Matkustusluokan korottaminen lentopisteillä

Matkustusluokan korottaminen on yksi suosituimmista tavoista käyttää lentopisteitä. Premium Economy- ja businessluokan lennoista kiinnostuneille lukijoille kokosimme tietopaketin, jossa käsittelemme mm. lentoyhtiökohtaisia käytäntöjä ja ehtoja.

Matkustusluokan korotukseen eli upgradeen sisältyy tyypillisesti paremman paikan ja tarjoilun lisäksi mm. sisäänpääsy loungeen, suurempi matkatavarakiintiö ja nopeampi turvatarkastus. Matkustusluokan korotuksista ei yleensä tarvitse maksaa lentokenttäveroja, polttoainelisämaksuja tai muita lisämaksuja.

Monet lentoyhtiöt myös myyvät upgradeja kiinteään hintaan ja/tai huutokauppaamalla.

Tutustu sääntöihin ohjelmaa valitessa

Upgradekäytännöissä on olennaisia eroja lentoyhtiöiden välillä, joten kanta-asiakasohjelmaa valitessa kannattaa tutustua tarkkoihin lentoyhtiökohtaisiin ehtoihin. Esimerkiksi SASin ja Finnairin lentopisteitä voi käyttää myös halvimpien tarjouslentojen upgradaamiseen, mutta Lufthansan ja British Airwaysin lentomaileilla pystyy korottamaan ainoastaan tiettyjä lipputyyppejä.

Lentoyhtiökohtaisista eroista huolimatta useimpien ohjelmien säännöissä on samankaltaisuuksia. Useimmat lentoyhtiöt soveltavat seuraavia rajoituksia:

  • Ainoastaan kokonaan rahalla maksettuja lippuja voi upgradata. Palkintolentoja ei yleensä voi korottaa lentopisteillä (rajoitus koskee myös piste+raha -palkintolentoja).
  • Lentopistekertymä määräytyy alkuperäisen varausluokan perusteella.
  • Joidenkin lentoyhtiöiden (esim. Lufthansa, British Airways, Qatar Airways) halvimpia lippuja ei voi korottaa lentomaileilla.
  • Codeshare-lentoja ei voi upgradata
  • Lentopisteillä ei yleensä voi korottaa muiden lentoyhtiöiden lentoja.
  • Monet lentoyhtiöt eivät salli ns. tuplaupgradeja (esim. Premium Economy => First).
  • Upgradea ei voi siirtää toisen lentoyhtiön lennolle lennon peruuntuessa.

Kaikkia lentoja ei kannata upgradata

Ennen matkustusluokan korottamista kannattaa miettiä löytyykö lentopisteille parempia käyttökohteita. Lentoyhtiöiden palkintotaulukot perustuvat usein maantieteellisiin vyöhykkeisiin, joita tutkimalla voi optimoida pisteiden käyttöarvoa. Esimerkiksi Finnairin Delhin ja Singaporen lentojen korottaminen businessluokkaan vaatii yhtä monta lentopistettä, vaikka lentomatka Singaporeen on yli 4000 kilometriä pidempi.

Matkan keston lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös konetyyppiin ja loungen tasoon (usein lentoyhtiöiden lounget ovat parempia kuin sopimuslounget).

Matkustusluokan korottaminen ei ole aina järkevin tapa matkustaa lentopisteillä businessluokassa

Matkustusluokan korottaminen ei ole aina järkevin käyttää lentopisteitä Premium Economy- ja businessluokassa matkustamiseen. Muutamat lentoyhtiöt kuten Iberia, Lufthansa ja Air France-KLM julkaisevat säännöllisesti pistetarjouksia, joita hyödyntämällä palkintolennot saa varattua parhaimmillaan suunnilleen samaan pistehintaan kuin matkustusluokan korotuksen.

Tarkista paikkatilanne ennen lentojen ostamista

Matkustusluokan korottaminen onnistuu ainoastaan, jos lentoyhtiö ei usko pystyvänsä loppuunmyymään kyseisen lennon businessluokkaa. Upgradejen saatavuustilanteen voi usein tarkastaa lentoyhtiön nettisivuilta löytyvän haun avulla. Kaikkien lentoyhtiöiden nettisivuilta ei kuitenkaan löydy upgradehakua, jolloin saatavuustilanteen voi selvittää melko luotettavasti tutkimalla onko kyseiselle lennolle myynnissä businessluokan palkintolentoja (matkustusluokan korottaminen ei välttämättä ole mahdollista, jos lennolle on myynnissä ainoastaan tavallista kalliimpia anytime -palkintolentoja).

Palkintolentojen ja upgradejen saatavuus on usein paranee lähtöpäivän lähestyessä, kun lentoyhtiö pystyy luotettavammin arvioimaan kuinka moni rahalla lipun ostava asiakas matkustaa kyseisellä lennolla. Siksi matkustusluokan korotusten saatavuustilannetta kannattaa seurata säännöllisesti, jos upgradaaminen ei onnistu heti lentojen varaamisen jälkeen. Joidenkin lentoyhtiöiden lentopisteitä (esim. Lufthansa, SAS) pystyy käyttämään matkustusluokan korottamiseen myös lentokentällä.

Monien lentoyhtiöiden tasojäsenet saavat muutamia maksuttomia upgradevouchereita

Monien lentoyhtiöiden usein matkustavat kanta-asiakkaat eli tasojäsenet saavat muiden etujen lisäksi käyttöönsä muutamia maksuttomia upgradevouchereita vuosittain. Upgradevouchereihin sovelletaan yleensä samoja rajoituksia kuin lentopisteillä maksettuihin matkustusluokan korotuksiin. Lentoyhtiöstä riippuen upgradevoucherien saaminen edellyttää noin 50–100 000 lentomailin (tasopisteen) keräämistä vuoden aikana.

Muutamia esimerkkejä lentoyhtiöiden tasokorttien omistajille myöntämistä upgrade-eduista:

  • Finnair Plus Gold -jäsenet saavat vuosittain käyttöönsä 4 Euroopan sisäistä matkustusluokan korotusta, jonka voi vaihtaa yhteen yhdensuuntaiseen kaukolennon matkustusluokan korotukseen. Finnair Plus Platinum -jäsenet saavat lisäksi kaksi yhdensuuntaista matkustusluokan korotusta kaukolennoille. Tasojäsenyyksien vaatimia pistemääriä vertaillessa on huomioitava, että Finnair Plus -ohjelma perustuu kilometreihin.
  • Lufthansan Senator -tasojäsenet saavat kaksi upgradevoucheria tasojäsenyyden uusimisen yhteydessä. Upgradevoucherilla voi korottaa lipun seuraavaan matkustusluokkaan (esim. Economy => Premium Economy tai Premium Economy => Business)
  • Turkish Airlinesin Elite Plus -tasojäsenet saavat vuosittain kaksi ilmaista upgradevoucheria, joita voi käyttää myös kaukolentojen upgradaamiseen.
  • Pohjois-amerikkalaisten lentoyhtiöiden eniten matkustaville tasojäsenille myöntämät upgrade-edut ovat usein paperilla parempia, mutta ongelmaksi muodostuu usein saatavuustilanne. Esimerkiksi American Airlinesin eniten matkustavat Executive Platinum (oneworld Emerald) -tasojäsenet saavat paikkatilanteen salliessa kaikilla Pohjois-Amerikan sisäisillä lennoilla maksuttoman upgraden ja 4 systemwide upgradea, joita voi käyttää mannertenvälisten lentojen korottamiseen. Työmatkailijoiden suosimilla Pohjois-Amerikan sisäisillä lennoilla upgradelistoilla on usein yli 20 matkustajaa, joista ainoastaan muutama saa upgraden.

Finnair Plus

Monien muiden lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmista poiketen Finnair Plus -pisteitä voi käyttää myös halvimpien tarjouslentojen upgradaamiseen. Pohjois-Euroopan sisäisten lentojen korottaminen businessluokkaan maksaa normaalisti 7 500 Finnair Plus -pistettä / suunta, Euroopan sisäisten ja Lähi-idän (Dubai, Tel Aviv jne.) lentojen korottaminen 10 000 pistettä / suunta ja kaukolentojen 50 000 pistettä / suunta. Finnair on aiempina vuosina myynyt 1-2 kertaa vuodessa Euroopan sisäisiä upgradeja alennettuun hintaan (Pohjois-Eurooppa 5 000 pistettä / suunta ja muut Euroopan sisäiset lennot 8 000 pistettä / suunta).

Matkustusluokan korotusten saatavuustilanteen voi tarkistaa ennen lentojen ostamista Finnairin sivuilta löytyvän haun avulla. Euroopan sisäisiä lentoja varattaessa kannattaa suosia Airbus-lentoja (Embraer-lennoilla viereistä paikkaa ei aina jätetä tyhjäksi).

Tällä hetkellä yksi mielenkiintoisimmista käyttökohteista pisteille on Lontoon aamulento (AY831/AY832). Finnair lentää 5 kertaa viikossa Lontooseen normaalisti kaukolennoilla käytettävällä Airbus A350-koneella, jonka businessluokkaan on asennettu mm. täysin makuuasentoon kääntyvät full-flat -vuodeistuimet. Myös pitkillä Etelä-Euroopan ja Dubain lennoilla pisteille saa melko hyvin vastinetta.

Finnair Airbus A350-koneen businessluokan istuin

SAS Eurobonus

SAS myy matkustusluokan korotuksia SAS Plussaan (Premium Economy) ja businessluokkaan huutokauppaamalla (upgraden voi maksaa lentopisteillä tai rahalla). Kaukolennoille upgraden voi ostaa paikkatilanteen salliessa myös kiinteään hintaan lentokentällä. Eurobonus -pisteitä voi käyttää myös halvimpien tarjouslippujen upgradaamiseen turistiluokasta businessluokkaan. Upgradeen sisältyy businessluokan maapalvelut (lounge, lähtöselvitys, turvatarkastus) myös SAS Plussassa matkustettaessa. Matkatavarakiintiö määräytyy alkuperäisen lipputyypin perusteella.

Lyhyillä Euroopan sisäisillä lennoilla loungelipun ostaminen nettilähtöselvityksen yhteydessä 2500 Eurobonus -pisteellä on usein SAS Plussaan upgradaamista parempi vaihtoehto. SASin loungeissa on tyypillisesti tarjolla aamiais-/salaattipöytä, pientä purtavaa, viiniä sekä alkoholittomia juomia.

img_31651

airBaltic

airBalticin Pins-pisteitä voi periaatteessa käyttää matkustusluokan korottamiseen, mutta tiukoista ehdoista johtuen usein Lufthansan businessluokan tarjouslentojen ostaminen rahalla tulee usein halvemmaksi kuin airBalticin upgradekelpoisten turistiluokan lippujen ostaminen (pisteitä ei voi käyttää Basic- ja Supersaver -lipputyyppien korottamiseen) ja lipun korottaminen pisteillä.  Esimerkiksi Helsinki/Tampere/Turku-Riika lennon korottaminen maksaa 8 000 Pinsiä/suunta ja Riika-Länsi/Etelä-Eurooppa lentojen korottaminen 13 000 Pinsiä/suunta.

American Airlines AAdvantage

Lentopisteitä voi tällä hetkellä käyttää käytännössä lähes kaikkien American Airlinesin lipputyyppien upgradaamiseen seuraavaan matkustusluokkaan. Eurooppalaisista ja aasialaisista lentoyhtiöistä poiketen pääsääntöisesti Pohjois-Amerikan sisäisiin ensimmäisen luokan lippuihin ei pääsääntöisesti sisälly loungejen käyttöoikeutta. Esimerkiksi Pohjois-Amerikan sisäisten lentojen korottaminen maksaa 15 000 lentomailia + 75 dollaria / suunta ja Atlantin ylittävien lentojen korottaminen 25 000 lentomailia + 350 dollaria / suunta. Tänä vuonna julkaistujen muutosten (lue: heikennysten) myötä Americanin lipuista kertyy selkeästi vähemmän kuin aiemmin.

British Airways Executive Club

Kolmea halvinta varausluokkaa (Q, O ja G) lukuun ottamatta käytännössä kaikki British Airwaysin liput on mahdollista korottaa lentopisteillä seuraavaan matkustusluokkaan paikkatilanteen salliessa. BA:n lentomaileja voi käyttää myös Iberian ja American Airlines full-fare- ja businessluokan lippujen (varausluokat J, C, D, Y, B) korottamiseen.

Esimerkiksi BA:n Helsinki-Lontoo lennon korottaminen businessluokkaan maksaa matkapäivistä riippuen 6 250 –7 500 Aviosta / suunta ja Lontoo-Miami/Dallas/Mexico City lennon korottaminen Premium Economyyn 16 250–25 000 Aviosta / suunta, Premium Economysta businessluokkaan 25 000 –30 000 Aviosta / suunta ja businessluokasta Firstiin 22 500 – 25 000 Aviosta / suunta.

Flying Blue (Air France-KLM)

Air France-KLM:n kanta-asiakkaat voivat käyttää lentopisteitä käytännössä kaikkien Air France-KLM:n rahalla ostettujen lippujen ja tiettyjen Skyteam-yhtiöiden (mm. Delta, Aeroflot, Kenya Airways, Aeromexico) erittäin kalliiden full-fare -lippujen upgradaamiseen.

Varausluokka vaikuttaa olennaisesti upgradepalkintojen hintaan. Esimerkiksi Air Francen Pariisi-New York upgradaaminen turistiluokasta Premium Economyyn maksaa varausluokasta riippuen 7 500 (Y) – 45 000 (V) lentomailia / suunta ja businessluokkaan 15 000 (Y,B,M) – 60 000 (V) lentomailia / suunta. Ainoastaan tasojäsenet voivat upgradata lipun businessluokasta ensimmäiseen luokkaan lentopisteillä.

Air France-KLM julkaisee säännöllisesti Promo Awards -palkintolentotarjouksia (tyypillisesti 25–50 % alennus palkintolennon pistehinnasta), joiden hinta-laatusuhde on välillä lentopisteillä maksettuja upgradeja parempi.

Iberia Plus

Iberian lentopisteitä voi käyttää ainoastaan kalleimpien varausluokkien (Y,B,H) korottamiseen, joten palkintolentojen varaaminen käytännössä ainoa järkevä tapa matkustaa Iberian businessluokassa lentopisteillä. Iberia julkaisee parin kuukauden välein pistetarjouksia, joita hyödyntämällä turisti- ja businessluokan palkintolennot saa varattua 25–50 % halvemmalla.

Iberian ja samaan konserniin kuuluvan British Airwaysin kanta-asiakkaat voivat siirtää lentopisteitä ohjelmasta toiseen tietyin rajoituksin, joten palkintolentoja varatessa kannattaa tarkastaa kumman ohjelman kautta lennot saa varattua halvemmalla.

Iberian kaukolentojen businessluokkaa pääsee kokeilemaan myös Lontoon ja Madridin välisillä Airbus A330- ja A340 -lennoilla (tarkista konetyyppi lentoja varatessa).

Miles & More (Lufthansa, LOT, Swiss)

Miles & More on ensisijaisesti työmatkailijoille suunnattu ohjelma, jonka jäsenet eivät voi käyttää lentopisteitä halvimpien varausluokkien (K, L, T) upgradaamiseen. Ohjelman jäsenet voivat käyttää lentopisteitä Lufthansan, Swissin, Austrian Airlinesin ja LOTin lentojen upgradaamiseen. Lentopisteitä ja Senator -tasojäsenten upgradevouchereita ei pysty käyttämään. Esimerkiksi Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisen lennon upgradaaminen turistiluokasta Premium Economyyn maksaa varausluokasta riippuen 20 000 (Y, B) – 30 000 (H, M, Q, S, U, V, W) lentomailia / suunta ja Premium Economysta businessluokkaan 20 000 (G) – 30 000 (E) lentomailia / suunta.

Lufthansa julkaisee säännöllisesti Mileage Bargain -palkintolentotarjouksia (tyypillisesti 25-50 % alennus palkintolennon pistehinnasta), joiden hinta-laatusuhde on usein lentopisteillä maksettuja upgradeja parempi.

Qatar Airways Privilege Club

Qatar Airwaysin lentopisteitä ei voi käyttää halvimpien turistiluokan tarjouslentojen (varausluokat O, T, W) korottamiseen, jonka vuoksi lentopisteiden käyttöarvo on usein parempi businessluokan tarjouslippuja ensimmäiseen luokkaan korotettaessa.

Esimerkiksi Helsinki-Doha lennon korottaminen businessluokkaan maksaa pääsääntöisesti 30 000 lentomailia / suunta ja Doha-Bangkok lennon korottaminen turistiluokasta businessluokkaan tai businessluokasta ensimmäiseen luokkaan 35 000 lentomailia / suunta.

Qatar Airwaysin businessluokka

Star Alliance Upgrade Award

Useimpien Star Alliance -yhtiöiden lentopisteitä voi teoriassa käyttää myös muiden samaan allianssiin kuuluvien lentoyhtiöiden lippujen korottamiseen. Star Alliance Upgrade Award -palkintojen lippuluokkarajoitukset ovat erittäin tiukkoja, jonka vuoksi tästä upgrademahdollisuudesta on käytännössä hyötyä lähinnä lippuja businessluokasta ensimmäiseen luokkaan korotettaessa ja erittäin kalliita viime hetken lippuja ostaneille työmatkailjoille.

Turkish Airlines

Turkish Airlinesin lentopisteillä voi pääsääntöisesti korottaa businessluokkaan myös turistiluokan tarjouslentoja paikkatilanteen puitteissa. Esimerkiksi Helsinki-Istanbul lennon korottaminen businessluokkaan maksaa 15 000 lentomailia / suunta ja Helsinki-Istanbul-Kaukoitä/Etelä-Afrikka lentojen korottaminen 45 000 lentomailia / suunta.

5 kommenttia aiheesta “Matkustusluokan korottaminen lentopisteillä

  1. Hei lentodiilit,

    Vaikkakin tulee reissattua lentäen aika lailla, niin tietty lentoyhtiö allianssi ’ONEWORLD’ on jäänyt melko lailla käyttämättä. Syy tähän on ollut lähinnä sekava pisteiden kertyminen ja yhteensopivuus/verrattavuus niiden kerryttämisessä. Kysymys kuuluukin, ilman mitään kotiinpäinvetoa, että mikä näistä ONEWORLDIN -ohjelmista/korteista on mielestänne kannattavin ja palkitsevin?

    AA:n ja BA:n kortit olivat joskus aiemmin kuulemma allianssin parhaat, miten on nyt? Finnairin järjestelmähän nyt on aivan susi, ellet matkusta joka viikko ja kerran kuukaudessa ainakin bisneksessä.

    Matkustan tällä hetkellä jonkin verran edullisten hintojen vuoksi mm. Qatar Airwaysillä, Cathay Pacificilla, jonka vuoksi rehellinen vastaus kysymykseeni on hyvin ajankohtainen. – Kiitos paljon! 🙂

  2. Olisi kannattanut käyttää koko artikkelissä joko upgrade sana tai sitten korotus sanaa,eikä molempia. No offence!
    Turkishillä esim.USAn lennon korotus maksaa samaan verran pisteitä kun pisteillä lento(plus verot).

  3. SASin nykyisen huutokauppaupgraden kautta korotetuista lennoista saa korotetun matkustusluokan mukaiset pisteet (Plus Saver/Business Saver).

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *