Finnair alkaa myydä Light -lippuja Euroopasta Pohjois-Amerikkaan

British Airways on eilen ilmoittanut matkailualan ammattilaisille suunnatulla BA Travel Trade -sivustolla Finnairin, American Airlinesin, British Airwaysin ja Iberian aloittavan huhtikuussa pelkät käsimatkatavarat ja tarjoilun sisältävien lippujen myymisen tietyille reiteille Euroopasta Pohjois-Amerikkaan.

Finnairin viestintä on tänään perjantaina vahvistanut Lentodiileille muutoksen koskevan myös tiettyjä myöhemmin julkistettavia reittejä Suomesta Pohjois-Amerikkaan.

(Finnair, American Airlines, British Airways ja Iberia tekevät tiivistä yhteistyötä Euroopan Pohjois-Amerikan välisillä lennoilla, jonka seurauksena yhtiöiden Atlantin ylittävien lentojen tuote- ja hinnoittelurakenne ovat erittäin samankaltaisia.)

Vuoden 2017 viimeisen kvartaalin aikana Air France-KLM, Delta, Lufthansa (ainoastaan Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta), Icelandair ja SAS (ainoastaan Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta) aloittivat pelkät käsimatkatavarat sisältävien Light/Basic Economy -lippujen myymisen Euroopasta Pohjois-Amerikkaan mm. kilpaillakseen Norwegianin, WOW airin ja muiden halpalentoyhtiöiden kanssa samoista asiakkaista, joten muutos ei ole varsinaisesti yllätys.

Mitä Light/Basic -lippujen hintaan sisältyy?

Monet Light/Basic -lippujen yksityiskohdat kuten matkatavara- ja paikkamaksujen suuruus ja reitit, joille Basic/Light -lippuja myydään, selviävät vasta lippujen tultua myyntiin huhtikuussa. Light/Basic -liput tulevat vähitellen myyntiin, joten ne eivät tule heti myyntiin kaikille reiteille Euroopasta Pohjois-Amerikkaan.

Light/Basic -lippujen hintaan sisältyy ateriatarjoilu, viihdejärjestelmän käyttö, huopa ja kuulokkeet samaan tapaan kuin tavallisiin Economy -luokan lippuihin, mutta Light/Basic -lippujen hintaan ei sisälly ruumatavaroita eikä istumapaikan valintaa.

Finnairin Euroopan sisäisistä Light -lipuista poiketen Light -lipuilla Euroopasta Pohjois-Amerikkaan matkustettaessa paikan valitseminen myös nettilähtöselvityksen yhteydessä on maksullista (lastenlipulla matkustavat lapset sijoitetaan automaattisesti vähintään yhden samalla varauksella matkustavan aikuisen viereen).

Light/Basic -lippujen matkapäiviä voi muuttaa muutosmaksun maksamalla, mutta peruttaessa lipuista ei saa rahoja takaisin lentokenttäveroja ja viranomaismaksuja lukuun ottamatta.

Muutoksella ei ole vaikutusta useimpiin kanta-asiakkaiden tasoetuihin

Muutoksella ei ole vaikutusta seuraaviin oneworld -yhtiöiden tasojäsenten eli usein matkustavat kanta-asiakkaat jäsenetuihin: business-/ ensimmäisen luokan lähtöselvityksen käyttöoikeus, Fasttrack -turvatarkastus, loungejen käyttöoikeus ja priority -koneeseen nousu. Tämän hetkisen tiedon perusteella British Airwaysin Basic -lipuilla matkustaessa tasojäsenet eivät voi tuoda maksutta lennolle ruumalaukkua, mutta Finnairin, Americanin ja Iberian lennoille Basic-/Light -lipuilla matkustavat oneworld Emeraldit ja Sapphiret voivat tuoda maksutta ainakin yhden ruumalaukun ja Finnairin operoimilla lennoilla matkustavat Finnair Plus Silverit voivat tuoda maksutta yhden ruumalaukun.

British Airways ja Iberia aloittavat Basic -lippujen myymiseen myös muihin kaukokohteisiin

British Airways on samalla ilmoittanut aloittavansa 19.3. pelkät käsimatkavarat ja ateriatarjoilun sisältävien Basic -lippujen myymiseen Iso-Britanniasta Lähi-itään ja Aasiaan. Lähikuukausien aikana British Airways ja Iberia aloittavat Basic -lippujen myymisen myös muihin (ei kaikkiin) kaukokohteisiin ja muista kohteista Lähi-itään ja Aasiaan.

Lisätietoa muutoksista löytyy British Airwaysin Travel Trade -sivustolta ja American Airlinesin lehdistötiedotteesta.

12 kommenttia aiheesta “Finnair alkaa myydä Light -lippuja Euroopasta Pohjois-Amerikkaan

  1. Kuuluuko BA:n Lontoo-Los Angeles-Lontoo lennoilla ruoat ja juomat lipun hintaan vai ostetaanko erikseen? Kysyy epätietoinen Hämeestä

    • Hei,

      ateriat ja juomat kuuluvat hintaan kaikilla British Airwaysin, Finnairin ja American Airlinesin kaukolennoilla.

    • Finnairin Light -liput Suomesta Pohjois-Amerikkaan tulevat myyntiin aikaisintaan huhtikuussa.

    • kannattaako odottaa, eli ovatko edullisemmat, kun täällä hetkellä myynnissä (meno-paluu 612 eur)

    • Oletko matkustamassa koulujen syyslomaviikolla vai määräytyvätkö lomapäivät lentojen hintatason perusteella?

    • Olemme matkustamassa 18.10.-30.10.2018 , kiinnosta suoralennot, kyllä lento 1-2 tunnin välilaskulla olisi aika hyvä

    • Yksittäisen lennon hintakehityksen ennustamiseen liittyy liikaa epävarmuustekijöitä, joten noiden rajoitteiden puitteissa on hyvin hankala arvioida milloin lennot kannattaa varata (esimerkiksi yksittäinen ryhmävaraus voi vaikuttaa lennon paikkatilanteeseen). Tilanne olisi hyvin erilainen, jos pystyisit joustamaan matkapäivissä.

  2. Onkohan jokin muuttunut USA:n lentohinnoittelun suhteen ylipäätään, koska tämän vuoden puolella on niin vähän näkynyt edullisia lentoja mihinkäänpäin Yhdysvaltoja? Viimeiset kolme vuotta oli aina kevättalvella hyviä tarjouksia moniin isoihin kaupunkeihin (Chicago, Phoenix, Denver, Dallas, LA, Las Vegas, Boston, väillä myös Portland, Atlanta ym ympäri maata), eli hintahaarukkaa 300-500€ per pää yhdellä tai kahdella nopealla välilaskulla ja matkalaukut kuuluivat hintaan. Onko mitään tietoa, olisiko näitä edullisia lentoja odotettavissa? Matkustusaika olisi kesä-heinäkuu,

    • Pohjois-Amerikkaan löytyy edelleen mielenkiintoisia tarjouslentoja Helsingistä, mutta mielenkiintoisimmat tarjoukset ovat usein myynnissä korkeintaan parin päivän ajan. Esim. viime viikolla SASin lentoja Helsingistä Bostoniin oli myynnissä ~270 eurolla (sis. matkatavarat ja tarjoilu).

      Suurimpana ongelmana on ilmeisesti etsimäsi matkapäivät, mutta tämä ei selitä kaikkea. Lentoyhtiöt eivät muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta myy turistiluokan tarjouslentoja heinäkuulle. Kohtuuhintaisten lentojen löytyminen on todennäköisempää, jos pystyt lähtemään reissuun kesäkuun alussa.

      Lentomarkkinoilla on tapahtunut muutamia muutoksia, joista ohessa muutamia:

      -Öljyn hinta on kääntynyt nousuun parin viime vuoden aikana.
      -Myös hinnoittelulogiikassa on tapahtunut muutoksia. Kevääseen 2016 saakka Finnairin, British Airwaysin, American Airlines ja Iberian lentojen hinnoittelukauden määritti menolennon päivä. Keväästä 2016 alkaen Finnairin, BA:n jne. lentojen hinnoittelukausi on määräytynyt pääsääntöisesti lentopäivän perusteella.
      -SAS ja Norwegian avasivat useampia reittejä Skandinaaviasta Pohjois-Amerikkaan muutama vuosi sitten, josta seurasi hintasota.
      -Viime aikoina Helgingistä ja Tukholmasta lähtevien Pohjois-Amerikan lentojen hintaero on kasvanut, joten kannattaa etsiä myös lentoja Tukholmasta. Viime syksynä maksoin BA:n Tukholma-Seattle-Tukholma lipusta ~300 euroa.
      -Icelandair on vähentänyt loppukevään ja alkukesän lentoja Helsingistä Reykjavikiin. (Finnair on lisännyt samalla Helsinki-Reykjavik lentoja, joten tällä on vaikutusta ainoastaan Pohjois-Amerikan lentotarjontaan.)
      -Pohjois-amerikkalaiset lentoyhtiöt ja Lufthansa ovat viime vuosien aikana tuoneet myyntiin Premium Economy -luokan, jonka seurauksena turistiluokan istuimien määrä/kone on hieman laskenut.
      -Pidemmän päälle 300 euron lentojen myyminen Pohjois-Amerikkaan tuskin on kannattavaa liiketoimintaa, mikä vaikuttaa kapasiteettitarjontaan. Esimerkiksi British Airwaysin Helsinki-Lontoo-San New York-Lontoo-Helsinki lipun hinnasta ~120 euroa menee lentokenttäveroihin ja viranomaismaksuihin.

  3. Olemme todennäköisesti lähdössä vapun tienoilla jenkkeihin, lentolippuja ei ole vielä ostettu. Onkohan tämän muutoksen myötä tulossa halvennuksia, joita kannattaisi vielä odottaa?

    • Finnairin, Americanin ja BA:n halvimpiin Pohjois-Amerikan tarjouslentoihin sisältyy yleensä 28 päivän ennakko-ostoaikaehto, joten kevätlentojen ostamisen kanssa en tämän takia odottaisi. Finnair & co eivät myöskään ole julkaisseet vielä tietoa siitä mille reiteille tämä lipputyyppi tulee aluksi myyntiin ja mikä on ensimmäinen matkustuspäivä.

      Finnairin ja muiden oneworld -yhtiöiden Light/Basic -lippujen hinnoittelusta on mahdoton sanoa mitään varmaa ennen kuin lipputyyppi tulee myyntiin, mutta Air France-KLM:n Light -lippujen hinnoittelun perusteella vaikutus riippuu todennäköisesti reitistä. Kohteisiin, joihin useampi halpalentoyhtiö kuten Norwegian ja WOW Air lentävät, Air France-KLM ja Delta ovat myyneet melko aggressiivia tarjouslentoja (esim. Light-liput Helsingistä Miamiin ja Kaliforniaan ~280-300 €). Näihin Suomesta lähteviin tarjouslentoihin tosin yleensä sisältynyt todella tiukka ennakko-ostoaikaehto (lennot varattava 4-6 kuukautta aiemmin). Halpalentoyhtiöt eivät juurikaan lennä Euroopasta esimerkiksi Kanadaan, Phoenixiin, Houstoniin, New Orleansiin jne. Näihin kohteisiin Air France-KLM:n Light-lippujen hintataso on ollut pääsääntöisesti melko samaa tasoa kuin aiemmin matkatavarat sisältävien AF-KLM:n lippujen.

      Lähes varmana joka tapauksessa itse pitäisin sitä, että alle 300 euron ruumalaukun sisältävät liput Tukholmasta länsirannikolle katoavat myynnistä kevään/kesän aikana.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *