Miksi lentolippujen hinnat muuttuvat?

Useimmat matkailijat ovat varmasti huomanneet lentolippujen hintatason vaihtelevan usein, välillä jopa muutamia kertoja päivässä. Artikkelissa pyrin avaamaan hieman lentolippujen hinnoittelulogiikkaa ja tarkastelemaan syitä, jotka selittävät miksi lentolipun hinta on noussut tai laskenut. Artikkelissa keskityn perinteisten lentoyhtiöiden reittilentoihin, joiden hinnoittelulogiikka eroaa hieman halpalentoyhtiöistä ja lomalennoista. Aiheeseen liittyvät lukijakysymykset ovat erittäin tervetulleita.

Miksi lentoyhtiöt eivät myy lippuja kiinteään hintaan?

Lentoyhtiöiden kustannusrakenne ja toimintaympäristö eroaa olennaisesti muista toimialoista. Kiinteiden kustannusten osuus kokonaiskustannuksista on poikkeuksellisen korkea, mutta yksittäisestä lisämatkustajasta aiheutuvat marginaalikustannukset ovat erittäin matalia (jos lentokenttäveroja ja viranomaismaksuja ei huomioida). Tuotetta ei myöskään pysty varastoimaan, joten lentoyhtiöiden kannattaa pyrkiä myymään lennot mahdollisimman täyteen.

Tyhjäksi jääviä paikkoja ei kuitenkaan kannata myydä mihin tahansa hintaan, sillä hintoja alennettaessa lisämatkustajista saadut tulot eivät välttämättä kata hintojen alentamisesta aiheutuvia tuottojen menetyksiä. Esimerkiksi meno-paluulentoja Helsingistä Lontooseen (Heathrow) myydessä lentoyhtiöiden on kerättävä ja tilitettävä edelleen lentokenttäveroja ja viranomaismaksuja noin 60 euron edestä, joten lentoyhtiön kassaan asti päätyy enemmän rahaa yhdestä lähtöpäivänä myydystä 900 euron meno-paluulipusta kuin 20 turistiluokan 100 euron tarjouslipusta.

Pelkkiä halpoja tarjouslippuja myymällä lennon loppuunmyyminen on helppoa, mutta niistä kertyvät tuotot eivät kata kustannuksia. Ainoastaan kalliita lippuja myydessä ongelmaksi muodostuu taas vähäinen kysyntä, jolloin tuotot eivät myöskään kata kustannuksia. Lentoyhtiöiden Revenue Management -osastot ovat ratkaisseet tämän ongelman dynaamista hinnoittelun avulla siten, että samalle reitille on tyypillisesti muutamia kymmeniä erihintaisia lippuja, joiden ehdoissa on eroja. (Lipputyyppejä voi usein meno-paluulentoja varatessa yhdistellä, joten tariffikombinaatioita on olemassa moninkertainen määrä.)

Lentoyhtiöt myyvät lentoja samaan hintaan kaikille samaan aikaan etsiville asiakkaille (poikkeuksena yritysten sopimusalennukset sekä opiskelija- ja nuorisolennot), mutta lippuja hinnoitellessa lentoyhtiöt huomioivat mm. yksittäisen lennon paikkatilanteen, ennustetun kysynnän ja erot erilaisten asiakasryhmien matkustuskäyttäytymisessä. Esimerkkinä mainittakoon, että työmatkailijoita huomattavasti hintaherkemmät lomamatkailijat usein viipyvät kohteessa pidempään ja varaavat lennot aiemmin. Siksi tarjouslentoihin sisältyy usein minimi perilläoloaika- (kohteessa vietettävä esim. lauantain ja sunnuntain välinen yö) ja ennakko-ostoaikaehto (lennot varattava vähintään x päivää aiemmin).

Lentoyhtiöt jakavat koneen 10-20 varausluokkaan

Lentoyhtiöt jakavat yksittäisen lennon turistiluokan paikat noin 10-15 varausluokkaan eli hintakategoriaan, businessluokan noin viiteen ja ensimmäisen luokan muutamaan varausluokkaan. Varausluokka ei vaikuta palveluun lennon aikana.

Muutokset saatavuustilanteessa ovat kampanjatarjousten alkamisen ja päättymisen ohella yleisin syy hintamuutoksille. Varausluokkien saatavuus perustuu tämänhetkisen paikkatilanteen lisäksi ennustettuun kysyntään. Siksi halvimpien varausluokkien paikkoja on usein myynnissä vähemmän esimerkiksi työmatkailijoiden suosimille maanantailennoille ja rantalomakohteisiin koulujen lomaviikoilla.

Välillä yksittäisen lennon tai reitin kysyntä ylittää tai alittaa ennusteen, jonka seurauksena halvimpien varausluokkien paikkoja voi poistua automaattisesti myynnistä välillä jopa kuukausia aiemmin tai tulla uudestaan myyntiin lähtöpäivän lähestyessä. Halvempien varausluokkien lippuja voi tulla uudestaan myyntiin samalle lennolle myös mm. matkustajien tehdessä muutoksia lentovarauksiinsa, lentoyhtiön/kilpailijan lisätessä lentotarjontaa tai tuodessa suuremman koneen reitille ja ryhmien tai työmatkailijoiden peruessa lentovarauksia (edullisista tarjouslennoista poiketen työmatkailijoille ja ryhmille suunnattuja joustavampia lippuja ei usein tarvitse maksaa heti lentoja varatessa).

Lentoyhtiöt seuraavat paikkatilannetta reaaliaikaisesti. Useimmat muutokset varausluokkien saatavuudessa ovat täysin automaattisia, mutta lentoyhtiöiden hinnoitteluanalyytikot muuttavat varausluokkien saatavuutta myös manuaalisesti. Esimerkiksi koulujen lomaviikkojen, uskonnollisten pyhien (helatorstai, pääsiäinen, ramadan jne.), messujen ja konferenssien tarkka ajankohta vaihtelee vuosittain, mitä on hankala huomioida pelkkien tilastollisten mallien avulla.

Halvimpien varausluokkien paikkoja on myynnissä rajoitetummin kuin kalliimpien varausluokkien, joten lippujen hintataso nousee lähtöpäivän lähestyessä.

Varausluokka ei ole ainoa lipun hintaan vaikuttava tekijä. Usein samalle lennolle on myynnissä muutamia saman varausluokan lippuja, joiden ehdoissa on olennaisia eroja. Halvempiin saman varausluokan lippuihin sisältyy usein enemmän rajoituksia kuten tiukempi ennakko-ostoaika-, minimi- ja/tai maksimi perilläoloaikaehto, korkeampi muutosmaksu ja/tai lipun hintaan sisältyvissä palveluissa on eroja.

Matkakohde vaikuttaa varausluokkien saatavuuteen

Lentoyhtiön näkökulmasta tarkasteluna viimeisten paikkojen myyminen erityisesti lyhyille mantereen sisäisille lennoille on haasteellista. Esimerkiksi Helsinki-Lontoo lennolle jäävästä tyhjästä paikasta aiheutuu tuottojen menetyksiä, mutta lennon loppuunmyymisen takia lentoyhtiö ei välttämättä pysty myymään myöhemmin lippua Lontoon kautta esimerkiksi Etelä-Amerikkaan, Afrikkaan tai Australiaan matkustavalle asiakkaalle ja tämän takia Lontoosta lähtevälle jatkolennolle jää tyhjä paikka, josta myös aiheutuu tuottojen menetyksiä lentoyhtiölle.

Useimmat lentoyhtiöt ovat ratkaisseet tämän ongelman siten, että matkakohde vaikuttaa varausluokkien saatavuuteen. Esimerkiksi osana Helsinki-Mexico City lippua myytävälle lähes täydelle Helsinki-Frankfurt lennolle voi löytyä halvimpien varausluokan paikkoja, jos Frankfurt-Mexico City lento on puolityhjä. Helsinki-Frankfurt lippua ostettaessa samalle lennolle on myynnissä ainoastaan kalleimpien varausluokkien lippuja. Toisin sanoen lennon täyttyessä lentoyhtiöt huomioivat lipun myymisestä aiheutuvat mahdolliset vaihtoehtoiskustannukset, jonka seurauksena lyhyt Euroopan sisäinen lento voi maksaa lähes yhtä paljon kuin meno-paluulento Aasiaan.

Osta lennot useammalle matkustajalle yksitellen

Välillä halvimman hintaluokan paikkoja on jäljellä ainoastaan muutama. Lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen varausjärjestelmät on ohjelmoitu myymään kaikille samalla varauksella oleville matkustajille samanlaiset lentoliput, jonka vuoksi lennot useammalle matkustajalle saa välillä ostettua halvemmalla tekemällä kaksi erillistä varausta.

Oletetaan, että esimerkiksi Málagan lennolle on jäljellä kolme halvimman varausluokan paikkaa (65 euroa / suunta) ja seitsemän toiseksi halvimman varausluokan (99 euroa / suunta) paikkaa. Jos lennot varataan kerralla, Málagan lennoista on maksettava 495 euroa (5*99 euroa), mutta tekemällä kaksi erillistä varausta samat lennot saa ostettua 393 eurolla (3*65 euroa + 2*99 euroa).

Tarjouslentoihin sisältyy usein ennakko-ostoaikaehto

Paikkatilanteen lisäksi myös ostoajankohta vaikuttaa lentolipun hintaan. Halvimpien tarjouslentojen ehdoissa mainitaan usein, että lennot ostettava vähintään 14-90 päivää aiemmin. Esimerkiksi

  • British Airwaysin ~100 euron Lontoon meno-paluulentojen hintasäännöissä mainitaan, että lentolippu on ostettava vähintään 90 päivää aiemmin.
  • Air France-KLM:n businessluokan tarjouslennot kaukokohteisiin on yleensä varattava vähintään 28-42 päivän aiemmin.
  • American Airlinesin, British Airwaysin ja Finnairin halvimmat tarjouslennot on varattava vähintään 28 päivää etukäteen.

Halpoja tarjouslentoja ei ole aina myynnissä

Paikkatilanteen ja varausajankohdan ohella kolmas olennainen hintavaihteluita selittävä tekijä on tarjouslentojen hintataso. Lentoyhtiöiden halvimpia tarjouslentoja ei ole aina myynnissä kaikkiin kohteisiin, joten kampanjatarjousten päättyessä lentojen alkaen-hinnat nousevat ja vastaavasti kampanjan alkaessa alkaen-hinnat laskevat. Esimerkiksi Finnairin Osakan lentojen alkaen-hinnat vaihtelevat ~550-750 euron välillä riippuen siitä onko Japaniin myynnissä tarjouslentoja.

Tarjouslentojen myyminen on ennakko-ostoaikaehtojen ja vastaavien rajoituksien ohella yksi tapa segmentoida asiakkaita, sillä työmatkailijat harvemmin lykkäävät ostopäätöstä halvempien lentojen toivossa. Matkasuunnitelmien hyväksyntään suurissa yrityksissä sisältyy usein yrityksen sisäistä byrokratiaa, joten työmatkailijat eivät myöskään pysty hyödyntämään yhtä helposti muutaman päivän ajan voimassaolevia tarjouksia kuin lomamatkailijat. (Lentoyhtiöt tarjoavat monille yritysasiakkaille sopimushintoja.)

Halvimmista turisti- ja businessluokan tarjouslennoista poiketen lentoyhtiöiden hieman kalliimpien varausluokkien hinnat eivät muutu läheskään yhtä usein.

Kaikkien lentoyhtiöiden lennot eivät tule myyntiin samaan aikaan

Lentoja hyvissä ajoin etukäteen ostaessa on hyvä pitää mielessä se, että kaikkien lentoyhtiöiden lennot eivät tule myyntiin samanaikaisesti. Esimerkiksi merkittävä osa tiettyjen halpalentoyhtiöiden kuten EasyJetin ja Norwegianin lennoista tulee myyntiin vasta 6-10 kuukautta ennen lähtöpäivää, Siksi hintakilpailu ei aina ole yhtä kireää heti lentojen tultua myyntiin 11-12 kuukautta ennen lähtöpäivää.

Muita lentolipun hintaan vaikuttavia tekijöitä

Ostoajankohdan ja paikkatilanteen lisäksi lentoyhtiöt huomioivat myös monia muita tekijöitä kuten matkan keston matkustussuunnan lentolippuja hinnoitellessa, joita käsitellään tarkemmin allaolevassa listassa. Nämä tekijät eivät kuitenkaan selitä sitä miksi lentolipun hinta noussut tai laskenut aiempaan hakukertaan verrattaessa.

  • Lentoyhtiöt pyrkivät segmentoivat asiakkaita ennakko-ostoaikaehdon lisäksi mm. minimi perilläoloaikaehdon avulla. Työmatkailijoita hintaherkemmät lomamatkailijat viipyvät usein kohteessa hieman pidempään, minkä lentoyhtiöt huomioivat lippuehdoissa. Esimerkiksi Finnairin Euroopan sisäiset kampanjahinnat ovat usein voimassa ainoastaan, jos vähintään yksi seuraavista ehdoista täyttyy: matkustaja viettää perillä vähintään 3 vuorokautta, perjantain ja lauantain tai lauantain ja sunnuntain välisen yön.
  • Meno-paluulentoihin sisältyy maksimi perilläoloaikaehto, joka on lipputyypistä ja lentoyhtiöistä riippuen on tyypillisesti 30 päivää – 12 kuukautta.
  • Matkustussuunta. Perinteisten lentoyhtiöiden ulkomaan lentojen hinta on päinvastaiseen suuntaan matkustettaessa täysin sama lähinnä poikkeustapauksissa. Esimerkiksi lennot Euroopasta Etelä-Amerikkaan ovat usein halvempia kuin Etelä-Amerikasta Eurooppaan. Syynä tähän on mm. paikalliset verot ja valuuttakurssimuutokset, jotka eivät välittömästi näy hinnoissa. Tarjouslentoja ei myöskään ole myynnissä kaikissa maissa täysin samanaikaisesti mm. erilaisista loma-ajoista johtuen (Esimerkiksi espanjalaiset lomailevat myöhemmin kuin suomalaiset, joten lentoyhtiöiden Espanjan markkinoille suunnatut kesätarjoukset eivät tule myyntiin yhtä aikaisin kuin suomalaisille kuluttajille suunnatut tarkoitetut tarjoukset.).
  • Lipputyyppi. Esimerkiksi Finnairin muutoskelpoiset ja lähtöselvitettävät matkatavarat myös Euroopan lennoilla sisältävät Value -liput ovat kalliimpia kuin pelkät käsimatkatavarat sisältävät Light- ja Campaign -liput, joiden matkapäiviä ei voi muuttaa.
  • Matkustajamäärä vaikuttaa lipun hintaan poikkeustapauksissa. Esimerkiksi osa Qatar Airwaysin businessluokan tarjouksista edellyttää parillista matkustajamäärää (companion fare).
  • Reitti vaikuttaa lentokenttäverojen määrään. Esimerkiksi Cathay Pacificin lennot Helsingistä Amsterdamin kautta Hongkongiin ovat lentokenttäverojen takia hieman halvempia kuin muuten identtiset lennot (sama lipputyyppi, matkapäivät, varausluokka jne.), joihin sisältyy välilasku Lontoossa.
  • Viikonpäivä vaikuttaa välillä lipun hintaan. Esimerkiksi Finnairin perjantai-sunnuntailennot Helsingistä New Yorkiin ovat usein 20 euroa / suunta kalliimpia kuin ehdoiltaan identtiset saman varausluokan maanantai-torstailennot.
  • Matkustusaika vaikuttaa lipun hintaan. Tarjouslentojen hintasäännöissä usein mainitaan yleensä milloin kampanjahinta on voimassa.
  • Yhdensuuntaiset liput ovat usein suhteessa kalliimpia kuin meno-paluulennot.
  • Kilpailutilanne vaikuttaa hintatasoon. Esimerkiksi Finnairin lennot Göteborgiin ovat usein kalliimpia kuin Lontooseen ja Amsterdamiin, vaikka lentomatka Göteborgiin on puolet lyhyempi.
  • Lisäpalvelut. Perinteiset lentoyhtiöt ovat viime vuosina ottaneet a la carte -hinnoittelun käyttöön erityisesti lyhyillä mantereen sisäisillä lennoilla. Halvimpiin lippuihin sisältyy Euroopan ja ja Pohjois-Amerikan sisäisillä lennoilla usein ainoastaan käsimatkatavarat samaan tapaan kuin halpalentoyhtiöiden lennoilla. Esimerkiksi lähtöselvitettävästä matkatavarasta ja ennen lähtöselvityksen avautumista tehdystä paikkavarauksesta on usein maksettava lisämaksu. Lisäksi monet lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia mm. huutokauppaamalla ja kiinteään hintaan lentokentällä.
  • Varaussivustojen välillä on hintaeroja. Samat lennot saa usein varattua hieman lentoyhtiöiden sivujen hintoja halvemmalla hintavertailusivustojen (momondo, SkyScanner jne.) kautta.

3 kommenttia aiheesta “Miksi lentolippujen hinnat muuttuvat?

  1. 1) Onko mitään sivustoa, mistä näkisi jollain keskiarvolla esim. viimesen 12 kk ajalta kaupungin x top 10 edullisimmat (ulkomaan) lentokohteet? Esim. Helsingistä halvimmat kohteet vois olla Tukholma, Oslo, jne … Toki kartasta jos katsoo suoraan linnuntien välimatkoja, niin saa osviittaa, mutta tällainen tilastotieto olisi mielenkiintosta – varsinkin, jos viettää pidempiä aikoja maailmalla, eri maissa ja kaupungeissa.

    2) Netissä ja muualla esitellään kavereita, jotka (ainakin väitetysti) lentelevät ilmaseks bisnesluokissa ja majoittuvat hotellissa omistamansa luottokorttikokoelman avulla. Ootko koskaan kuullut, että joku suomalainen tai eurooppalainen ois ”onnistunu” vastaavassa?

    3) Kiitos tästä sivustosta! Miten oot alunperin lähtenyt tätä tekemään / onko tää sulle kokopäivätyö?

  2. Miksi lennot Thaimaasta Suomeen (suora tai vaihto, meno tai menopaluu) ovat niin paljon kalliimpia kuin toiseen suuntaan? Miten tämä, usein 200-300 euron hintaero selittyy?

    • Mielenkiintoinen kysymys. Tällä on varmasti monia syitä kuten

      -Lentoyhtiöiden asiakaskunta on erilaista eri markkinoilla, joten hintojen alentaminen ei välttämättä lisää yhtä paljon Thaimaasta lähtevien lentojen kysyntää kuin Euroopasta lähtevien lentojen.
      -Tarjouslentoja ei ole myynnissä samanaikaisesti molempiin suuntiin, mikä vääristää jonkin verran tämänkaltaisten hintavertailujen tuloksia.
      -Joidenkin aasialaisten lentoyhtiöiden kuten Cathay Pacificin ja Vietnam Airlinesin tarjouslentoihin sisältyy usein myyntimaarajoituksia, joten hintoja kannattaa vertailla myös paikallisilla sivustoilla.
      -Lentolippujen myymisestä Thaimaassa aiheutuu lentoyhtiölle enemmän kustannuksia kuin Euroopassa, mikä selittää 5-10 % hintaeron. Useimmat lentoyhtiöt luopuivat komissioiden maksamisesta matkatoimistoille Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa n. 10-15 vuotta sitten, mutta Aasiassa monet lentoyhtiöt maksavat yhä komissioita matkatoimistoille. Myös maksutapahtumien käsitteleminen Thaimassa on kalliimpaa.
      -Lentoliput voi usein perua kuluitta, jos viisumihakemus hylätään. Tästä aiheutuu enemmän epäsuoria tulojen menetyksiä lippuja paikallisille myytäessä (viisumihakemukset usein käsitellään viime tingassa, joten paikan myyminen uudestaan voi olla haastavaa).

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *