Miksi lentoja ylibuukataan?

Usein kaikki asiakkaat eivät käytä varaamiansa lentoja, josta aiheutuu monia ongelmia lentoyhtiöille. Esimerkiksi muutoskelpoisen lipun ostanut matkustaja voi muuttaa lippua pari tuntia ennen koneenlähtöä. Useimmat lentoyhtiöt ovat ratkaisseet tämän ongelman ylibuukkaamalla eli myymällä lennolle enemmän lippuja kuin koneessa on paikkoja. Lentoja ylibuukatessa lentoyhtiöt käyttävät tilastollisia malleja, joiden tarkoituksena on mimimoida koneeseen jäävien tyhjien paikkojen määrä ja ylibuukkaamisesta aiheutuvat ongelmatilanteet ja samalla maksimoida tuotot.

Tässä artikkelissa tarkastelen tarkemmin yleisimpiä ylibuukkaamisen liittyviä kysymyksiä kuten lentomatkustajien oikeuksia, miten lentoyhtiöt päättävät ketkä pääsevät lennolle, kuinka usein matkustajat eivät mahdu lennolle ja mitä vapaaehtoiseksi ilmoittautuessa on huomioitava.

Miksi lentoja ylibuukataan?

Kaikki matkustajat eivät käytä varaamaansa lentoa, jonka seurauksena lennoille jäisi ilman usein tyhjiä paikkoja ja toisaalta kaikki eivät saisi ostettua lippua koneeseen, jossa on lennon lähtiessä tilaa. Esimerkiksi

  • Kaikkia lipputyyppejä kuten ryhmävarauksia ja työmatkailijoille tarkoitettuja joustavia lippuja ei usein tarvitse maksaa heti lippuja varatessa.
  • Muutoskelpoisen lipun ostanut matkustaja voi muuttaa varausta lähtöpäivänä tai perua matkan kokonaan.
  • Meno-paluulipun ostaminen tulee usein halvemmaksi kuin pelkän menolipun. Siksi monet matkustajat ostavat lippuja, joita eivät aio käyttää kokonaan.
  • Viisumihakemuksen yhteydessä on usein toimitettava kopio lentolipusta. (Esimerkiksi Finnairin ja SASin sivujen kautta varatut lennot Suomesta Kiinaan ja Venäjälle ja Aasiasta Eurooppaan voi usein perua kuluitta tietyin rajoituksin, jos viisumihakemusta ei hyväksytä.)

Ylibuukkaamisesta on hyötyä myös matkustajille. Esimerkiksi tyhjien paikkojen määrä vaikuttaa lippujen hintoihin (lentoyhtiöiden katteet ovat matalia muihin toimialoihin verrattuna) ja vapautuneen paikan uudelleenmyyminen lähtöpäivän lähestyessä on hyvin hankalaa, joten muutoskelpoisten lippujen myyminen ilman ylibuukkaamista on hyvin hankalaa. Lisäksi monien lentoyhtiöiden halvimmat tarjousliput voi usein perua kuluitta tietyin rajoituksin, jos viisumihakemus hylätään.

Aina lennolle pääsyn epääminen ei johdu ylibuukkaamisesta

Lennolle pääsyn epääminen ei aina varsinaisesti johdu ylibuukkaamisesta. Esimerkiksi teknisen vian takia koneen vaihtaminen pienempään heti käytettävissä olevaan koneeseen on usein myös matkustajien kannalta vähemmän huono ratkaisu kuin lennon peruuttaminen kokonaan tai lennon siirtäminen seuraavalle päivälle (korvaavien lentojen löytäminen 20 matkustajalle on helpompaa kuin 150 matkustajalle).

Kuinka yleistä ylibuukkaaminen on?

Eurooppalaiset lentoyhtiöt eivät julkaise tilastoja ylibuukkauksista, mutta United States Department of Transportationin (DOT) tilastoista saa kohtuullisen kuvan viime vuosikymmenten trendeistä ja ylibuukkaamisen yleisyydestä.

DOT:in tilastojen mukaan vuonna 2017 joka 2 000 matkustaja ei mahtunut lennolle lennolle, joista yli 90 % jäi pois alkuperäiseltä lennolta vapaaehtoisesti lentoyhtiön tarjoamaa korvausta vastaan. Joka 29 400 matkustajan pääsy lennolle evättiin viime vuonna ilman matkustajan suostumusta USA:n sisäisillä lennoilla tilan puutteen takia, joten kyseessä ei ole kovin yleinen ongelma matkustajamäärään suhteutettuna.

Lentoyhtiöiden lentoja ylibuukatessa käyttämien tilastollisten mallien luotettavuus on parantunut vuosien varrella huomattavasti. Esimerkiksi vuonna 1998 joka 500 matkustaja ei mahtunut varaamalleen lennolle.

Kaikki lentoyhtiöt eivät ylibuukkaa

Monet halpalentoyhtiöt kuten Ryanair ja JetBlue eivät ylibuukkaa lentojansa. Perinteisten lentoyhtiöistä poiketen halpalennot on lähes poikkeuksetta maksettava varatessa ja toisaalta omalla rahalla matkustavat asiakkaat saapuvat lennolle todennäköisemmin kuin työmatkailijat, joiden aikataulu muuttuu usein viime hetkellä.

Tilastojen valossa on kuitenkin kyseenalaista kannattaako tätä käyttää valintakriteerinä lentoyhtiötä valitesssa. Esimerkiksi JetBlue epäsi viime ja toissa vuonna matkustajamäärään suhteutettuna useamman matkustajan pääsyn lennolle ilman matkustajan suostumusta kuin American Airlines, Delta ja United. (Lennolle pääsyn epääminen voi johtua myös muista syistä kuten koneen vaihtamiseen pienempään lähtöpäivänä teknisen vian takia.)

Miten ylibuukkaaminen toimii käytännössä?

Lentoyhtiöiden käytössä on vuosien, jopa vuosikymmenten, ajalta tilastotietoa siitä kuinka moni matkustaja on saapunut tietylle lennolle. Datan avulla lentoyhtiöt ovat rakentaneet tilastollisia malleja, joiden avulla lentoyhtiöt päättävät kuinka monta paikkaa lennolle voi myydä. Malleja rakentaessa lentoyhtiöt huomioivat mm. lento- ja reittikohtaiset erot matkustajakäyttäytymisessä, minkälaisia korvaavia lentovaihtoehtoja on tarjolla ja lomasesongeista johtuvat erot matkustajakäyttäytymisessä.

Matkustusluokan korotuksista

Businessluokan ja Premium Economy -lippujen myyminen tietyillä reiteillä erityisesti lomasesonkien aikana on haastavaa. Euroopan lennoilla tämä ongelma on helposti ratkaistavissa verhoa siirtämällä, mutta kaukolennoilla businessluokan paikkojen vähentäminen edellyttää kalliita muutostöitä, joita ei kannata tehdä lyhyiden lomasesonkien takia. Siksi lentoyhtiöt välillä ylibuukkaavat turistiluokan ja alibuukkaavat businessluokan.

Monet lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia ja lentoyhtiöiden kanta-asiakkaat voivat käyttää lentopisteitä ja upgradevouchereita matkustusluokan korottamiseen, joten turistiluokan ylibuukkaaminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että se olisi täysi lähtöpäivänä.

Tarvittaessa matkustajia korotetaan maksutta turistiluokasta business- ja Premium Economy -luokkaan lähtöselvityksen sulkeuduttua, jotta kaikki mahtuvat lennolle.

Iltapäivälehtien flirttailu-, häämatka- ja tälläytymisvinkit kannattaa suosiolla unohtaa, sillä useimmat lentoyhtiöt käyttävät tietokoneen laatimia upgradelistoja. Useimmat yhtiöt korottavat ensimmäisinä usein matkustavat tasojäsenet ja kalleimmilla lipuilla matkustavat asiakkaat. (Työmatkailijoiden ja lennolla matkustavien kulta- ja platinakorttilaisten määrässä on luonnollisesti suuria reittikohtaisia eroja, joten myös tavallisilla lomamatkailijoilla käy välillä hyvä arpaonni…)

Erikoisaterian tilaaminen lähes poikkeuksetta estää matkustusluokan korottamisen lentokentällä.

Ketkä pääsevät ylibuukatulle lennolle?

Lentoyhtiöllä on velvollisuus etsiä ensisijaisesti vapaaehtoisia, jotka ovat valmiita matkustamaan myöhemmällä lennolla korvausta vastaan (EY261/2004). Lentoyhtiöillä on lakisääteinen velvollisuus kuljettaa ensisijaisesti liikuntarajoitteiset matkustajat ja heidän saattajat sekä ilman saattajaa matkustavat lapset.

Muiden matkustajien osalta lentoyhtiö voi valita ketkä pääsevät lennolle, jos vapaaehtoisia ei löydy riittävästi.

Useimmat eurooppalaiset lentoyhtiöt eivät julkaise tarkkoja prioriteettilistoja siitä ketkä pääsevät lennolle ensimmäisenä, mutta monien lentoyhtiöiden kuten Lufthansan, easyJetin, Air Canadan, American Airlinesin ja Unitedin sopimus- ja tariffiehtojen perusteella on pääteltävissä, että viimeisenä lähtöselvityksen tehneiden matkustajien pääsy lennolle evätään yleensä ensimmäisinä tietyin poikkeuksin.

Poikkeuksena tästä ovat mm. usein matkustavia kanta-asiakkaat (tasojäsenet), joita ei yleensä poisteta lennolta ensimmäisten joukossa.  Usein myös varausluokka (lipun hinta) ja koneeseen nousu ryhmä (esim. Emirates ja Air Canada) vaikuttavat siihen ketkä pääsevät lennolle. Euroopan sisäisiltä lennoilta ei yleensä ensimmäisten joukossa poisteta kaukomatkailijoita.

Matkustusluokan korotuksen ja lipun lentopisteillä ostaneet matkustajat usein downgradataan ensimmäisinä (myös tasojäsenet).

Minkälaiseen korvaukseen olen oikeutettu?

EY261/2004 -asetuksen perusteella maksettavan korvauksen suuruus riippuu reitistä, viivästyksen pituudesta ja siitä jäitkö lennolta pois vapaaehtoisesti lentoyhtiön tarjoamaa korvausta vastaan vai eväsikö lentoyhtiö lennolle pääsyn. Matkustusluokkaa alennettaessa (downgrade) korvaus määräytyy etäisyyden perusteella.

Jos lentoosi ei sovelleta EY-lainsäädäntöä, korvauksen suuruus määräytyy lentoyhtiön kuljetusehtojen ja paikallisen lainsäädännön perusteella.

Mihin lentoihin sovelletaan EY-lainsäädäntöä?

Lentomatkustajien oikeuksia käsittelevää EY261/2004 -asetusta sovelletaan kaikkien lentoyhtiöiden EU-maista, Norjasta, Islannista ja Sveitsistä lähteviin ja EU-maihin, Islantiin ja Norjaan rekisteröityjen lentoyhtiöiden operoimiin lentoihin EU:n ulkopuolelta EU-maihin, Norjaan, Sveitsiin ja Islantiin muutamin poikkeuksin (esim. lentoyhtiöiden henkilökuntaliput). Asetusta sovelletaan esimerkiksi Lontoosta Dubain kautta Australiaan lennettäessä myös Dubai-Sydney lentoon. Myös lentopisteillä maksetut liput kuuluvat asetuksen piiriin.

EY-lainsäädännön mukainen vakiokorvaus on 125-600 euroa

Asetuksen EY261/2004 perusteella olet huolenpidon lisäksi oikeutettu alla olevan taulukon mukaiseen 125-600 euron korvaukseen, jos lennolle pääsysi evätään ja et halua luopua paikastasi vapaaehtoisesti. Korvaussumma lasketaan lopulliseen määränpäähän saapumisajan perusteella. Lentoyhtiö voi maksaa korvauksen käteisenä, pankkisiirtona, sekillä tai matkustajan suostumuksella esimerkiksi lahjakortilla.

Vapaaehtoisille maksettava korvaus perustuu lentoyhtiön ja matkustajan väliseen sopimukseen.

Alempaan matkustusluokkaan sijoittamisesta korvauksena 30-75 % lipun hinnasta

Monet lentoyhtiöt maksavat matkustajia alempaan matkustusluokkaan (downgrade) sijoittaessa lakisääteisten korvauksien sijasta esimerkiksi kiinteitä taulukkokorvauksia. Lipun hinnasta ja lentoyhtiöstä riippuen lentoyhtiön taulukkokorvaukset tai kuljetusehtojen mukaiset korvaukset ovat korkeampia tai matalampia kuin lakisääteiset korvaukset, joten downgrade -tilanteissa kannattaa laskea tarkkaan millä perusteella korvausta kannattaa vaatia.

Tarvittaessa voit vaatia hyvitystä alempaan matkustusluokkaan sijoittamisesta korvauksia EY261/2004 -asetuksen perusteella seuraavasti:

  • 30 % lipun hinnasta korkeintaan 1500 km:n pituisilla lennoilla.
  • 50 % lipun hinnasta yhteisön sisäisillä yli 1500 km:n pituisilla lennoilla ja muilla 1500–3500 km:n pituisilla lennoilla
  • 75 % lipun hinnasta yli 3500 km:n lennoilla yhteisön ulkopuolelle ja EU:n jäsenmaiden Euroopan ulkopuolisille alueille kuten Martiniquelle, Guadeloupeen ja Ranskan Polynesiaan.

Useimmat lentoyhtiöt laskevat lakisääteisen downgrade -korvauksen pro rata -periaatteen mukaisesti. (EY261/2004 -asetuksessa ei ole määritetty yksiselitteisesti miten downgrade-korvaus lasketaan.)

Downgrade-korvausten periminen tietyiltä lentoyhtiöiltä kuten British Airwaysiltä on usein erittäin työlästä, joten businessluokan liput kannattaa aina maksaa kuluttajakäyttöön tarkoitetulla luottokortilla paremman kuluttajansuojan takia.

Huolenpitovelvoite (ateriat, majoitus jne.)

EY261/2004 -asetuksen perusteella myös vapaaehtoisesti lennolta poisjääneet ovat oikeutettuja huolenpitoon (puhelinkulut, aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan, hotellimajoitus, jos yöpyminen on välttämätöntä, ja kuljetus lentokentältä hotelliin ja takaisin).

Jos lentoyhtiö ei tarjoa majoitusta (ja korvaava lento lähtee seuraavana päivänä), voit hakea korvausta majoituskuluista jälkikäteen kuitteja vastaan. Omatoimisesti esimerkiksi majoitusta järjestäessä on syytä pitää mielessä se, että kustannusten on oltava kohtuullisia.

Oikeus siirtää lentoa tai saada rahat takaisin

EU-lainsäädännön mukaan sekä vapaaehtoisesti että vastoin tahtoaan ylibuukatulta lennolta pois jäävät voivat vaatia korvaavia lentoja matkakohteeseen mahdollisimman pian tai matkustajalle sopivampana ajankohtana (esimerkiksi seuraavana viikonloppuna) paikkatilanteen puitteissa tai perua lennon. Olet oikeutettu ilmaiseen paluulentoon lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan, jos perut matkan välilaskun aikana ylibuukkauksen takia.

Lennot peruessa luovut oikeudesta huolenpitoon (!).

Säästä matkalippu

Alkuperäisestä matkalipusta kannattaa ottaa kuva lentoja ennen lentojen uudelleen reitittämistä, jotta tarvittaessa pystyt todistamaan tehneesi lähtöselvityksen ajoissa, lentoyhtiön siirtäneen sinut alempaan matkustusluokkaan ja/tai myöhemmälle lennolle.

Korvaavia lentoja kannattaa etsiä myös omatoimisesti

Korvaavia lentoja kannattaa tarvittaessa etsiä myös omatoimisesti erityisesti kaukokohteisiin ja harvinaisempiin kohteisiin Euroopassa matkustettaessa. Lentoyhtiöt pyrkivät ensisijaisesti siirtämään lipun toiselle saman lentoyhtiön lennolle, mutta tarvittaessa perinteiset lentoyhtiöt pystyvät siirtämään lipun lähtöpäivänä myös toisen perinteisen lentoyhtiön lennolle tietyin rajoituksin, jos lento on peruttu tai ylibuukattu.

Lentoja uudelleen reitittäessä lentoyhtiöt yleensä suosivat samaan allianssiin kuuluvien lentoyhtiöiden lentoja, mutta perustellusta syystä lipun siirtäminen myös toiseen allianssiin kuuluvan lentoyhtiön lennolle on yleensä mahdollista.

Korvausta voi vaatia myös paikallisen lainsäädännön perusteella

Joissakin tilanteissa korvauksia kannattaa vaatia lennon lähtömaan lainsäädännön perusteella myös eurooppalaisella lentoyhtiöllä matkustettaessa. Esimerkiksi yhdysvaltalaisen lainsäädännön mukaan matkustajalle on maksettava korvauksena 400 % yhdensuuntaisen lipun verottomasta hinnasta tietyin rajoituksin, jos lennolle pääsy on evätty ylibuukkauksen takia ja perille pääsy viivästyy vähintään 2 tunnilla (kotimaan lennot) / 4 tunnilla (ulkomaan lennot).

Kannattaako vapaaehtoiseksi ilmoittautua?

Lentoyhtiöt etsivät ensisijaisesti vapaaehtoisia esimerkiksi (netti)lähtöselvityksen yhteydessä ja portilla. Vapaaehtoisille maksettava korvaus perustuu pääsääntöisesti lentoyhtiön ja matkustajan väliseen sopimukseen.

(Usein kaikkia vapaaehtoisia ei tarvita tai lentoyhtiö saa ratkaistua ongelman toisella tavalla kuten tarjoamalla nettilähtöselvityksen yhteydessä mahdollisuutta siirtää lippu maksutta toiselle lennolle.)

Lentoyhtiöiden tekemien tarjousten taso vaihtelee paljon, joten aikataulun ollessa joustava kannattaa kysyä minkälaista korvausta lentoyhtiö tarjoaa ja miettiä saatko riittävästi vastinetta ajallesi. Monet tarjoukset kannattaa suosiolla hylätä ja toisaalta joskus lentoyhtiöiden vapaaehtoisille tarjoamat korvaukset ovat yllättävän hyviä vaivaan nähden. Esimerkkinä mainittakoon, että olen saanut Unitedilta 800 dollarin lahjakortin korvauksena lipun siirtämisestä 2,5 tuntia myöhemmin Bostonista Chicagoon lähteneelle lennolle.

Ennen tarjouksen hyväksymistä kannattaa lukea tarjouksen ehdot ja tarkistaa:

  • Miltä lennolta lentoyhtiö tarjoaa vahvistetun paikan?
  • Tarjoaako lentoyhtiö aterialippuja, hotellihuoneen ja kuljetuksen lentokentältä hotelliin ja takaisin?
  • Miten korvaus maksetaan?
  • Jos lentoyhtiö tarvitsee runsaasti vapaaehtoisia, ensimmäistä ei tarjousta välttämättä kannata hyväksyä, jos tarjottu korvaus on pienempi kuin vakiokorvaus. Parempaa tarjousta odotellessa on riskinä se, että muut hyväksyvät alkuperäisen tarjouksen ja lisää vapaaehtoisia ei tarvita…
  • Ennen lentoyhtiön lahjakortin hyväksymistä korvauksena kannattaa tarkistaa lahjakortin voimassaoloaika, onko lahjakortti henkilökohtainen vai voiko sillä varata myös lennot perheenjäsenelle, voiko lahjakortin käyttää Suomesta lähteviin lentoihin, onko lahjakortti käytettävä kerralla ja voiko lahjakortilla varata lennot lentoyhtiön nettisivujen kautta. Lahjakortteja ei pääsääntöisesti voi käyttää muiden lentoyhtiöiden operoimien codeshare-lentojen maksamiseen.

Lentoyhtiölle kannattaa mainita, jos et ole tyytyväinen lentoyhtiön tekemään tarjoukseen, mutta olet valmis matkustamaan myöhemmällä lennolla esimerkiksi vakiokorvausta vastaan.

Nettilähtöselvityksen yhteydessä lentoyhtiöt kysyvät yleensä ainoastaan alustavaa kiinnostusta myöhemmällä lennolla matkustamiseen. Jos olet ilmoittautunut vapaaehtoiseksi, portille kannattaa saapua ~10-15 minuuttia ennen koneeseen nousun alkua ja kysyä tarvitaanko vapaaehtoisia.  Vapaaehtoiseksi ilmoittautumisen voi tässä vaiheessa pääsääntöisesti perua, jos et ole tyytyväinen esimerkiksi lentoyhtiön tarjoamiin korvaaviin lentoihin.

Pohjoisamerikkalaiset lentoyhtiöt etsivät vapaaehtoisia käymällä huutokauppaa

Monet pohjoisamerikkalaiset lentoyhtiöt kuten United ja Delta etsivät vapaaehtoisia käymällä huutokauppaa. Ylibuukattujen lentojen matkustajilta kysytään mm. lähtöselvityksen yhteydessä ovatko he valmiita harkitsemaan toisella lennolla matkustamista ja minkälaista korvausta vastaan. Lentoyhtiöiden huutokauppamalleissa on eroja, mutta ainakin Unitedin keväällä 2018 käyttämässä huutokauppamallissa alemman tarjouksen tehnyt saa saman korvauksen kuin muut vapaaehtoiset.

Yhteenveto

Lennolle pääsyn epääminen ilman matkustajan suostumusta on melko harvinaista ja lentoyhtiöt saavat pääsääntöisesti ratkaistua ongelman etsimällä vapaaehtoisia, jotka ovat valmiita matkustamaan myöhemmällä lennolla korvausta vastaan. Monet lentoyhtiöt käyttävät lähtöselvityksen ajankohtaa yhtenä kriteerinä päättäessään ketkä pääsevät ylibuukatulle lennolle, joten lähtöselvitys kannattaa tehdä netissä viimeistään edellisenä iltana.

Lentoyhtiöiden vapaaehtoisille tarjoamissa korvauksissa on suuria eroja, joten vapaaehtoiseksi suostuessa kannattaa miettiä saatko ajallesi riittävästi vastinetta, lukea ehdot tarkkaan läpi ja tarkistaako tarjoaako lentoyhtiö korvauksen ateriakuponkeja ja hotellin yöksi, jos lento lähtee seuraavana päivänä. Jos et ole tyytyväinen tarjoukseen, voit hylätä tarjouksen ja halutessasi mainita olevasi valmis matkustamaan parempaa korvausta vastaan myöhemmällä lennolla.

Linkkejä

Kommentti aiheesta “Miksi lentoja ylibuukataan?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *