IAG harkitsee Norwegianin ostamista

British Airwaysin, Iberian, Vuelingin ja Aer Linguksen emoyhtiö IAG on tänään ilmoittanut ostaneensa 4,61 % Norwegianin osakekannasta ja haluavansa aloittaa keskustelut lentoyhtiön ostamisesta. IAG ei vielä ole tehnyt päätöstä ostotarjouksen tekemisestä, mutta ilmoituksen myötä Norwegianin osake on tänään noussut Oslon pörsissä yli 40%.

Norwegian on kommentoinut pitävänsä IAG:n mielenkiintoa positiivisena. Mitään keskusteluja ei yrityskaupasta vielä ole käyty, eikä yhtiöllä ollut tietoa IAG:n aikeista ennen tätä päivää.

Kommentti

Norwegianin ostaminen on IAG:lle yksi tapa ratkaista mannertenvälisten halpalentojen yleistymisestä aiheutuvat haasteet. Mahdollinen yrityskauppa vähentää todennäköisesti hintakilpailua erityisesti Pohjois-Amerikan reiteillä, joten mahdollisesta yrityskaupasta on tuskin hyötyä kuluttajille.

4 kommenttia aiheesta “IAG harkitsee Norwegianin ostamista

    • Mielenkiintoinen kysymys. Suurimpana kysymysmerkkinä on kilpailuviranomaisten suhtautuminen mahdolliseen yrityskauppaan. IAG sai luvan ostaa Vuelingin 2012, mutta komissio esti Ryanairin ja Aer Linguksen yritysfuusion 2013.

      Venäjä suhtautuu Norwegianiin erittäin nihkeästi (Norwegian ei ole saanut Siperian ylilentolupaa), joten ainakaan Finnairin kannalta tärkeimmillä Aasian markkinoilla yrityskaupalla tuskin on suurta merkitystä. Mahdollinen yrityskauppa vaikuttaisi todennäköisesti eniten Lonton ja Pohjois-Amerikan lentoihin.

    • Eihän tuolla Siperian ylilentoluvalla ole varsinaisesti mitään tekemistä Venäjän viranomaisten ja Norwegianin välisten suhteiden kanssa. Venäjä (Neuvostoliitto) on vain sopinut yhteisen ylilentosopimuksen Norjan, Ruotsin ja Tanskan kanssa, mikä suosii SAS:ia. Norjan valtion on hankala yksinään lähteä sopimaan mitään. SAS:llehän nykytilanne sopii hyvin.

    • Guardianin mukaan esimerkiksi Norwegian UK:n Lontoosta lähtevien Aasian lentojen esteenä on ollut nimenomaan Venäjän kieltäytyminen. Norwegian UK on Iso-Britanniaan rekisteröity lentoyhtiö, joten SASilla ja Pohjoismailla ei ole varsinaisesti ollut minkäänlaista roolia näissä neuvotteluissa.

      ”Meanwhile, Norwegian is considering further expansion to the far east and south Asia. Kjos said: “We could fly millions of Asian passengers to London – Tokyo, Beijing, there’s no exception, everyone wants to fly to London.”

      However, routes are being held up by the refusal of Russia to grant overflying flights in its trans-Siberian air corridor, despite UK government backing for Norwegian under a bilateral agreement. ”

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *