Miten British Airwaysin lentopisteitä kannattaa käyttää?

Olemme aiemmin tänä vuonna kirjoittaneet Finnair Plus-, SASin EuroBonus- ja Norwegian Rewards -pisteiden käyttämistä. Tänään käsittelemme oneworld -allianssiin kuuluvan British Airwaysin lentopisteiden käyttämistä ja muutamia Executive Club -kanta-asiakasohjelman erikoisuuksia kuten perhetiliä, jolle samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet voivat koota perheen lennoista kertyviä lentopisteitä.

BA:n lentojen lisäksi lentomaileja voi kerätä ja käyttää mm. muiden oneworld -yhtiöiden kuten Finnairin, American Airlinesin, Iberian ja Qatar Airwaysin lennoista, vuokra-autoihin ja hotellivarauksiin. Lisäksi pisteitä voi kerätä mm. American Express -korteilla maksetuista ostoksista.

Lentomailien käyttöarvo jää melko matalaksi vuokra-autoja ja hotelleja varattaessa, jonka vuoksi emme käsittele näitä tarkemmin.

Palkintolentojen hinnoittelu perustuu etäisyyteen

Palkintolentojen pistehinta määräytyy matkustusluokan, etäisyyden ja matkapäivien perusteella, joten palkintolentojen pistehinnan ja tavallisten lentolippujen hintatason välillä ei ole riippuvuussuhdetta. Tämän vuoksi lentopisteiden käyttöarvoa on mahdollista maksimoida käyttämällä ne viisaasti.

British Airways ja Iberia ovat jakaneet vuoden korkeaan- (peak) ja matalaan (off-peak) sesonkiin paikallisten lomasesonkien perusteella. Muiden lentoyhtiöiden palkintolennot hinnoitellaan aina korkeasesongin mukaisesti.

Lentopisteillä maksetut palkintolennot eivät ole täysin ilmaisia, sillä niistä on maksettava lentokenttäveroja suunnilleen 10-30 euroa/suunta ja polttoainelisämaksu (BA:n Euroopan lennoista ei tarvitse maksaa polttoainelisämaksua), jonka suuruus riippuu mm. reitistä ja matkustusluokasta.

Monista muista kanta-asiakasohjelmista poiketen jokainen lento hinnoitellaan erikseen. Esimerkiksi yhdensuuntainen lento turistiluokassa Amsterdamista Lontoon kautta Manchesteriin vaatii 4000+4000=8000 Aviosta, vaikka kaupunkien välinen etäisyys on alle 300 mailia.

British Airwaysin palkintolentojen hinnoittelu perustuu seuraaviin vyöhykkeisiin (taulukon hinnat 

  • Zone 1: 1 – 650 mailia
  • Zone 2: 651 – 1 150 mailia (Pohjois-Amerikan sisäiset lennot 1 – 1 150 mailia)
  • Zone 3: 1 151 – 2 000 mailia
  • Zone 4: 2 001 – 3 000 mailia
  • Zone 5: 3 001 – 4 000 mailia
  • Zone 6: 4 001 – 5 500 mailia
  • Zone 7: 5 501 – 6 500 mailia
  • Zone 8: 6 501 – 7 000 mailia
  • Zone 9: 7 000+ mailia

Palkintolennot voi maksaa osittain rahalla

Yksi British Airwaysin ja Iberian kanta-asiakasohjelman erikoisuuksista on mahdollisuus maksaa palkintolennot lentopisteitä ja rahaa yhdistelemällä. Avios&Money -palkintolentoja on saatavissa useimmillle reiteille.

Esimerkiksi yhdensuuntaista British Airwaysin off-peak lentoa Helsingistä Lontooseen varatessa vaihtoehtoina on

  • 6500 Aviosta + 15,01 € (lentokenttäverot)
  • 5200 Aviosta + 35,01 €
  • 4600 Aviosta + 40,01 €
  • 3900 Aviosta + 45,01 €
  • 3300 Aviosta + 50,01 €
  • 2150 Aviosta + 65,01 €

Rahan ja lentopisteiden yhdisteleminen on mielenkiintoinen vaihtoehto mm. kalliita viime hetken lentoja varatessa, jos pistetililtä ei löydy riittävästi lentopisteitä.

BA:n lentopisteitä voi käyttää myös tavallisten lentolippujen maksamiseen, mutta pisteiden alhaisen käyttöarvon takia tämä ei yleensä ole paras mahdollinen tapa käyttää pisteitä.

Perheen lennoista voi kerätä pisteitä yhteiselle perhetilille

British Airwaysin Executive Clubin erikoisuutena on perhetili, jota hyödyntämällä korkeintaan kuusi samassa taloudessa asuvaa perheenjäsentä voi kerätä lentopisteitä yhteiselle pistetilille. Perhetilin suurimpana etuna on se, että pisteistä pääsee hyötymään nopeammin.

Esimerkiksi British Airways halvimmista tarjouslipuista Helsingistä Lontoon kautta Los Angelesiin ja takaisin kertyy tällä hetkellä 3857 Avios -lentopistettä. Muutamalle tuhannelle pisteelle on hankala löytää järkevää käyttökohdetta, mutta nelihenkisen perheen matkasta kertyneitä pisteitä yhdistelemällä saa varattua esimerkiksi yhden meno-paluulipun Helsingistä Lontooseen.

Ongelmana korkeat polttoainelisämaksut

Palkintolennoista on lentokenttäverojen (~5-30 euroa/suunta) lisäksi usein maksettava myös polttoainelisäksu, jonka takia BA:n pisteitä ei yleensä kannata käyttää kaukolentoihin turistiluokassa tai Finnairin Euroopan lentoihin. Esimerkiksi yhdensuuntainen off-peak -lento Helsingistä Lontoon kautta New Yorkiin maksaa 19 500 Aviosta + 180 euroa.

(Finnairin kanta-asiakkaiden ei tarvitse maksaa Finnairin Euroopan lennoista polttoainelisämaksua, joten Finnairin palkintolennoista kiinnostuneiden kannattaa tutustua Finnair Plussaan.)

British Airwaysin Euroopan lennot ovat usein hyviä käyttökohteita pisteille

Lyhyiden Euroopan sisäisten lentojen hintataso on usein palkintolentojen vaatimaan pistemäärään suhteutettuna korkeampi kuin kaukolentojen, jonka takia BA:n Euroopan lennot usein hyviä käyttökohteita lentopisteille. Kaukolennoista poiketen Euroopan lennoista ei tarvitse maksaa polttoainelisämaksua ja niiden hintaan sisältyy lähtöselvitettävät matkatavarat (max 23 kg) myös turistiluokassa matkustettaessa.

Lyhyet ja kalliit lennot ovat hyviä käyttökohteita pisteille

British Airwaysin lentopisteille saa usein hyvin vastinetta lyhyitä lentoja varattaessa. Rahalla maksetut lennot esimerkiksi pienempiin kaupunkeihin Pohjois-Amerikassa ja länsirannikolta Havaijille (American Airlines ja Alaska Airlines) ja Japanin (Japan Airlines), Etelä-Amerikan (LATAM) ja Australian sisäiset lennot (Qantas) ovat usein melko kalliita.

Yhdensuuntaiset lennot kannattaa usein maksaa lentopisteillä

Monien perinteisten lentoyhtiöiden rahalla maksetut yhdensuuntaiset lennot ovat usein suhteessa kalliimpia kuin meno-paluulennot, joten lentopisteistä on usein enemmän hyötyä yhdensuuntaisia lippuja varattaessa.

Pisteille saa enemmän vastinetta kalliita viime hetken, viikonloppu- ja sesonkilentoja varattaessa

Rahalla maksettujen viime hetken, sesonki- ja viikonloppulentojen hintataso on usein lentoyhtiöiden tarjouslentojen alkaen-hintoja korkeampi. Tavallisten rahalla maksettujen lentojen hintataso ei vaikuta palkintolentojen pistehintaan, joten pisteiden käyttöarvo on selkeästi korkeampi esimerkiksi kalliita viime hetken lentoja varattaessa.

Varaa Iberian palkintolennot Iberia Plussan kautta

British Airwaysin ja Iberian kanta-asiakkaat voivat siirtää lentopisteitä ohjelmien välillä, jos molemmat tilit ovat olleet auki vähintään 90 vuorokautta ja molemmille pistetileille on kertynyt vähintään yksi pistetapahtuma.

Pisteiden siirtomahdollisuudesta huolimatta samaan konserniin kuuluvien kanta-asiakasohjelmien välillä on muutamia eroja kuten se, että Iberia Plussan kautta varatuista Iberian palkintolennoista ei tarvitse maksaa yhtä korkeaa polttoainelisämaksua kuin British Airwaysin kautta varatuista Iberian palkintolennoista.

Esimerkiksi Iberia Plussan kautta varattu yhdensuuntainen lento (off-peak) Madridista Costa Ricaan maksaa 21 250 / 42 500 (economy-/businessluokka) lentopistettä + 90,29 euroa, mutta BA:n kautta varatessa samasta lennosta on maksettava matkustusluokasta riippuen 70-160 euroa enemmän lentoyhtiön kassaan päätyviä polttoainelisämaksuja.

Iberian lennot halvemmalla pistetarjouksia hyödyntämällä

Iberia julkaisee parin kuukauden välein pistetarjouksia, joita hyödyntämällä Iberian palkintolennot esimerkiksi Etelä- ja Keski-Amerikkaan voi saada varattua ~25 % halvemmalla.

Iberian businessluokan palkintolennot ovat huomattavasti halvempia kuin vastaavat BA:n lennot

Iberian businessluokan palkintolentojen vaatima pistemäärä ja polttoainelisämaksut matalampia, joten kaukolentojen businessluokan lennoista kiinnostuneiden kannattaa tutustua tarkemmin Iberian palkintolentoihin.

Esimerkiksi Iberia Plussan kautta varattu yhdensuuntainen off-peak lento Madridista Limaan maksaa 42 500 Aviosta + 108 euroa, mutta hieman lyhyempi British Airwaysin off-peak lento Rio de Janeirosta Lontooseen maksaa 75 000 Aviosta + 387 euroa.

LATAMin lennoista ei tarvitse maksaa polttoainelisämaksua

Kaukolentoja lentopisteillä varatessa on usein maksettava lentokenttäverojen lisäksi muutaman sadan euron polttoainelisämaksu. Useimmista oneworld -yhtiöistä poiketen etelä-amerikkalainen LATAM Airlinesin lennoista ei tarvitse maksaa polttoainelisämaksuja millään reitillä, mikä tekee LATAMin lennoista mielenkiintoisen käyttökohteen lentopisteille.

Esimerkiksi yhdensuuntainen lento turistiluokassa Madridista Santiago de Chileen maksaa 30 000 Aviosta / suunta + ~35 euroa ja Miamista Ecuadoriin 10 000 Aviosta / suunta + ~13 euroa.

Aer Linguksen, Alaska Airlinesin, Meridianan ja QantasLinkin palkintolennot ovat varattavissa ainoastaan puhelimitse

Lentopisteitä voi oneworld -lentojen lisäksi käyttää mm. Aer Linguksen ja Alaska Airlinesin palkintolentoihin, mutta oneworld -lennoista poiketen nämä lennot ovat varattavissa ainoastaan puhelimitse. Myös Qantasin omistaman QantasLinkin palkintolennot ovat varattava puhelimitse.

Mieti tarkkaan kannattaako pisteitä käyttää matkustusluokan korotuksiin

Kolmea halvinta varausluokkaa (Q, O ja G) ja palkintolentoja lukuun ottamatta useimmat British Airwaysin liput voi korottaa lentopisteillä seuraavaan matkustusluokkaan paikkatilanteen salliessa. BA:n lentomaileja voi käyttää myös Iberian ja American Airlinesin turistiluokan full fare- ja tiettyjen businessluokan lippujen (varausluokat J, C, D, Y, B) korottamiseen, tosin upgradekelpoiset turistiluokan liput ovat yleensä kalliimpia kuin halvimmat businessluokan tarjouslennot.

Esimerkiksi Helsinki-Lontoo lennon korottaminen businessluokkaan maksaa matkapäivistä riippuen 6 250 – 7 500 Aviosta / suunta, Lontoo-Miami/Dallas/Mexico City lennon korottaminen Premium Economyyn 16 250–25 000 Aviosta / suunta, Premium Economysta businessluokkaan 25 000 – 30 000 Aviosta / suunta ja businessluokasta Firstiin 22 500 – 25 000 Aviosta / suunta.

Kannattaako matkustusluokan korottaminen? Ainakaan sivuston ylläpitoon BA:n businessluokka ei tehnyt ystävällisestä palvelusta huolimatta erityisemmin vaikutusta. Matkustusluokan korotusten vaatima pistemäärä on myös melko korkea muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Esimerkiksi Lontoo-Mexico City lennon (off-peak) korottaminen Premium Economysta businessluokkaan maksaa 30 000 pistettä ja Iberian businessluokan palkintolento Madridista Mexico Cityyn 42 500 pistettä (Iberia julkaisee muutaman kerran vuodessa pistetarjouksia, joita hyödyntämällä palkintolennot voi saada varattua halvemmalla).

Businessluokan (Club Europe) aamiainen British Airwaysin lennolla Helsingistä Lontooseen.

Muutamissa poikkeustapauksissa kuten businessluokasta Firstiin ja Euroopan lennoilla ylimääräisen matkalaukun kanssa korkeiden matkalaukkumaksujen takia matkustusluokan korottaminen on järkevää.

Kaukolentojen businessluokkaa voi kokeilla myös lyhyillä lennoilla

Muutamat lentoyhtiöt kuten Cathay Pacific ja LATAM Airlines käyttävät monilla mantereen sisäisillä lennoilla ensisijaisesti kaukolennoille tarkoitettuja koneita, joiden businessluokkaan on asennettu lentoyhtiöstä riippuen joko täysin tai lähes täysin makuuasentoon kääntyvät vuodeistuimet. Alle 2000 mailin businessluokan lennot ovat etäisyyten suhteutettuna edullisempia kuin pidemmät lennot, jonka vuoksi nämä lennot ovat mielenkiintoisia käyttökohteita pisteille.

Esimerkkejä mielenkiintoisista reiteistä

  • Iberia käyttää tietyillä lennoilla Lontoosta Madridiin Airbus A330/A340-koneita ja British Airways Boeing 777-koneita (13-15 000 Avios -pistettä / suunta).
  • Finnair käyttää Lontoon aamulennolla Airbus A350-konetta. Jos aiemmilta matkoilta on kertynyt riittävästi Finnair Plus -pisteitä, suosittelemme ensisijaisesti ostamaan Finnairin tarjouslipun Lontooseen rahalla ja korottamaan lipun businessluokkaan Finnair Plus -pisteillä (10 000 Finnair Plus -pistettä / suunta).
  • Hongkongilainen Cathay Pacific käyttää kaukolennoille tarkoitettuja koneita monilla Aasian sisäisillä lennoilla. Pelkän konetyypin perusteella ei pysty päättelemään onko koneeseen asennettu vuodeistuimet, joten lentoja varatessa kannattaa tutkia tarkemmin esimerkiksi istuinkartan avulla minkälaiset istuimet lennolla käytettävään koneeseen on asennettu.
  • Qantas käyttää Airbus A330/A340-koneita tietyillä Australian sisäisillä lennoilla (esim. Sydney-Melbourne 9 000 pistettä / suunta, Perth – Melbourne 20 000 pistettä / suunta).
  • LATAM Airlinesin Latinalaisen Amerikan sisäiset lennot (esim. Santiago de Chile – Lima/São Paulo 20 000 pistettä / suunta) ja lennot Frankfurtista Madridiin (15 000 pistettä / suunta).

Älä hamstraa lentomaileja

Capital Markets Dayn yhteydessä British Airwaysin emoyhtiö IAG on ilmoittanut (sivu 112), että IAG aloittaa dynaamisen palkintolentojen hinnoittelun vuoden 2018 aikana. British Airways ei ole vielä tiedottanut tarkemmin uudistuksesta, mutta American Airlinesin, Deltan ja Unitedin lentomailien käyttöarvo on laskenut olennaisesti vastaavien uudistusten myötä. Siksi suosittelemme pisteiden hamstraamisen sijasta harkitsemaan pisteiden käyttämistä hyvien käyttökohteiden ilmaannuttua.

Yhteenveto

Aina ennen lentopisteiden käyttämistä kannattaa tutkia mihin hintaan sopivat lennot saa varattua rahalla ja miettiä saako pisteille riittävästi vastinetta. British Airwaysin lentopisteille saa usein hyvin vastinetta lyhyitä mantereen sisäisiä lentoja varatessa, mutta korkeiden polttoainelisämaksujen takia pisteiden käyttöarvo on yleensä melko matala kaukolentoja ja Finnairin Euroopan lentoja varatessa. Poikkeuksena Iberian ja LATAMin kaukolennot, joista ei tarvitse maksaa läheskään yhtä korkeita polttoainelisämaksuja kuin esimerkiksi Finnairin ja British Airwaysin lennoista.

British Airwaysin ja Iberian kanta-asiakkaat voivat siirtää maksutta pisteitä ohjelmien välillä, joten pisteitä käyttäessä ja kerätessä kannattaa verrata molempia vaihtoehtoja.

4 kommenttia aiheesta “Miten British Airwaysin lentopisteitä kannattaa käyttää?

  1. Onko tietoa voisiko ba pisteitä hyödyntää Galapagos saarten reissulla? Esim Miamista?

    • LATAM Ecuador lentää Ecuadorin suurimmasta kaupungista, Guayaquilista, päivittäin Baltraan (GPS) ja San Cristóbaliin (SCY). Lennot Guayaquilista vaativat 7500 pistettä/suunta. Lentoja Galapagossaarille ja muille pienemmille kentille Etelä-Amerikassa etsiessä kannattaa käyttää matkakohteen sijasta lentokenttien IATA-koodeja.

  2. Tervehdys,

    Kiitokset laajasta pohdinnasta pisteiden optimoinnin suhteen. Tässä muutamia omakohtaisia huomoita.

    Finnair veloittaa esim. HEL-ZRH -lennosta 40 000 pistettä. Vastaava Finnairin lento BA:n pisteillä ostettuna vie vain 15 000 BA:n pistettä.

    AA ei veloita polttoainelisämaksuja, vaikka ostaisikin niillä Finnairin lentoja.

    • Kiitti kommentista. Finnairin lentojen osalta olen päätynyt tähän johtopäätöksen lähinnä sen takia, että Finnairin halvimpien tarjouslentojen ja palkintolennoista veloitettavien maksujen välinen erotus jää usein melko pieneksi (rahalla maksetut hiihtolomalennot jne. ovat yleensä kalliimpia, joten matkapäivät vaikuttaa asiaan). Finnair myy tällä hetkellä esimerkiksi Zürichiin alle 190 eurolla tarjouslentoja ja BA:n pisteillä varatuista Finnairin vastaavista lennoista on maksettava lentokenttäveroja ja polttoainelisämaksuja ~128 euron edestä.

      Kanta-asiakasohjelmia vertaillessa on hyvä pitää mielessä se, että AAdvantage & BA:n Executive Club laskevat lennoista kertyvän pistemäärän maileissa ja Finnair Plus kilometreissä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *