Lisätietoa Finnair Plus -uudistuksesta

Finnair julkisti muutamia muutoksia Finnair Plus -ohjelmaan, jotka astuvat voimaan kesäkuussa. Uudistusten myötä mm. Finnairin aikuisten palkintolentojen pistehinnat laskevat ja samalla Finnair luopuu Finnair Plus Juniorien lastenlippujen pistehinnasta saamasta 50 % alennuksesta. Aiemmin tänä vuonna Finnair muutti Finnair Plus -pisteiden vanhemissääntöjä. Finnair Plus -pisteet eivät nyt vanhene, kunhan asiakas käyttää tai ansaitsee pisteitä ainakin kerran 18 kuukaudessa. Aiemmin pisteet vanhenivat 36 kuukaudessa.

Finnairin palkintolentojen pistehinnat laskevat

Finnairin palkintolennot saa 4.6.2018 alkaen seuraavilla pistemäärillä:

  • kotimaan lento ja Pohjois-Euroopan sisäinen lento economy-luokassa 15 000 Finnair Plus -pistettä (aiemmin 20 000 pistettä) ja businessluokassa 25 000 Finnair Plus -pistettä (aiemmin 29 000 pistettä).
  • lento muualle Eurooppaan, Dubaihin tai Tel Aviviin economy-luokassa 30 000 pistettä Finnair Plus -pistettä (aiemmin 40 000 pistettä) ja businessluokassa 50 000 Finnair Plus -pistettä (aiemmin 59 000 pistettä)
  • lento Aasiaan tai Pohjois-Amerikkaan economy-luokassa 90 000 Finnair Plus -pistettä (aiemmin 125 000 pistettä) ja businessluokassa 160 000 Finnair Plus -pistettä (aiemmin 198 000 pistettä)

Varaa lastenliput 3.6.2018 mennessä

Uudistuksen myötä palkintolentojen hinnat ovat samat kaikille jäsenille, myös Junior-jäsenille.  Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että alle 18-vuotiaat Finnair Plus Junior -jäsenet menettävät lastenlipppujen pistehinnasta saamansa 50 %  alennuksen. 50 % alennus lastenlippujen pistehinnoista on voimassa 3.6.2018 saakka, joten lastenliput kannattaa varata 3.6.2018 mennessä.

Aiemmasta poiketen myös Finnair Plus Juniorit voivat saavuttaa tasojäsenyyden.

Finnair Plus Family&Friends

Finnair ei vielä ole julkaissut tarkkoja tietoja Finnair Plus Family&Friends -ohjelmasta, mutta perheenjäsenet ja ystävät voivat ilmeisesti jatkossa yhdistää lennoista kertyneitä palkintopisteitä samaan tapaan kuin esimerkiksi British Airwaysin kanta-asiakkaat.

British Airwaysin perhetilin ideana on se, että perheenjäsenet ja ystävät voivat yhdistää lennoista kertyneitä pisteitä. Sen sijaan, että jokaisen tarvitsisi kerätä esimerkiksi 20 000 lentomailia, lennot yhdelle saa varattua, jos nelihenkisen perheen jokaisen perheenjäsenen pistetililtä löytyy 5 000 lentomailia.

Yhteenveto

Palkintolentojen pistehinnat laskevat kohteesta riippuen ~15-25 %. Poikkeuksena tästä Finnair Plus Juniorien pistealennuksen menettäminen, jota aikuisten lippujen pistehinnan lasku kompensoi. Esimerkiksi kahden aikuisen ja kahden lapsen perhe saa jatkossa varattua samalla pistemäärällä kotimaan ja Euroopan lennot koko perhelle kuin aiemmin.

15 kommenttia aiheesta “Lisätietoa Finnair Plus -uudistuksesta

  1. Hyvin olet perehtynyt matkailuun, eritoten sen hinnoitteluun, liittyviin seikkoihin. Oletko arvioinut AAn kantisohjelmaa suhteessa Finskiin? Itse nimittäin laitan Finskin lennoilta ansaitsemani pisteet tällä hetkellä AAhan.

    • …Ruby-jäsenyyskin taisi tulla jo yhdestä tai kahdesta Amerikan lennosta.

    • American on parin viime vuoden aikana heikentänyt omaa ohjelmaansa aika paljon, joten se ei ole läheskään yhtä houkutteleva vaihtoehto kuin pari vuotta sitten. Jollekin hyvä ohjelma on usein jollekin toiselle huono vaihtoehto ja päinvastoin, joten eri vaihtoehtoja kannattaa aina vertailla omasta näkökulmasta.

      Americanin ohjelma muuttunut liikevaihtoperusteiseksi samaan tapaan kuin Deltan, Unitedin ja Lufthansan kantisohjelmat. Americanin omista lennoista kertyvä pistemäärä määräytyy nykyään lipun hinnan perusteella. Aiemmin Americanin kanta-asiakkaat saivat täydet pisteet (100 %) myös Finnairin halvimmista lipuista, mutta nykyään niistä kertyy pisteitä ainoastaan 25 %.

      Joissain tapauksissa Americanin AAdvantage lienee parempi vaihtoehto, mutta lähinnä Finnairin turistiluokassa matkustaville se ei usein ole Finnair Plussaa parempi vaihtoehto samaan tapaan kuin muutama vuosi sitten.

      Pohjois-Amerikan lentoja varatessa kannattaa pitää mielessä se, että Finnair Plus -jäsenet saavat tällä hetkellä täydet (100 %) pisteet myös Americanin halvimmista tarjouslipuista. (Lentoyhtiöt voivat muuttaa pistetaulukoita ilman ennakkoilmoitusta.)

      Ohjelmia vertaillessa esimerkiksi wheretocredit.com on hyödyllinen sivusto (haussa on muutamia puutteita kuten se, ettei wheretocredit huomioi Finnairin lipputyyppejä pisteitä laskiessa oikein). Syöttämällä hakuun lentoyhtiön nimen ja varausluokan näkee helposti kuinka paljon pisteitä lipusta kertyy eri ohjelmiin.

      AA muuten tarjoaa virallisten oneworld -etujen lisäksi muutamia lisäetuja myös muiden oneworld -yhtiöiden tasojäsenille. Esim. enemmän jalkatilaa sisältävät Main Cabin Extra -paikat ovat maksuttomia myös muiden oneworld -yhtiöiden kanta-asiakkaille (Rubeille ainoastaan lähtöselvityksen yhteydessä) ja USA:n sisäisillä lennoilla same-day standby on maksuton. Nämä edut eivät ole voimassa Basic Economy -lipuilla reissatessa.

  2. Finnairin chat vahvisti tänään,että Minsk kuuluu myös 4.6 eteenpäin Pohjoismaihin(Nordics). Miksi olettaa asioita??? Jos ei ole vahvistusta,niin ei kannatta olettaa ,etenkin tulkinnan perustella. Onko vaikea kysyä Finskiltä?

    • Finnair on vihdoinkin julkaissut palkintotaulukot nettisivuilla ja tein korjauksen artikkeliin.

      Vastauksena tähän. Finnairin palkintohaku veloittaa tällä hetkellä Minskin lennoista 39 000 pistettä (kuvakaappaus) samaan tapaan kuin Keski- ja Etelä-Euroopan lennoista, vaikka nykyisen palkintotaulukon mukaan Minskin lentojen pitäisi maksaa 19 000 pistettä. Lisäksi Finnairin lehdistötiedotteessa ja muussa virallisessa materiaalissa on käytetty termiä Pohjoismaat ilmaisun Pohjois-Eurooppa sijasta, joten artikkelia kirjoittaessa tämä on vaikuttanut täysin yksiselitteiseltä tilanteelta.

      ”Kesäkuun 4. päivästä lähtien Finnair Plus -palkintolennot saa seuraavilla pistemäärillä:

      economy-luokan lento kotimaassa tai Pohjoismaissa: 15 000 pistettä (aiemmin 20 000 pistettä)
      economy-luokan lento muualle Eurooppaan, Dubaihin tai TelAviviin: 30 000 pistettä (aiemmin 40 000 pistettä)
      economy-luokan lento Aasiaan tai Pohjois-Amerikkaan: 90 000 pistettä (aiemmin 125 000 pistettä).

      Palkintolentojen hinnat ovat samat kaikille jäsenille, myös Junior-jäsenille.”

  3. Miten junioreiden tasopisteet tulevaisuudessa vanhenevat? Varmasti vuodessa niin kuin aikuisillakin, mutta onko siitä ollut mitään puhetta? Vaikea nähdä monen juniorijäsenen saavuttavan esim. Gold-jäsenyyttä vuodessa joten voi kysyä mitä järkeä pitää samat kriteerit junioreille tasojen saavuttamisessa? Tässä ryöstettiin kyllä junioreita pahasti.

    • Ainakin lehdistötiedotteen mukaan samat pisterajat koskevat myös Junioreja.

      ”Finnair on myös uudistanut Junior-jäsenyyttä, ja Finnair Plus Junior-jäsenet voivat nyt saavuttaa jäsentasoja samoin kuin muutkin asiakkaat, ja ovat myös oikeutettuja samoihin tasoetuihin.”

      Nykyisten sääntöjen mukaan Juniorit eivät voi saavuttaa tasojäsenyyttä, vaikka pisteraja täyttyisi.

  4. BAn kautta sää Finskin lentoja keski-Eurooppaan 15 000 ja muualle 20 000 pisteellä.

    • Kantisohjelmia verratessa on kiinnitettävä huomiota myös siihen kuinka helppo on pisteitä kerätä ja pikkupränttiin. British Airwaysin Executive Clubin pisteiden laskenta perustuu maileihin ja Finnair Plussan kilometreihin. Esimerkiksi Finnairin halvimmista turistiluokan lipuista Helsingistä Lontooseen kertyy 500-1000 Finnair Plus -pistettä/suunta ja BA:n kantisohjelmaan 284 Aviosta. Luottokorttiostoksista pisteitä kerätessä Finnair Plus Dinersilla saa 2 Finnair Plus -pistettä / euro, mutta esim. Amex Goldilla maksetuista ostoksista kertyy ainoastaan 0,8 BA:n Aviosta / euro.

      Toisena erona on se, että esim. Turusta tai Oulusta Helsingin kautta muualle matkustettaessa kotimaan lennot sisältyvät Finnair Plus -pisteillä maksettujen palkintolentojen hintaan (BA veloittaa niistä 4500 pistettä/suunta). Finnair Plus -pisteillä maksetuista Euroopan lennoista ei tällä hetkellä tarvitse maksaa polttoainelisämaksua.

      British Airwaysin Executive Clubissa on myös monia hyviä puolia kuten tasojäsenten pistebonukset ja yhdensuuntaiset palkintolennot, joiden takia itse kerään sinne ensisijaisesti pisteitä. Esimerkkinä mainittakoon, että viime vuonna Etelä-Amerikan reissulla sain varattua paikan 10000 Avioksella + ~30 eurolla (lentokenttäverot) lähes loppuunmyydylle LATAMin lennolle Limasta Santiagoon lähtöpäivänä (halvin rahalla maksettu lippu LATAMin tai kilpailijan lennolle samalle päivälle oli maksanut yli 600 euroa paikallisen lomasesongin päättymisen takia).

      Finnairin palkintolennoista kiinnostuneille BA:n Executive Club ei kuitenkaan välttämättä ole paras mahdollinen ohjelma. BA on myös uudistamassa omaa kantisohjelmaa ilmeisesti vuoden lopussa, joten on kyseenalaista kannattaako tällä hetkellä Finnair Plussasta tai jonkin toisen oneworld -yhtiön kantisohjelmasta siirtyä BA:n kantisohjelmaan ennen kuin BA kertoo miten ohjelma uudistuu.

    • Laitoin Baltian, Pietarin, Moskovan jne. lennoista tarkistuskysymyksen tarkistaakseni tarkoittaako Finnairin lehdistötiedotteessa käyttämä ilmaisu Pohjoismaat samaa asiaa kuin Pohjoismaat maantieteellisenä alueena vai nykyisestä palkintotaulukossa löytyvää termiä Pohjois-Eurooppa.

      Lentoyhtiöiden käyttämät maantieteelliset termit eivät aina kaikilta osin vastaa kartalta löytyviä maantieteellisiä alueita (esim. American Airlines monessa yhteydessä luokittelee Meksikon ja Kanadan lennot USA:n sisäisiksi lennoiksi.).

  5. Kiitos. Jos ajatellaan, että saisi ostettua kaukolennot economyssa 500€ ja siihen business-upgrade 100k pistettä (edestakaisin) niin se kuulostaa paljon paremmalta diililtä kuin 300€ ja 150k pistettä palkintolento. Toki upgradeja ei aina välttämättä ole saatavilla, joten siihen tuo lienee toimiva ratkaisu.

    • Totta. Molemmat vaihtoehdot kannattaa kumminkin pitää mielessä. Joihinkin kohteisiin kuten Japaniin ja Puerto Vallartaan turistiluokan lippujen hintataso on korkeampi ja aina halvimpia turistiluokan lippuja ei ole saatavissa sopiville päiville.

      Businessluokan palkintolentoja ei ole yleensä ole saatavissa lennoille, joita ei pysty korottamaan pisteillä.

  6. Finnairin sivujen mukaan Asiakas maksaa lentopalkinnoista matkustajamaksun, verot ja muut mahdolliset lisämaksut.

    Mitä luokkaa nämä maksut ovat? Jos vaikkapa halvimmat kaukolennot ovat 500€:n luokkaa ja nämä pakolliset maksut ovat joka tapauksessa satasia niin palkinto on huono diili.

    • Euroopan lennoista tällä hetkellä on maksettava ainoastaan lentokenttäverot (kohteesta riippuen ~30-50 euroa). Kaukolennoista on maksettava myös polttoainelisämaksu, joten maksut ovat huomattavasti korkeampia (~300 euroa). Siksi olen viime vuonna julkaistussa artikkelissa maininnut, ettei pisteitä kannata käyttää kaukolentoihin turistiluokassa ilman perusteltua syytä (esim. rahalla maksetut lennot heinäkuussa Helsingistä New Yorkiin ja Japaniin ovat kevät- ja syyslentoja kalliimpia, mutta palkintolentojen pistehinta on vuodenajasta riippumatta sama.)

      Omat pisteet käyttäisin ennemmin Euroopan sisäisiin lentoihin turistiluokassa, kaukolentoihin businessluokassa tai matkustusluokan korotuksiin. Tällä hetkellä palkintolentoihin sisältyy matkatavarat, joista on maksettava 20 € / suunta Etelä-Euroopan lennoilla.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *