IAG perustaa kaukolentoihin erikoistuneen halpalentoyhtiön

British Airwaysin, Iberian, Vuelingin ja Aer Linguksen emoyhtiö International Airlines Group julkisti perjantaina tuovansa markkinoille uuden kaukolentoihin erikoistuneen LEVEL halpalentoyhtiön. LEVEL lentää kesäkuusta alkaen 2-3 kertaa viikossa Barcelonasta Buenos Airesiin, Los Angelesiin, Oaklandiin (San Francisco) ja Punta Canaan (Dominikaaninen tasavalta). Yhtiö suunnittelee lentojen aloittamista myös muualta Euroopasta.

Barcelona on myös IAG:n omistaman Vuelingin kotikenttä, jonka Euroopan sisäisiä jatkolentoja LEVELin asiakkaat voivat hyödyntää.

Yhtiön laivasto koostuu aluksi kahdesta uudesta Airbus A330-koneesta, joihin on asennettu 21 Premium Economy- ja 293 turistiluokan istuinta. Istuinväli turistiluokassa on 30 tuumaa (konfiguraatio 2-4-2) ja Premium Economy -luokassa 37 tuumaa (2-3-2 konfiguraatio). Lennot ovat ainakin aluksi Iberian operoimia.

Norwegian on aiemmin ilmoittanut aloittavansa lennot Barcelonasta Oaklandiin ja Los Angelesiin ja suunnittelee lentojen aloittamista Barcelonasta Buenos Airesiin ja muualle Etelä-Amerikkaan. LEVELin reittiverkostosta päätellen IAG:n tavoitteena lienee Norwegianin kasvun hidastaminen IAG:n kotimarkkinoilla.

Ovatko yhtiön lennot halpoja?

Yhtiö on avajaistarjouksena mainostanut lentoja Barcelonasta Kaliforniaan 99 € / suunta ja Punta Canaan ja Buenos Airesiin 149 € / suunta, joita on myynnissä erittäin rajoitetusti. Yhtiön halvimpiin turistiluokan lippuihin sisältyy ainoastaan käsimatkatavarat, joten hintoja vertaillessa on huomioitava myös lisämaksut. Matkalaukusta on maksettava 40 €/ suunta ja etukäteen maksetusta ateriatarjoilusta (todennäköisesti lämmin ateria + välipala) 35 €/ suunta. Viihdejärjestelmän käyttö on aluksi maksutonta, mutta tämä muuttuu myöhemmin turistiluokassa maksulliseksi.

Perinteisten lentoyhtiöiden tarjouslentojen hintatasoon verrattuna matkalaukun kanssa matkustettaessa LEVELin meno-paluulentojen hintaero jää usein melko marginaaliseksi (hintoja kannattaa toki aina vertailla). Ensivaikutelman perusteella perinteisiin lentoyhtiöihin verrattuna suurimpana etuna on yhdensuuntaisiin lippuihin perustuva hinnoittelurakenne, joten käytännössä yhtiön lennoista eniten hyötyä esimerkiksi kohtuuhintaista paluulentoa Etelä-Amerikasta Eurooppaan etsiville ja halpalentoihin perustuvaa maailmanympärimatkaa suunnitteleville.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *