Miten SASin EuroBonus -pisteitä kannattaa käyttää?

SASin EuroBonus -ohjelma on Finnair Plussan ja Norwegian Rewardsin ohella yksi suosituimmista lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmista Suomessa. SASin EuroBonus -lentopisteitä voi kerätä lentojen lisäksi mm. hotelliöistä, vuokra-autoista, American Express ja Diners Club -korteilla maksetuista ostoksista. Pisteitä voi käyttää mm. SASin ja muiden Star Alliance -yhtiöiden kuten Lufthansan, Turkish Airlinesin ja Unitedin palkintolentoihin, matkustusluokan korottamiseen, hotelliöihin ja vuokra-autoihin.

Pisteiden käyttötapa vaikuttaa olennaisesti käyttöarvoon, joten pisteiden käyttöarvoa pystyy kasvattamaan vertaamalla eri vaihtoehtoja ja käyttämällä pisteet viisaasti. Esimerkiksi lennot Suomesta Kreikkaan, Maltalle, Kroatiaan ja Portugaliin ovat yleensä kalliimpia kuin Amsterdamiin, mutta palkintolennot kaikkiin kohteisiin vaativat yhtä monta EuroBonus -pisteitä.

Palkintolentojen hinnoittelu perustuu vyöhykkeisiin

Palkintolentojen hinnoittelu perustuu maantieteellisiin vyöhykkeisiin, joten palkintolentojen vaatiman pistemäärän ja tavallisten lentolippujen hintatason välillä ei ole suoraa riippuvuussuhdetta.

SASin reittiverkosto on jaettu neljään vyöhykkeeseen: kotimaan lennot, Nordics+ (Suomi, Norja, Ruotsi, Tanska, Baltia, Saksa, Puola), muu Eurooppa, USA ja Aasia. Star Alliance -yhtiöiden palkintolentojen hinnoittelu perustuu erilliseen taulukkoon.

Tarkista lentojen hintataso aina ennen pisteiden käyttämistä

Aina ennen pisteiden käyttämistä kannattaa tukia mihin hintaan lentoja sopiville päiville on myynnissä lentoja ja miettiä saako pisteille riittävästi vastinetta. Esimerkiksi Norwegianin myydessä meno-paluulentoja Kööpenhaminaan 70 eurolla pisteet kannattaa säästää myöhempään käyttöön ja vastaavasti halvimpien lentojen sopiville päiville maksaessa yli 300 euroa pisteiden käyttämistä ei tarvitse pohtia tarkemmin.

SASin ja Widerøen lennoista ei tarvitse maksaa polttoainelisämaksua

SAS on yksi harvoista eurooppalaisista lentoyhtiöistä, jonka kanta-asiakkaiden ei tarvitse maksaa lentoyhtiön omista lennoista polttoainelisämaksua. SASin ja norjalaisen Widerøen palkintolennoista on kuitenkin maksettava lentokenttäverot, joten ne eivät kuitenkaan ole täysin maksuttomia.

Muiden Star Alliance -yhtiöiden palkintolentoihin sovelletaan operoivan lentoyhtiön käytäntöjä, joissa on olennaisia eroja. Esimerkiksi etelä-amerikkalaisen Aviancan lennoista ei tarvitse maksaa polttoainelisämaksuja, mutta Lufthansan ja Turkish Airlinesin kaukolennoista on maksettava satojen eurojen polttoainelisämaksu (samaan tapaan kuin lentoyhtiöiden omien kanta-asiakkaiden).

Pisteille enemmän vastinetta lastenlippuja varatessa

2-11 vuotiaat lapset saavat 50 % alennuksen SASin ja Widerøen lentojen vaatimasta pistemäärästä. Tavalliset rahalla maksetut lasten liput maksavat tyypillisesti n. 75 – 100 % aikuisten lipun hinnasta, joten pisteille saa enemmän vastinetta lastenlippuja varatessa.

Pisteille enemmän vastinetta kalliita viime hetken, viikonloppu- ja sesonkilentoja ostettaessa

Rahalla maksettujen viime hetken, sesonki- ja viikonloppulentojen hintataso on usein lentoyhtiöiden alkaen hintoja korkeampi. Tavallisten lentolippujen hintataso ei vaikuta palkintolentojen pistehintaan, joten pisteille saa enemmän vastinetta esimerkiksi kalliita viime hetken lentoja varatessa.

Palkintolentoja on saatavissa rajoitetusti, joten lennot erityisesti suosituimmille lomaviikoille (koulujen joulu-, hiihto- ja syyslomaviikot, pääsiäinen, heinäkuu jne.) kannattaa varata ajoissa.

Palkintolennot halvemmalla Point Bargains -tarjouksia hyödyntämällä

SAS julkaisee parin kuukauden välein Point Bargains -tarjouksia, joita hyödyntämällä palkintolennot saa varattua ~25-50 % halvemmalla.

Lennot Huippuvuorille ja Färsaarille maksavat yhtä paljon kuin Tukholmaan

Färsaaret ja Huippuvuoret ovat mielenkiintoisia erikoisuuksia palkintotaulukossa. Rahalla maksettavat lennot molempiin kohteisiin ovat yleensä melko kalliita, mutta suhteellisen pitkästä lentomatkasta huolimatta palkintolennot molempiin kohteisiin saa varattua 20 000 (turistiluokka) / 30 000 (SAS Plus) EuroBonus -pisteellä. Kumpikaan saaristoista ei ole halpa matkakohde, mutta lentopisteiden käyttäminen tekee matkasta toteutuskelpoisemman.

Norjan ja Ruotsin sisäiset lennot ovat välillä hyviä käyttökohteita lentopisteille

Pitkiä Norjan (pisteitä voi käyttää myös Widerøen lentoihin tietyin rajoitetusti), Tanskan ja Ruotsin sisäisiä lentoja varatessa kannattaa harkita lentopisteiden käyttämistä varsinkin, jos sopiville lennoille ei löydy paikkoja alle 100 eurolla / suunta. Suhteellisen pitkästä lentomatkasta huolimatta myös Kööpenhaminan ja Färsaarten ja Oslon ja Huippuvuorten väliset lennot luokitellaan kotimaan lennoiksi. Yhdensuuntaisen lennon turistiluokassa/SAS Plussassa saa varattua 6 000 / 9 000 EuroBonus -pisteellä ja meno-paluun 10 000 / 15 000 EuroBonus -pisteellä.

Pisteitä ei yleensä kannata käyttää kaukolentoihin turistiluokassa

Viime aikoina SAS ja monet muut lentoyhtiöt ovat myyneet usein alle 400 euron tarjouslentoja Helsingistä Pohjois-Amerikkaan, Hongkongiin ja Kiinaan, joten korkeasesongin ulkopuolella matkustettaessa kannattaa miettiä tarkkaan ovatko kaukolennot turistiluokassa varmasti paras mahdollinen käyttökohde EuroBonus -pisteille.

Muista myös yhdensuuntaiset lennot

EuroBonus -pisteitä voi käyttää myös yhdensuuntaisten lentojen maksamiseen (pisteveloitus 60 % meno-paluulipun hinnasta). Lentoyhtiöiden halpoja tarjouslentoja on välillä myynnissä sopiville päiville ainoastaan toiseen suuntaan, jolloin meno-paluulipun varaamisen lisäksi kannattaa harkita myös menolipun maksamista lentopisteillä ja paluulennon maksamista rahalla (tai päinvastoin).

Pisteiden käyttöarvo on korkeampi businessluokan lentoja varattaessa

Rahalla maksetut businessluokan liput ovat kohteesta riippuen tyypillisesti noin 200 – 400 % kalliimpia kuin turistiluokan tarjouslennot, mutta EuroBonus -pisteillä maksettujen businessluokan lippujen pistehinta on kohteesta riippuen ”ainoastaan” ~50 – 100 % korkeampi kuin turistiluokan palkintolentojen pistehinta.

Kannattaako pisteitä käyttää matkustusluokan korotuksiin?

SASin lentoja voi korottaa EuroBonus -pisteillä SAS Plussaan (Premium Economy) ja businessluokkaan osallistumalla huutokauppaan, joka sulkeutuu 48 tuntia ennen lennon lähtöä. Matkustusluokan korotuksen voi ostaa myös kiinteään hintaan paikkatilanteen salliessa klikkaamalla huutokauppasivulta löytyvää ”upgrade now” -linkkiä, joka tulee näkyviin aikaisintaan 10 päivää ennen lentoa.

Matkatavarakiintiö määräytyy alkuperäisen matkustusluokan perusteella, mutta muista lentoyhtiöistä poiketen myös lentopisteillä maksetuista upgradeista kertyy lentopisteitä uuden matkustusluokan perusteella (poikkeuksena lentokentällä myytävät matkustusluokan korotukset, joista kertyy pisteitä alkuperäisen varausluokan perusteella). Tasojäsenyyttä tavoiteltaessa matkustusluokan korottaminen on usein suhteellisen helppo tapa kerätä puuttuvat pisteet. Muiden kannattaa huutokauppaan osallistuessa miettiä tarkkaan saako pisteille riittävästi vastinetta.

Paikkatilanteen salliessa pisteitä voi käyttää kaukolentojen korottamiseen myös lentokentällä, mutta SAS on korottanut keväällä olennaisesti lentokenttähintoja. Esimerkiksi mannertenvälisen lennon lentokentällä turistiluokasta SAS Plussaan korottamisen vaatima pistemäärä nousi 15 000 EuroBonus -pisteestä / suunta 25 000 pisteeseen (+ 67 %) / suunta ja turistiluokasta businessluokkaan vaatima pistemäärä nousi 40 000 pisteestä / suunta 50 000 pisteeseen / suunta (+ 25 %). Hinnastomuutosten myötä meno-paluulipun korottaminen turistiluokasta businessluokkaan lentokentällä vaatii yhtä monta pistettä businessluokan palkintolento, joten kaukomatkailija saa pisteille enemmän palkintolentoja varatessa.

Pisteitä voi teoriassa käyttää myös muiden Star Alliance -yhtiöiden kuten Lufthansan ja Turkish Airlinesin lentojen korottamiseen, mutta Star Alliance upgrade -palkintojen tiukoista ehdoista johtuen businessluokan tarjouslennot ovat lähes poikkeuksetta halvempia kuin korottamiskelpoiset turistiluokan liput (ainoastaan kalleimpia turisti- ja businessluokan lipputyyppejä pystyy korottamaan seuraavaan matkustusluokkaan).

Illallinen lennolla New Yorkista Kööpenhaminaan (SAS Plus).

SASin loungeihin pääsee 2 800 Eurobonus -pisteellä

Loungelipun ostaminen EuroBonus -pisteillä on harvoin SASilla matkustaville harkitsemisen arvoinen vaihtoehto käyttää vanhenevia lentopisteitä, jos lentoihin sisältyy esimerkiksi muutaman tunnin koneenvaihto Kööpenhaminassa, Oslossa tai Tukholmassa. Loungeissa on kellonajasta riippuen tarjolla joko aamiainen tai salaatti- ja keittopöytä sekä alkoholittomia juomia, viiniä ja olutta (tarjoilu pienten lentoasemien kuten Malmön ja Trondheimin Cafe Loungeissa on huomattavasti suppeampaa). Sisäänpääsyn SASin omiin loungeihin voi nettilähtöselvityksen yhteydessä ostaa 2800 EuroBonus -pisteellä ja tiettyjen loungejen vastaanotosta 3000 EuroBonus -pisteellä.

Star Alliance -palkintolennoista

SASin lentopisteitä voi käyttää myös muiden Star Alliance -yhtiöiden kuten Lufthansan, Swissin, Unitedin, Air Canadan, All Nippon Airwaysin (ANA), Air New Zealandin, Aviancan, Thai Airwaysin ja Aviancan palkintolentoihin. Star Alliance -yhtiöiden palkintolentojen hinnoittelu perustuu vyöhykkeisiin, joiden rajoja tutkimalla voi löytää mielenkiintoisia käyttökohteita SASin lentopisteille. Star Alliance -palkintolentojen varaaminen onnistuu toistaiseksi ainoastaan puhelimitse.

Muutamia esimerkkejä mielenkiintoisista Star Alliance -palkinnoista:

  • pitkät Etelä-Amerikan sisäiset lennot ja lennot Karibialta Etelä-Amerikkaan (meno-paluu turistiluokassa 25 000 pistettä)
  • pisteille saa välillä hyvin vastinetta pitkiä Pohjois-Amerikan sisäisiä lentoja ja lentoja Pohjois-Amerikasta Keski-Amerikkaan varatessa (meno-paluu turistiluokassa 25 000 pistettä)
  • Air New Zealandin palkintolentoja on melko nihkeästi saatavissa, mutta pisteille voi saada hyvin vastinetta pitkiä Oseanian sisäisiä lentoja varatessa. Esimerkiksi meno-paluulennot Perthistä Uuteen-Seelantiin maksavat 25 000 EuroBonus -pistettä.

Pisteille voi saada kohtuullisesti vastinetta hotelleja varatessa

Useimpien lentoyhtiöiden lentopisteitä ei kannata käyttää hotellivarausten maksamiseen, mutta SASin lentopisteiden käyttöarvo on välillä korkeampi hotelliöitä pohjoismaisissa Scandiceissa maksettaessa kuin Euroopan sisäisiä palkintolentoja varatessa (hintoja kannattaa toki verrata tarkkaan ja miettiä onko tämä paras tapa käyttää lentopisteitä).

Palkintotaulukon mukaan hotelliyö Scandicin kaupunkihotelleissa maksaa 23 000 EuroBonus -pistettä / yö ja maaseutuhotelleissa 13 000 pistettä / yö, mutta monet kaupunkihotellit kuuluvat samaan palkintokategoriaan kuin maaseutuhotellit. 13 000 EuroBonus -pisteellä saa varattua hotelliyön esimerkiksi Bergenistä (Scandic Bergen City), Göteborgista (Scandic Europa), Tampereelta (Scandic Rosendahl), Tukholmasta (esim. Scandic Ariadne ja Sjöfartshotellet) ja Turusta (Scandic Julia).

Älä hamstraa pisteitä

SAS on tänä vuonna korottanut mm. matkustusluokan korotusten ja hotelliöiden pistehintoja ilman minkäänlaista ennakkoilmoitusta. Siksi hamstraamisen sijasta pisteet kannattaa käyttää heti hyvien käyttökohteiden löydyttyä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *