Miten lentoliput hinnoitellaan?

Samalle lennolle on usein myynnissä kymmeniä, jopa satoja, erihintaisia lippuja. Erihintaisia lippuja myymällä lentoyhtiöt pyrkivät mm. maksimoimaan tuottoja ja lentojen täyttöastetta ja ohjaamaan kysyntään tasaisemmin eri lennoille.

Tämän artikkelin tarkoituksena on avata hieman reittilentojen hinnoittelulogiikkaa, jonka ymmärtämisestä on hyötyä halpoja lentoja etsittäessä. Aiheeseen liittyvät lukijakysymykset ovat luonnollisesti tervetulleita.

Lentoyhtiöt jakavat turistiluokan paikat 10-15 hintakategoriaan

Lentoyhtiöt jakavat yksittäisen lennon turistiluokan paikat noin 10-15 varausluokkaan eli hintakategoriaan, businessluokan noin viiteen ja ensimmäisen luokan muutamaan varausluokkaan. Reitille on usein myynnissä ainakin muutamia saman varausluokan tariffeja, joiden ehdoissa on eroja.

Varausluokka ei vaikuta palveluun lennolla, mutta halvimmista tarjouslipuista poiketen kalleimpien varausluokkien hintaan sisältyy usein matkatavarat ja mahdollisuus varata mieleinen paikka ennen lähtöselvityksen avautumista.

Varausluokkien saatavuus perustuu paikkatilanteeseen ja ennustettuun kysyntään , joten suosituimmille lennoille on usein myynnissä vähemmän halvimpien varausluokkien paikkoja ja/tai ne loppuunmyydään nopeammin. Vastaavasti vähemmän suosituille lennoille halpoja lippuja on usein myynnissä enemmän ja ne loppuunmyydään hitaammin.

Varausjärjestelmät on ohjelmoitu myymään ensisijaisesti halvimpia saatavilla olevia lippuja, joten halvimmat varausluokat täyttyvät ensimmäisenä.

Välillä halvemman varausluokan paikkoja tulee myöhemmin uudestaan myyntiin. Usein syynä tähän on se, ettei ennustettu kysyntä ole syystä tai toisesta toteutunut (kilpailija lisännyt paikkatarjontaa reitillä, peruutukset, lippumuutokset jne.).

Osta lennot useammalle matkustajalle yksitellen

Halvimman varausluokan paikkoja on välillä jäljellä ainoastaan muutama. Lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen varausjärjestelmät on ohjelmoitu myymään kaikille samalla varauksella oleville matkustajille samanlaiset lentoliput. Siksi lentoja useammalle matkustajalle varatessa kannattaa tutkia tuleeko kahden erillisen varauksen tekeminen halvemmaksi.

Oletetaan, että Barcelonan lennolle on jäljellä kolme halvimman varausluokan paikkaa (65 euroa / suunta) ja seitsemän toiseksi halvimman varausluokan (99 euroa / suunta) paikkaa. Kerralla varatessa lennoista on maksettava 495 euroa (5*99 euroa), mutta tekemällä kaksi erillistä varausta samat lennot saa ostettua 393 eurolla (3*65 euroa + 2*99 euroa).

Samalle lennolle on myynnissä kymmeniä, jopa satoja, erihintaisia lippuja

Paikkatilanteen lisäksi lipun hintaan vaikuttaa lentoyhtiön reittikohtainen hinnasto, jota lentoyhtiö päivittää enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Yksittäiselle reitille on tyypillisesti myynnissä muutamia kymmeniä tariffeja, joskus jopa satoja, joita voi yhdistää keskenään tietyin rajoituksin.

Tariffi on voimassa ainoastaan, jos oikean varausluokan paikkoja on vapaana, käytetty reitti on reittisääntöjen mukainen ja minimi perilläoloaika ja muut hintasäännöissä mainitut ehdot täyttyvät.

Tarjouslentoja ei ole aina myynnissä

Suosituimpien reittien hintoja lentoyhtiöt päivittävät välillä jopa useampia kertoja viikossa ja toisaalta harvinaisempien reittien hinnat voivat pysyä samoina yllättävän pitkään.

Matkaa suunnitellessa kannattaa pitää mielessä, että halpoja tarjouslentoja ei ole myynnissä aina kaikille reiteille, joten lentojen etsiminen kannattaa aloittaa ajoissa.

Matkustussuunta vaikuttaa lipun hintaan

Perinteisten lentoyhtiöiden tariffit ovat voimassa ainoastaan tiettyyn suuntaan matkustettaessa. Erityisesti kaukolentojen hintataso on usein olennaisesti halvempi tai kalliimpi päinvastaiseen suuntaan matkustettaessa, joten aina ennen yhdensuuntaisen lipun ostamista kannattaa tutkia mihin hintaan paluulipun saa ostettua.

Tarjouslentoihin sisältyy usein minimi perilläoloaika- ja ennakko-ostoaikaehto

Usein samalle reitille on myynnissä muutamia eri hintaisia saman varausluokan lippuja, joiden ehdot eroavat toisistaan.

Lentoyhtiöt pyrkivät segmentoimaan asiakkaita maksuhalukkuuden perusteella erilaisiin kohderyhmiin. Yksittäisen matkailijan tekemien aiempien hakujen sijasta lentoyhtiöt käyttävät muita muuttujia kuten matkan kestoa ja osto-ajankohtaa asiakkaiden segmentoimiseen.

Omalla rahalla matkustavat lomamatkailijat varaavat lennot yleensä aiemmin kuin työmatkailijat ja viettävät kohteessa ainakin muutaman arkipäivän ja/tai viikonlopun. Siksi halvimpiin tarjouslippuihin sisältyy usein minimi perilläoloaika- ja ennakko-ostoaikaehto, joka on lentoyhtiöstä, matkustusluokasta, lipputyypistä ja reitistä riippuen yleensä 5-90 päivää.

  • Finnairin, American Airlinesin ja British Airwaysin tarjouslentoihin Euroopasta Pohjois-Amerikkaan sisältyy yleensä 21-28 päivän ennakko-ostoaikaehto.
  • Halvimpiin Pohjois-Amerikan sisäisiin lentoihin sisältyy tyypillisesti 21-28 päivän ennakko-ostoaikaehto.
  • Air France-KLM:n lomamatkailijoille tarkoitetut businessluokan tarjouslennot on usein varattava vähintään 42-90 päivää ennen matkaa.
  • British Airwaysin 92 euron meno-paluulennot Lontooseen on yleensä varattava vähintään 90 päivää aiemmin.
  • Äärimmäisenä esimerkkinä mainittakoon Ukraine International Airlines, jonka 37 euron meno-paluulentoihin Helsingistä Kiovaan, sisältyy 10 kuukauden ennakko-ostoaikaehto.

Muita lentolipun hintaan vaikuttavia tekijöitä

Ostoajankohdan, paikkatilanteen ja matkustussuunnan lisäksi lentoyhtiöt huomioivat myös monia muita muuttujia kuten matkan keston lentolippuja hinnoitellessa, joita käsitellään tarkemmin alla olevassa listassa.

  • Meno-paluulentoihin sisältyy minimi perilläoloajan lisäksi myös maksimi perilläoloaikaehto, joka on lipputyypistä ja lentoyhtiöistä riippuen on tyypillisesti 30 päivää – 12 kuukautta.
  • Lipputyyppi. Esimerkiksi Finnairin muutoskelpoiset ja lähtöselvitettävät matkatavarat myös Euroopan lennoilla sisältävät Value -liput ovat kalliimpia kuin pelkät käsimatkatavarat sisältävät Light- ja Campaign -liput, joiden matkapäiviä ei voi muuttaa.
  • Matkustajamäärä vaikuttaa lipun hintaan poikkeustapauksissa. Esimerkiksi osa Qatar Airwaysin businessluokan tarjouksista edellyttää vähintää kahta matkustajaa (companion fare).
  • Reitti vaikuttaa lentokenttäverojen määrään. Esimerkiksi Cathay Pacificin lennot Helsingistä Kööpenhaminan kautta Hongkongiin ovat lentokenttäverojen takia hieman halvempia kuin muuten identtiset lennot (sama lipputyyppi, matkapäivät, varausluokka jne.) Lontoon kautta.
  • Viikonpäivä vaikuttaa lipun hintaan tietyillä reiteillä. Esimerkiksi Finnairin perjantai-sunnuntailennot Helsingistä New Yorkiin ovat yleensä 20-25 euroa / suunta kalliimpia kuin ehdoiltaan identtiset saman varausluokan maanantai-torstailennot.
  • Matkustusaika vaikuttaa lipun hintaan. Lentoyhtiöiden halvimmat tarjoushinnat kaukokohteisiin eivät yleensä ole voimassa, jos matka alkaa heinäkuussa tai joulun tienoilla. Useimpiin Euroopan lentoihin ei sisälly vastaavaa rajoitusta, mutta halvimmat sesonkilennot loppuunmyydään nopeammin.
  • Yhdensuuntaiset liput ovat usein suhteessa kalliimpia kuin meno-paluulennot.
  • Kilpailutilanne vaikuttaa hintatasoon. Esimerkiksi Finnairin lennot Göteborgiin ovat usein kalliimpia kuin Lontooseen ja Amsterdamiin, vaikka lentomatka Göteborgiin on puolet lyhyempi.
  • Tiettyjen lentoyhtiöiden kuten Air New Zealandin, Icelandairin, LATAM Airlinesin, Qatar Airwaysin, Qantasin ja Turkish Airlinesin lentoihin voi usein yhdistää stopoverin eli muutaman päivän tai pidemmän pysähdyksen koneenvaihtokaupungista. Lentoyhtiöistä ja pysähdysten määrästä riippuen stopoverit ovat lisämaksuttomia tai jokaisesta pysähdyksestä on maksettava noin 50-100 euron lisämaksu / pysähdys. Lisäksi jokaisesta pysähdyksestä on maksettava lentokenttäveroja noin 10-50 euroa.
  • Myyntimaalla on merkitystä lähinnä Aasian ja Latinalaisen Amerikan sisäisiä lentoja varatessa. Esimerkiksi LATAM Airlinesin halvimmat Perun sisäiset lennot ovat varattavissa ainoastaan lentoyhtiön paikallisen sivuston ja perulaisten matkatoimistojen kautta.
  • Konetyyppi vaikuttaa muutamissa poikkeustapauksissa businessluokan lippujen hintaan. Esimerkiksi Qatar Airways veloittaa 100 dollarin lisämaksun / lento, jos lennolla käytettävään koneeseen on asennettu QSuites -istuimet.
  • Monet lentoyhtiöt veloittavat polttoainelisämaksun (YQ/YR -lisämaksu), jonka suuruus riippuu teoriassa polttoaineen hinnasta.
  • Lisäpalvelut. Perinteiset lentoyhtiöt ovat viime vuosina ottaneet a la carte -hinnoittelun käyttöön erityisesti lyhyillä mantereen sisäisillä lennoilla. Halvimpiin lippuihin sisältyy Euroopan ja Pohjois-Amerikan sisäisillä lennoilla usein ainoastaan käsimatkatavarat samaan tapaan kuin halpalentoyhtiöiden lennoilla. Esimerkiksi lähtöselvitettävästä matkatavarasta ja ennen lähtöselvityksen avautumista tehdystä paikkavarauksesta on usein maksettava lisämaksu. Lisäksi monet lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia mm. huutokauppaamalla ja kiinteään hintaan lentokentällä.
  • Monet lentoyhtiöt tarjoavat yrityksille sopimusalennuksia.
  • Varaussivustojen välillä on hintaeroja. Samat lennot saa usein varattua hieman lentoyhtiöiden sivujen hintoja halvemmalla hintavertailusivustojen (momondo, Skyscanner jne.) kautta.

Halpalentoyhtiöiden hinnoittelurakenne perustuu yhdensuuntaisiin lippuihin

Useimpien halpalentoyhtiöiden kuten Ryanairin, easyJetin, Vuelingin, Soutwestin ja AirAsian hinnoittelurakenne on lentoyhtiön näkökulmasta tarkasteltuna yksinkertaisempi. Lippujen hinnoittelu perustuu yhdensuuntaisiin lippuihin, joiden hinta määräytyy lähinnä paikkatilanteen, ennustetun kysynnän, hintaluokkakohtaisten hinnastohintojen, matkapäivien ja ostoajankohdan perusteella (tarjouslippuihin sisältyy usein ennakko-ostoaikaehto).

Useimpien halpalentoyhtiöiden tuotevalikoimasta löytyy ainoastaan muutama lipputyyppi, joiden ehdot ja hintaan sisältyvät palvelut on standardoitu.

Halpalentoyhtiöt keskittyvät suorien lentojen myymiseen, mutta muutamat eurooppalaiset halpalentoyhtiöt kuten Norwegian ja Ryanair (lähinnä Etelä-Euroopassa) myyvät samalle lipulle myös jatkolentoja. Välilaskullisten halpalentojen hinnoittelulogiikka poikkeaa olennaisesti perinteisten lentoyhtiöiden hinnoittelulogiikasta. Esimerkiksi Norwegian laskee Helsinki-Tukholma-Angeles lippua hinnoitellessa Helsinki-Tukholma ja Tukholma-Los Angeles lippujen verottomat hinnat yhteen ja lisää kokonaishintaan lentokenttäverot ja koneenvaihdosta aiheutuvat kustannukset kattavan transitlisämaksun (=>Norwegianin Tukholmasta lähtevät suorat lennot ovat lähes aina halvempia kuin välilaskulliset lennot Helsingistä).

Miten liput hinnoittellaan käytännössä?

Lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen tietokoneet on ohjelmoitu myymään ensisijaisesti halvimpia saatavissa olevia lippuja.

Hieman yksinkertaistaen asiakkaan etsiessä lentoja tietylle päivälle tai lennolle varausjärjestelmä ensin tarkistaa mitkä yhtiöt myyvät lentoja reitille ja paikkatilanteen eli minkä varausluokkien paikkoja lennoille on jäljellä. Tämän jälkeen tietokone tarkistaa mitkä tariffit täyttävät hinta- ja reittisäännöissä määritetyt rajoitukset, lisää hintaan lentokenttäverot, polttoainelisämaksun ja viranomaismaksut ja selvittää mikä jäljelle jääneistä tariffeista on halvin.

Eri varaussivustojen toimintalogiikassa on pieniä eroja, jotka korostuvat välilaskullisia ja/tai useamman lentoyhtiön lentoja sisältäviä lippuja varatessa. Siksi lentoja ostaessa kannattaa käyttää apuna hintavertailusivustoja, jotka hakevat hintatietoja useammasta lähteestä.

(Varausjärjestelmien käyttämä hinnoittelulogiikka perustuu pitkälti 1970-lukujen teknologian asettamiin rajoihin, joten ne eivät ole läheskään niin älykkäitä kuin monet asiakkaat uskovat. Esimerkiksi hinnoitteluvirheiden korjaaminen kestää usein ainakin muutaman tunnin.)

Lisämaksujen merkitys on kasvanut

Viimeisten 10-15 vuoden aikana monet lentoyhtiöt ovat karsineet lentolipun hintaan sisältyviä palveluita erityisesti lyhyillä lennoilla. Tämän ja viime vuoden aikana lähes kaikki suuret lentoyhtiöt ovat muuttaneet tai ilmoittaneet muuttavansa lähikuukausien aikana ruumalaukut maksullisiksi USA:n ja Kanadan lennoilla.

Matkalaukku- ja paikkamaksujen hinnoittelu perustuu pääsääntöisesti maantieteellisiin vyöhykkeisiin, sesonkiin (esim. Norwegianin ja Ryanairin laukkumaksut ovat korkeampia keskikesällä) ja maksuajankohtaan (aukkumaksujen maksaminen lentokentällä tulee yleensä kalliimmaksi kuin lentoja varatessa tai lentoyhtiön nettisivuilla manage my booking -toiminnon kautta).

Muutamat lentoyhtiöt kuten United käyttävät dynaamista hinnoittelua enemmän jalkatilaa sisältäviä paikkoja myydessä.

Lentokenttäverojen ja viranomaismaksujen osuus hinnasta on yllättävän suuri

Lentokenttäverojen ja viranomaismaksujen osuus erityisesti mantereen sisäisten tarjouslentojen hinnasta on usein yllättävän suuri. Esimerkiksi Finnairin 66 euron Helsinki-Kööpenhamina-Helsinki lentojen hinnasta lentokenttäverojen ja viranomaismaksujen osuus on 37 euroa ja Lufthansan 270 euron Tukholma-Los Angeles-Tukholma lipun hinnasta lentokenttäverojen ja viranomaismaksujen osuus on 130 euroa.

Lentoyhtiöiden sivuilla kohtaan verot ja maksut sisältyy usein myös polttoainelisämaksu ja muita lentoyhtiön kassaan päätyviä maksuja. Oikeiden verojen määrän saa selvitettyä tutkimalla hintaerittelyä lentoyhtiön nettisivuilla.

Miksi välilaskulliset lennot ovat halvempia?

Usein herättää ihmetystä miksi esimerkiksi Finnairin välilaskulliset lennot Tukholmasta ovat halvempia kuin suorat lennot Helsingistä. Ilmiöille on useita syitä kuten:

  • Asiakkaat suosivat suoria lentoja ja paikallista lentoyhtiötä, joten välilaskullisille lennoille asiakkaita on houkuteltava hintoja alentamalla.
  • Kilpailutilanne vaihtelee markkinoittain.
  • Lentoyhtiöiden eri markkinoilla myymät tuotteet eivät aina ole täysin identtisiä paikallisen lainsäädännön tai kilpailutilanteen takia. Esimerkiksi SAS myy pelkät käsimatkatavarat sisältäviä Light-lippuja Tukholmasta Pohjois-Amerikkaan, mutta matkatavarat sisältyvät tällä hetkellä SASin lippuihin Suomesta Pohjois-Amerikkaan.
  • Lentoyhtiöt eivät myy tarjouslentoja samanaikaisesti kaikilla markkinoilla. Esimerkiksi kesälomia, ystävän- ja äitienpäivää ja uskonnollisia pyhiä vietetään eri maissa eri päivänä, minkä lentoyhtiöt huomioivat kampanjakalenteria suunnitellessa.
  • Valuuttakurssimuutokset eivät siirry välittömästi hintoihin (esimerkiksi Ruotsin kruunu on heikentynyt parin viime vuoden aikana ~10 %).
  • Verot vaikuttavat hintaan. Esimerkiksi Lontoosta lähtevistä kaukolennoista on maksettava matkustusluokasta riippuen 75-150 punnan vero, mutta Helsingistä Lontoon kautta matkustettaessa veroa ei tarvitse maksaa.

Menolentoa ei voi jättää käyttämättä

Useimpien lentoyhtiöiden kuljetusehdoissa mainitaan, että lentoyhtiöllä on oikeus perua lippu ja pitää rahat, jos matkustaja jättää yhden lennon käyttämättä.

Esimerkiksi Lufthansan lennot Tukholmasta Pohjois-Amerikkaan ovat usein yli 50 % halvempia kuin Frankfurtista (hintakilpailu Pohjois-Amerikan markkinoilla on kiristynyt huomattavasti Norwegianin aloitettua lennot). Tämän säännön avulla lentoyhtiöt pyrkivät estämään sen, että esimerkiksi Frankfurtista matkan aloittavat asiakkaat ostaisivat Pohjoismaiden markkinoille tarkoitettuja tarjouslentoja.

Miksi lentolippujen hinnat muuttuvat?

Lentolippujen hintamuutoksiin on useita mahdollisia syitä, mutta ne johtuvat yleensä paikkatilanteen muuttumisesta, lentoyhtiön tekemistä hinnastomuutoksista tai varausajankohdasta. Halvimpiin tarjouslentoihin sisältyy usein ennakko-ostoaikaehto, joten lähtöpäivän lähestyessä lippujen hinnat nousevat vähitellen.

Halpoja tarjouslentoja ei ole aina myynnissä kaikkialle, joten halpojen lentojen etsiminen erityisesti Etelä-Amerikan, Australian ja Uuden-Seelannin kaltaisiin hieman harvinaisempiin matkakohteisiin kannattaa aloittaa ajoissa.

Jos etsimillesi päiville ei löydy halpoja lentoja, kannattaa tutkia tarkemmin mistä lentojen kalleus johtuu eri päiviä kokeilemalla. Jos esimerkiksi lennolle Helsingistä Málagaan 5.9. löytyy halpoja lentoja, mutta liput 4. päivän lennolle ovat kalliita, ongelmana on todennäköisesti yksittäisen lennon paikkatilanne (=>parempien tarjousten odottamisen sijasta matkapäivissä joustaminen on järkevämpää). Toisaalta jos yhdellekään päivälle ei ole myynnissä halvempia lentoja etsimääsi kohteeseen, lentojen kalleus johtuu todennäköisesti siitä, että halvempia lentoja ei ole tälle hetkellä myynnissä.

4 kommenttia aiheesta “Miten lentoliput hinnoitellaan?

  1. miksi lennot usein ovat ainakin vähän halvempia varaussivustojen kautta hankittuna kuin suoraan lentoyhtiön kautta?

    • Mielenkiintoinen kysymys. Ensinnäkin Skyscannerin ja momondon kaltaisilla hintavertailusivustoilla matkatoimistojen välinen hintakilpailu on erittäin kireää, joten lentolippujen myynnistä saatavat katteet ovat erittäin matalia.

      Siihen miksi matkatoimistot pystyvät myymään lentolippuja hieman lentoyhtiöiden kotisivujen hintoja halvemmalla on useampi syy. Monet lentoyhtiöt kuten Finnair veloittavat nettisivuilla myydyistä lipuista palvelumaksun, joten matkatoimistot saavat ostettua paikkoja lentoyhtiöltä muutaman euron lentoyhtiön nettisivujen hintoja halvemmalla (Finnair veloittaa 5 euron palvelumaksun).

      Euroopassa useimmat lentoyhtiöt ovat yli 10-15 vuotta sitten lopettaneet komissioiden maksamisen matkatoimistoille, mutta lentoyhtiöt maksavat pari euroa jokaisesta Amadeuksen ja Sabren kaltaisen kansainvälisen varausjärjestelmän kautta varatustusta lennosta varausjärjestelmää ylläpitävälle yritykselle. Varausjärjestelmät maksavat osan tästä palkkiosta matkatoimistolle. Matkatoimistojen ja varausjärjestelmien väliset sopparit eivät ole julkisia, mutta lukemieni kyselytulosten mukaan pienemmille matkatoimistoille maksettavat palkkiot ovat kymmenisen vuotta sitten olleet vajaan dollarin luokkaa/lento (esim. Helsinki-Tukholma-Göteborg-Tukholma-Helsinki lippuun sisältyy 4 lentoa).

      Kolmantena syynä hintaerolle on lisäpalvelut. Monet nettimatkatoimistot pyrkivät pääsemään lentolippuja myymällä nollatulokseen ja varsinainen tulos tehdään matkavakuutuksia ja muita lisäpalveluita myymällä, joiden katteet ovat korkeampia. Näiden lisäpalveluiden hinta-laatusuhde on usein kyseenalainen, joten keskivertokuluttajan kannattaa mieluummin ostaa esimerkiksi matkavakuutus suoraan vakuutusyhtiöltä.

  2. Hei, tähän hieman liittymättömästi, mutta ostin pari viikkoa sitten tänne tulleesta tarjouksesta lennot HKI-TORONTO. Äsken sain viestiä, että lennot ovat muuttuneet, ja nyt vaihtoaikaa Frankfurtissa on vain 50 minuuttia. Tämä on käytännössä mahdoton, kun miettii, että joudumme menemään myös ei schengen alueelle turvan kautta. Onko lentoyhtiöllä (Air Canada) velvollisuus korvata meille uudet lennot, vaikka liput onkin ostettu ticketin kautta, mikäli myöhästymme jatkolta? Terveisin huolestunut opiskelija

    • Hei,

      Lufthansan ja Air Canadan lennot ovat samalla lipulla, joten lentoyhtiöllä on velvollisuus hankkia korvaavat lennot ja pidempien viivästysten yhteydessä EU261/2004 -asetuksen mukainen huolenpitovelvoite (majoitus, ateriat jne.). Minimivaihtoaika Frankfurtin kentällä on 45 minuuttia, joten 50 minuutin pitäisi riittää. Tämä toki sillä oletuksella, että lento Helsingistä lähtee ajoissa. Jos myöhästytte jatkolennolta, Lufthansan transit-tiski auttaa lentojen uudelleenreitittämisen kanssa.

      Lufthansa ja Air Canada lentävät 3-4 kertaa päivässä Frankfurtista Torontoon ja kaksi kertää päivässä Montrealiin.

      Unitedin lipulla Frankfurtin kautta matkustaessa en ole joutunut menemään turvatarkastuksen, joten en heti keksi miksi teidän pitäisi käydä turvatarkastuksessa menomatkalla (passintarkastus on toki asia erikseen)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *