Stopovereja hyödyntämällä voi välillä matkustaa kahteen kohteeseen yhden lentolipun hinnalla

Kaukolentoihin voi välillä yhdistää stopoverin eli muutaman päivän tai jopa useamman kuukauden pituisen pysähdyksen koneenvaihtokaupungissa. Lentoyhtiöstä ja lipputyypistä riippuen välipysähdykset ovat lisämaksuttomia, yhtiö veloittaa niistä lentokenttäverojen (n. 20-30 euroa) lisäksi 30-100 euron lisämaksun tai kiellettyjä.

Parhaimmillaan stopovereja hyödyntämällä voi matkustaa useampaan kohteeseen yhden lentolipun hinnalla. Esimerkiksi Icelandairin Pohjois-Amerikan lentoihin voi yhdistää 1-7 päivän pysähdyksen Islannissa, TAP Portugalin Brasilian lentoihin 1-3 päivän pysähdyksen Lissabonissa ja British Airwaysin Australian lentoihin parin päivän tai jopa muutaman kuukauden pysähdyksen Singaporessa ja/tai Hongkongissa ilman lisämaksua.

Kiertomatkasta kiinnostuneille lukijoille kokosimme päivitetyn tietopaketin eri lentoyhtiöiden stopover -käytännöistä ja muutamia käytännön vinkkejä.

Maksuttomat stopoverit

Useimpiin seuraavien lentoyhtiöiden kaukolentoihin voi yhdistää lisämaksuttoman stopoverin meno- ja/tai paluumatkalla. Stopovereista on kuitenkin maksettava lentokenttäverot (noin 10-30 euroa/pysähdys), joten ne eivät ole täysin ilmaisia.

Air Francen (Pariisi) kaukolentoihin voi usein yhdistää lisämaksuttoman stopoverin Pariisissa.

Air Chinan (Kiina) Aasian, Australian ja Uuden-Seelannin lentoihin voi yhdistää yleensä lisämaksuttoman stopoverin Shanghaissa ja/tai Pekingissä. Transit-matkustajat voivat usein viettää 72-144 tuntia Pekingissä tai Shanghaissa ilman viisumia.

Air Pacificin (Fidzi) lentoihin Australiasta ja Uudesta-Seelannista USA:han voi yhdistää lisämaksuttoman stopoverin Fidzillä (Nadi). Havaijin lentoihin voi yhdistää myös stopoverin Samoalla.

Air New Zealand (Uusi-Seelanti) myy lippuja mm. Euroopasta Uuteen-Seelantiin, jotka sallivat maksuttoman stopoverin yhdessä kaupungissa Pohjois-Amerikassa (esim. Los Angeles) ja Aasiassa (esim. Hongkong, Peking, Shanghai, Singapore). Osa yhtiön myymistä lipuista mm. Lontoosta Uuteen-Seelantiin sallivat lisäksi lisämaksullisen stopoverin Polynesiassa (esim. Cookinsaaret, Tahiti).

Air Tahiti Nuin (Tahiti) lippuihin Australiasta ja Uudesta-Seelannista Pohjois-Amerikkaan voi yhdistää usein stopoverin Tahitilla (korkeintaan 15 päivää) ilman lisämaksua.

Avianca (Etelä- ja Keski-Amerikka) lentää mm. New Yorkista, Miamista ja Madridista Etelä- ja Keski-Amerikkaan. USA:sta Etelä-Amerikkaan matkustaessa voi pysähtyä esimerkiksi Costa Ricassa tai Kolumbiassa. Koneenvaihtokaupungissa voi usein pysähtyä myös Latinalaisen Amerikan sisällä maasta toiseen matkustettaessa. Ensimmäisestä stopoverista lentoyhtiö ei yleensä veloita lisämaksua, mutta toisesta stopoverista on usein maksettava 50-100 dollarin lisämaksu.

British Airwaysin Australian lentoihin voi usein yhdistää stopoverin Singaporessa, Hongkongissa ja/tai Sydneyssä ilman lisämaksua.

China Southernin (Guangzhou) Aasian ja Australian lentoihin voi usein yhdistää stopoverin Guangzhoussa (Kanton) ilman lisämaksua.

Emirates (Dubai) lentää muista Pohjoismaista Dubaihin, josta on hyvät jatkoyhteydet Aasiaan, Afrikkaan ja Oseaniaan. Meno- ja tai paluumatkalla voi pysähtyä Dubaissa. Usein ensimmäinen stopover on maksuton ja ylimääräisistä stopovereista yhtiö veloittaa 50 euron lisämaksun.

Etihad Airwaysin (Abu Dhabi) lentoihin voi usein yhdistää 1-2 stopoveria. Tyypillisesti ensimmäinen stopover Abu Dhabissa on maksuton ja toisesta stopoverista yhtiö veloittaa 50 euron lisämaksun.

Finnairin halvimmat Campaign ja Basic -lipputyypit eivät pääsääntöisesti salli stopovereita, mutta muutoskelpoisten Value -lippujen hintasäännöt sallivat 1-2 stopoveria Aasiaan ja Australiaan lennettäessä. Ensimmäinen stopover on pääsääntöisesti lisämaksuton, toisesta stopoverista lentoyhtiö veloittaa n. 0-50 euron lisämaksun.

Icelandair (Islanti): Pohjois-Amerikkaan matkustaessa voi pysähtyä Reykjavikissa meno- ja/tai paluumatkalla 1-7 päivää ilman lisämaksua.

KLM (Amsterdam): kaukokohteisiin matkustettaessa voit yleensä pysähtyä meno- ja tai paluumatkalla Amsterdamissa. Kaikki KLM:n tarjouslennot eivät salli stopovereita.

Qantasin (Australia) Australian lentoihin voi yleensä yhdistää 2 stopoveria/suunta (esim. Bangkokissa, Singaporessa, Dubaissa tai Hong Kongissa). Ensimmäisestä stopoverista/suunta yhtiö ei yleensä veloiteta lisämaksua, mutta toisesta stopoverista yhtiö veloittaa veloittaa 50 euron lisämaksun.

Qatar Airwaysin (Doha) lentoihin voi yleensä korkeintaan 96 tunnin stopoverin Dohassa ilman lisämaksua. Stopover -matkailijat voivat hankkia maksuttoman transit-viisumin lentoyhtiön kautta. Transit-matkustajille (koneenvaihto alle 24 tuntia) Qatar Airways järjestää myös ilmaisia kaupunkikierroksia.

Royal Jordanianin (Amman) kaukolentoihin voi usein yhdistää maksuttoman stopoverin Ammanissa.

Singapore Airlinesin (Singapore) lentoihin voi usein yhdistää lisämaksuttoman stopoverin Singaporessa.

TAP Portugalin (Lissabon) Brasilian ja Afrikan (ei Pohjois-Afrikka) lentoihin voi yhdistää 24-72 tunnin stopoverin Lissabonissa ilman lisämaksua.

Lisämaksulliset stopoverit

Mm. seuraavien lentoyhtiöiden lennot sallivat maksullisen stopoverin meno- ja/tai paluumatkalla:

Joihinkin American Airlinesin Suomen ja Latinalaisen Amerikan välisiin lippuihin voi yhdistää stopoverin Pohjois-Amerikan itärannikolla (stopover -mahdollisuus ei koske halvimpia tarjouslentoja). Stopoverista yhtiö veloittaa tyypillisesti 50 euron lisämaksun.

Cathay Pacificin (Hongkong) Australian ja Uuden-Seelannin lentoihin voi yleensä yhdistää stopoverin Hongkongissa, josta lentoyhtiö veloittaa usein 100 euron lisämaksun.

Japan Airlines, Finnair ja British Airways: Suomesta Japaniin lennettäessä stopover Tokiossa, Nagoyassa, Osakassa ja/tai Fukuokassa on mahdollinen. Lentoyhtiöt veloittavat jokaisesta stopoverista 75 euron lisämaksun.

LATAM Airlines (Brasilia, Chile, Ecuador, Kolumbia, Peru) lentää mm. Frankfurtista, Madridista, New Yorkista ja Miamista Etelä-Amerikkaan. LATAMin lentoihin voi usein yhdistää stopoverin loogisessa koneenvaihtokaupungissa (myös Etelä-Amerikan sisäisiin lentoihin). Lipputyypistä ja kohteesta riippuen lentoyhtiö stopover on lisämaksuton tai yhtiö veloittaa siitä 35-100 dollarin lisämaksun.

Turkish Airlinesin (Istanbul) lentoihin voi yhdistää stopoverin Istanbulissa, josta lentoyhtiö veloittaa tyypillisesti 25-50 euron lisämaksun.

Stopover –lentojen varaaminen

Stopover –lennot voi varata valitsemalla esimerkiksi lentoyhtiön, matkatoimiston (esim. ebookers, Expedia, Kilroy, Travellink) tai hintavertailusivuston (esim. momondo, Skyscanner) lentohausta useita kohteita kohdan.

Kaikki lentoyhtiöiden lipputyypit eivät salli stopovereita, joten aluksi kannattaa etsiä tavallisia meno-paluulippuja varsinaiseen matkakohteeseen ja tarkastaa hintasäännöistä ovatko stopoverit sallittuja. Hintasäännöt löytyvät esimerkiksi Travellinkin sivuilta sopivien lentojen valitsemisen jälkeen (kuvaohje).

Stopover –lennot voi varata myös matkatoimiston tai lentoyhtiön asiakaspalvelijan avustuksella, mistä matkatoimisto/lentoyhtiö veloittaa noin 50-100 euron palvelumaksun.

Muista myös open-jaw –lennot

Stopover –lentojen ostaminen ei aina ole halvin tapa rakentaa kiertomatka, joten eri vaihtoehtoja kannattaa vertailla tarkkaan. Esimerkiksi Aasian kiertomatkan saa usein rakennettua halvemmalla ostamalla open-jaw –lipun (=meno-paluulippu, jonka paluulento lähtee toisesta kaupungista) ja varaamalla mantereen sisäiset lennot erillisille lipuille paikallisilta halpalentoyhtiöiltä matkasuunnitelman tarkennuttua.

Hyödynnä ylipitkiä koneenvaihtoja, jos valitsemasi lipputyyppi ei salli stopovereita

Perinteiset lentoyhtiöt sallivat yleensä lipputyypistä riippumatta 24 tunnin pituisen koneenvaihdon ilman lisämaksua, vaikka stopoverit eivät olisi mahdollisia. Pitkän koneenvaihdon aikana lentokentältä voi poistua ja esimerkiksi tutustua kaupungin tärkeimpiin nähtävyyksiin tai tavata ystävän.

Tavallista pidemmän koneenvaihdon sisältävien lentojen varaamisessa on yleensä käytettävä apuna lentoyhtiöiden/matkatoimistojen multistop -lentohakua.

21 kommenttia aiheesta “Stopovereja hyödyntämällä voi välillä matkustaa kahteen kohteeseen yhden lentolipun hinnalla

  1. Juuri ja juuri löytyi Air New Zealandin sivuilta Hki-Auckland M/P abt 1600 eur.
    Ei anna ainakaan minun eurooppalaisena alkaa edes tehdä hintatiedustelua Hesasta stop-overia Papeete/Tahitille.

    Ebookersin puhelinpalvelusta sain Papeete pysähdyksen kanssa marraskuussa hinnan 16 000 eur!!! Kyllä 16 000 eur.

    Finnairin sivuilta löytyy nyt Hki-Auckland M/P n 1 100 eur.
    Qatar Air olisi viime vkolla myynyt saman lennon 1 200 eur.

    Onko Air New Zealand vinkki käännetty jostain usalaisesta englanninkielisestä sivustosta? Ja se ei toimikaan Suomessa!.

    • Tarkistin tiedot uudestaan Air New Zealandin Helsingistä lähtevien lentojen reitti- ja hintasäännöistä. Esimerkiksi tariffin KL3EU (Helsingistä 1100 € + lentokenttäverot ja polttoainelisämaksut + lentoyhtiön/matkatoimiston palvelumaksu) hintasäännöistä löytyy maininta UNLIMITED STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT AT EUR 150.00 EACH IN NAN/PPT/HNL (PPT=Papeete). Ohessa vielä tariffin reittisäännöt:

      /VIA THE ATLANTIC AND PACIFIC/
      BETWEEN LAX AND YVR SURFACE SECTOR REQUIRED
      BETWEEN SFO AND YVR SURFACE SECTOR REQUIRED
      BETWEEN LAX AND SFO SURFACE SECTOR PERMITTED
      DOM ROUTE VALIDATION APPLIES WITHIN US ONLY
      MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
      1. HEL-AY-LON-LAX-RAR-TBU/PPT/NAN/APW-AKL
      2. HEL-BA-LON-LAX-RAR-TBU/PPT/NAN/APW-AKL
      3. HEL-AY-LON-LAX-TN/NZ-PPT-TBU/RAR/NAN/APW-AKL
      4. HEL-BA-LON-LAX-TN/NZ-PPT-TBU/RAR/NAN/APW-AKL
      5. HEL-AY-LON-LAX-NZ-NAN-TBU/RAR/PPT/APW-AKL
      6. HEL-BA-LON-LAX-NZ-NAN-TBU/RAR/PPT/APW-AKL
      7. HEL-AY-LON-LAX-VX-SFO-HNL-AKL
      8. HEL-BA-LON-LAX-VX-SFO-HNL-AKL
      9. HEL-AY-LON-LAX-YVR/SFO/HNL-AKL
      10. HEL-BA-LON-LAX-YVR/SFO/HNL-AKL

  2. Meillä oli viime keväänä pitkä koneenvaihto Pekingissä Air Chinan lennolla Aucklandiin. Johtui osaksi toki lentojen peruuntumisesta, mutta alkuperäinen n. 12 h odotus venyi reiluun vuorokauteen. Käytiin päivä pöllöilemässä Pekingissä. Vinkki: Vaikka transit-matkustajat saavat olla Pekingissä alle 72 h ilman viisumia, lentoyhtiön aspassa töissä ollut ystävä suositteli hommaamaan Kiinan viisumin ihan kaiken varalta. Viisumi osoittautui todella järkeväksi hankinnaksi.

    • Kiinan suurlähetystön sivuilla ja lentoyhtiöiden käyttämässä TIMATIC-järjestelmässä (virkailijat tarkastavat tiedot tästä järjestelmästä) on tarkkaan kuvattu viisumivapauden ehdot. Näiden ehtojen täyttyessä viisumista maksaminen on yleensä turhaa. Kiinan suurlähetystön sivuilta löytyvistä säännöistä kannattaa toki printata paperikopio siltä varalta, että lähtöselvitysvirkailija ei ole kuullut viisumivapaudesta. Mitä käytännön hyöytyä teille viisumista oli?

    • Itse koin viisumivapaan oleskelun käytännössä todella hankalaksi. Toki ymmärrän, että viisumista maksaminen on turhaa, jos voi oleskella ilmankin. Kun oli viisumi, pääse vain kävelemään passintarkastuksen läpi sen sijaan, että olisi käynyt (mahdollisesti useamman) luukun kautta hakemassa leimoja passiin.

    • … varsinkin, kun Pekingissä lentokenttähenksu ei juuri puhu englantia.

    • Tuurin kauppaa kumpi parempi. Mutta se on selvää, että viisumi on kalliimpi kuin ei mitään.
      Vuosi sitten Pekingissä normi-imigrationissa oli piiitkät jonot, mutta 72h Visa-Free-Transit jonosta pääsi läpi alle 5 min. On se kuulemma ollut toistenpäinkin.

  3. Hei, kovasti olisin tarjouksia vailla Australiaan loppuvuodeksi! Selasin viime vuoden lentotarjouksia ja ainakin keväällä ja alkukesällä oli hyviä tarjouksia, mahdollisesti myös tänä vuonna? 🙂

  4. Olemme lähdössä lokakuussa 2017 Minneapolisiin ja haluaisimme olla New Yorkissa muutaman päivän.
    Onnistuuko meidän matkamme tämmöisen stopoverin kautta? Jos onnistuisi, miten tämmöinen matka pitäisi varata? Kannattaisko tämä varata matkatoimiston kautta vai onnistuuko varaaminen itse netin kautta?

    • Hei,

      todennäköisesti yhdensuuntaisen New York-Minneapolis lipun ostaminen ja mannertenvälisten lentojen ostaminen erikseen tulee halvemmaksi kuin kaikkien lentojen varaaminen samalle lipulle.

      Esimerkiksi ebookersin, expedian tai momondon kautta voi varata meno-paluulipun, jonka paluulento lähtee eri kaupungista (valitse lentohausta kohta useita kohteita).

      Syyslentojen ostamisen kanssa itse odottaisin vielä hetken, jos sopiville päiville ei löydy kohtuuhintaisia lentoja ja matkapäivissä joustaminen onnistuu tarvittaessa.

  5. Hei,

    Olisikohan ollut mahdollista saada jonkinlaista esimerkkiä tuosta Air New Zealandin Tahiti-stopoverista matkalla Eurooppaan? Polynesia kiinnostaa kovasti, mutta tällaista yhdistelmää en itse onnistunut löytämään. Kiitos jo etukäteen.

    • Hei,

      Air New Zealandin sivuilta löytyy multistop -lentojen etsimiseen tarkoitettu työkalu, jonka avulla voit etsiä lentoja. Tahiti ei muuten ole ainoa mahdollinen stopover kohde Polynesiassa, myös Nadi (Fidzi) ja Rarotonga (Cook-saari) ovat mahdollisia. Olettaisin Tahiti & Auckland yhdistelmän esim. Lontoosta maksavan vähintään 1200 puntaa (Air NZ ei ole yleensä halvin lentoyhtiö Uuteen-Seelantiin lennettäessä).

      http://www.airnewzealand.co.uk/multistop-search

      Jos muut kohteet Polynesiassa kiinnostavat, vaihtoehtona on myös yhdensuuntaisella lipulla Aucklandiin lentäminen, Air Pacificin yhdensuuntainen stopoverin esim. Fidzillä sisältävä lento Havaijille/Los Angelesiin ja sieltä esim. Norwegianilla Helsinkiin. Ohessa esimerkkinä pari kuukautta julkaistu esimerkkireitti maailmanympäri, joihin sisältyy mm. stopover Fidzillä ja Samoalla.

      http://www.lentodiilit.fi/2015/04/28/lennot-maailman-ympari-1583-euroa/

  6. Hei!
    Lensin Boliviasta LANilla pitkalla koneenvaihdolla (16 tuntia) Limassa. Kentalla minulle ilmoitettiin, etta minun tulisi maksaa lentokenttavero n. 35 dollaria. Kun palasin kentalle, turvatarkastusten yhteydessa kukaan ei kuitenkaan perinyt veroa.

    • Lentokenttäverot Latinalaisessa Amerikassa ovat tosiaan oma poikkeuksensa sillä alueella perinteisesti veloitettu lentokenttäverot vasta lentokentällä. Useimmissa maissa verot sisältyvät nykyään lipun hintaan mutta tarkastuskorttiin lisätään vanhasta perinteestä johtuen esim. Brasiliassa lähtöselvityksessä tarralappu, joka tarkastetaan ennen turvatarkastukseen siirtymistä (joskus ma(i)s o menos -asenteella). Joskus LANin Etelä-Amerikan sisäisiä lentoja etsiessä olen törmännyt sellaiseen ilmiöön, että jonka myötä Lima-La Paz-Santiago-Lima saattaa tulla muutaman satasen halvemmaksi kuin pelkkä Lima-La Paz-Lima.

  7. Itse hyödynsimme mieheni kanssa keväällä Cathay Pacificin stopover mahdollisuuden Hongkongissa mennen tullen, kun kävimme uudessa seelannissa. Ennätimme nähdä Honkkariakin niin paljon kuin tarvitsi, kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja miten kätevää. Suosittelen!

  8. Hei,

    Eli jos matkusta helsingistä meksikoon ja välilasku on new yorkissa 17h. Salliiko USA käydä new yorkissa vai pitääkö odottaa terminaalissa? Myöhemmin matka jatkuu cancun jälkeen miamiin, joten tsekkaus usaan on perjaatteessa tehty.

    • Moikka! Kaikkien USA:han saapuvien matkustajien (myös transit-matkustajien) on muutenkin mentävä passintarkastuksen ja tullin läpi, joten onnistuu ongelmitta. Kannattaa muuten selvittää etukäteen lentokentän kotisivuilta minne laukun voi tarvittaessa jättää kentällä säilytykseen jos jatkolento lähtee vasta seuraavana päivänä.

  9. Hei!
    Siis miten homma toimii jos matkustaa Malaysian airlinesilla Pariisin ja Kuala Lumpurin kautta Thaimaahan, Krabiin. Ja välilasku Pariisissa on noin 14h. Sehän on Euroopan sisällä eli saako silloin vaikka se on alle 24h niin poistua lentokentältä??

    • Moikka,

      päivämatka Pariisiin onnistuu ongelmitta kunhan palaat ajoissa kentälle (ennen lähtöselvitystiskin sulkeutumista Pariisissa).

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *