Stopover-lennot Australiaan ja Uuteen-Seelantiin

Australian ja Uuden-Seelannin lentoihin voi usein yhdistää stopoverin eli muutaman päivän tai jopa useamman kuukauden pituisen pysähdyksen koneenvaihtokaupungissa. Parhaimmillaan stopovereja hyödyntämällä voi matkustaa muutamaan kohteeseen suunnilleen yhden lentolipun hinnalla.

Esimerkiksi British Airwaysin ja Qantasin Australian lentoihin voi usein yhdistää stopoverin Singaporessa, Air Chinan kaukolentoihin stopoverin Pekingissä ja Qatar Airwaysin kaukolentoihin stopoverin Dohassa lentokenttäverojen (~10-30 euroa) hinnalla.

Erillisten lippujen ostamiseen verrattuna stopoverien etuna on myös se, että matkapäiviä muutettaessa muutosmaksu on maksettava ainoastaan yhdestä lipusta.

Australian ja Uuden-Seelannin reissua suunnitteleville lukijoille kokosimme tietopaketin suosituimpien lentoyhtiöiden stopover-käytännöistä ja muutamia käytännön vinkkejä. Kommentoithan artikkelia, jos listalta ei löydy etsimääsi lentoyhtiötä tai aiheesta on muuta kysyttävää.

(Stopover-lentoja on myynnissä Australian ja Uuden-Seelannin lisäksi myös muihin kohteisiin. Esimerkiksi Icelandairin Pohjois-Amerikan lentoihin voi yhdistää stopoverin Islannissa. Tässä artikkelissa kuitenkin keskitymme Oseanian lentoihin.)

Lentoyhtiöiden stopover -käytännöissä on suuria eroja

Esimerkiksi Air Chinan, British Airwaysin ja Qatar Airwaysin Australian lentoihin voi yhdistää stopoverin ilman lisämaksua. Osa lentoyhtiöistä kuten Cathay Pacific veloittavat pysähdyksestä usein lisämaksun ja osa lentoyhtiöistä ei salli stopovereja ollenkaan ainakaan halvimmilla tarjouslipuilla matkustettaessa.

(Mahdollisesta lisämaksuttomuudesta huolimatta stopoverit eivät yleensä ole täysin ilmaisia, sillä jokaisesta stopoverista on maksettava lentokenttäveroja ja viranomaismaksuja, tyypillisesti ~10-30 euroa/pysähdys.)

Lentoyhtiöiden stopover ja reittisääntöihin voi liittyä joitakin poikkeuksia. Esimerkiksi osa halvimmista Air New Zealandin tarjoushinnoista on voimassa ainoastaan Aasian kautta matkustettaessa, joten kaikkiin Air NZ:n tarjouslentoihin ei voi yhdistää stopoveria Kaliforniassa.

Air China

Air China on usein yksi halvimmista vaihtoehdoista Suomesta Australiaan ja Uuteen-Seelantiin lennettäessä, tosin Tukholman ja Pekingin kautta lentäminen vaatii kärsivällisyyttä.

Air Chinan Australian ja Uuden-Seelannin lentoihin voi yleensä yhdistää stopoverin Pekingissä (välillä myös Shanghaissa), josta lentoyhtiö veloittaa 0-75 euron lisämaksun. Esimerkiksi Helsinki – Peking – Auckland (Uusi-Seelanti) – Helsinki lentoja on tällä hetkellä myynnissä ~610 eurolla.

Pekingin, Shanghain, Guangzhoun (Kanton) ja muutamien muiden kaupunkien kautta kolmanteen maahan (myös Hongkongiin ja Macaohun) matkustavat Suomen kansalaiset eivät pääsääntöisesti tarvitse viisumia alle 72-144 tunnin Kiinan matkaa varten. Transit-matkustajien viisumivapauteen sisältyy muutamia rajoituksia, joten ennen matkaa kannattaa tarkistaa tuoreimmat säännöt Kiinan konsulaatista.

Air New Zealand

Air New Zealand ei yleensä ole halvin mahdollinen lentoyhtiö Uuteen-Seelantiin lennettäessä, mutta yhtiö myy parin kuukauden välein tarjouslentoja Uuteen-Seelantiin, joiden pohjalta saa rakennettua maailmanympärimatkan kohtuuhintaan. Air New Zealand on myynyt aiemmin esimerkiksi Lontoo – Singapore – Auckland (Uusi-Seelanti) – Cookinsaaret – Los Angeles // San Francisco – Lontoo lentoja ~1240 eurolla.

British Airways

British Airways lentää päivittäin Lontoosta Singaporen kautta Sydneyyn ja myy samalle Qantasin jatkolentoja mm. Sydneystä, Singaporesta ja Hongkongista Melbourneen, Perthiin ja Brisbaneen. Useimpiin BA:n lippuihin Euroopasta Australiaan voi yhdistää stopoverin Singaporesta, josta lentoyhtiö veloittaa lentokenttäverojen lisäksi 0-75 euron lisämaksun. BA:n lentoihin voi välillä yhdistää stopoverin myös Hongkongissa, Kuala Lumpurissa ja/tai Sydneyssä.

Cathay Pacific

Cathay Pacificin Australian ja Uuden-Seelannin lentoihin voi usein yhdistää stopoverin Hongkongissa, josta Cathay veloittaa lentokenttäverojen lisäksi yleensä ~100 euron lisämaksun (kaikki Cathayn tarjouslennot eivät salli stopovereita).

China Eastern

China Easternin lentoihin voi yleensä yhdistää ainakin yhden stopoverin Kiinassa ilman lisämaksua.

China Southern

China Southernin lentoihin voi yleensä yhdistää ainakin yhden stopoverin Guangzhoussa (Kanton) ilman lisämaksua.

Emirates

Emirates ei ainakaan toistaiseksi lennä Suomesta, vaikka yhtiö lentääkin vähintään 1-2 kertaa päivässä Oslosta, Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Dubaihin. Useimpiin Emiratesin kaukolentoihin voi yhdistää stopoverin Dubaissa lentokenttäverojen hinnalla. Australian ja Uuden-Seelannin lentoihin voi usein yhdistää myös yhden stopoverin/suunta Singaporessa, Bangkokissa tai Sydneyssä (ainoastaan Uuteen-Seelantiin lennettäessä), josta lentoyhtiö veloittaa ~50 euron lisämaksun.

Emirates aloittaa kesäkuussa lennot Dubaista Balin kautta Uuteen-Seelaantiin, joten lähitulevaisuudessa Emiratesin Uuden-Seelannin lentoihin voi mahdollisesti yhdistää stopoverin Balilla lentokenttäverojen hinnalla.

Etihad Airways

Etihadin lentoihin voi yleensä lisätä stopoverin Abu Dhabissa lentokenttäverojen hinnalla. Osaan Etihadin lennoista voi lisätä toisen stopoverin maksamalla 50 euron lisämaksun.

Fiji Airways

Uusi-Seelanti ja Australia ovat suosittuja pysähdyspaikkoja maailmanympärimatkalla. Fiji Airwaysin yhdensuuntaisiin ja meno-paluulentoihin Australiasta ja Uudesta-Seelannista Havaijille voi yleensä yhdistää stopoverin Fidžillä (Nadi) ja Samoalla (Apia) lentokenttäverojen hinnalla ja lentoihin Australiasta ja Uudesta-Seelannista Kaliforniaan stopoverin Fidžillä. Perinteisten ja halpalentoyhtiöiden yhdensuuntaisia lentoja yhdistelemällä esimerkiksi Helsinki – Singapore – Australia – Uusi-Seelanti – Fidzi – Samoa – Havaiji – Kalifornia – Helsinki lennot saa hankittua halvimmillaan ~1400-1500 eurolla.

Finnair

Finnair myy lentoja Suomesta Aasian kautta Australiaan ja Uuteen-Seelantiin (jatkolennot ovat Air New Zealandin, British Airwaysin, Cathay Pacificin ja Qantasin operoimia). Finnairin halvimpien Basic-lippujen (alk. ~1000 € / meno-paluu Suomesta Australiaan) säännöt eivät salli stopovereita, mutta ~100 euroa/meno-paluu kalliimpiin Value-lippuihin voi yhdistää lentokenttäverojen hinnalla stopoverin Singaporessa ja Hongkongissa.

Value-lipun ostaminen ei usein ole halvin mahdollinen tapa matkustaa Suomesta Australiaan tai Uuteen-Seelantiin, mutta niiden ehdot ovat monien lentoyhtiöiden halvimpien tarjouslentojen ehtoja joustavampia (maksimi perilläoloaika tyypillisesti 12 kk, matkapäiviä voi muuttaa maksamalla muutosmaksun). Finnairin lentonumerolla myydyistä Value-lennoista kertyy tällä hetkellä täydet (100 %) Finnair Plus -pisteet.

Singapore Airlinesin omistama halpalentoyhtiö Scoot myy halpalentoja esimerkiksi Singaporesta Perthiin halvimmillaan ~150-200 eurolla/meno-paluu, joten lentoja ostaessa kannattaa tarkistaa tuleeko Finnairin Singaporen lentojen ja esim. Scootin halpalentojen ostaminen olennaisesti halvemmaksi.

Hawaiian Airlines

Havaiji on suosittu pysähdyspaikka Australiasta ja Uudesta-Seelannista Pohjois-Amerikkaan matkustettaessa. Useimpiin Hawaiaan Airlinesin lippuihin Australiasta ja Uudesta-Seelannista Pohjois-Amerikkaan voi yhdistää lentoja varatessa yhden stopoverin Havaijilla lentokenttäverojen hinnalla ja toisen pysähdyksen Havaijilla maksamalla 100 dollarin lisämaksun. Lentoja Australiasta ja Uudesta-Seelannista Pohjois-Amerikkaan varatessa kannattaa tutkia tuleeko Jetstarin ja pohjois-amerikkalaisten lentoyhtiöiden lentojen yhdisteleminen halvemmaksi.

Malaysia Airlines

Malaysia Airlinesin Australian lentoihin voi usein yhdistää stopoverin Kuala Lumpurissa lentokenttäverojen hinnalla. Aasian suurin halpalentoyhtiö AirAsia myy usein tarjouslentoja Kuala Lumpurista Australiaan ~150-250 eurolla/meno-paluu, joten lentoja varatessa kannattaa tutkia tuleeko erillisen meno-paluulipun Suomesta Kuala Lumpuriin ja AirAsian halpalentojen Kuala Lumpurista Australiaan ostaminen halvemmaksi.

Qantas

Qantasin lennot Tukholmasta Australiaan ovat usein 300-400 euroa halvempia kuin Helsingistä, joten lentoja varatessa kannattaa tutkia tuleeko Tukholman kautta reissaaminen halvemmaksi.

Qantasin Australian lentoihin voi yleensä yhdistää yhden stopoverin/suunta ilman lisämaksua ja toisen stopoverin/suunta maksamalla ~50 euron lisämaksun/stopover. Dubai, Singapore ja Bangkok ovat tyypillisiä pysähdyskohteita Qantasin lennoilla Euroopasta Australiaan matkustettaessa.

Ennen Qantasin kaukolentojen ostamista kannattaa tutustua Qantasin Walkabout -lentopassiin. Sen ostamalla Australian sisäiset lennot saa usein halvemmalla, jos on ostanut ulkomaanlennot Qantasilla.

Qatar Airways (Doha)

Qatar Airways on usein halvin yhden stopin lentoja Helsingistä Australiaan ja Uuteen-Seelantiin myyvä lentoyhtiö. Qatar Airwaysin Aasian, Australian ja Afrikan lentoihin voi lähes poikkeuksetta yhdistää 1-15 päivän stopoverin Dohassa lentokenttäverojen (~10-20 €) hinnalla.

Lisäksi ainakin helmikuun loppuun saakka Qatar Airways tarjoaa yhden maksuttoman hotelliyön Dohassa tietyin rajoituksin matkustusluokasta riippuen joko 4* tai 5* hotellissa matkustajille, joiden lentoihin sisältyy vähintään 12 tunnin stopover Dohassa (Qatar on useampaan otteeseen pidentänyt tämän tarjouksen voimassaoloaikaa, joten tämän tarjouksen takia lentojen ostamisen kanssa tuskin tarvitsee kiirehtiä).

Royal Brunei

Hieman eksoottisempana vaihtoehtona on Royal Brunei, joka on viime aikoina myynyt muutaman kuukauden välein tarjouslentoja Lontoosta Melbourneen ~650-700 eurolla. Royal Brunein lentoihin voi usein yhdistää stopoverin Bandar Seri Begawanissa (Brunei) ja/tai Dubaissa lentokenttäverojen hinnalla. Opiskelijoiden ja alle 26-vuotiaiden kannattaa tarkistaako saako samat lennot varattua halvemmalla STA Travelin kautta.

Singapore Airlines

Singapore Airlinesin lentoihin voi usein ainakin teoriassa lisätä stopoverin Singaporessa ilman lisämaksua. Monista lentoyhtiöistä poiketen Singapore Airlines käyttää stopover-lentoja hinnoitellessa ns. higher intermediate point -sääntöä, jonka seurauksena stopover Singaporessa usein (ei aina) korottaa lentojen hintaa 100-300 eurolla.

Thai Airways

Thai Airwaysin lentoihin ei yleensä voi yhdistää stopoveria, mutta Emiratesin lentoihin esimerkiksi Tukholmasta Sydneyyn voi usein yhdistää stopoverin Bangkokissa.

Aloita lentojen etsiminen hyvissä ajoin etukäteen

Useat lentoyhtiöt myyvät koneenvaihdollisia lentoja Suomesta Oseaniaan, mutta usein ainoastaan 1-3 lentoyhtiötä myy stopoverin juuri tietyssä kaupungissa sisältäviä lentoja. Esimerkiksi edullisten Helsinki-Hongkong-Sydney-Helsinki lentojen löytäminen edellyttää käytännössä sitä, että British Airways tai Cathay Pacific myy edullisia tarjouslentoja Helsingistä Australiaan.

Lentoyhtiöt eivät myy halpoja tarjouslentoja koko ajan jokaiseen kohteeseen, joten lentojen etsiminen kannattaa aloittaa tavallista aikaisemmin, jos haluat varata stopoverin tietyssä kaupungissa sisältävät lennot. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lennot olisi ehdottomasta varattava vähintään 6 kuukautta aiemmin vaan sitä, että sopiville päiville löytyy ennemmin tai myöhemmin edullisia stopoverin mielenkiintoisessa matkakohteessa sisältäviä lentoja huomattavasti todennäköisemmin, jos lentojen etsiminen on aloitettu hyvissä ajoin etukäteen.

Muista myös open-jaw –lennot

Stopover –lentojen ostaminen ei aina ole halvin tapa rakentaa kiertomatka, joten eri vaihtoehtoja kannattaa vertailla tarkkaan. Esimerkiksi Helsinki-Singapore-Sydney-Helsinki lentoja varatessa kannattaa tarkistaa tuleeko yhdensuuntaisen Singapore-Sydney halpalennon ostaminen esimerkiksi Scootilta ja meno-paluulipun, jonka menolento saapuu Singaporeen ja paluulento lähtee Sydneystä, ostaminen halvemmaksi kuin kaikkien lentojen ostaminen kerralla.

Miten stopover-lennot voi varata?

Stopover-lentojen etsiminen kannattaa aloittaa etsimällä ensin tavallisia meno-paluulentoja varsinaiseen matkakohteeseen esimerkiksi lentoyhtiön tai nettimatkatoimiston sivuilla. Jos lentoihin sisältyvä koneenvaihtokaupunki vaikuttaa kiinnostavalta matkakohteelta, lentojen etsimistä kannattaa jatkaa selvittämällä vähintään muutama matkapäivä, joille on myynnissä edullisia lentoja.

Tämän jälkeen lentojen etsimistä voi jatkaa valitsemalla useita kohteita kohta lentoyhtiön, matkatoimiston (esim. ebookers, Expedia, Kilroy, Travellink) tai hintavertailusivuston (esim. momondo, Skyscanner) lentohausta.

Esimerkki. Jos Qatar Airwaysin halvimpia tarjouslentoja on myynnissäpäivien 5.5. ja 8.5. Helsinki-Doha-Sydney lennoille ja 22.5. Sydney-Doha-Helsinki lennolle, edullisia stopover-lentoja on todennäköisesti myynnissä seuraaville matkapäiville: Helsinki-Doha 5.5., Doha-Sydney 8.5., Sydney-Helsinki 22.5.

Stopover –lennot voi varata myös virkailijan avustuksella, mistä lentoyhtiö/matkatoimisto veloittaa ~50-150 euron palvelumaksun.

Muista viisumi

Lopuksi vielä muistutuksena: Suomen kansalaiset tarvitsevat Australian ja Uuden-Seelannin reissua varten sähköisen e-viisumin, joka on turisteille maksuton. Suurin osa hakemuksista hyväksytään 24 tunnin sisällä, mutta poikkeustapauksissa hakemuskäsittely voi kestää pidempään. Siksi viisumihakemus kannattaa tehdä viimeistään pari viikkoa ennen matkaa.

9 kommenttia aiheesta “Stopover-lennot Australiaan ja Uuteen-Seelantiin

  1. Hei! Missä paremmuusjärjestyksessä olisi Sydneyyn mennessä: ,Ethid, Emirates, Sq, Qa tai Qatar?
    Matkustusmukavuus ym.?
    Mitä dokumentteja tarvitaan mahdollusissa stopoverpaikoissa Bkk, Dbx , Hkg tai Sin? Parissa näistä olisi tarkoitus pysähtyä.

    • Tämä on oikeastaan yllättävän monimutkainen kysymys. Saman yhtiön eri konetyyppien väliset erot matkustusmukavuudessa ovat välillä suurempia kuin kahden yhtiön saman konetyypin väliset erot.

      Näistä tällä hetkellä en ensimmäisenä varaisi Etihadin lentoja. Yhtiö on viime aikoina supistanut reittiverkostoaan, joten aikataulumuutoksista voi aiheutua päänvaivaa reissun lähestyessä.

      Noihin maihin Suomen kansalaiset tarvitsevat alle 1-3 kuukauden lomamatkaa varten ainoastaan tavallisen passin, jonka on oltava maasta poistuttaessa voimassa vähintään 6 kuukautta. Maahantulomääräykset voi teoriassa muuttua reissun lähestyessä, joten tuoreet säännöt kannattaa tarkistaa 1-2 kk ennen reissua.

      Noista kaupungeista itse pidin eniten Singaporesta ja Hongkongista, mutta suosikkikaupungeista on monia mielipiteitä.

      Qatar Airways muuten tarjoaa ainakin vuoden loppuun saakka stopover-matkailijoille yhden yön maksuttoman hotellimajoituksen Dohassa tietyin rajoituksin. Lisätietoa ehdoista löytyy lentoyhtiön sivuilta.

      https://discoverqatar.qatarairways.com/us-en/plusqatar

  2. Hei, miten voisi yhdistää Australian ja Uuden-Seelannin matkat samalla kertaa?

    • Hei,

      todennäköisesti halvin ratkaisu on ostaa yhdensuuntainen lippu Australiasta Uuteen-Seelantiin (tai Uudesta-Seelannista Australiaan) ja meno-paluulippu, jonka menolento saapuu Australiaan/Uuteen-Seelantiin ja paluulento lähtee naapurimaasta. Tämänkaltaisia meno-paluulentoja voit etsiä valitsemalla esimerkiksi Skyscannerin, momondon, ebookersin tai lentoyhtiön sivulta löytyvästä hakulomakkeesta useita kohteita, multi-city tai vastaavan kohdan. Useamman kohteeen lentoja varatessa kannattaa verrata hintoja useammalla sivustolla. Omia lentoja varatessa olen huomannut, että lentoyhtiön sivustot eivät aina löydä kaikkia lentovaihtoja. Samaa pätee välillä myös vertailusivustoihin.

      Vähintään kuukautta aiemmin varatut yhdensuuntaiset liput esimerkiksi Sydneystä tai Melbournesta Uuteen-Seelantiin maksavat tyypillisesti ~100-150 euroa.

  3. Hei, olisiko vinkkiä matkakohteesta, jonka voisi yhdistää Uuden-Seelannin matkaan? Matka olisi kesäkuussa, laskettelua Uudessa-Seelannissa ja siihen joku lämmin (ei kallis) ”lepolomakohde” lisäksi ?

    • Rantalomakohteiden yhdistäminen samalle lipulle on huomattavasti hankalampaa kuin kaupunkikohteiden. Syynä tähän on se, lähes kaikkien lentoyhtiöiden tärkeimmät kentät sijaitsevat kaupunkikohteissa (Singapore, Hongkong, Dubai…).

      Yhtenä tutkimisen arvoisena ideana tuli mieleen Malesia. AirAsia lentää päivittäin Kuala Lumpurista Aucklandiin, joten Helsinki – Malesia // Auckland – Helsinki open jaw -lipun ja yhdensuuntaisen Malesia – Auckland lipun ostamalla saattaisi saada rakennettua jokseenkin järkeväm kiertomatkan.

  4. Moikka, onko teillä vinkata kivoja paikkoja mihin voisi yhdistää Venäjän matkan? Onko esim. Kiinaan stopoverlentoja missä noin 3-4 päviää Venäjällä?

    • Aeroflotin lentoihin ei yleensä voi yhdistää stopovereita, joten kahden erillisen lipun ostaminen on käytännössä ainoa tapa yhdistää Venäjän reissuun Aasian matka. Muut yhtiöt eivät juurikaan myy lentoja Suomesta Venäjän kautta Aasiaan. Etukäteen hankitut Venäjän sisäiset lennot eivät yleensä ole mahdottoman kalliita (Futiksen MM-kisaviikot ovat oma lukunsa).

  5. Hei, voisitko tehdä jutun mitä eroa on varattaessa lentolippuja matkatoimiston tai lentoyhtiön omilta sivuilta.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *