Matkustusluokan korottaminen Finnair Plus -pisteillä

Matkustusluokan korottaminen on yksi suosituimmista tavoista käyttää Finnair Plus -pisteitä. Tämän erityisesti aloittelijoille suunnatun päivitetyn oppaan tarkoituksena on kertoa miten Finnair Plus -pisteitä voi käyttää matkustusluokan korottamiseen ja muutamia vinkkejä, joista on toivottavasti hyötyä myös muille.

Matkustusluokan korotuksen hintaan sisältyy mukavamman paikan, paremman tarjoilun ja maksuttomien matkatavaroiden lisäksi myös useimmat muut businessluokan palvelut kuten useimmilla lentokentillä nopeampi turvatarkastus ja sisäänpääsy businessluokan loungeen.

Rahalla ja Finnair Plus -pisteillä korotetuista Finnairin lennoista kertyy lentopisteitä alkuperäisen turistiluokan lipun mukaisesti.

(Matkustusluokan korotuksen voi ostaa myös rahalla lähtöpäivän lähestyessä tietyille lennoille ja kymmeniä kertoja vuodessa lentävät Finnair Plus Gold- ja Platinum -tasojäsenet voivat käyttää matkustusluokan korottamiseen Finnair Plus -pisteiden lisäksi upgradevouchereita.)

Finnair Plus -pisteillä voi korottaa ainoastaan Finnairin lentoja

Finnair Plus -pisteitä ja tasojäsenten upgradevouchereita voi käyttää ainoastaan Finnairin lentonumerolla myytyjen Finnairin/NORRA:n operoimien reittilentojen matkustusluokan korottamiseen ja vastaavasti muiden lentoyhtiöiden lentopisteitä ei voi käyttää Finnairin lentojen korottamiseen.

Monista muista kanta-asiakasohjelmista poiketen Finnair Plus -pisteitä voi käyttää myös pelkät käsimatkatavat sisältävien Light-lippujen korottamiseen. Pisteillä ei kuitenkaan pysty korottamaan palkintolentoja eikä piste+raha -tarjouslentoja.

(Pisteitä voi käyttää Expedian, Travellinkin, Supersaverin ja muiden nettimatkatoimistojen kautta varattujen lippujen korottamiseen.)

Hinnoittelu perustuu vyöhykkeisiin

Matkustusluokan korotusten hinnoittelu perustuu vyöhykkeisiin, joiden rajoja tutkimalla on mahdollista löytää mielenkiintoisia käyttökohteita pisteille. Pohjois-Euroopan sisäisten lentojen korottaminen maksaa 7 500 Finnair Plus -pistettä / suunta, Euroopan ja Dubain lentojen korottaminen 10 000 pistettä / suunta ja kaukolentojen 50 000 pistettä / suunta. Palkintolennoista poiketen matkustusluokan korotuksista ei tarvitse maksaa lentokenttäveroja ja polttoainelisämaksuja (Finnairin Euroopan ja Lähi-idän palkintolennoista ei tarvitse maksaa polttoainelisämaksua).

Businessluokassa matkustavat Finnair Plus Platinum -tasojäsenet voivat korottaa samalla lennolla matkustavien perheenjäsenten (max. 3 henkilöä) lennot businessluokkaan alennettuun hintaan.

Tarkista paikkatilanne ennen lentojen ostamista

Matkustusluokan korotuksia on saatavissa rajoitetusti, joten ennen lentojen ostamista kannattaa tarkistaa saatavuustilanne. Businessluokan paikkoja voi vapautua lähtöpäivän lähestyessä, joten tarvittaessa paikkatilannetta kannattaa seurata.

Kaukolentojen businessluokkaa pääsee kokeilemaan Lontoon ja Dubain lennoilla

Finnair lentää tällä hetkellä kerran päivässä Helsingistä Lontooseen ja talvikaudella kaksi seitsemästä viikkovuorosta Helsingistä Dubaihin normaalisti kaukolennoilla käytettävillä Airbus A350-koneilla, joiden businessluokkaan on asennettu täysin makuuasentoon kääntyvät full-flat -vuodeistuimet. Tarjoilu Airbus A350 -lennoilla on samankaltainen kuin muilla Euroopan lennoilla.

Dubain lennot ovat konetyypin lisäksi myös vyöhykerajojen takia mielenkiintoisia käyttökohteita pisteille. Finnairin palkintotaulukossa Dubai kuuluu samaan vyöhykkeeseen kuin Euroopan lennot, joten niiden korottaminen maksaa ainoastaan 10 000 Finnair Plus -pistettä / suunta.

Reykjavikin lentojen korottaminen maksaa vain 7 500 pistettä / suunta

Dubain ohella Reykjavik on toinen mielenkiintoinen poikkeus palkintotaulukossa. Reykjavikin lennot luokitellaan Pohjois-Euroopan sisäisiksi lennoiksi, vaikka lentomatka useimpiin Keski-Euroopan kohteisiin on pidempi. Siksi Reykjavikin lentojen korottaminen maksaa ainoastaan 7 500 pistettä / suunta.

Suosi Euroopan lentoja korottaessa Airbus -lentoja

Euroopan sisäisistä Airbus -lennoista poiketen NORRA:n Embraer -lennoilla viereistä penkkiä ei automaattisesti jätetä tyhjäksi, joten businessluokan lentoja varatessa kannattaa suosia Airbus -lentoja.

Lähi-idän ja Etelä-Euroopan lennot ovat parempia käyttökohteita pisteille kuin Keski-Euroopan lennot

Vyöhykerajojen takia lyhyen Keski-Euroopan lennon korottaminen businessluokkaan vaatii yhtä monta pistettä kuin Lähi-idän ja pitkien Etelä-Euroopan lentojen korottaminen, joten Finnair Plus -pisteille ja tasojäsenten upgradevouchereille saa Dubain, Lissabonin, Madridin ja Tel Avivin lentojen kaltaisilla pitkillä Euroopan ja Lähi-idän lennoilla enemmän vastinetta kuin Keski-Euroopan lennoilla.

Etelä-Euroopan lentoja korottaessa kannattaa pitää mielessä, että useimmissa kohteissa Finnair käyttää lentoyhtiöiden loungejen sijasta sopimusloungeja, jotka eivät yleensä ole yhtä laadukkaita kuin lentoyhtiöiden omat lounget. Poikkeuksena Finnairin Madridissa käyttämä viihtyisä Iberian Sala Dalí lounge.

Matkustusluokan korottaminen on usein järkevämpi tapa matkustaa businessluokassa kaukokohteisiin kuin palkintolentojen lunastaminen

Finnair Plus -pisteillä maksetuista businessluokan meno-paluulipusta on maksettava pistehinnan lisäksi lentokenttäveroja ja polttoainelisämaksuja kohteesta riippuen noin 300-400 euroa. Esimerkiksi Helsingistä Kiinaan ja Bangkokiin on usein myynnissä Finnairin turistiluokan tarjouslentoja halvimmillaan alle 500 eurolla, joten matkustusluokan korottaminen on usein järkevämpi tapa käyttää pisteitä businessluokan lentoihin.

Tutustu loungearvosteluihin

Erityisesti lyhyillä parin tunnin Euroopan lennoilla loungen taso vaikuttaa olennaisesti matkustuskokemukseen. Loungejen tasoerot ovat suuria, joten erityisesti ennen lyhyiden Euroopan lentojen korottamista kannattaa tutustua loungearvosteluihin.

Seuraa kampanjatarjouksia

Finnairilla on viime vuosina ollut pari kertaa vuodessa kampanjatarjouksia, joita hyödyntämällä sisäisen matkustusluokan korotuksen Pohjois-Euroopan sisäiselle lennolle on saanut tyypillisesti 5 000 Finnair Plus -pisteellä / suunta (normaalisti 7 500 pistettä / suunta) ja Euroopan lennoille 8 000 Finnair Plus -pisteellä / suunta (normaalisti 10 000 pistettä / suunta).

Matkustusluokan korottaminen ei aina ole järkevin tapa matkustaa businessluokassa

Finnair on kesäkuun alussa alentanut useimpien palkintolentojen pistehintaa n. 15-20 %, mutta matkustusluokan korotusten pistehinta pysyi samana. Tämän vuoksi kohteesta ja matkapäivistä riippuen businessluokan lipun varaaminen lentopisteillä on välillä parempi tapa käyttää kertyneitä Finnair Plus -pisteitä.

Tiettyihin kaukokohteisiin kuten Thaimaahan on viime aikoina ollut myynnissä parin kuukauden välein esimerkiksi Qatar Airwaysin businessluokan tarjouslentoja n. 1100-1200 eurolla, joten ennen turistiluokan lipun ostamista kannattaa vertailla myös matkustusluokkien välistä hintaeroa ja tarvittaessa harkita pisteiden säästämistä myöhempää varten.

Aina pisteitä ei kannata käyttää businessluokan lentoihin

Ennen pisteiden käyttämistä matkustusluokan korottamiseen tai businessluokan palkintolentoihin kannattaa miettiä onko tämä paras tapa käyttää kertyneitä Finnair Plus -pisteitä. Esimerkiksi lyhyillä Pohjois-Euroopan lennoilla ja Berliinin, Budapestin ja Prahan kaltaisilla alle 2,5 tunnin Keski-Euroopan lennoilla pisteille ei saa yhtä paljon vastinetta kuin pidemmillä Etelä-Euroopan lennoilla. Euroopan lentoja korottaessa kannattaa myös huomioida matkustatko ruumalaukun vai pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa (matkatavarat sisältyvät matkustusluokan korotukseen).

13 kommenttia aiheesta “Matkustusluokan korottaminen Finnair Plus -pisteillä

  1. Tänään sain tarjouksen Finnairilta matkustusluokan korottamiseen: 140€ tai 40.000 pistettä. Aika paljon siis noussut tuosta aikaisemmasta 10.000 pisteen ”hinnasta”.

    • Mielenkiintoista. Mille reitille sait tollaisen ”upgradetarjouksen”? Finnairin sivuilla julkaistun palkintotaulukon mukaan Euroopan sisäisten, Tel Avivin ja Dubain lentojen korottaminen maksaa edelleen 10 000 Finnair Plus -pistettä. Muistelen kuulleeni vastaavasta tapauksesta alkuvuodesta ja omituisen pistehinnan syynä oli tuolloin bugi. Tuolloin lennon korottaminen asiakaspalvelun kautta normaalihintaan onnistui ainakin tuolloin.

  2. Kaksi Dubain lentoa seitsemästä on laajarunkoisrlla koneella. Mistähän saisi selville mitkä kaksi?

    • Hei,

      tällä hetkellä voimassa olevan aikataulun mukaan perjantaisin ja sunnuntaisin lennot AY1961 ja 1962 lennetään Airbus A350-koneilla. Aikataulussa voi teoriassa olla poikkeuksia, joten ennen lentojen varaamista kannattaa tarkistaa konetyyppi esimerkiksi klikkaamalla Finnairin lentohaussa ensin kohtaa avaa lisätiedot ja sen jälkeen lentonumeroa (kuvaohje).

      Lontoon lennot AY1331/AY1332 lennetään tällä hetkellä A350 -koneilla (tarkista konetyyppi ennen lentojen varaamista).

  3. Loistava artikkeli, kiitokset!
    Onko mahdollista saada vastaavaa SAS Eurobonus tai American Airlines aAdvantage kanta-asiakkaillekin?
    Millaisiin korotuksiin tai lentoihin näiden ohjelmien pisteitä kannattaa käyttää?

    • Kiitos palautteesta:) Kesäkuun aikana on muuten tulossa päivitetty artikkeli hyvistä Finnair Plus -pisteiden käyttökohteista. Pohdiskelin tätä tarkemmin tänään ja SASin matkustusluokan korotuksista voisi kesän aikana tehdä kattavamman artikkelin, jossa käsitellään myös rahalla maksettuja upgradeja. SASin upgradehuutokauppaan liittyy muutamia erikoisuuksia kuten se, että huutokaupan kautta lentopisteillä tai rahalla maksetuista upgradeista kertyy lentopisteitä uuden matkustusluokan perusteella mutta lentokentällä ostetuista alkuperäisen matkustusluokan perusteella.

  4. Finnairin käyttämään Lontoon loungeen on pakko vielä lisätä, että Gold- ja Platinum-jäsenet pääsevät Cathay Pacific First Class -loungeen matkustusluokasta riippumatta, mikä on todella poikkeuksellista. Hienoa asiakkaiden huomioimista Finnairilta tämä koko sopimus Cathayn kanssa.

    • Christianin kommentti on vuodelta 2016, joten lisätäänpä artikkelia päivittäessä pari kommenttia Lontoon loungevaihtoehdoista.

      Cathayn loungeremontin myötä Goldien erikoisjärjestely päättyi. Finnairin businessluokan asiakkaat ja Goldit voivat edelleen käyttää Cathayn businessloungea Lontoossa, mutta nykyään First Class lounge on avoinna ainoastaan Finnairin platinakorttilaisille ja muille oneworld Emeraldeille (+1 vieras) sekä ensimmäisen luokan matkustajille.

      Cathayn First Class lounge on ainakin omien kokemusten perusteella paras Heathrown kolmosterminaalissa oleva lounge, jonka erikoisuutena on pieni a la carte -ravintola. Erityisesti ~100 euron Lontoon tarjouslentojen hintatasoon suhteutettuna First Class loungeihin pääsy turistiluokan lipulla on yksi hyödyllisimmistä oneworld Emeraldien käytössä oleva etu.

      Businessluokan matkustajille ja oneworld Sapphireille (Finnair Plus Gold jne.) viime vuonna avattu Qantasin lounge on myös hyvä vaihtoehto. Cathayn businessloungessa on ainakin päivällä tarjolla parempaa ruokaa, mutta Qantasin lounge on huomattavasti rauhallisempi. Myös Qantasin loungessa on tarjolla listalta pöytiintarjoiltuja ruoka-annoksia aamulla ja iltaisin klo 17.30 jälkeen, mutta itse en ole matkustanut Lontoon kautta sopivaan aikaan.

  5. Miten korotetuista lennoista kertyy pisteitä: ei ollenkaan, alkuperäisen lipun mukaan vai korotetun luokan mukaan?
    Lasketaanko korotetut lennot korttitasoa nostaviksi lennoiksi (esim. 24 lentoa/vuosi -> Silver)?

    • Hei, lentopisteet kertyvät aina alkuperäisen varausluokan mukaisesti ja huomioidaan segmenttejä laskettaessa jos alkuperäisestä varausluokasta kertyy lentopisteitä (tällä hetkellä kaikista Finnairin normaaleista lipuista pitäisi kertyä vähintään 25 % mukaisesti pisteitä). Myös rahalla maksetuista upgradeista kertyy pisteitä alkuperäisen matkustusluokan mukaisesti.

    • Lisätäänpä artikkelia päivittäessä tähän maininta siitä, että Finnair on muuttanut pari vuotta sitten Silverien pisterajoja ja etuja. Nykyään Silverin saavuttaminen edellyttää 30 000 tasopisteen tai 20 Finnairin tai muiden oneworld-yhtiöiden tasopisteisiin oikeuttavalla reittilennolla matkustamista pisteiden keruujakson aikana.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *