Lentopisteillä businessluokkaan – millä reiteillä pisteitä kannattaa käyttää?

Rahalla maksetut businessluokan lipun ovat usein 3-4 kertaa kalliimpia kuin turistiluokan tarjousliput mutta lentopisteitä käytettäessä matkustusluokkien välinen hintaero jää usein 50-100 prosenttiin, joten pisteiden käyttöarvo on usein korkeampi businessluokan palkintolentoja varattaessa. Etsimme reittejä, joilla Finnairin, British Airwaysin ja American Airlinesin lentopisteille saa keskimääräistä enemmän vastinetta businessluokan palkintolentoja lunastettaessa. Esimerkit eivät aina välttämättä ole kaikista parhaita käyttökohteita lentopisteille, joten aiheeseen kannattaa perehtyä myös omatoimisesti ennen palkintolentojen varaamista.

Valintakriteereinä käytimme pistehinnan, polttoainelisämaksujen ja lentokenttäverojen määrän lisäksi matkustusmukavuutta, joten useimmilla esimerkkireiteillä businessluokan matkustajien käytössä on full-flat -vuodeistuin.

Finnairin kaukolentojen businessluokkaa pääsee kokeilemaan Brysselin ja Lontoon lennoilla (matkustusluokan korotus 10 000 Finnair Plus -pistettä)

Finnair Plus -pisteille saa usein enemmän vastinetta käyttämällä ne palkintolentojen sijasta matkustusluokan korotuksiin (upgrade), joista ei tarvitse maksaa lentokenttäveroja ja polttoainelisämaksuja. Kaukolentojen upgreidaamisen vaatima pistemäärä (50 000 – 60 000 pistettä/suunta) on useimpien matkailijoiden ulottumattomissa mutta kaukolentojen businessluokkaa pääsee kokeilemaan myös tietyillä Euroopan sisäisillä lennoilla.

Tällä hetkellä Finnair lentää Brysseliin kerran viikossa, Lontooseen kolme kertaa viikossa normaalisti kaukolennoilla käytettävillä Airbus A330-A350 -koneilla ja A350 -koneella marraskuun ajan Finnairin sivuilla mainituilla Euroopan sisäisillä lennoilla. Euroopan sisäisten lentojen korottaminen businessluokkaan maksaa 10 000 Finnair Plus -pistettä/suunta. Upgradeen sisältyy sisäänpääsy loungeen ja kaksi matkalaukkua.

Businessluokan istuin Airbus A330 -koneessa.

Cathayn businessluokassa New Yorkista Vancouveriin (25 000 Americanin lentomailia/suunta)

Osana mannertenvälistä lentoa lennettävät mantereen sisäiset lennot ovat usein tavallista parempia käyttökohteita lentopisteille sillä näillä lennoilla matkustamo ja palvelu lennolla (jos lentoaika riittävän pitkä) usein vastaa kaukolentojen businessluokan tasoa. Esimerkiksi hongkongilainen Cathay Pacific lentää päivittäin päivittäin New Yorkista Vancouverin kautta Hongkongiin.

Yhdensuuntaisen lipun New Yorkista Vancouveriin businessluokassa saa varattua esimerkiksi 25 000 Americanin lentomaililla + ~30 eurolla (lentokenttäverot) ja ensimmäisessä luokassa 32 500 lentomaililla (ensimmäisen luokan palkintolento on mielestäni parempi käyttökohde lentopisteille mutta näitä palkintolentoja on saatavilla erittäin nihkeästi).

Cathay Pacificin Aasian sisäiset lennot (alk. 15 000 British Airwaysin lentomailia/suunta)

Hongkongilainen Cathay Pacific käyttää monilla Aasian sisäisillä lennoilla ensisijaisesti mannertenvälisille lennoille tarkoitettuja koneita, joihin on asennettu full-flat -vuodeistuimet. Cathayn kotikentän lounget ovat parempia kuin Cathayn käyttämät lounget useimmilla muilla kentillä. Yhdensuuntaisen lipun businessluokassa esimerkiksi Hongkongista Bangkokiin saa varattua 15 000 British Airwaysin Avios -lentopisteellä (Avios & Money -vaihtoehtona 8 000 Aviosta + ~85 euroa). Americanin lentomaileille Cathayn lentoja varatessa saa yleensä enemmän vastinetta pidemmillä lennoilla (esim. Bangkok – Australia 35 000 mailia/suunta).

Cathay Pacificin businessluokan lounge Hongkongissa

Cathayn businesslounge Hongkongissa (The Wing).

Cathay ei ole asentanut pelkästään Aasian sisäisillä lennoilla käytettäviin laajarunkokoneisiin full-flat -istuimia, joten optimaalisten lentojen varaaminen edellyttää hieman salapoliisityötä. Esimerkiksi Cathayn sivuilta löytyvän istumapaikkakartan ja Seatgurun avulla on mahdollista selvittää minkälaiset penkit koneeseen on asennettu tai varaamalla lipun lennolle, jolle myydään ensimmäisen luokan paikkoja (konetyyppi voi vaihtua viime hetkellä).

Qantasin Australian sisäiset lennot (17 500 Americanin lentomailia/suunta)

Joidenkin lentoyhtiöiden palkintotaulukoissa (esim. American Airlines) Australia ja Uusi-Seelanti sijoittuvat samaan vyöhykkeeseen vaikka Perth (Länsi-Australia) sijaitsee yli 5000 kilometrin päässä Aucklandista ja 3300 kilometrin päässä Sydneystä. Yhdensuuntaisen Australian sisäisen ja Australian ja Uuden-Seelannin välisen lennon businessluokassa saa varattua esimerkiksi 17 500 Americanin lentomaililla. Lyhyemmillä laajarunkokoneilla lennettävillä lennoilla (esim. Melbourne-Perth) myös British Airwaysin lentopisteille saa kohtuullisesti vastinetta.

Qantasin businessluokan istuin Airbus A330

Qantas on asentanut useimpiin Australian sisäisillä lennoilla käytettäviin Airbus A330-koneisiin full-flat -vuodeistuimet ja modernin viihdejärjestelmän, joista normaalisti pääsee nauttimaan ainoastaan kaukolennoilla. Qantasin lisäksi oneworldiin kuuluva LAN lentää Sydneystä Aucklandiin päivittäin Boeing 787-koneella, joten Americanin lentopisteillä lunastettuun palkintolentoon on mahdollista yhdistää kahden eri lentoyhtiön lentoja (esim. Brisbane-Sydney-Auckland).

TAM Airlinesin businessluokassa São Paulosta Manaukseen (25 000 Finnair Plus -pistettä/menopaluu)

Finnair Plus -pisteillä varatut oneworld- yhtiöiden palkintolennot ovat yleensä melko kalliita mutta palkintotaulukosta löytyy muutamia mielenkiintoisia poikkeuksia. TAM Airlinesin Brasilian sisäiset menopaluulennot turistiluokassa maksavat 20 000 Finnair Plus -pistettä ja businessluokassa 25 000 pistettä  (=turistiluokan lennot vaativat saman verran pisteitä kuin asiakaspalvelun kautta varatut Finnairin kotimaan lennot vaikka Brasilia on lähes Euroopan kokoinen maa). TAMin Brasilian sisäisille lennoille myydään pääsääntöisesti ainoastaan turistiluokan lippuja, poikkeuksena São Paulon ja Manauksen (Amazonas) väliset lennot, jonne TAM lentää päivittäin ensisijaisesti kaukolennoille tarkoitetulla Boeing 767 -koneella.

Iberian businessluokassa Madridista Lontooseen (alk. 12 750 British Airwaysin tai Iberian lentopistettä/suunta)

Iberia lentää päivittäin Madridista Lontooseen normaalisti kaukolennoilla käytettävillä Airbus A330- ja Airbus A340-koneilla, joihin on asennettu täysin makuuasentoon kääntyvät vuodeistuimet. Yhdensuuntaisen näille lennoille saa varattua matkapäivistä riippuen 12 750 – 15 000 BA:n/Iberian lentomaililla/suunta (Avios & Money -vaihtoehtona 6 800 Aviosta + 80 euroa).

Iberian lounge (Sala Dalí) Madridissa.

Iberian palkintolennot saa välillä varattua halvemmalla Iberian Plussan kautta, joten lentopisteitä kannattaa tarvittaessa siirtää BA:n ohjelmasta Iberia Plussaan (lentopisteiden siirtäminen ohjelmasta toiseen ei yleensä ole mahdollista mutta Iberia ja BA kuuluvat samaan konserniin).

Euroopasta Intiaan Qatar Airwaysin Airbus A380 -koneen businessluokassa (30 000 Americanin lentomailia/suunta)

Airbus A380-koneet ovat Qatar Airwaysin lippulaivoja ja niitä käytetään mm. Pariisi/Lontoo-Doha lennoilla (Dohan ja Intian välisillä lennoilla yhtiö käyttää mm. Boeing 777-koneita). Koneiden erikoisuutena on business- ja ensimmäisen luokan matkustajien käytössä oleva loungemainen baari, jonka viinilistalta löytyy normaalisti ainoastaan ensimmäisen luokan matkustajille tarjoiltavia viinejä kuten Keski-Euroopassa noin 150 euroa/pullo maksava Krug (samppanja).

Qatar Airwaysin Airbus A380 -koneen baari

Qatar Airwaysin baari

Qatarin kaukolennoilla businessluokan ateriat tarjoillaan ravintolamaiseen tapaan a la carte -listalta, jolta aterian voi tilata milloin tahansa lennon aikana. Yhtiö on asentanut full-flat -vuodeistuimet Airbus A350-, A380-, Boeing 787- ja 777-koneiden businessluokkaan (777-koneiden istuimet kallistuvat ”ainoastaan” 177 astetta).

SASin Eurobonus -pisteillä businessluokassa Karibialta Etelä-Amerikkaan (30 000 pistettä/suunta)

Lentoyhtiöiden palkintotaulukoiden vyöhykerajoja tutkimalla on mahdollista löytää mielenkiintoisia käyttökohteita pisteille. SASin palkintotaulukossa mm. Etelä-Amerikka ja Karibia kuuluvat samaan vyöhykkeeseen vaikka monet Karibianmeren saaret sijaitsevat yli  6000 kilometrin Buenos Airesista ja Santiago de Chilestä Yhdensuuntainen palkintolento businessluokassa esimerkiksi Havannasta Santiago de Chileen saa varattua 30 000 Eurobonus-pisteellä.

Etihadin Airbus A380-koneen ensimmäisessä luokassa Euroopasta Intiaan (40 000 American lentomailia/suunta)

40 000 Americanin lentomaililla voi matkustaa abudhabilaisen Etihadin ensimmäisessä luokassa Euroopasta Intiaan Airbus A380-koneella. Etihadin Airbus A380-koneiden First Classin erikoisuuksiin kuuluu mm. ensimmäisen luokan matkustajien käytössä oleva suihku ja lounge.

Americanin heikentää ensi vuonna olennaisesti AAdvantage -ohjelmaa

American on 17.11 ilmoittanut muuttavansa (lue heikentävänsä) olennaisesti AAdvantage -ohjelmaa vuoden 2016 aikana. Muutosten myötä mm. palkintolentojen hinnat nousevat (erityisesti ensimmäisen ja businessluokan lentojen), tarjouslipuista kertyy vähemmän pisteitä ja tasojäsenet saavat käyttöönsä vähemmän upgradevouchereita.

Aina lentopisteitä ei kannata käyttää businessluokan palkintolentoihin

Aina lentopisteiden käyttäminen paremmissa matkustusluokissa matkustamiseen ei ole järkevää. Esimerkiksi SASin Euroopan sisäisillä lennoilla SAS Plussan (Premium Economy) ja tavallisen turistiluokan (SAS Go) suurimpia eroja ovat sisäänpääsy loungeen, businessluokan lähtöselvitys ja maksuton tarjoilu lennolla (valikoima on yleensä sama kuin turistiluokassa). SASin Euroopan sisäisillä lennoilla pisteille erityisesti harvemmin matkustavat saavat yleensä enemmän vastinetta käyttämällä pisteitä loungevouchereihin jos lentoihin sisältyy pitkä koneenvaihto. Nettilähtöselvityksen yhteydessä lunastettu loungelippumaksaa 2500 Eurobonus -pistettä ja ovelta ostettu lippu 3 000 Eurobonus -pistettä.

Linkkejä

Kommentti aiheesta “Lentopisteillä businessluokkaan – millä reiteillä pisteitä kannattaa käyttää?

  1. Oikein mielenkiintoinen artikkeli, kiitos paljon! Toivoisin vielä erikseen BA:n executive clubia käsittelevää juttua siltä kantilta, mihin noita pisteitä kannattaisi käyttää. BA kun on siinä mielessä mielenkiintoinen, että pisteitä on mahdollista kerryttää amexilla, mikä ei muissa ohjelmissa suomessa taida olla mahdollista. BA on myös suora vaihtoehto finskille. Eli jos on vaikka 15000 pistettä ja sattuu asumaan suomessa niin mitä kivaa noilla voisi tehdä ja paljonko se käytännössä maksaisi? Katselin tämän jutun linkin kautta, että busineksessa helsingistä lontooseen maksaisi n. 12000 avios-pistettä plus verot. Mutta ovatko verot sitten kovinkin kovat tuohon päälle jne. Nämä ovat todella iso soppa, joten mielellään kuulisi konkreettisia vinkkejä. Kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *