Miten SASin upgradehuutokauppa toimii?

SAS ja monet muut lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia eli upgradeja huutokauppaamalla ja kiinteään hintaan lentokentällä. Tässä artikkelissa tarkastelemme miten SASin lennot voi korottaa SAS Gosta eli turistiluokasta SAS Plussaan (Premium Economy) ja businessluokkaan upgradehuutokauppaan osallistumalla ja matkustusluokan korotusten hintatasoa. Matkustusluokan korotukset voi maksaa rahalla ja EuroBonus -lentopisteillä.

Matkustusluokan korotukseen sisältyy paremman paikan ja tarjoilun lisäksi myös monet muut SAS Plus-/businessluokan palvelut kuten nopeampi Fasttrack -turvatarkastus ja sisäänpääsy SASin businessluokan loungeihin tietyillä lentoasemilla ja maksuton nettiyhteys kaukolennoilla ja tietyillä Euroopan lennoilla. Matkatavarakiintiö määräytyy alkuperäisen lipun perusteella. Korotustavasta riippuen lentopisteitä kertyy joko alkuperäisen tai uuden matkustusluokan perusteella.

SASin businesslounge Helsinki-Vantaalla.

Miten huutokauppa toimii käytännössä?

Monien muiden lentoyhtiöiden tapaan SAS käyttää Plusgraden toteuttamaa huutokauppajärjestelmää. Plusgraden huutokaupassa lentoyhtiö määrittelee minimi- ja maksimitarjouksen, joita matalampia ja korkeampia tarjouksia ei voi jättää. Perinteisestä huutokaupasta poiketen matkustajat eivät näe muiden tekemiä tarjouksia ja lentoyhtiö voi halutessaan hylätä korkeimman tarjouksen, vaikka businessluokassa olisi runsaasti vapaita paikkoja.

Tarjouksen voi jättää SASin sivuilla periaatteessa heti lentojen ostamisen jälkeen, mutta lopullisen hintahaitari vahvistuu vasta 30 päivää ennen lentoa, joten tätä aiemmin tarjousta ei kannata jättää. Huutokauppa sulkeutuu 48 tuntia ennen lennon lähtöä ja tarjouksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä ilmoitetaan sähköpostitse viimeistään 36 tuntia ennen lennon lähtöä. Tarjousta voi muuttaa ja sen voi perua huutokaupan sulkeutumiseen saakka.

Matkustusluokan korotuksia myydessä SAS käyttää dynaamista hinnoittelua, joten samalle reitille eri päiville voi olla myynnissä matkustusluokan korotuksia eri hintaan. Matkustusluokan korotuksen voi maksaa rahalla tai SASin EuroBonus -lentopisteillä. Matkustusluokan korotukset hinnoitellaan tällä hetkellä pääsääntöisesti Ruotsin kruunuissa. SASin aiemmin käyttämästä Optiontownin järjestelmästä poiketen maksukorttia veloitetaan vasta tarjouksen hyväksymisen yhteydessä.

Tarjouksia hyväksyessä SAS ottaa huomioon sen onko huutaja tasojäsen. SAS ei kerro tarkemmin kotisivuillansa, miten EuroBonus Silver, Gold ja Diamond -tasojäsenet huomioidaan tarjouksia hyväksyttäessä, mutta huutokaupan lanseerauksen yhteydessä vuonna 2016 muistelemme SASin ilmoittaneen tarjouksia hyväksyessä korottavansa EuroBonus Silver -tasojäsenten tekemiä tarjouksia 10 %, EuroBonus Gold -tasojäsenten tarjouksia 20 % ja EuroBonus Diamond -tasojäsenten tarjouksia 30 %.

Euroopan sisäisille lennoille on usein myynnissä huutokauppasivulla instant upgradeja SAS Plussaan 10 päivää ennen lentoa, mutta SAS Plus -luokan lipun ostaminen tulee yleensä instant upgraden ostamista halvemmaksi (keräämiemme hintatietojen mukaan instant upgradet maksavat tyypillisesti 900 Ruotsin kruunua/lento).

Matkustusluokan korotuksiin liittyy muutamia rajoituksia, joilla on merkitystä lähinnä poikkeustapauksissa. Esimerkiksi codeshare-lentoja, lentoyhtiöiden henkilökuntalippuja ja muiden lentoyhtiöiden kuin SASin lentopisteillä maksettuja palkintolentoja ei pysty korottamaan.

SAS myy kaukolennoille matkustusluokan korotuksia myös lentokentällä

SAS myy kaukolennoille matkustusluokan korotuksia myös lähtöselvitystiskillä ja lähtöportilla, joiden maksamiseen voi käyttää rahaa ja EuroBonus -pisteitä.

Lentokentällä korotetuista lipuista kertyy lentopisteitä alkuperäisen matkustusluokan perusteella. Matkustusluokan korottaminen lentokentällä ei ole mahdollista, jos olet tilannut erikoisaterian. Sylilapsen kanssa matkustaessa lipun korottaminen lentokentällä ainoastaan SAS Plussaan on mahdollista.

Kaukolennoille lentokentällä myytävät matkustusluokan korotukset eivät ainakaan meidän kokemusten mukaan ole halpoja (hintataso on noussut olennaisesti viime vuonna). Esimerkiksi toukokuussa 2018 matkustusluokan korotuksen hintaa SAS Gosta SAS Plussaan Chicago-Tukholma lennolle kysyttäessä hinnaksi ilmoitettiin 25 000 EuroBonus -pistettä.

Paljon matkustusluokan korottaminen maksaa?

SAS käyttää nykyään matkustusluokan korotuksia kaukolennoille huutokaupatessa kiinteään hinnaston sijasta dynaamista hinnoittelua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että minimi- ja maksimitarjous riippuu mm. reitistä, matkapäivistä, paikkatilanteesta ja kysynnästä. Matkustusluokkaa korottaessa maksuvälineenä voi käyttää EuroBonus -pisteitä ja rahaa.

Euroopan lentojen hinnoittelusta SAS ei ole kertonut tarkemmin, mutta keräämiemme hintatietojen perusteella SAS oletettavasti käyttää Euroopan lennoilla kiinteää hinnastoa (hinnoittelussa on joitakin reittikohtaisia eroja).

Hintaesimerkkejä

Olemme keränneet viimeisen vuoden aikana hintatietoja noin 50 SASin lennolta, joista saa ainakin kohtuullisen käsityksen matkustusluokan korotusten hintatasosta.

  • Euroopan lennoilla minimitarjous on usein 500 SEK / 5 000 EuroBonus -pistettä, tosin hinnoittelussa on reittikohtaisia eroja. Esimerkiksi Helsinki-Málaga lennolla elokuussa 2018 minimitarjous oli 350 SEK / 5 000 EuroBonus -pistettä / suunta ja Edinburgh-Tukholma lennolla 650 SEK / 5 000 EuroBonus -pistettä / suunta. 5015 EuroBonus -pisteen tarjous Helsinki-Málaga lennolle hyväksytty.
  • Euroopan lennoille on usein myynnissä 900 SEK:in instant upgradeja SAS Plussaan 10 päivää ennen lentoa.
  • Minimitarjous toukokuussa 2018 SAS Gosta SAS Plussaan Kööpenhamina-Boston lennolla 3 200 SEK / 15 000 EuroBonus -pistettä ja businessluokkaan 8 000 SEK / 40 000 EuroBonus -pistettä. 15 020 EuroBonus -pisteen tarjous hyväksytty.
  • Minimitarjous toukokuussa 2018 SAS Gosta SAS Plussaan Chicago-Tukholma lennolla 1 500 SEK / 12 000 EuroBonus -pistettä ja businessluokkaan 4000 SEK / 37 000 EuroBonus -pistettä.
  • Lomasesonkeina kuten pääsiäisenä ja kesälomakaudella SAS on alentanut minimitarjouksia ainakin kaukolennoilla. Esimerkiksi pääsiäislennoilla Tukholmasta ja Oslosta USA:han ja Hongkongiin minimitarjouksena SAS Gosta SAS Plussaan oli 1100 SEK, Kööpenhaminasta itärannikolle 1200 SEK ja San Franciscoon ja Aasiaan 1500 SEK. Pääsiäisenä 2018 minimitarjouksena SAS Gosta businessluokkaan oli alk. 3500 SEK.
  • Matkustusluokan korotusten hintataso on parin viime vuoden aikana noussut keräämiemme hintatietojen mukaan. Esimerkkinä mainittakoon minimitarjouksen SAS Gosta SAS Plussaan Kööpenhamina/Oslo/Tukholma-New York ja Tukholma-Hongkong lennoilla toukokuussa 2016 olleen 110 euroa.

Matkustusluokan korotuksia myydessä SAS ei käytä kiinteää 1 EuroBonus -piste vastaa x euroa vaihtosuhdetta, vaan EuroBonus -pisteen arvo riippuu reitistä ja matkapäivistä. Esimerkiksi toukokuussa 2018 Kööpenhaminasta-Boston lentoa korottaessa yhden EuroBonus -pisteen laskennallinen arvo oli 0,20 SEK ja Chicago-Tukholma lentoa korottaessa 0,08 SEK.

Miten lipuista kertyy lentopisteitä?

Huutokaupan kautta ostetuista matkustusluokan korotuksista kertyy lentopisteitä uuden matkustusluokan perusteella (myös EuroBonus -pisteillä maksettaessa). SAS Plussaan korotettujen lentojen uusi varausluokka on pääsääntöisesti A ja businessluokkaan korotettujen lentojen varausluokka Z. Poikkeuksena palkintolennot, joista ei kerry lentopisteitä.

Huutokaupan kautta korotetuista lipuista kertyy tällä hetkellä pisteitä uuden varausluokan perusteella myös muiden Star Alliance -yhtiöiden kanta-asiakasohjelmiin.

Lentokentällä ostetuista matkustusluokan korotuksista kertyy lentopisteitä alkuperäisen lipun perusteella.

Paikkavarauksista ja muista turistiluokan lisäpalveluista ei saa rahoja takaisin

Matkustusluokan korottamisesta kiinnostuneiden ei kannata ostaa lentoja varatessa maksullisia lisäpalveluita kuten paikkaa varauloskäytävän luota. Syynä tähän on se, että SAS ja monet muut lentoyhtiöt eivät palauta turistiluokan lisäpalveluista maksettuja rahoja matkustusluokkaa korotettaessa.

Matkustusluokan korottaminen ei ole aina järkevin tapa matkustaa SAS Plussassa

Matkustusluokkien välinen hintaero on välillä yllättävän pieni erityisesti Euroopan sisäisiä lentoja lähempänä lähtöpäivää varatessa, joten lentoja ostaessa kannattaa verrata myös matkustusluokkien välistä hintaeroa.

Kaikkia lentoja ei kannata korottaa SAS Plussaan

Aina ennen matkustusluokan korottamista kannattaa miettiä saako rahoille tai lentopisteille riittävästi vastinetta. Matkustusluokan korotusta harkitessa kannattaa huomioida mm. seuraavat asiat:

  • SAS on supistanut viime vuonna olennaisesti loungeverkostoa, joten aina ennen matkustusluokan korottamista kannattaa tarkistaa onko lentokentällä SASin loungea.
  • SASin kaukolennolla saapuvat SAS Plus- ja businessluokan matkustajat voivat käyttää SASin loungeja mm. Kööpenhaminassa, Oslossa ja Tukholmassa. Korottamalla esimerkiksi New York-Tukholma lennon SAS Plussaan pääset SASin loungeen Tukholmassa, vaikka matka päättyisi Tukholmaan tai Tukholmasta lähtevän jatkolento olisi SAS Gossa.
  • Matkustusluokan korotusta lentokentällä ostaessa SAS Plussaan ostaessa kannattaa tarkistaa onko ainoastaan keskipenkkejä vapaana.
  • Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla SAS Plussassa tarjoillaan ainoastaan pieni välipala, joten Pohjoismaiden sisäisiä lentoja ei yleensä kannata korottaa SAS Plussaan.
  • Matkustusluokan korottaminen ei ole ainoa tapa päästä loungeen. Nettilähtöselvityksen yhteydessä loungelipun SASin businessloungeen voi ostaa ~25-30 eurolla/3000 EuroBonus -pisteellä.

Yhteenveto

Matkustusluokan korotuksia myydessä SAS käyttää dynaamista hinnoittelua, joten samalle reitille voi olla myynnissä erihintaisia matkustusluokan korotuksia eri päiville.

Aina ennen matkustusluokan korottamista kannattaa miettiä saako rahoille tai lentopisteille riittävästi vastinetta. Tarjousta tehdessä kannattaa pitää mielessä se, että huutokaupan kautta korotetuista rahalla maksetuista lipuista kertyy lentopisteitä uuden matkustusluokan perusteella.

Keräämiemme tietojen mukaan SASin myymien matkustusluokan korotusten hintataso on noussut parin viime vuoden aikana. Tästä huolimatta joillekin lennoille on yhä myynnissä kohtuuhintaisia matkustusluokan korotuksia. Esimerkiksi tänä vuonna olemme onnistuneet korottamaan Helsinki-Málaga lennon SAS Plussaan 5015 EuroBonus -pisteellä. Aegean Airlinesin kanta-asiakasohjelmaan korotetusta lipusta kertyi ~2000 lentomailia enemmän kuin alkuperäisestä lipusta, joten matkustusluokan korotuksen todellinen nettohinta oli ~3000 lentopistettä.

Huutokauppaan osallistuessa olemme yleensä tehneet minimitarjouksen, joka on usein hyväksytty.

Kysymyksiä ja kommentteja

SASin ja muiden lentoyhtiöiden matkustusluokan korotuksiin liittyvät lukijakysymykset, hintatiedot ja kommentit ovat luonnollisesti tervetulleita.

Linkkejä

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *