Miten varaussivustojen kanta-asiakasohjelmat toimivat?

Useimmilla hotelliketjuilla kuten Hiltonilla, Radissonilla, Mercure-, Ibis-, Novotel- ja Sofitel -ketjut omistavalla Accorilla ja Intercontinental-, Crowne Plaza- ja Holiday Inn -ketjut omistavalla IHG:lla, joiden jäsenet voivat mm. kerätä ja käyttää hotellipisteitä. Lentoyhtiöiden ja hotelliketjujen lisäksi myös muutamilla nettimatkatoimistoilla ja varaussivustoilla kuten ebookersilla ja Hotels.comilla on oma kanta-asiakasohjelma.

Hotellien kanta-asiakasohjelmiin verrattuna näiden etuina on mm. yksinkertaisemmat säännöt sekä mahdollisuus kerätä ja käyttää hotellipisteitä samalle pistetilille eri ketjujen hotelleista ilman päivämäärärajoituksia. Varaussivustojen kanta-asiakkaat voivat usein myös kerätä samalle pistetilille pisteitä koko perheen matkavarauksista.

Nettimatkatoimistojen ja varaussivustojen kautta tehdyistä lento- ja lento+hotellivarauksista kertyy lentopisteitä normaalisti, mutta näiden kautta tehdyistä hotellivarauksista ei kerry pisteitä hotellin omaan kanta-asiakasohjelmaan eivätkä hotelliketjujen usein saman ketjun hotelleissa yöpyville tasojäsenille tarjoamat tasoedut ole yleensä käytettävissä. Siksi hotelliketjun oma kanta-asiakasohjelma on usein parempi vaihtoehto ensisijaiseksi kanta-asiakasohjelmaksi vähintään ~15-30 yötä vuodessa saman ketjun hotelleissa yöpyville.

Monet kuitenkin keskittämisen sijasta yöpyvät eri ketjujen hotelleissa, jolloin pisteiden kerääminen hotellien kanta-asiakasohjelmien sijasta nettimatkatoimistojen ja varaussivustojen kanta-asiakasohjelmiin voi olla parempi vaihtoehto. Useimmilla itsenäisillä hotelleilla ei myöskään ole kanta-asiakasohjelmaa, joten hieman yksinkertaistaen varaussivustojen kanta-asiakasohjelmat ovat harkitsemisen arvoinen vaihtoehto itsenäisissä hotelleissa ja korkeintaan 10-30 yötä vuodessa saman ketjun hotelleissa yöpyville.

Hotels.com Rewards

Hotels.comin kanta-asiakasohjelman toimintaperiaate on erittäin yksinkertainen. Jokaisesta Hotels.comin kautta varatusta hotelliyöstä kertyy 1 Rewards -piste ja 10 Rewards -pisteellä saa yhden palkintoyön, jonka arvo vastaa kymmenen edeltävän yön verotonta keskihintaa. Palkintoöitä voi kerätä yli 297 000 hotellista ja käyttää yli 210 000 hotellissa. Palkintoöitä pystyy käyttämään kaikkiin ohjelmaan osallistuviin hotelleihin, jos matkapäiville on myynnissä huoneita Hotels.comin kautta.

Palkintoyöt ja aiemmista varauksista kertyneet Rewards -pisteet eivät vanhene, jos teet varauksen ja yövyt 12 kuukauden sisällä edellisestä toteutuneesta varauksesta.

Ebookers Bonus+

Ebookersin kanta-asiakasohjelman toimintaperiaate on myös melko yksinkertainen. Tuotteesta ja varauskanavasta riippuen bonus+ -pisteitä kertyy lentopisteiden lisäksi 1-5 % prosenttia matkan hinnasta ja niitä voi käyttää hotellivarausten maksamiseen ilman päivämäärärajoituksia. Useimmista kanta-asiakasohjelmista poiketen bonus+ -pisteet ovat käytettävissä heti varauksen maksamisen jälkeen. Bonus+ -pisteet ovat voimassa 12 kuukautta.

Bonus+ -pisteitä kertyy ebookersin kotisivuilla ja mobiilisovelluksessa maksettujen varausten loppusummasta seuraavasti:

Ebookers tarjoaa muutamia tasoetuja usein hotelleja varaaville asiakkaillensa, joista mielenkiintoisimpia ovat hyvitys matkatavara- ja wifi -maksuista 1-2 kertaa vuodessa. Ohjelmaan liittyessä olet Silver-tasolla, josta pääset Gold-tasolle yövyttyäsi 5 yötä kalenterivuoden aikana ebookersin kautta varaamissa hotelleissa ja Platinum-tasolle 14 yötä. Tasojäsenyys on voimassa seuraavan vuoden loppuun saakka.

Silver (heti)

  • nopeampi puhelinasiakaspalvelu
  • pisteitä kertyy 1-5 % matkan hinnasta ja niitä voi käyttää ilman päivämäärärajoituksia hotellivarauksiin

Gold (5+ yötä)

  • Silver -edut
  • Hyvitys matkatavaramaksuista BONUS+-tilille (kerran vuodessa korkeintaan 25 euroa)
  • Hyvitys matkasi aikana lentokentän tai hotellin veloittamista Wi-Fi-maksuista BONUS+-tilille (kerran vuodessa korkeintaan 20 euroa)
  • Lisäetuja n. 3300 ebookersin VIP -ohjelmaan osallistuvissa hotelleissa. Etuna voi olla esimerkiksi ilmainen aamiainen, tervetuliasjuoma ja/tai kylpyläkupongit.

Platinum (14+ yötä)

  • Gold -edut
  • Wifi- ja matkatavaramaksuista hyvitys kaksi kertaa vuodessa bonus+ -pisteinä
  • Maksuton huoneluokan korotus saatavuuden puitteissa ebookersin VIP -ohjelmaan osallistuvissa hotelleissa
  • Onnellisuuslupaus (Jos hotellihuone ei vastaa ilmoitettua, ebookers maksaa samantasoisen tai paremman hotellin ja uudelleensijoittamisesta aiheutuvat kustannukset)

Expedia+

Expedian matkapaketeista, hotelleista ja vuokra-autoista kertyy 2 Expedia+ -pistettä käytettyä euroa kohden ja lennoista 1 Expedia+ -piste 5 käytettyä euroa kohden. Yhden pisteen käyttöarvo on hotelleja ja matkapaketteja varatessa 0,7 senttiä, joten Expedia+ -pisteiden tuoma hyöty on melko vähäinen esimerkiksi Hotels.comin kanta-asiakasohjelmaan verrattuna.

Pisteiden keräämisen lisäksi Expedia tarjoaa pieniä tasoetuja kanta-asiakkaillensa. +silver-tasolle pääsee yöpymällä 7 yötä hotelleissa tai käyttämällä 5 000 € ehtojen mukaisiin varauksiin ja +gold-tasolle yöpymällä 15 yötä hotelleissa tai käyttämällä 10 000 € ehtojen mukaisiin varauksiin. Hotelliöitä laskettaessa ainoastaan vähintään 50 euroa maksavat hotelliyöt huomioidaan.

Tasojäsenet saavat matkavarausksista 10 % (+Gold)/30 % (+Platinum) enemmän pisteitä, voivat käyttää nopeampaa asiakaspalvelunumeroa (hyödyllinen erityisesti lakkojen ja muiden poikkeustilanteiden yhteydessä) ja saavat maksuttomia lisäetuja n. 3 300 +VIP Access -ohjelmaan osallistuvassa hotelleissa. Etuina voi olla esimerkiksi tervetuliasjuoma ja/tai kylpyläkupongit. +Platinum -jäsenten etuina on myös huoneluokan korotukset ja joustavat sisään- ja uloskirjautumisajat +VIP Access -hotelleissa (saatavuuden mukaan)

Käytännössä pelkkien pisteiden takia matkaa ei kannata Expedian kautta varata, mutta matkaa Expedian kautta varatessa pisteet kannattaa kumminkin kerätä talteen (pisteiden käyttäminen ei edellytä tietyn pistemäärän keräämistä).

Aurinkomatkat ja Finnair Holidays

Aurinkomatkoilla ja Finnair Holidaysilla ei ole omaa kanta-asiakasohjelmaa, mutta matkoista voi kerätä Finnair Plus -pisteitä. Matkapakettiin sisältyvistä lennoista kertyvien Finnair Plus -pisteiden lisäksi Finnair Holidaysin matkoista kertyy tällä hetkellä kolme käytettyä euroa kohden kolme taso- ja palkintopistettä ja Aurinkomatkojen normaalihintaisista matkapaketeista yksi palkintopiste käytettyä euroa kohden.

Booking.com

Monista muista varaussivustoista poiketen Bookingilla ei ole kanta-asiakasohjelmaa, mutta vähintään viisi majoitusvarausta Booking.comin kautta tehneet asiakkaat saavuttavat Genius -statuksen, joille ohjelmaan osallistuvat hotellit tarjoavat etuja kuten 10 % alennuksen hotellihuoneesta (ei välttämättä koske kaikkia huonetyyppejä), aikaisen sisäänkirjautumisen ja/tai myöhäisen uloskirjautumisen. Arvioimme ainoastaan muutaman prosentin Booking.comin valikoimaan kuuluvista hotelleista osallistuvan Genius -ohjelmaan (Booking.com ei ole julkaise tilastoja Genius -ohjelmasta).

Yhteenveto

Erityisesti hotelleja varatessa kannattaa kiinnittää huomioita varaussivustoa valitesssa myös kanta-asiakasetuihin, jos saman huoneen saa varattua  useamman sivuston kautta samaan hintaan.  Suomessa toimivista nettimatkatoimistoista ja varaussivustoista Hotels.comilla ja ebookersilla on tutustumisen arvoinen kanta-asiakasohjelma, mutta Expedian kanta-asiakasohjema ei ole läheskään yhtä palkitseva. Vähäisiä Genius-etuja lukuun ottamatta Booking.com ei tarjoa asiakkaillensa käytännössä ollenkaan kanta-asiakasetuja.

Hotellien kanta-asiakasohjelmiin verrattuna varaussivustojen ohjelmien suurimpia etuja ovat yksinkertaisemmat säännöt ja mahdollisuus kerätä samalla pistetilille pisteitä huomattavasti suuremmasta hotellivalikoimasta. Esimerkiksi Hotels.comin kanta-asiakkaat voivat kerätä hotellipisteitä yli 297 000 hotellista, Accorin Le Club -ohjelman kanta-asiakkaat yli 5 500 hotellista, Hilton Honors ja IHG Rewards -ohjelmien jäsenet yli 5 000 hotellista.

Varaussivustojen kanta-asiakasohjelmat eivät kuitenkaan ole paras vaihtoehto kaikille. Hotelliketjut palkitsevat usein saman ketjun hotelleissa yöpyviä kanta-asiakkaita tasoeduilla, jotka eivät yleensä ole varaussivustojen asiakkaiden käytettävissä. Olennaisten tasoetujen saavuttaminen edellyttää ketjusta riippuen tyypillisesti vähintään ~15-40 yön viettämistä saman ketjun hotelleissa, joten erityisesti työmatkailijoiden kannattaa tutustua myös hotelliketjujen kanta-asiakasohjelmiin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *