa, Qatar Airways) tai myös kaikista halvimpien tarjouslippujen korottamiseen (esim. Finnair ja SAS).

Lentopisteillä ei pääsääntöisesti pysty korottamaan muiden lentoyhtiöiden lentoja. Esimerkiksi Finnair Plus -pisteillä ei pysty korottamaan British Airwaysin, American Airlinesin, Qatar Airwaysin ja muiden oneworld -yhtiöiden lentoja eikä muiden oneworld -yhtiöiden pisteitä pysty käyttämään Finnairin lentojen korottamiseen. Palkintolentoja ei pääsääntöisesti pysty korottamaan lentopisteillä.

Matkustusluokan korottamista Finnair Plus- ja SASin EuroBonus -pisteillä käsitellään tarkemmin erillisissä artikkelissa.

Miten huutokaupat toimivat?

Lähes kaikki matkustusluokan korotuksia huutokauppaamalla myyvät lentoyhtiöt käyttävät samaa Plusgraden suunnittelemaa huutokauppajärjestelmää. Huutokauppojen toimintaperiaatteissa on pieniä lentoyhtiökohtaisia eroja, mutta useimmat huutokaupat toimivat samojen periaatteiden mukaisesti:

  • Tarjouksille on määritetty minimi ja maksimi hinta, joten huutokauppaa ei edes teoriassa voi voittaa muutaman euron tarjouksella.
  • Kiinteän hinnoittelun sijasta monet yhtiöt käyttävät nykyään joustavaa hinnoittelua matkustusluokan korotuksia myydessä. Esimerkiksi SAS usein alentaa hintoja koulujen lomaviikkoina (työmatkailijoiden lomaillessa businessluokka on melko tyhjä).
  • Lentoyhtiö voi halutessaan hyväksyä kaikki tarjoukset (=>korkeimman tarjouksen tekeminen ei aina ole välttämätöntä).
  • Businessluokan lippujen myyminen on lentoyhtiöille yleensä kannattavampaa kuin matkustusluokan korotusten. Siksi lentoyhtiöt eivät aina hyväksy korkeinta tarjousta, vaikka businessluokassa olisi runsaasti tilaa.
  • Matkustusluokan korotus on ostettava erikseen jokaiselle lennolle.
  • Tarjoukset on lentoyhtiöstä riippuen jätettävä viimeistään n. 24-72 tuntia ennen lentoa, joiden hyväksymisestä tai hylkäämisestä lentoyhtiö ilmoittaa n. 12-48 tuntia ennen matkaa.
  • Tarjousta voi muuttaa huutokaupan sulkeutumiseen saakka, jos lentoyhtiö ei ole ehtinyt hyväksymään tarjousta.
  • Codeshare-lentojen ja toisen lentoyhtiön myymien lippujen korottaminen onnistuu teknisistä syistä johtuen ainoastaan lentokentällä kiinteään hintaan.
  • Huutokauppakutsut ja upgradetarjoukset ovat välillä kohderyhmennettyjä.
  • Upgradeihin ei yleensä sovelleta lentomatkustajien oikeuksia käsittelevää EY 261/2004 -asetusta (=> jos businessluokka on ylibuukattu, matkustusluokkaa korottaneet matkustajat siirretään turistiluokkaan usein ensimmäisinä ja upgrademaksu palautetaan).

Matkustusluokan korottaminen ei ole aina halvin tapa matkustaa businessluokassa

Esimerkiksi viime hetken kesälentoja varatessa matkustusluokkien välinen hintaero on välillä yllättävän pieni, joten business- ja Premium Economy -lennoista kiinnostuneiden matkailijoiden kannattaa aina lentoja ostaessa verrata matkustusluokkien välistä hintaeroa.

Laukkumaksut kannattaa maksaa vasta lähtöpäivän lähestyessä, jos harkitset korottamista

Monet lentoyhtiöt kuten SAS ja Turkish Airlines eivät palauta turistiluokan lisäpalveluista kuten paikkavarauksista ja ruumalaukuista maksettuja lisämaksuja matkustusluokkaa korottaessa. Siksi matkustusluokan korottamisesta kiinnostuneiden ei kannata tehdä esimerkiksi maksullista paikkavarausta lentoa varatessa.

Korkeampien lentokenttähintojen välttäminen edellyttää laukkumaksujen maksamista tyypillisesti vähintään 24-48 tuntia ennen lennon lähtöä.

Kaikkia lentoja ei kannata korottaa

Matkustusluokan korotusten hintataso vaihtelee paljon, joten aina ennen matkustusluokan korottamista kannattaa aina miettiä saako rahoille riittävästi. Matkustusmukavuuden lisäksi matkustusluokkaa korottaessa kannattaa kiinnittää huomioita myös mahdolliseen säästöön laukkumaksuissa ja lentopistekertymään.

Kaukolentoja korottaessa kannattaa tutustua tarkemmin lentoyhtiöiden loungekäytäntöihin. Esimerkiksi korottamalla SASin New York – Tukholma lennon SAS Plussaan, pääset SASin businessluokan loungeen Tukholmassa, vaikka samalla lipulla oleva jatkolento Suomeen olisi turistiluokassa (=> Tukholmasta lähtevää jatkolentoa Suomeen ei kannata korottaa).

Matkustusluokan korottaminen ei ole aina halvin tapa matkustaa businessluokassa

Esimerkiksi viime hetken kesälentoja varatessa matkustusluokkien välinen hintaero on välillä yllättävän pieni, joten business- ja Premium Economy -lennoista kiinnostuneiden matkailijoiden kannattaa aina lentoja ostaessa verrata matkustusluokkien välistä hintaeroa.

Miten ja mihin hintaan lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia?

Mm. seuraavat lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia lentokentällä kiinteään hintaan tai huutokauppaamalla. Osa yhtiöistä käyttää kiinteän hinnaston sijaan dynaamista hinnoittelua, joten matkustusluokan korotusten hintataso riippuu usein mm. paikkatilanteesta, matkapäivistä ja reitistä.

Aegean Airlines huutokauppaa matkustusluokan korotuksia. Tarjouksen hyväksymisestä Aegean ilmoittaa 48-72 tuntia ennen lentoa. Matkatavarasäännöt määräytyvät uuden matkustusluokan perusteella, mutta lentopisteitä kertyy alkuperäisen turistiluokan lipun mukaisesti.

Air Canada myy matkustusluokan korotuksia businessluokkaan paikkatilanteen salliessa mm. huutokauppaamalla. Minimitarjous Economy-luokasta Premium Economyyn Pariisi-Toronto ja Montreal-Pariisi lennoilla oli ~160 euroa toukokuussa 2018.

Air France-KLM myy matkustusluokan korotuksia businessluokkaan paikkatilanteen salliessa mm. lähtöselvityksen yhteydessä. Hintataso riippuu mm. paikkatilanteesta, matkapäivistä ja reitistä. Matkustusluokan korotuksen voi myydä osittain tai kokonaan myös lentopisteillä

Air New Zealand huutokauppaa upgradeja. Tarjoukset on jätettävä viimeistään viikkoa ennen lentoa, joiden hyväksymisestä lentoyhtiö ilmoittaa viimeistään 8 tuntia ennen lentoa.

Austrian Airlines myy matkustusluokan korotuksia businessluokkaan huutokauppaamalla ja nettilähtöselvityksen yhteydessä.

Avianca myy matkustusluokan korotuksia huutokauppaamalla ja kiinteään hintaan joillain lentokentillä.

British Airways myy lentokentällä, nettilähtöselvityksen yhteydessä ja manage my booking -toiminnon kautta matkustusluokan korotuksia. Nettilähtöselvityksen ja manage my booking -toiminnon kautta korotetuista lipuista kertyy lentopisteitä uuden matkustusluokan perusteella yleensä myös muiden oneworld -yhtiöiden kanta-asiakasohjelmiin, mutta lentokentällä korotetuista lipuista kertyy pisteitä ainoastaan British Airwaysin Executive Club -ohjelmaan uuden matkustusluokan perusteella. Manage my booking -toiminnon kautta korottaminen ennen nettilähtöselvityksen avautumista onnistuu ainoastaan, jos olet ostanut lipun British Airwaysin sivujen kautta.

Kesäkuussa 2018 BA myi matkustusluokan korotuksia Helsinki-Lontoo ja Lontoo-Helsinki lennolle 169 eurolla nettilähtöselvityksen yhteydessä.

Brussels Airlines myy matkustusluokan korotuksia huutokauppaamalla. Tarjoukset on jätettävä viimeistään 72 tuntia ennen lentoa, joiden hyväksymisestä lentoyhtiö ilmoittaa 2-5 päivää ennen lentoa. Lentopisteet ja matkatavarasäännöt määräytyvät alkuperäisen lipun perusteella.

Cathay Pacific huutokauppaa matkustusluokan korotuksia tietyillä reiteillä. Lentopisteet ja matkatavarasäännöt määräytyvät alkuperäisen lipun perusteella.

Copa Airlines huutokauppaa matkustusluokan korotuksia. Tarjoukset on jätettävä viimeistään 48 tuntia ennen lentoa ja tarjouksen hyväksymisestä ilmoitetaan viimeistään 12 tuntia ennen lentoa.

Finnair myy matkustusluokan korotuksia kiinteään joillekin lennoille noin 7-15 päivää ennen lentoa. Kaukolennoille korotuksia myydään myös lähtöselvitystiskillä ja huutokauppaamalla. Finnair markkinoi korotusmahdollisuutta usein sähköpostitse, mutta halutessasi voit tarkistaa myös Finnairin sivuilta onko ostamasi lennon korottaminen mahdollista.

Euroopan sisäiset upgradet maksavat yleensä noin 60-180 euroa/suunta ja mannertenväliset upgradet noin 350-600 euroa/suunta. Korotetusta lennoista kertyy lentopisteitä alkuperäisen varausluokan mukaisesti, mutta matkatavarasäännöt määräytyvät uuden matkustusluokan (businessluokka) perusteella (tyypillisesti 2×23 kg).

Aurinkomatkojen asiakkaat voivat valmismatkaa varatessa tai myyntipalvelun kautta matkan varaamisen jälkeen matkustusluokan korotuksen kiinteään hintaan Finnairin kaukolennoille (talvi 2018-2019 alk. 300 euroa/suunta).

Iberia myy matkustusluokan korotuksia mm. nettilähtöselvityksen yhteydessä, lentokentällä ja huutokauppaamalla Manage my booking -toiminnon kautta. Ainakin Euroopan lennoille on välillä myynnissä kohtuuhintaisia matkustusluokan korotuksia nettilähtöselvityksen yhteydessä. Esimerkiksi Madrid-Tukholma lennolle oli syyskuussa 2018 myynnissä upgradeja businessluokkaan 52 eurolla nettilähtöselvityksen yhteydessä.

Icelandair myy upgradeja huutokauppaamalla. Tarjouksen voi jättää aikaisintaan 10 päivää ennen lentoa ja viimeistään 72 tuntia ennen lentoa. Icelandair käyttää Saga Classissa samankaltaisia istuimia kuin monet muut lentoyhtiöt Premium Economy -luokassa.

Etelä-amerikkalainen LATAM Airlines myy huutokauppaamalla matkustusluokan korotuksia Premium Economy- ja businessluokkaan. Esimerkiksi São Paulo – Lima lennolla tarjousten hintahaitarina oli 190 – 500 dollaria (~170 – 440 €) joulukuussa 2018.

Japan Airlines myy lähtöselvitystiskillä matkustusluokan korotuksia Premium Economyyn Helsinki-Tokio lennolle 330 eurolla ja Tokio-Helsinki lennolle 40 000 jenillä. Korotetusta lipusta kertyy lentopisteitä alkuperäisen varausluokan mukaisesti. Sisäänpääsy loungeen ei sisälly matkustusluokan korotuksen hintaan.

Lufthansa myy matkustusluokan korotuksia Premium Economyyn ja businessluokkaan kiinteään hintaan lähtöselvitystiskillä, My Bookings -toiminnon kautta ja huutokauppaamalla myoffer -palvelun kautta. Kaukolennoille matkustusluokan korotuksen voi ostaa myös lennon aikana paikkatilanteen puitteissa.

Lufthansa on poistanut hinnaston kotisivuiltansa, mutta lentoyhtiön kotisivuilla vuonna 2017 nähtäville olleen hinnaston mukaan Lutfhansa myi matkustusluokan korotuksia My Bookings -toiminnon kautta Euroopan sisäisille lennoille 99 eurolla / lento, kaukolennoille turistiluokasta Premium Economyyn 199-299 eurolla, turistiluokasta businessluokkaan 799-999 eurolla ja Premium Economysta businessluokkaan 599-699 eurolla.

Norwegian myy matkustusluokan korotuksia kaukolennoille huutokauppaamalla ja lentokentällä kiinteään hintaan. Tarjous on jätettävä Norwegianin sivuilla viimeistään 36 tuntia ennen lentoa. Matkatavarasäännöt määräytyvät uuden matkustusluokan perusteella (Premium -luokka) perusteella.

Qatar Airways myy matkustusluokan korotuksia mm. nettilähtöselvityksen yhteydessä, mutta businessluokan tarjouslentojen varaaminen tulee keräämiemme hintatietojen perusteella usein halvemmaksi. Esimerkiksi Hongkong-Doha lennon korottaminen nettilähtöselvityksen yhteydessä olisi maksanut 528 euroa ja Doha-Helsinki lennon 447 euroa helmikuussa 2018.

Qatar Airwaysin myymien matkustusluokan korotuksien hintaan ei pääsääntöisesti sisälly sisäänpääsyä loungeen.

SAS myy matkustusluokan korotuksia SAS Plussaan (Premium Economy) ja businessluokkaan mm. huutokauppaamalla ja kaukolennoille lentokentällä kiinteään hintaan. Maksuvälineenä voi rahan lisäksi käyttää myös EuroBonus -lentopisteitä.

Huutokaupan kautta korotetusta lipusta kertyy lentopisteitä uuden matkustusluokan perusteella ja lentokentällä korotetuista alkuperäisen lipun mukaisesti. Matkatavarakiintiö määräytyy alkuperäisen lipun perusteella.

SAS käyttää joustavaa hinnoittelua matkustusluokan korotuksia myydessä. Hintaan vaikuttaa reitin ja matkapäivien lisäksi mm. paikkatilanne. Hintaesimerkkejä:

  • Euroopan lennoilla minimitarjous on usein 500 SEK / 5 000 EuroBonus -pistettä, tosin hinnoittelussa on reittikohtaisia eroja. Esimerkiksi Helsinki-Málaga lennolla elokuussa 2018 minimitarjous oli 350 SEK / 5 000 EuroBonus -pistettä / suunta ja Edinburgh-Tukholma lennolla 650 SEK / 5 000 EuroBonus -pistettä / suunta. 5015 EuroBonus -pisteen tarjous Helsinki-Málaga lennolle hyväksytty (korotetusta lipusta kertyi Aegean Airlinesin kanta-asiakasohjelmaan 2000 lentopistettä enemmän, joten upgrade maksoi käytännössä ~3000 lentopistettä).
  • Minimitarjous toukokuussa 2018 SAS Gosta SAS Plussaan Chicago-Tukholma lennolla 1 500 SEK / 12 000 EuroBonus -pistettä ja businessluokkaan 4000 SEK / 37 000 EuroBonus -pistettä.
  • Lomasesonkeina kuten pääsiäisenä, jouluna ja kesälomakaudella SAS on alentanut minimitarjouksia ainakin kaukolennoilla. Esimerkiksi joulukuussa 2018 minimitarjous SAS Gosta SAS Plussaan lennoilla Skandinaviasta USA:n itärannikoille oli 1299 SEK ja pääsiäisenä 2018 1100-1200 SEK (SAS GO=> SAS Plus) / 3500 SEK (SAS Go=>SAS Plus).

SASin upgradehuutokauppaa käsitellään tarkemmin erillisessä artikkelissa.

Swiss myy matkustusluokan korotuksia huutokauppaamalla. Lisäksi monille Euroopan sisäisille lennoille voi ostaa matkustusluokan korotuksen lentoja Swissin sivuilta lentoja varatessa. Esimerkiksi Tukholma-Zürich-Barcelona lennoille oli myynnissä matkustusluokan korotuksia artikkelin julkaisuhetkellä 545 kruunulla (~53 €).

TAP Portugal myy matkustusluokan korotuksia businessluokkaan huutokauppaamalla ja kiinteään hintaan lentokentällä. Esimerkiksi Helsinki – Lissabon lennolle minimitarjous oli 130 euroa ja Lissabon – São Paulo lennolle 560 euroa joulukuussa 2018 ja Ponta Delgada – Lissabon lennolle 80 euroa heinäkuussa 2018. Lissabonista Brasiliaan TAP myy matkustusluokan korotuksia lähtöselvitystiskillä 469 eurolla ja portilla 489 eurolla.

Tarjoukset on jätettävä huutokauppasivulla vähintään 72 tuntia ennen lennon lähtöä. Huutokaupan kautta korotettujen lentojen matkatavarasäännöt ja lentopistekertymä määräytyy uuden matkustusluokan perusteella (lentokentällä korotetuista lipuista kertyy pisteitä olettavasti alkuperäisen turistiluokan lipun perusteella).

17 kommenttia aiheesta “Miten lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia?

  1. Qatar tarjosi Joulukuussa viikko ennen lentoa Helsinki-Doha välille korotusta 535€ ja Doha-Malediivit 430€. Sama tarjous oli myös pois tullessa. Lentoliput maksoivat 580e suoraan sivustolta toukokuussa varattuna.

  2. Lasketaanko yhdellä lennonnumerolla lennettävät 2 legiä (Esim BA15-16) yhdeksi vai kahdeksi lennoksi upgradejen ja matkatavaramaksujen puolesta?

    • Yleensä yhdeksi legiksi, mutta tämän kanssa voi hyvin olla lentoyhtiökohtaisia eroja.

    • Aeroflot myy periaatteessa upgradeja, mutta ainakin nettisivuilta löytyvät ehdot ovat tiukkoja. Ainoastaan Premium Economy -luokan lippuja pystyy upgradaamaan. Upgradeen ei sisälly sisäänpääsyä loungeen, businessluokan lentomaileja eikä matkatavarakiintiötä.

    • Virgin Atlantic huutokauppaa upgradeja, mutta en ole varma onnistuuko Suomesta lähtevien lentojen upgradaaminen.

    • Turkish Airlines on ainakin aiemmin myynyt joillekin reiteille upgradeja lentokentällä, mutta yhtiön lentokenttähenkilökunnan asioiminen kanssa asioiminen ei aina ole yksinkertaista.

  3. Elokuussa SASin lennolla Newark-Copenhagen matkustusluokan korotus SAS Plussaan irtosi 10 000 Eurobonus -pisteellä.

    • SAS on ilmeisesti elo-syyskuun aikana korottanut ainakin rahalla maksettavien upgradetarjousten minimihintoja. Toukokuussa sain korotettua Oslo-New York (Newark) lennon SAS Plussaan 110 euron minimitarjouksella, mutta useammasta lähteestä olen kuullut minimihintojen nousseen syksyn aikana. Esimerkiksi Helsinki-Kööpenhamina lennolle toukokuussa pystyi tekemään 45 euron tarjouksen, mutta nyt samasta upgradesta on tarjottava vähintään 55 euroa.

  4. Moi,

    Muuten hyvä juttu mutta Aurinkomatkojen kautta lennettäessä Business-luokassa, varausluokka vaihtuu myös I, eli siitä saa täydet pisteet (olettaen, että lento on siis reittilento eikä Finnairin lomalento!)

  5. Onko Qatar Airwaysin upgradehinnoista tai muuten vain upgradaamisesta tietoa? Esimerkiksi välin doha-singapore tai doha-honkong hinnat kiinnostavat.

    • Qatar, helmikuu 2016 Doha-Tukholma upgrade oli 4000 sek. noin.430€. Tämä oli ”sähköpostitarjous” noin 10 päivä ennen lähtö.

    • Kiitti tiedosta! Noilla hinnoilla Qatarin businessluokan tarjouslippujen hinta-laatusuhde on yleensä selkeästi parempi.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *