Iberian turistiluokka arvosteltavana (Airbus A340-600)

Matkustin Iberian uusitussa turistiluokassa Bogotásta (Kolumbia) Madridiin lennolla IB6586 lähes täydessä Airbus A340-600 koneessa. Osana uudistustöitä Iberia on uusinut koneiden sisustuksen ja asentanut useimpiin mannertenvälisillä lennoilla käytettäviin koneisiin vihdoinkin henkilökohtaisen viihdejärjestelmän, joka on kuulunut muiden lentoyhtiöiden vakiovarustukseen viimeisen vuosikymmenen ajan.

Lipun ostaminen

Iberia Plussan kautta varattuja Iberian palkintolentoja ei ole pakko maksaa kokonaan Avios -pisteillä vaan palkintolennon voi maksaa myös osittain rahalla. Lentoja ostaessa Iberia tarjosi vaihtoehdoksi maksaa lennosta joko 25 000 Avios -lentopistettä ja 115 euroa lentokenttäveroja ja muita maksuja tai 12 500 Avios -lentopistettä + 230 euroa, joista valitsin jälkimmäisen.

British Airwaysin kanta-asiakkaiden kannattaa siirtää Iberian palkintolentojen vaatimat lentopisteet Executive Club -ohjelmasta Iberia Plussaan sillä Iberian kautta saman palkintolennon saa yleensä varattua halvemmalla (Iberian kautta varatuista lipuista ei tarvitse maksaa täyttä polttoainelisää). Pisteiden siirtäminen onnistuu ainoastaan jos Iberia Plus -tili on ollut auki vähintään 90 päivää.

Lähtöselvitys ja koneeseen siirtyminen

Lähtöselvityksen tekeminen Kolumbiasta Eurooppaan lennettäessä on melko byrokraattinen kokemus paikallisista säädöksistä johtuen, joten saavuin lentokentälle kolme tuntia ennen lähtöä.

Alle 60 päivää maassa vierailleiden turistien ei tarvitse maksaa n. 30 euron maastapoistumisveroa (impuesto del timbre). Verovapautuksen saaminen edellyttää lyhyen lomakkeen täyttämistä ja leiman hakemista passiin Aeronautica Civilin tiskiltä ennen lähtöselvitystä. Leiman hankkimiseen ja jonottamiseen meni kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen siirryin Iberian lähtöselvitystiskille.

Turistiluokan tiskien edessä oli 20-30 minuutin jono businessluokan tiskin ollessa lähes autio. British Airwaysin tasokorttia näyttämällä vältyin jonottamiselta sillä oneworld Sapphire -kortin etuihin kuuluu businessluokan lähtöselvityksen käyttöoikeus matkustusluokasta riippumatta.

Lähtöselvityksen jälkeen siirryin Iberian lippuluukulle sillä ostamaani yhdensuuntaiseen lippuun sisältyi maastapoistumisvero (impuesto del timbre), josta minut oli vapautettu. 25 minuutin jonottamisen jälkeen sain lippuluukulta verovapautuslappua näyttämällä takaisin 80 000 Kolumbian pesoa (n. 30 euroa).

Lähtöselvitykseen ja eri tiskeillä asiointiin meni 50 minuuttia (ilman BA:n tasokorttia prosessiin olisi mennyt noin 70-80 minuuttia), jonka jälkeen siirryin turvatarkastukseen. Turva- ja passintarkastuksesta selvisin kymmenessä minuutissa, jonka jälkeen siirryin odottamaan lentoa LANin loungeen, joka on avoinna oneworld Emerald ja Sapphire -tasojäsenille (Finnair Plus Gold ja Platinum jne.) ja businessluokan matkustajille.

Portti avattiin 55 minuuttia ennen lennon aikataulun mukaista lähtöaikaa (18.10). Iberia sulkee portin yleensä 20 minuuttia ennen koneenlähtöä, joten siirryin loungesta portille viimeisten joukossa kello 17.40. Ensimmäisenä asiana koneeseen saavuttaessa huomasin, että koneeseen on asennettu uusittu matkustamo.

Istuimet

Iberian uusittu matkustamo on selkeä parannus aiempaan. Matkustamon uudistustöiden yhteydessä vanhat istuimet vaihdettiin uusiin ohuempiin slimline -istuimiin, jonka myötä käytössä oleva jalkatila on kasvanut vaikka penkkiväliä ei ole muutettu tilavammaksi. Slimline -istuimia asennettaessa Iberia ole säästänyt pehmusteista Lufthansan tapaan, joten istuimet olivat riittävän pehmeitä. Koneeseen saavuttaessa jokaisella paikalla oli tyyny ja punainen fleecehuopa.

Istuimet liukuvat eteenpäin taaksepäin käännettäessä, joten penkkien kääntämisen ei pitäisi häiritä muita matkustajia (ts. käytettävissä oleva jalkatila pysyy suunnilleen samana edessä olevan istuimen asennosta riippumatta).

Iberia uusittu matkustamo

Istumapaikan valinta

Iberian lennoilla istumapaikan valinta on maksullista (kaukolennoilla 30-40€/suunta). Iberian käytäntö on huomattavasti tiukempi kuin muiden perinteisten lentoyhtiöiden sillä lähtöselvitysjärjestelmä arpoo satunnaisen paikan matkustajalle jos et maksa lisämaksua. Lähtöselvitysjärjestelmä kuitenkin allokoi samalla varaustunnuksella matkustaville matkustajille yleensä viereiset paikat, joten lisämaksua ei yleensä tarvitse maksaa jos haluat istua kaverin vieressä.

Palkintolennoilla matkustettaessa istumapaikanvalinnasta ei kuitenkaan tarvitse maksaa lisämaksua, joten varasin etukäteen käytäväpaikan 24C varauloskäyntiä edeltävältä riviltä. Tästä johtuen käytössäni oli hieman enemmän jalkatilaa. Istumapaikkaa valitessa on hyvä huomioida, että Seatgurun ja vastaavien sivustojen Iberian istumapaikkakartat eivät ole ajantasalla.

Sanomalehdet

Lentoemännät kiersivät matkustamossa lehtikärryjen kanssa puolisen tuntia nousun jälkeen. Tarjolla oli maksutta ainakin kattava valikoima espanjalaisia ja kolumbialaisia sanomalehtiä, joten pyysin espanjalaisen La Vanguardian luettavaksi.

Viihdejärjestelmä

Iberia aloitti henkilökohtaisten viihdejärjestelmien asentamisen turistiluokkaan vasta vuonna 2014, joten joillain mannertenvälisillä lennoilla on yhä käytössä katosta roikkuvat videoruudut. Uusi viihdejärjestelmä asennetaan kaikkiin Airbus A330- ja A340-600 -koneisiin. Henkilökohtaista viihdejärjestelmää ei asenneta A340-200 -koneisiin, jotka yhtiö korvaa uusilla koneilla lähivuosien aikana.

Tällä lennolla kaikkien matkustajien käytössä oli uusi henkilökohtainen viihdejärjestelmä. Hyvä kuvanlaatu, helppokäyttöisyys ja mahdollisuus käyttää omia tavallisia kuulokkeita yllättivät positiivisesti. LANin Etelä-Amerikan lentojen kattavaan viihdevalikoimaan tottuneelle Iberian elokuva- ja musiikkivalikoima oli pienoinen pettymys sillä valikoimasta löytyi ”ainoastaan” viitisenkymmentä elokuvaa, noin 40 tv-sarjan jaksoja ja 25 levyä. Tämä on toki olennainen parannus katosta roikkuviin kuvaruutuihin mutta usein matkustavien kannattaa tuoda lennolle kirjoja tai muuta viihdykettä sillä valikoimasta löytyy vähän uutuuselokuvia.

Nappikuulokkeet jaettiin 50 minuuttia nousun jälkeen, joten lennolle kannattaa tuoda omat nappikuulokkeet jos haluat käyttää viihdejärjestelmää koko lennon ajan. Iberian ja muiden lentoyhtiöiden turistiluokassa jakamien kuulokkeiden äänenlaatu on lähes poikkeuksetta huono, joten omien kuulokkeiden tuominen on muutenkin suositeltavaa.

Iberian viihdejärjestelmä

Älypuhelimen ja tabletin akun lataaminen lennolla on mahdollista kuvaruudun alareunasta löytyvän usb-liittimen kautta. Työmatkailijoiden kannalta koen hieman ongelmaksi pistorasian puuttumisen sillä usb-liittimen kautta ei pysty lataamaan kannettavan akkua. Lyhyemmillä kaukolennoilla esimerkiksi Kolumbiaan ja Brasiliaan tästä ei yleensä aiheudu ongelmaa mutta lentoaika Madridista Limaan on yli 12 tuntia ja Santiago de Chileen 14 tuntia.

Matkustajien käytössä oli myös OnAirin maksullinen wlan-yhteys, josta on korkeasta hinnasta (n. 1 €/MB) johtuen hyötyä lähinnä työmatkailijoille.

Ateriat

Iberian kaukolennoilla tarjoillaan maksutta yksi lämmin ja yksi kylmä ateria. Juomavaihtoehtoina on tarjolla maksutta alkoholittomien juomien lisäksi espanjalaisia viinejä (puna- ja valkoviiniä sekä cavaa eli katalonialaista kuohuviiniä) sekä espanjalaisia ja paikallisia oluita.

DSC01214

Illallinen Iberian lennolla Bogotásta Madridiin.

Illallinen tarjoiltiin 90 minuuttia nousun jälkeen. Pääruokavaihtoehtoina oli lihaa ja perunamuussia ja tortelliineja, joista valitsin tortelliinit. Tarjottimelta löytyi lisäksi kanasalaattia, leipää ja vaniljaleivos. Iberialle tyypilliseen tapaan illallinen oli melko mauton mutta täyttävä.

Tarjottimet kerättiin pois 75 minuuttia illallistarjoilun alkamisen jälkeen. Tarjottimet mielestäni olisi voinut kerätä hieman nopeammin sillä useimmat matkustajat söivät illallisen noin 30-40 minuutissa.

Aamiainen Iberian lennolla Bogotasta Madridiin

Aamiainen Iberian lennolla Bogotasta Madridiin.

Kylmä aamiainen tarjoiltiin 90 minuuttia ennen laskeutumista. Aamiaisboksista löytyi tällä kertaa täytetty leipä, hedelmäsalaattia,  suklaamuffinssi ja suklaapatukka.

Saapuminen Madridiin

Lentoni saapui Madridiin viitisen minuuttia etuajassa. Koneesta poistumiseen meni tällä kertaa noin 20 minuuttia sillä espanjalaiset poliisit tarkistivat jokaisen matkustajan passin jo portilla ja ohjasivat muutaman matkustajan tarkempaan tullitarkastukseen. Varsinainesta rajatarkastuksesta selvisin viiden minuutin jonottamisella.

Iberian kaukolentojen matkatavaroiden käsittely Madridissa on usein yllättävän hidasta eikä tämä lento ollut poikkeus sillä laukkuni saapui hihnalle ensimmäisten joukossa vasta 55 minuuttia laskeutumisen jälkeen.

Yhteenveto

Iberian uusittu turistiluokka on selkeä parannus aiempaan vaikka viihdejärjestelmän valikoimassa ja aterioiden laadussa on yhä parannettavaa. Palvelu lennolla ja lentokentällä oli ystävällistä mutta tehokkuudessa on parannettavaa.

Lähivuosina käytöstä poistuviin Airbus A340-200 koneisiin ei asenneta uusittua turistiluokkaa, joten Iberian lentoja varatessa kannattaa kiinnittää huomiota konetyyppiin sillä samaan kohteeseen voidaan liikennäidä eri konetyypeillä eri päivinä.

Turistiluokan suurimpana puutteeksi yksittäisen matkan perusteella koen Iberian tavan allokoida istumapaikat sillä Iberia on käytännössä ainoa perinteinen lentoyhtiö, joka arpoo ryanairmaiseen tapaan istumapaikan lähtöselvityksen yhteydessä jos et maksa lisämaksua (vrt. Finnairin lennot, joille etukäteen tehdyt paikkavaraukset maksullisia mutta nettilähtöselvityksen yhteydessä mieleisen paikan voi valita maksutta). Lähtöselvitysjärjestelmä kuitenkin yleensä allokoi vierekkäiset paikat samalla varauksella matkustaville matkustajille, joten istumapaikan valitsemisesta ei kannata maksaa.

Matkustaisinko uudestaan Iberialla? Todennäköisesti sillä puutteista huolimatta Iberialla lentämisessä on omat etunsa. Air France-KLM:stä ja Lufthansasta poiketen lähes kaikki Iberian halvimmat tarjouslennot Etelä-Amerikkaan ovat muutoskelpoisia. Lisäksi Iberian lennoista kertyy myös enemmän käyttökelpoisia lentopisteitä kuin Lufthansan ja Air France-KLM:n tarjouslennoista. Matkakokemukseni perusteella en kuitenkaan maksaisi Iberian lennoista ylimääräistä vaan valitsisin Iberian lennot lähinnä jos halvin järkevä vaihtoehto.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *