Miten lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia?

Monet lentoyhtiöt myyvät paikkatilanteen salliessa matkustusluokan korotuksia eli upgradeja Premium Economyyn ja businessluokkaan alennettuun hintaan mm. lähtöselvitystiskillä, sähköpostitse ja huutokauppaamalla. Matkustusluokan korotukseen hintaan sisältyy tyypillisesti paremman paikan ja tarjoilun lisäksi businessluokan maapalvelut (sisäänpääsy loungeen, nopeampi turvatarkastus jne.). Lentoyhtiöstä riippuen matkatavarakiintiö ja lentopistekertymä määräytyy joko alkuperäisen tai uuden matkustusluokan perusteella.

Business- ja Premium Economy -luokan lennoista kiinnostuneille lukijoille kokosimme minioppaan matkustusluokan korotuksista, johon kokosimme tietoa mm. upgradejen hintatasosta, tyypillisimmistä sudenkuopista ja eri lentoyhtiöiden upgradekäytännöistä. Upgraden voi usein maksaa myös lentopisteillä, josta julkaisemme myöhemmin erillisen artikkelin.

Miten upgradehuutokaupat toimivat?

Huutokauppojen säännöissä on pieniä lentoyhtiökohtaisia eroja. Tästä huolimatta useimmat lentoyhtiöt soveltavat samoja perussääntöjä:

  • Tarjouksille on määritetty minimi ja maksimi hinta, joten huutokauppaa ei edes teoriassa voi voittaa muutaman euron tarjouksella.
  • Matkustajat eivät näe muiden tekemiä tarjouksia (poikkeuksena KLM).
  • Halutessaan lentoyhtiö voi hyväksyä myös hävinneen tarjouksen (esim. turistiluokka ylibuukattu).
  • Businessluokan lippujen myyminen on lentoyhtiöille yleensä kannattavampaa kuin upgradejen myyminen. Siksi lentoyhtiöt eivät aina hyväksy korkeinta tarjousta, vaikka businessluokassa olisi runsaasti tilaa.
  • Matkustusluokan korotus on ostettava erikseen jokaiselle lennolle.
  • Tarjoukset on lentoyhtiöstä riippuen jätettävä viimeistään n. 24-72 tuntia ennen lentoa.
  • Tarjousta voi muuttaa huutokaupan sulkeutumiseen saakka, jos lentoyhtiö ei ole ehtinyt hyväksymään tarjousta.
  • Codeshare-lentojen ja toisen lentoyhtiön myymien lippujen korottaminen onnistuu teknisistä syistä johtuen ainoastaan lentokentällä kiinteään hintaan.
  • Huutokauppakutsut ja upgradetarjoukset ovat usein kohderyhmennettyjä.
  • Upgradeihin ei yleensä sovelleta lentomatkustajien oikeuksia käsittelevää EU261/2004 -asetusta (=> upgraden ostaneet matkustajat siirretään turistiluokkaan ja rahat palautetaan, jos businessluokka on ylibuukattu).

Kysy lähtöselvitystiskillä

Matkustusluokan korotuksia ei yleensä myydä lentokentillä aktiivisesti, joten upgraden ostaminen vaatii usein oma-aloitteisuutta. Lähtöselvitystiskillä myytävien upgradejen saatavuus määräytyy eri tavalla kuin netissä myytävien upgradejen. Siksi matkustusluokan korotuksen ostaminen kiinteään hintaan onnistuu usein lentokentällä, vaikka lennolle ei myydä netissä upgradeja tai tarjous on hylätty (=> optimaalinen upgradetarjous on mielestämme hieman minimihintaa korkeampi, mutta lentokenttähintaa alhaisempi).

Selvitä mitä olet ostamassa    

Lentoyhtiöt myyvät hyvin erilaisia tuotteita businessluokkana, joten ennen lentojen/upgraden ostamista kannattaa tutustua arvosteluihin ja selvittää onko yhtiö asentanut lennolla käytettävään koneeseen täysin makuuasentoon kääntyvät full-flat -vuodeistuimet (kaukolennot).

Matkustusluokan korotusta ostaessa kannattaa tarkastaa määräytyykö lentopistekertymä ja matkatavarakiintiö uuden vai vanhan matkustusluokan perusteella. Varoittavana esimerkkinä mainittakoon SASin ja Lufthansan business-/Premium Economy -luokkaan korotetut Light-liput, joihin ei sisälly lähtöselvitettäviä matkatavaroita.

Erityisesti muutoskelpoisen lipun ostaneiden matkustajien kannattaa lukea upgrade-ehdot. Monet lentoyhtiöt eivät esimerkiksi siirrä upgradea toiselle lennolle tai palauta upgrademaksua, jos matkustaja siirtää vapaaehtoisesti lipun toiselle lennolle.

Qatar Airwaysin businessluokka

Businessluokan lipun ostaminen on välillä halvempi vaihtoehto

Monet lentoyhtiöt ovat viime aikoina korottaneet upgradejen hintoja, vaikka businessluokan lippujen hintataso on alentunut. Siksi business- ja Premium Economy -luokan lennoista kiinnostuneiden kannattaa lentoja ostaessa aina verrata matkustusluokkien välisiä hintaeroja.

Esimerkiksi SAS myy tällä hetkellä Premium Economy -luokan (SAS Plus) lippuja Helsingistä Hongkongiin ja USA:n itärannikolle hieman alle 700 eurolla ja Qatar Airways on myynyt parin kuukauden välein businessluokan tarjouslentoja mm. Helsingistä Thaimaahan noin 1100-1200 eurolla.

Laukkumaksut kannattaa maksaa vasta lähtöpäivän lähestyessä, jos harkitset upgradaamista

Monet lentoyhtiöt (esim. airberlin, SAS, Turkish Airlines) eivät palauta turistiluokan lipusta maksettuja lisämaksuja matkustusluokkaa korotettaessa. Siksi laukku- ja muiden maksujen ehdot on syytä lukea ennen lisämaksujen maksamista. Korkeampien lentokenttähintojen välttäminen edellyttää yleensä laukkumaksujen maksamista viimeistään 24-48 tuntia ennen lennon lähtöä.

Miten ja mihin hintaan lentoyhtiöt myyvät upgradeja?

Mm. seuraavat lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia lentokentällä kiinteään hintaan tai huutokauppaamalla:

Airberlin huutokauppaa upgradeja kaukolentojen businessluokkaan. Upgradetarjoukset on jätettävä viimeistään 72 tuntia ennen lentoa, joiden hyväksymisestä/hylkäämisestä lentoyhtiö ilmoittaa sähköpostitse viimeistään 12 tuntia ennen lennon lähtöä.

Air France myy matkustusluokan korotuksia mm. lähettämällä kohderyhmennettyjä tarjouksia sähköpostitse.

Air New Zealand huutokauppaa upgradeja. Tarjoukset on jätettävä viimeistään viikkoa ennen lentoa, joiden hyväksymisestä lentoyhtiö ilmoittaa viimeistään 7 tuntia ennen lentoa.

Austrian Airlines myy matkustusluokan korotuksia businessluokkaan huutokauppaamalla (Plusgrade) ja nettilähtöselvityksen yhteydessä. Plusgraden kautta upgratuista lipuista kertyy ainakin Miles & More -ohjelmaan lentopisteitä uuden varausluokan (P) perusteella.

Avianca myy matkustusluokan korotuksia huutokauppaamalla ja kiinteään hintaan joillain lentokentillä.

British Airways myy lentokentällä, nettilähtöselvityksen yhteydessä ja manage my booking -toiminnon kautta upgradeja. Nettilähtöselvityksen ja manage my booking -toiminnon kautta upgradatuista lipuista kertyy yleensä lentopisteitä uuden matkustusluokan perusteella myös muiden oneworld -yhtiöiden kanta-asiakasohjelmiin, mutta lentokentällä upgradatuista lipuista pisteitä kertyy uuden matkustusluokan perusteella ainoastaan British Airwaysin Executive Club -ohjelmaan. Manage my booking -toiminnon kautta upgradaaminen ennen nettilähtöselvityksen avautumista onnistuu ainoastaan, jos olet ostanut lipun British Airwaysin sivujen kautta.

Esimerkiksi Helsinki – Lontoo lennon korottaminen businessluokkaan maksaa lentokentällä 150 euroa (tarkistettu 05/2016) ja manage my booking -toiminnon kautta 180 euroa (tarkistettu 09/2016). Kaukolentojen korottaminen Premium Economyyn maksaa noin 250-300 euroa / suunta.

Brussels Airlines myy matkustusluokan korotuksia huutokauppaamalla. Tarjoukset on jätettävä viimeistään 72 tuntia ennen lentoa, joiden hyväksymisestä lentoyhtiö ilmoittaa 2-5 päivää ennen lentoa.

Panamalainen Copa Airlines huutokauppaa upgradeja. Tarjoukset on jätettävä viimeistään 24 tuntia ennen lentoa ja niiden hyväksymisestä ilmoitetaan 8-10 tuntia ennen lentoa.

Finnair myy matkustusluokan korotuksia kiinteään joillekin lennoille noin 7-15 päivää ennen lentoa. Kaukolennoille upgradeja myydään myös lähtöselvitystiskillä ja huutokauppaamalla. Finnair markkinoi upgrade -mahdollisuutta usein sähköpostitse, mutta halutessasi voit tarkistaa myös Finnairin sivuilta onko ostamasi lennon upgradaaminen mahdollista.

Euroopan sisäiset upgradet maksavat yleensä noin 69-99 euroa/suunta ja mannertenväliset upgradet noin 300-450 euroa/suunta. Aurinkomatkojen asiakkaat voivat valmismatkaa varatessa tai viimeistään viikkoa ennen matkaa ostaa matkustusluokan korotuksen kiinteään hintaan (talvi 2016-2017 alk. 320-450 euroa/suunta). Upgradatusta lipusta kertyy lentopisteitä alkuperäisen varausluokan mukaisesti.

Iberia myy matkustusluokan korotuksia mm. nettilähtöselvityksen yhteydessä, lentokentällä ja huutokauppaamalla Manage my booking -toiminnon kautta. Mannertenvälisten lentojen korottaminen lähtöselvityksen yhteydessä maksaa noin 300-500 euroa/suunta. Upgradatusta lipusta kertyy lentopisteitä alkuperäisen varausluokan (turistiluokka) mukaisesti.

Icelandair myy upgradeja huutokauppaamalla. Tarjouksen voi jättää aikaisintaan 10 päivää ennen lentoa ja viimeistään 72 tuntia ennen lentoa. Icelandair käyttää businessluokassa samankaltaisia istuimia kuin monet kilpailijat kaukolennoilla Premium Economy -luokassa.

Lufthansa myy upgradeja Premium Economyyn ja businessluokkaan kiinteään hintaan lähtöselvitystiskillä, My Bookings -toiminnon kautta ja huutokauppaamalla myoffer -palvelun (Plusgrade) kautta.  My Bookings -toiminnon kautta Euroopan sisäisen lennon voi korottaa businessluokkaan 99 eurolla / lento, kaukolennon turistiluokasta Premium Economyyn 199-299 eurolla, turistiluokasta businessluokkaan 799-999 eurolla ja Premium Economysta businessluokkaan 599-699 eurolla.

Myoffer ja My Bookings -toimintojen kautta korotetuista lipuista kertyy lentopisteitä uuden matkustusluokan perusteella. Lentokentällä ja lennon aikana upgratuista lipuista kertyy todennäköisesti lentopisteitä alkuperäisen varausluokan perusteella.

Japan Airlines myy lähtöselvitystiskillä matkustusluokan korotuksia Premium Economyyn Helsinki-Tokio lennolle 250 eurolla ja Tokio-Helsinki lennolle 30 000 jenillä. Upgradatusta lipusta kertyy lentopisteitä alkuperäisen varausluokan mukaisesti.

KLM myy matkustusluokan korotuksia businessluokkaan paikkatilanteen salliessa mm. lähtöselvitystiskillä, huutokauppaamalla ja lähettämällä kohderyhmennettyjä sähköposteja. Plusgradea käyttävistä lentoyhtiöistä poiketen KLM kertoo paljon muut ovat tarjonneet upgradesta.

Etelä-amerikkalainen LATAM Airlines (ex-LAN & TAM) huutokauppaa upgradeja businessluokkaan ja Premium Economyyn. Upradetarjoukset on jätettävä viimeistään 12 tuntia ennen lentoa.

Qatar Airways myy matkustusluokan korotuksia mm. nettilähtöselvityksen yhteydessä, mutta businessluokan tarjouslipun ostaminen tulee usein halvemmaksi. Qatar Airways myi helmikuussa 2018 nettilähtöselvityksen yhteydessä matkustusluokan korotuksia Hongkong-Doha lennolle 528 eurolla ja Doha-Helsinki lennolle 447 eurolla. Useimmista lentoyhtiöstä poiketen Qatar Airwaysin myymien matkustusluokan korotusten hintaan ei sisälly sisäänpääsyä loungeen.

SAS myy matkustusluokan korotuksia SAS Plussaan (Premium Economy) ja businessluokkaan huutokauppaamalla (Plusgrade) ja lähtöselvitystiskillä kiinteään hintaan. Joillekin lennoille upgraden voi ostaa myös huutokauppasivulta löytyvän upgrade now -linkin kautta kiinteään hintaan 10-2 päivää ennen lentoa.

Esimerkiksi Tukholma-Hongkong lennon upgradehuutokauppaan voi osallistua tekemällä 190-480 euron (SAS Go=>SAS Plus) / 605-1170 euron (SAS Go=>SAS Plus) tarjouksen.

sas_arn_hkg_plusgrade

Swiss myy matkustusluokan korotuksia huutokauppaamalla. Monille Euroopan sisäisille lennoille upgraden voi ostaa myös lentoja Swissin sivuilta varatessa sopivien lentojen valitsemisen jälkeen. Esimerkiksi Tukholma-Zürich-Barcelona lennot voi korottaa businessluokkaan lentoja varatessa 685 kruunulla/suunta (10/2016).

TAP Portugal myy matkustusluokan korotuksia businessluokkaan lipputiskillä kiinteään hintaan ja huutokauppaamalla. Euroopan sisäisten lentojen korottaminen lipputiskillä maksaa 139 dollaria/suunta, keskipitkien lentojen (Kap Verde jne.) 159 dollaria/suunta ja mannertenvälisten lentojen 399 dollaria/suunta. Ennen kaukolentojen upgraadamista on syytä selvittää onko yhtiö asentanut lennolla käytettävään koneeseen lie-flat vai full-flat -istuimet (ero matkustusmukavuudessa on merkittävä).

Esimerkiksi Lissabon-Helsinki lennon upgradehuutokauppaan voi osallistua tekemällä 110-440 euron tarjouksen ja Funchal-Lissabon lennon huutokauppaan 80-320 euron tarjouksen (05/2017).

16 kommenttia aiheesta “Miten lentoyhtiöt myyvät matkustusluokan korotuksia?

  1. Lasketaanko yhdellä lennonnumerolla lennettävät 2 legiä (Esim BA15-16) yhdeksi vai kahdeksi lennoksi upgradejen ja matkatavaramaksujen puolesta?

    • Yleensä yhdeksi legiksi, mutta tämän kanssa voi hyvin olla lentoyhtiökohtaisia eroja.

    • Aeroflot myy periaatteessa upgradeja, mutta ainakin nettisivuilta löytyvät ehdot ovat tiukkoja. Ainoastaan Premium Economy -luokan lippuja pystyy upgradaamaan. Upgradeen ei sisälly siisäänpääsyä loungeen, businessluokan lentomaileja tai matkatavarakiintiötä.

    • Virgin Atlantic huutokauppaa upgradeja, mutta en ole varma onnistuuko Suomesta lähtevien lentojen upgradaaminen.

    • Turkish Airlines on ainakin aiemmin myynyt joillekin reiteille upgradeja lentokentällä, mutta yhtiön lentokenttähenkilökunnan asioiminen kanssa asioiminen ei aina ole yksinkertaista.

  2. Elokuussa SASin lennolla Newark-Copenhagen matkustusluokan korotus SAS Plussaan irtosi 10 000 Eurobonus -pisteellä.

    • SAS on ilmeisesti elo-syyskuun aikana korottanut ainakin rahalla maksettavien upgradetarjousten minimihintoja. Toukokuussa sain korotettua Oslo-New York (Newark) lennon SAS Plussaan 110 euron minimitarjouksella, mutta useammasta lähteestä olen kuullut minimihintojen nousseen syksyn aikana. Esimerkiksi Helsinki-Kööpenhamina lennolle toukokuussa pystyi tekemään 45 euron tarjouksen, mutta nyt samasta upgradesta on tarjottava vähintään 55 euroa.

  3. Moi,

    Muuten hyvä juttu mutta Aurinkomatkojen kautta lennettäessä Business-luokassa, varausluokka vaihtuu myös I, eli siitä saa täydet pisteet (olettaen, että lento on siis reittilento eikä Finnairin lomalento!)

  4. Onko Qatar Airwaysin upgradehinnoista tai muuten vain upgradaamisesta tietoa? Esimerkiksi välin doha-singapore tai doha-honkong hinnat kiinnostavat.

    • Qatar, helmikuu 2016 Doha-Tukholma upgrade oli 4000 sek. noin.430€. Tämä oli ”sähköpostitarjous” noin 10 päivä ennen lähtö.

    • Kiitti tiedosta! Noilla hinnoilla Qatarin businessluokan tarjouslippujen hinta-laatusuhde on yleensä selkeästi parempi.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *