Vaihtoehtoja Interrailille

Interrailin suosio on laskenut parin viime vuosikymmenen aikana huomattavasti mm. halpalentojen ja -bussien yleistymisen, reililipun hinnan ja piilokulujen myötä. Lentäminen ei yleensä ole käytännöllisin tapa matkustaa muutaman sadan kilometrin matkoja Keski-ja Etelä-Euroopassa, joten päätimme tutkia tarkemmin Interrail-lipun etuja ja haittoja ja muita tapoja toteuttaa Interrailin kaltainen kiertomatka Euroopassa.

Interrailin plussat ja miinukset

Interrail-lippuja on kahdenlaisia: maakohtainen One Country Pass ja Global Pass, jolla voi matkustaa kaikissa 30 Interrail-maassa kotimaata lukuun ottamatta (voimassaoloajasta voi käyttää yhden päivän kotimaan meno- ja yhden päivän paluumatkaan). Tässä artikkelissa tarkastelemme ainoastaan Global Pass -lippuja.

Reililipun suurimpana etuna joustavuus

Interrail-lipulla voi matkustaa lähes kaikissa junissa 30 maassa, joten matkasuunnitelmaa on helppo muuttaa reissun aikana.

Toisena etuna on lipun kiinteä hinta. Monet rautatieyhtiöt Keski- ja Etelä-Euroopassa käyttävät dynaamista hinnoittelua samaan tapaan kuin lentoyhtiöt, joten viime hetken liput suosituimpiin juniin ovat usein yllättävän kalliita (ja vastaavasti hyvissä ajoin etukäteen ostetut liput voivat olla yllättävän edullisia – esim. Pariisi – Bordeaux/Marseille/Toulouse alk. 10 euroa).

Alle 12-vuotiaat lapset mukaan maksutta

Yhden aikuisen kanssa voi matkustaa maksutta kaksi alle 12-vuotiasta lasta, joten lasten kanssa reissatessa Interarail on yleensä harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Paikkamaksuissa on maakohtaisia eroja, joten ennen reililipun ostamista kannattaa tarkistaa tarvitseeko lapsille tehdä maksullista paikkavarausta.

Hinta ja lisämaksut ovat suurimpia puutteita

Interrail-lipun suurimpana puutteena on hinta ja pakollisista paikkavarauksista veloitettavat lisämaksut. Esimerkiksi 15 vapaavalintaista matkapäivänä kuukauden aikana sisältävä nuorten (12-27 v) toisen luokan Flexi-lippu maksaa 372 euroa, aikuisten lippu 468 euroa ja seniorilippu (60+) 421 euroa.

Paikkamaksuissa on suuria maakohtaisia eroja. Lisämaksut on helppo välttää mm. Saksassa, Iso-Britanniassa, Irlannissa, ja Itävallassa, joissa paikkavaraukset ovat pääosin vapaaehtoisia. Välimeren maissa tilanne on päinvastainen. Esimerkiksi Ranskassa useimpiin kaukojuniin on tehtävä maksullinen paikkavaraus (~10-20 €), Italiassa InterCitejä lukuun ottamatta useimmat kaukojunat ovat lisämaksullisia (~10 €) ja Espanjassa paikallisjunia (Cercanías) lukuun ottamatta useimmat junat ovat lisämaksullisia (~6-10 €).

Ranskan ja Espanjan rajan ylittävissä junissa lisämaksut ovat hyvissä ajoin etukäteen ostettujen tarjouslippujen hintatasoon verrattuna erittäin korkeita. Esimerkiksi paikkavaraus TGV:hen Pariisista Milanoon maksaa 31 euroa. Samalle reitille saa ostettua tavallisen junalipun halvimmillaan 29/39 eurolla, jos lippu ostettu vähintään 60/30 päivää aiemmin.

Osa paikkamaksuista on mahdollista välttää suunnittelemalla reitti huolellisesti, joten matkaa suunnitellessa ja eri vaihtoehtoja vertaillessa kannattaa tutustua esimerkiksi Seat61 -sivuston kattavaan Interrail -oppaaseen.

Interrail-lipulla ei voi matkustaa kaikilla junilla

Viime vuosina rautatieliikenne on avautunut kilpailulle Euroopassa. Interrail-lipulla voi käyttää lähes kaikissa julkisten rautatieyhtiöiden junissa, mutta lipulla ei voi käyttää kaikkien yksityisten rautatieyhtiöiden junissa. Esimerkiksi Ruotsissa Interrail-lipulla voi matkustaa ainoastaan SJ:n junissa, mutta lippua ei kelpaa MTR:n junissa. Lisäksi Eurostar, Thalys ja Ranskan rautatiet (SNCF) ovat rajoittaneet Interrail-lipulla matkustamista. Yhtiöiden juniin on varattu ainoastaan tietty paikkakiintiö reilaajille, joten reililipun käyttäminen ei ole mahdollista vaikka junassa olisi tilaa. Lisätietoa aiheesta löytyy esimerkiksi Seat61-sivuston Interrail-oppaasta.

Interrail-lipulla ei myöskään voi matkustaa tietyissä aiemmin Neuvostoliittoon kuuluneissa maissa kuten Virossa, Latviassa, Liettuassa, Albaniassa ja Ukrainassa.

Kello 19-sääntö

Flexi-lipulla matkustettaessa yöjunalla, joka lähtee klo 19:00 jälkeen ja saapuu perille seuraavana päivänä klo 04:00 jälkeen, lähtöpäivää ei tarvitse merkitä matkapäiväksi – pelkän saapumispäivän merkitseminen riittää. Kello 19:00 sääntö pätee myös Interrail-lippuun sisältyviin lauttamatkoihin. Lauttamatkoihin sääntöä sovelletaan myös päinvastaisesti. Halutessasi voit merkitä lähtöpäivän matkapäiväksi lippuun.

Interrail-lipuista 15 % alennus vuoden loppuun saakka

VR ja muut eurooppalaiset rautatieyhtiöt ovat viime vuosina myyneet pari kertaa vuodessa Interail-lippuja 15 % alennuksella. Tämän kertainen tarjous on voimassa vuoden loppuun saakka.

Halpabussitarjonta Euroopassa on kasvanut nopeasti

Bussilla matkustaminen on myös mielenkiintoinen vaihtoehto budjettimatkailijoille. Viimeisten kymmenen vuoden aikana halpabussitarjonta Euroopassa on kasvanut merkittävästi ja samalla hintataso on laskenut. Esimerkiksi Varsovasta Krakovaan voi matkustaa halvimmillaan parilla eurolla PolskiBusilla, Helsingistä Pietariin 10 eurolla LuxExpressillä ja Flixbus myy 7-10 eurolla tarjouslippuja esimerkiksi Milanosta Firenzeen ja Venetsiaan.

Flixbusin 99 euron bussipassi

Saksalainen Flixbus on Euroopan suurin halpabussiyhtiö, joka liikennöi yli 1200 kohteeseen 24 maassa. Yhtiö myy 99 eurolla kolme kuukautta voimassaolevia Interflix -bussipasseja, joilla voi matkustaa 5 suoraa bussimatkaa.

Muutamia esimerkkireittejä

  • Lissabon-Madrid-Pariisi-Amsterdam-Berliini-Kööpenhamina
  • Barcelona-Pariisi-Amsterdam-Berliini-Kööpenhamina-Tukholma
  • Split-Pula-Venetsia-Milano-Pariisi-Amsterdam
  • Rooma-Venetsia-Wien-München-Berliini-Kööpenhamina

Kenelle InterFlix sopii?

InterFlix on mielenkiintoinen vaihtoehto, jos haluat mahdollisimman moneen paikkaan matkustamisen sijasta tutustua paremmin kaupunkeihin. Flixbusin verkoston kattavuus vaihtelee maittain, joten ennen lipun ostamista kannattaa tutustua yhtiön reittikarttaan ja laskea tuleeko erillisten lippujen ostaminen halvemmaksi.

Eurolinesin bussipassi

Eurolinesin bussipassilla voi matkustaa 47 kohteeseen Euroopassa. 15 päivän bussipassi maksaa sesongista riippuen 225-320 euroa ja 30 päivän passi 340-425 euroa. Alle 26-vuotiaiden 15 päivän bussipassi maksaa sesongista riippuen 195-270 euroa ja 30 päivän bussipassi 265-350 euroa. Hinnoista saa 10 % alennuksen kansainvälisellä ISIC-opiskelijakortilla.

Kannattaako passin ostaminen?

Mahdollisesti, jos vietät korkeintaan pari päivää yksittäisessä kohteessa. Eurolinesin bussipassin haittana on suppea reittiverkosto, joten passilla pystyy matkustamaan lähinnä suurimpiin kaupunkeihin.  Keski-ja Etelä-Euroopassa etukäteen ostetut bussiliput on usein melko edullisia, joten ennen passin hankkimista on syytä laskea tarkkaan tuleeko esimerkiksi erillisten juna- ja bussilippujen ja/tai InterFlix -passin ostaminen halvemmaksi.

Keskikesällä 30 päivän bussipassin ja esimerkiksi 15 pv/1 kk Interrail-lipun välinen hintaero on ainoastaan ~10 % (+paikkamaksut), joten

Halpalennoista

Halpalennoilla voi matkustaa Keski- ja Etelä-Euroopassa maasta toiseen halvimmillaan 10-20 eurolla (tähän tosin ei sisälly matkalaukkumaksuja eikä matkakuluja keskustasta lentokentälle). Halvimpien lentojen löytäminen edellyttää yleensä lippujen ostamista ainakin 2-8 viikkoa aiemmin, joten lentäminen ei yleensä ole käytännöllisin tapa toteuttaa Interrailin kaltaista kiertomatkaa. Lisäksi lentokentälle matkustaminen vie aikaa ja kentälle on saavuttava vähintään tuntia ennen lennon lähtöä, joten kokonaismatka-aika on junalla ja bussilla matkustettaessa on usein lyhyempi alle 400-500 kilometrin matkoilla.

Interrailin kaltaisella kiertomatkalla lentäminen on järkevä vaihtoehto lähinnä pidemmillä matkoilla (esimerkiksi Suomesta reitin alku- ja loppupisteeseen matkustettaessa).  Kiertomatkailijoiden kannalta halpalennot ovat mielenkiintoinen vaihtoehto hinnaksi lisäksi yhdensuuntaisiin lippuihin perustuvan hinnoittelurakenteen takia. Lista halpalennoista Suomesta löytyy täältä.

(Finnair ja monet muut perinteiset lentoyhtiöt kuten Lufthansa myyvät meno-paluulentoja, joiden paluulento lähtee toisesta kaupungista tai maasta. Multistop-lentoja voi etsiä valitsemalla esimerkiksi momondon, Skyscannerin, ebookersin tai Expedian lentohausta useita kohteita kohdan.)

Lippujen ostaminen yksitellen voi tulla halvemmaksi

Matkasuunnitelmasta riippuen juna- ja/tai bussilippujen ostaminen yksitellen voi tulla halvemmaksi kuin Interrail-lipun tai bussipassin ostaminen, joten ennen lippujen ostamista kannattaa miettiä minne haluat matkustaa ja laskea tuleeko erillisten lippujen ostaminen olennaisesti halvemmaksi.

Matkustettaessa pidempään Ranskan ja Italian kaltaisissa maissa, joissa lisämaksullisten paikkavarauksten tekeminen on usein pakollista, erillisten lippujen ostamista kannattaa harkita. Esimerkiksi paikkavaraukset nopeimpiin Trenitalian juniin maksavat 10 euroa (Intercityt eivät vaadi paikkavarausta), TGV-juniin Ranskassa ~10 euroa, Thalys-juniin Pariisista Brysseliin 20 euroa ja Amsterdamiin 25 euroa. Ostamalla junaliput hyvissä ajoin etukäteen esimerkiksi SNCF:n Ouigo -halpajunilla voi matkustaa halvimmillaan 10-15 eurolla muutamassa tunnissa Pariisista Bordeaux’hon, Toulouseen ja Marseilleen, Thalys-junilla kolmessa tunnissa Pariisista Amsterdamiin 35 eurolla, Trentalian ja Italon junilla parissa tunnissa Firenzestä Roomaan, Milanoon ja Venetsiaan ~20 eurolla.

Ennen lippujen ostamista kannattaa tutustua myös paikallisiin tarjouslippuihin. Esimerkiksi Deutsche Bahn myy Schönes Wochenende -lippuja, joilla 1-4 henkilöä voi matkustaa viikonloppuisin koko päivän ajan rajattomasti paikallisjunilla 40-54 eurolla/1-4 henkilöä.

Halvimpien bussi- ja junalippujen löytäminen edellyttää lippujen ostamista hyvissä ajoin etukäteen erityisesti lomasesonkien aikana eikä niitä usein pysty muuttamaan tai perumaan. Siksi lippujen ostaminen yksitellen sopii parhaiten niille, jotka ovat tehneet tarkan matkasuunnitelman etukäteen ja pystyvät sitoutumaan siihen. Ilman selkeää matkasuunnitelmaa reissatessa Interrail-lipun etuna on kiinteä hinta (viime hetken junaliput esim. Ranskassa ovat usein yllättävän kalliita).

Lipputyyppejä yhdistelemällä voi säästää rahaa

Matkasuunnitelmasta riippuen myös lipputyyppien yhdistelemistä kannattaa harkita. Esimerkiksi Flixbusin InterFlix -passia ei pidemmän reissun aikana kannata käyttää alle 20 euroa maksavien välien maksamiseen ja reilatessa halvemman vähemmän matkapäiviä sisältävän Interrail-passin ostaminen ja muutaman junamatkan maksaminen erikseen voi tulla halvemmaksi.

Yhteenveto

Euroopan kiertomatkan suunnitteleminen kannattaa aloittaa miettimällä minkälainen matkailija olet , haluatko viettää ainakin muutaman päivän jokaisessa kaupungissa vai matkustaa mahdollisimman moneen paikkaan ja minne haluat matkustaa.

Monet rautatieyhtiöt ovat reagoineet halpabussien ja halpalentojen yleistymisen myötä kiristyneeseen kilpailuun aloittamalla edullisten tarjouslippujen myymisen, joiden hintataso on mm. Ranskassa ja Italiassa yllättävän alhainen pakollisiin paikkavarausmaksuihin verrattuna. Siksi ennen Interrail-lipun ostamista kannattaa aina laskea tuleeko juna- ja bussilippujen ostaminen erikseen vai Interrail-lipun hankkiminen halvemmaksi. Halvimpiin junalippuihin sisältyy usein samankaltaisia rajoituksia kuin lentolippuihin (liput ostettava hyvissä ajoin etukäteen, voimassa ainoastaan tietyssä junassa jne.), joten hintaeron ollessa pieni kannattaa harkita myös Interrail-lipun ostamista joustavampien lippuehtojen takia.

Flixbusin 99 euron bussipassi on mielenkiintoinen vaihtoehto matkailijoille, jotka mahdollisimman moneen matkustamisen sijasta haluavat tutustua jokaiseen kaupunkiin kunnolla. Erillisten lippujen ostamiseen verrattuna bussipassin etuna on joustavuus ilman Interrail-lipun hintalappua. Eurolinesin bussipassi on kannattava hankinta lähinnä poikkeustapauksissa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *